• In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Urmatorul model de tramvai vienez de mare capacitate este Typ K, produs incepand cu 1912. Este vorba de un H ameliorat, cu acoperis fara luminator. A avut o viata extrem de lunga, supravietuind mai bine de 50 de ani dupa diverse modernizari.

Modelul de la Stängl/Wiener Linien reprezinta un cuplu K/k3 asa cum arata el dupa modernizarea din anii 1950:

Glas_Wien_WienerLinien_Tram_K-k3-1.jpg


Glas_Wien_WienerLinien_Tram_K-k3-2.jpg
 
Primul tip de vagon de mare capacitate pe boghiuri construit in anii 1950 a fost Typ C. Vagoanele se distingeau prin formula usilor (cea destinata urcarii la incasator in spate era tripla, cea de la mijloc dubla si cea din fata simpla. Ultimele doua erau destinate doar coborarii. Tipul C a fost primul din Viena, in afara tramvaielor ex-New York Typ Z aduse catre 1948, unde s-a introdus fluxul regulat de calatori.

Modelul acestei garnituri C1/c1 in versiunea modernizata din anii 1970-80 (cu o parte din bandele decorative metalice eliminate) este de la Stängl. Este detaliat si vopsit corect pentru pretul sau. Intr-o vreme se puteau achizitiona separat fie sasiuri motorizate pentru el, fie seturi cu interior, geamuri transparente si alte detalii. Eu l-am lasat asa, am schimbat doar pantograful de plastic cu unul metalic de la Sommerfeldt:

Glas_Wien_WienerLinien_Tram_C1-c1-1.jpg


Glas_Wien_WienerLinien_Tram_C1-c1-2.jpg
 
  • Like
Reacții: mrpuf și GFN
In prezentarea modelului de mai sus am facut o greseala, incalcand ordinea cronologica. :)

In colectie mai am un Typ C1 vienez, de data asta de la Atlas Verlag, reprezentand starea initiala a acestui tip de tramvai, cu toate ornamentele, asa cum a fost livrat la WSB acum 60 de ani. Ar fi trebuit sa-l prezint primul.

Modelul este bine detaliat. Doar nuanta de rosu a cutiei este ceva prea deschisa. Si aici pantograful a fost inlocuit cu unul de la Sommerfeldt.

Glas_Wien_WienerLinien_Tram_C1-1.jpg


Glas_Wien_WienerLinien_Tram_C1-2.jpg
 
  • Like
Reacții: mrpuf și AdyAero
Cel mai cunoscut tip de tramvai vienez al ultimilor 60 de ani este Typ E. S-a fabricat in nenumarate variante intre 1959 si 1990 si este bazat pe binecunoscutul tramvai articulat cu 6 osii produs de Duewag in Germania. Versiunea E6 cu remorca c6 a circulat si ca garnitura de metrou si era echipata cu usi pe ambele parti.

La fel ca si la tipul C1, in colectia mea am doua tramvaie de acest tip. Primul este un E din prima serie cu remorca tip c2. Modelul este unul din primele produse in anii 1980 de Stängl pentru Wiener Linien si este foarte asemanator cu cel al tipului C1. Si acesta a primit un pantograf metalic Sommerfeldt in locul celui original de plastic:

Glas_Wien_WienerLinien_Tram_E-c2-1.jpg


Glas_Wien_WienerLinien_Tram_E-c2-2.jpg


Se remarca diferentele intre remorca tip c2 fata de cea tip c1 prezentata mai sus, cum ar fi ferestrele frontale mai mari. Pentru cei care isi pun intrebari privind nomenclatura tramvaielor vieneze, vagoanele motorizate primesc litere mari (de exemplu seria initala E, apoi E1, E2 etc.) iar remorcile litere mici (seria initiala c, apoi c1, c2, etc.).
 
  • Like
Reacții: mrpuf
Primul tramvai pe care l-am vazut in Viena acum 30 de ani a fost un E1. Seria trebuia initial scoasa din serviciu acum 3-4 ani (iar E2 mai moderne anul acesta), dupa intarzierile in livrarea noilor Bombardier Flexity viata lor s-a mai prelungit cu cativa ani.

