• In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
In aceeasi perioada MTA a achizitionat si autobuze solo de la New Flyer Industries in diferite configuratii. In colectia mea am un NFI XDE40, care asa cum i-o arata si numele este un autobuz hibrid Diesel-electric de 40 de picioare lungime. Modelul vine tot de la Iconic Replicas si este construit in mod similar cu cel articulat, insa decoratia este complet diferita:

Glas_NewYork_MTA_NFI_XDE40-1.jpg


Partea opusa:

Glas_NewYork_MTA_NFI_XDE40-2.jpg


Aproape intreaga decoratia a modelului, inclusiv ramele geamurilor, e realizata prin decaluri de mari dimensiuni. Calitatea este buna, chiar daca la o privire mai atenta se vad mici imperfectiuni care nu exista la un model tampografiat. Principalul repros care il pot face este ca la fiecare tip de autobuz MTA in schema Wave realizat de Iconic Replicas nuantele de albastru si galben sunt usor diferite.

Iata si una din masinile reale din aceasta serie:

800px-Metropolitan_Transportation_Authority_9505-a.jpg

Foto (c) Jose Garrido Alonzo, preluata de pe cptdb.wiki
 
  • Like
Reacții: mrpuf
Urmatorul model de autobuz MTA din colectie este unul foarte recent, lansat pe piata de Iconic Replicas acum doar o luna, insa din pacate doar un compromis - pentru cine cunoaste ;)

Este vorba de un Proterra ZX-5, un autobuz electric realizat cu tehnologie foarte moderna, cu structura monococa din fibra de sticla. Macheta este foarte bine detaliata si decorata cu tampografie insa nu reprezinta exact autobuzele care au fost in leasing la MTA intre 2017 si 2021, intrucat acestea faceau parte din generatia precedenta Catalyst BE40:

Iata modelul Iconic Replicas, cu numarul de parc 0021 (BE40 au fost inmatriculate de la 0016 la 0020):

Glas_NewYork_MTA_Proterra_ZX5-1.jpg


Si partea opusa:

Glas_NewYork_MTA_Proterra_ZX5-2.jpg


Si iata cum aratau masinile reale, "un pic" diferite:

800px-Metropolitan_Transportation_Authority_0018-a.jpg

Foto (c) Jose Garrido Alonzo preluata de pe cptdb.wiki
 
Ultima masina a MTA New York Bus achizitionata pana in prezent este un autocar de linie de 45 de picioare, cu trei osii. E vorba de modelul X3-45 de la Prevost, care a intrat in parc incepand cu 2020.

Modelul Iconic Replicas este realizat dupa metoda clasica metal/plastic si decorat partial cu decaluri de buna calitate:

Glas_NewYork_MTA_Prevost_X3-45-1.jpg


Se remarca la mijlocul autocarului usa automata si elevatorul pentru persoane cu mobilitate redusa.

Partea opusa:

Glas_NewYork_MTA_Prevost_X3-45-2.jpg


Si una din masinile reale:

800px-Metropolitan_Transportation_Authority_1608-a.jpg

Foto (c) Jose Garrido Alonzo preluata de pe cptdb.wiki
 
Nu mi se intampla prea des sa dau peste 70 € pe un model static auto construit in mare serie - este o gama de preturi rezervata mai degraba modelelor din rasina in serie mica. Insa uneori nu pot sa rezist. :)

Acum cativa ani Rapido Trains din Canada s-a apucat de reprodus autobuze urbane - cam pe vremea cand patronul firmei a cumparat un GMC "Fishbowl" de ocazie la scara 1:1. :) Au reprodus intreaga serie de autobuze, in toate versiunile posibile si incercand sa respecte pe cat se poate toate diferentele, de la bara din fata metalica, de plastic sau cu elemente de cauciuc si pana la diferitele tipuri de usi din doua sau patru canaturi si diferitele instalatii de climatizare.

"Vanam" de multa vreme un GMC TDH 5303 al MaBSTOA/NYCTA, companiile care au dat nastere ulterior la MTA. Pana la urma am gasit unul verde in schema din anii 1960-70, echipat cu "aripile lui Batman" pentru reclame:

Glas_NewYork_MTA_GMC_TDH-5303_green_Rapido-1.jpg


Si partea fara usi:

Glas_NewYork_MTA_GMC_TDH-5303_green_Rapido-2.jpg


Si una din masinile reale din aceasta serie cu reclamele pe marginea acoperisului, fotografiata aici in Times Square pe cand circula chiar pe lina NYCTA 106:

mabstoa_6743epok_bulova_10_53_59_9_re_634.jpg

Imagine preluata de pe forumul BusTalk, toate drepturile rezervate
 
Despre model as putea vorbi mult si bine, insa prefer sa las pozele s-o faca (tineti minte de acum 15 ani: "o poza e cat 1000 de cuvinte") ;)

