Constanta-Cernavoda (DBSR sau CFR) un nou proiect in 2mm FS

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
82
-
Limitat la cunostintele mele, imi este oarecum teama sa ating aceasta mare tema din istoria cailor ferate din Romania dar sper ca, si cu ajutorul vostru, mai devreme sau mai tarziu, sa ajung la o finalitate.

Fiind nascut si traind in Constanta pentru primii 36 de ani din viata, este evident, zic eu, de ce am ales sa modelez aceasta cale ferata. Chiar daca acum aproape 7 ani ne-am mutat in Marea Britanie, cand spun "acasa" tot la Romania, la Dobrogea sau la Constanta ma refer.

Si ce alegere mai fericita decat o combinatie a celor doua, linia Cernavoda - Constanta fiind construita aproape in exclusivitate cu tehnologie, material rulant si materiale britanice, de ingineri britanici, dar pe pamant romanesc si cu forta de munca locala?

Pentru curiosi exista foarte multe informatii pe forum despre aceasta linie, atat din perioada DBSR cat si din perioada CFR. Eu nu voi prezenta aici decat progresul lucrului la diorama.

In afara de a culege informatii (cred ca au trecut bine doi ani de cand am inceput documentarea) si un minim de materiale necesare nu am lucrat nimic la aceasta diorama asa ca vom vedea impreuna rezultatele pe masura ce ele apar.

Pentru ca progresul ulterior depinde, bineinteles, de existenta unei locomotive pe diorama, imi voi incepe aventura modelistica prin construirea uneia din cele 12 locomotive care au populat linia si anume una din primele 6 livrate in 1859 - 1860. Daca rezultatul va fi sub asteptari, este posibil sa aman lucrarile ulterioare.

Dupa ce am construit din kit (Nickel-Silver sau alama) cateva sasiuri si un model complet ale unor locomotive cu abur, capatand astfel incredere si experienta, incerc sa ridic stacheta si sa construiesc de la zero (scratch build) un model complet.

Bineinteles, ca si diorama, modelul va fi la scara 1:152,4 (2mm:1ft).

Odata cu deschiderea acestui topic incerc sa postez pozele direct din contul meu de Google+ asa ca daca sunt probleme si pozele nu se vad pentru unii din voi va rog sa ma anuntati.

Sper ca si cu ajutorul informatiilor de la voi sa avansez de la etapa acesta:

 

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
82
-
Constructia locomotivei incepe timid :oops:

Cele doua cadre laterale, stang si drept, ale sasiului vor fi confectionate din placi de Phosphor / Bronze (prescurtat P/B de acum incolo).

Aceste placi se cumpara in lungimi de 150 mm avand latimea de aprox. 10 mm si grosimea de aprox. 0.65 mm.

Este important ca cele doua cadre sa fie identice dar cerinta esentiala este ca axele osiilor sa foe perfect paralele intre ele si perfect perpendiculare pe cadre.

Pentru a obtine aceasta precizie, cele doua cadre for fi cositorite temporar unul de altul in vederea marcarii si gauririi pentru osii si axa angrenajului intermediar.

Primul pas este debitarea a doua lungimi de aprox. 5 cm fiecare (sasiul locomotivei este ceva mai scurt de atat) curatarea cu hartie abraziva si cositorirea lor pe una din fete.

In imaginea de mai jos cele doua cadre (doar unul este cositorit pe o fata, celalalt urmeaza):



Este important ca stratul de cositor sa fie subtire si egal pe toata suprafata; usor de obtinut daca, dupa cositorire, suprafata este slefuita din nou cu hartie abraziva de granulatie fina, lipita de o bucata de placaj.