Glas_NewYork_MTA_GMC_TDH-5303_green_Rapido-5.jpg


Detalierea e de nivel de Rapido: toate niturile reproduse, interior complet in culori autentice, osie fata orientabila, stergatoare fata si oglinzi ca piese separate, inscriptii complete si corecte. Am prezentat anterior modelul dupa acelasi prototip real de la Busch, care prin concurenta de la Rapido Trains isi pierde atributul de "model" si e relegat la nivelul de simpla jucarie. Iata-le pe amandoua din fata:

Glas_NewYork_MTA_GMC_TDH-5303_green_Rapido-3.jpg


Si din spate:

Glas_NewYork_MTA_GMC_TDH-5303_green_Rapido-4.jpg


Comentariile sunt pur si simplu de prisos intr-un asemenea caz. Cand a iesit TDH-ul 5303 de la Busch modelistii care cunosteau autobuzul real s-au mirat de lipsa niturilor atat de tipice si raspunsul a fost "nu se pot reproduce la scara 1/87". Au mai trecut 20 de ani si cineva le-a reprodus. :D
 
Modelul meu este din seria "Deluxe", echipat cu faruri/stopuri si iluminare interioara. Cele din seria "normala" costa cam 20 € mai putin.

Glas_NewYork_MTA_GMC_TDH-5303_green_Rapido_lights-1.jpg


De remarcat indicatorul de traseu din fata, de asemenea iluminat:

Glas_NewYork_MTA_GMC_TDH-5303_green_Rapido_lights-2.jpg


Si vederea din spate:

Glas_NewYork_MTA_GMC_TDH-5303_green_Rapido_lights-3.jpg


Intensitatea iluminatului interior si a farurilor pare ceva mai mare in poza decat e in realitate. De fapt modelul e iluminat foarte decent, ca sa nu orbeasca eventualii calatori si soferul la scara 1/87. :)
 
A venit momentul sa mai fac cateva completari la acest subiect. Intre timp s-au strans cateva modele noi in colectie, achizitionate in ultima jumatate de an sau primite cadou de la diferite fiinte dragi. :)

Incep cu un MB O 405 GN2 din Freiburg, insa care nu mai este in culorile din Freiburg. Este vorba de masini cumparate la mana a doua de catre BVB Basel din orasul german de mai la nord atunci cand scoaterea din serviciu prematura a troleibuzelor Neoplan a lasat o gaura serioasa in parc. Erau fabricate la jumatatea anilor 1990, au fost cumparate de BVB un deceniu mai tarziu si au mai supravietuit inca aproape zece ani in Basel:

Glas_Basel_BVB_MB_O405GN2-1.jpg


Si din partea opusa:

Glas_Basel_BVB_MB_O405GN2-2.jpg


Modelul de la Rietze nu e rau, desi are inscriptiile partial imprimate cu UV. Doar in partea din spate stopurile sunt decalate fata de pozitia in care ar fi trebuit sa se gaseasca.

Iata si una din masinile reale:

BVB_734_124-58.jpg

Imagine (c) tram-bus-basel.ch
 
Urmatoarea completare este un autocar de linie al SBG de acum mai bine de 25 de ani si anume un MB O 407, un model exclusiv Rietze aparut acum putine saptamani. Este vorba de masina FR-JS 149, bazata la jumatatea anilor 1990 in Waldshut si care purta pe lateral o reclama la Volksbank:

Glas_SBG_MB_O407_Volksbank-1.jpg


Partea opusa:

Glas_SBG_MB_O407_Volksbank-2.jpg


Macheta e din pacate partial decorata cu inscriptii realizate la imprimanta UV si de aceea nu trebuie privita de prea aproape. Am cumparat-o pentru ca e un autocar de linie SBG, pilonul de baza al colectiei mele, insa desi modelul Rietze de O 407 e de buna factura inscriptiile cam strica aspectul general.

Cum nu am gasit niciunde o poza cu 149, iata unul din "fratii" sai, FR-JS 139 (foto din 1994):

SBG_FR-JS139_17091994.jpg

Foto (c) Alexander Kremer
 
Ca tot vine vorba de SBG, va mai prezint un autocar cam din aceeasi perioada si anume un MB Integro de prima generatie (masini intrate in parc in jurul anului 2000). Modelul e in colectie de multi ani insa avea o tampografie extrem de simplificata, asa ca l-am completat cu diverse chedere de cauciuc de culoare neagra, bare de protectie vopsite corect si alte detalii:

Glas_SBG_MB_Integro_ausgebessert-1.jpg


Partea soferului:

Glas_SBG_MB_Integro_ausgebessert-2.jpg


Mai am de vopsit ceva detalii insa arata deja mult mai bine ca din fabrica.

Una din masinile reale:

mercedes-benz-intergo-sbg-wagen-7517.jpg

Foto (c) Andreas Hackenjos, bus-bild.de
 
  • Like
Reacții: cosmin78
Facem acum un salt peste ocean si ne indreptam spre New York, unde s-au mai "adunat" cateva autobuze ale MTA si nu numai.