Pentru ca ciocanul meu de lipit de 25W este total insificient pentru incalzirea pana la temperatura de topire a cositorului a ambelor cadre in acelasi timp, a trebuit sa recurg la flacara de la aragaz :lol:

Pentru a aplica o presiune egala pe intreaga suprafata in timpul topirii cositorului am improvizat, (cele doua piese cu multe gauri au fost primele corespunzatoare care mi-au picat sub ochi; dau o bere cui ghiceste la ce sunt folosite) o unealta ajutatoare:



In imaginea urmatoare cele doua suruburi din plan apropiat au si rolul de mentine laturile celor doua placute de P/B la acelasi nivel.



Dupa ce suruburile au fost stranse bine, intreg ansamblul a ajuns pe ochiul aragazului pentru aprox. 10 - 15 secunde :eek: :eek: :eek: Bucatica de lemn nu a apucat sa ia foc 8)

Dupa ce am recuperat cele doua cadre, acum serios cositorite unul de altul, am netezit cu o piatra de ascutit una din laturile lungi, aceasta jucand rolul de etalon de acum incolo.

Pasul urmator: marcarea cu un punctator a punctelor de gaurire. Trebuie sa ma opresc aici deocamdata pentru ca nu stiu care este distanta de la linia ce uneste centrele celor trei axe pana la marginea de sus (sau de jos) a cadrului. Dorin, esti pe receptie? :wink:
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
7
Constanta
LOCATION
Constanta
Salut Vali,

Sunt pe receptie. Azi fiindca este duminica voi avea ragazul necesar sa reiau desenul meu pentru locomotiva DBSR si sa schitez numai planul lonjeronului.

Deci... vorba desenului animat:

http://geneticexpressions.files.wordpress.com/2010/11/stay-tuned.jpg
 

smotocel

Well-Known Member
Trenulist
10 Octombrie 2012
580
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
cele 2 piese cu multe gaurele sunt niste urechiuse de prindere a echipamentelor (switch, router, fmux, etc) in rack-uri. in general la orice echipament care are mentiunea rack-mountable. la cum arata sunt 1U.
 

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
82
-
Yep! Ai o bere de la mine! Cum sunt cam departe e cam dificil sa o bem impreuna desi mi-ar face mare placere sa savurez o halba de "Timisoreana" rece. Daca imi dai un mesaj privat cu adresa de email a contului tau de PayPal imi va face mare placere sa te stiu ca bei o bere in sanatatea mea :lol:
 

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
82
-
Pentru ca in Kent vara este, cel putin pana acum, o vara adevarata, modelismul a fost pus in plan secund, timpul liber fiind, in principal, dedicat plimbarilor in natura precum si vizitarii diferitelor atractii din zona.

Totusi, cu viteza melcului, am avansat putin si cu constructia locomotivei:

Cele doua cadre decupate la forma lor finala si dezlipite unul de celalalt:



Cadrele montate in "jig", gata de a instala distantierele din PCB:



Am folosit cele patru axe de otel doar pentru a verifica, la ochi, paralelismul axelor rotilor si al angrenajului intermediar.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
7
Constanta
LOCATION
Constanta
Interesanta tehnica de realizare, multumim frumos de poze. O intrebare: ce diametru sunt axele de otel din poze?
 

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
82
-
Toate gaurile si decuparea cadrelor s-au facut in acelasi timp, cele doua cadre fiind cositorite impreuna, astfel rezultand doua piese identice.
victorian a spus:
O intrebare: ce diametru sunt axele de otel din poze?
1,5 mm.
 

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
82
-
De mare ajutor mi-a fost si unealta pentru marcarea cu precizie a centrelor axei rotilor motoare si axei angrenajului intermediar:



Cele doua cadre unite intre ele cu ajutorul distantierelor de PCB:



Prin indepartarea foliei de cupru in centru, pe ambele fete, se urmareste asigurarea izolarii d.p.d.v. electric a celor doua cadre.

Am reusit sa aduc sasiul in stadiul primului test cinematic:



-------------------------------------------------------------------------------





Sasiul ruleaza liber pe o suprafata plana usor inclinata. Din pacate, am reusit sa distrug bielele cuploare asa ca nu pot face testul cu ele montate. Alte biele sunt "pe drum" de la magazinul asociatiei.