Intrucat clientii traditionali ai GMC si apoi MCI si aveau probleme cu designul prea revolutionar al tipului meu preferat RTS, producatorul a hotarat sa actualizeze venerabilul "Fishbowl" din anii 1960 si sa-l ofere pe piata si in anii 1980 si 1990, mai intai exclusiv in Canada insa apoi si in Statele Unite. Autobuzul arata mai "conventional" decat RTS si de fapt nu era decat un "Fishbowl" cu caroseria oarecum actualizata.

N-am crezut ca vreun producator se va apleca asupra acestui model, insa Iconic Replicas mi-a facut o surpriza placuta. Primul asemenea model intrat in colectie este unul privat, al NYBS (New York Bus Service), companie de la care mai am si un GMC "Fishbowl" prezentat aici. E o versiune "suburbana" cu scaune de autocar si usa doar in fata:

Glas_NewYork_NYBS_MCI_Classic_Suburban-1.jpg


Partea soferului:

Glas_NewYork_NYBS_MCI_Classic_Suburban-2.jpg


Modelul e unul de buna factura, cu faruri si stopuri transparente aplicate separat si multe detalii, realizat in mare parte din metal. Interiorul nu se prea distinge din cauza geamurilor de nuanta foarte inchisa insa este complet si reprezentat corect.

Iata si una din masinile reale, preluata ulterior de catre MTA:

2987951997_736e3b501b_b.jpg

Imagine (c) So Cal Metro, preluata de pe Flick.com
 
In 2005 MTA a preluat aproape toate autobuzele operatorilor privati care circulau pe teritoriul orasului. Cele mai vechi au fost casate imediat insa cele relativ moderne au mai circulat un numar de ani si au fost in mare parte revopsite in schema alb-albastra.

Iata un asemenea MCI Classic in versiunea suburbana. Este vorba de masina #7903, un model Classic TC40-102A datand din 1989 cumparate noi de catre NYCDOT pentru operatorii privati:

Glas_NewYork_MTA_MCI_Classic_Suburban-1.jpg


Partea soferului:

Glas_NewYork_MTA_MCI_Classic_Suburban-2.jpg


Modelul este la fel de bine detaliat precum cel in versiunea NYBS prezentat anterior. Are cateva mici defecte de tampografiere (la jonctiunea intre partea transparenta si acoperis) pe care le voi remedia cand voi avea vreme.

Iata si una din masinile la scara 1/1:

800px-MTA_Bus_MCI_Classic_7868.jpg

Foto (c) Adam E. Moreira preluata de pe wikipedia.com
 
Intre autobuzele preluate in 2005 de catre MTA la operatorii privati se numarau si unele MCI Classic Transit, adica versiunea urbana cu scaune fixe si doua usi laterale. Iconic Replicas a ales sa reprezinte masina #5887, un Classic Transit datand tot din 1989 care apartinuse Green Bus Lines:

Glas_NewYork_MTA_MCI_Classic_Transit-1.jpg


Partea opusa:

Glas_NewYork_MTA_MCI_Classic_Transit-2.jpg


Si una din masinile reale, surprinsa in 2006:

Metropolitan_Transportation_Authority_7409-a.jpg

Foto (c) Ripta42
 
Dupa atatea "ersatz-uri" de RTS-uri, sa trecem la RTS-uri. Doar e unul din autobuzele mele preferate. :)

Primul model scos de Iconic Replicas, autobuzul MTA #5249 (ultimul produs in 1999 pentru New York), prezentat anterior, s-a epuizat aproape in clipa in care a aparut pe piata asa ca fabricantul din Florida a mai scos la putina vreme dupa aceea o alta varianta foarte asemenatoare. E vorba de masina #5095, fabricata de Nova Bus in 1998, pe linia Bx 12:

Glas_NewYork_MTA_TMC_RTS-6_1998-1.jpg


Partea opusa:

Glas_NewYork_MTA_TMC_RTS-6_1998-2.jpg


Diferentele fata de #5249 sub aspectul tampografiei sunt multiple, de la logoul autobazei pana la numarul de inmatriculare.
 
Al treilea RTS new-yorkez a aparut cu putina vreme in urma. E vorba tot de un RTS-06 de la Nova Bus insa unul model 1996, cu usile si grila din spate albe. Iconic Replicas a ales masina #8944 de pe linia Q47 din Queens care deserveste Aeroportul International La Guardia:

Glas_NewYork_MTA_TMC_RTS-6_1996-1.jpg


Si partea opusa:

Glas_NewYork_MTA_TMC_RTS-6_1996-2.jpg


Iata si una din masinile reale din aceasta serie:

Metropolitan_Transportation_Authority_9173-a.jpg

Foto (c) hl7534
 
  • Like
Reacții: AdyAero