Modelul este recent si a fost fabricat de catre Halling in vremea preluarii de catre Ferro Train. Este unul de foarte buna calitate si este echipat cu interior complet si detalii privind difuzoarele externe si oglinda retrovizoare. Diferentele fata de modelul E din prima serie sunt evidente: boghiuri cu masti mari, usi cu ferestre de mari dimensiuni, renuntarea la usa tripla din spate (autotaxare) s.a.m.d. Eu am ales varianta nemotorizata, exista evident si una motorizata (cu motoare invizibile din interior),

Glas_Wien_WienerLinien_Tram_E1-1.jpg


Glas_Wien_WienerLinien_Tram_E1-2.jpg
 
De altfel, ca sa raspund unei intrebari primite privat, iata situl Wiener Linien cu modelele "suvenir" disponibile actualmente:

Magazin online Wiener Linien

De remarcat diferentele de pret intre modelele "normale" (tramvaie Halling, autobuze Rietze) si cele "ieftine" produse de Stängl special pentru Wiener Linien.
 
Asa cum spuneam mai sus, ULF-urile Typ A, A1, B si B1 erau mult prea moderne incat sa-mi placa in anii 1990. Intre timp cele mai vechi din ele, primele A si B, au ajuns sa aiba 25 de ani deci le privesc cu o oarecare nostalgie.

Am achizitionat candva doua modele din seria ieftina de la Wiener Linien, un A si extensia de doua elemente pentru a-l transforma intr-un B. Am cumparat apoi separat si seturile de decaluri pentru a le detalia insa inca nu m-am ocupat de asta. Doar pantograful de plastic a fost inlocuit cu unul metalic de la Sommerfeldt, vopsit corespunzator.

Glas_Wien_WienerLinien_Tram_ULF-1.jpg


Glas_Wien_WienerLinien_Tram_ULF-2.jpg


Intre timp modelul "ieftin" nu mai e disponibil la Wiener Linien ci doar cel "complet", produs tot de Halling insa cu tampografie completa, interior, pantograf metalic, etc.
 
Trecem acum la autobuzele folosite de Wiener Linien.

Incep cu unul care este reprezentat intr-o "a doua viata" in model. Este un Gräf-Stift LU 200 M11 de la Herpa (pe baza binecunoscuta MAN) care dupa ce a fost scos din serviciul activ a ajuns la TMW, Muzeul Tehnic din Viena, unul din cele mai mari din lume si pe care il recomand oricarei persoane cu un minim de sensibilitate pentru tehnica si inventii care ajunge prin capitala austriaca. Modelul Herpa a fost o serie speciala de la inceputul anilor 1990. L-am avut de doua ori in colectie, primul a ajuns la autobaza Iasi si mai tarziu mi-am dat seama ca il doream mai departe asa ca am mai cumparat inca unul :)

De remarcat faptul ca Herpa si-a dat osteneala sa reprezinte corect partea frontala tipica pentru masinile fabricate de catre Gräf-Stift, cu blocurile optice de forma rectangulara:

Glas_Wien_TMW_Graf-Stift_192-1.jpg


Glas_Wien_TMW_Graf-Stift_192-2.jpg
 
  • Like
Reacții: mrpuf și AdyAero
Salutări de la autobaza Iași. Din păcate la transport s-a desprins un ștergător și s-a rupt oglinda. Pana acum a stat în vitrină fără să mă gândesc să le lipesc.
 

Atașamente

  • IMG_20200908_201106.jpg
    IMG_20200908_201106.jpg
    261,8 KB · Vizualizări: 5
  • IMG_20200908_201046.jpg
    IMG_20200908_201046.jpg
    244,7 KB · Vizualizări: 6
  • IMG_20200908_201100.jpg
    IMG_20200908_201100.jpg
    255 KB · Vizualizări: 6
La jumatatea anilor 1990 Wiener Linien a inceput sa aplice schema de vopsire a tramvaielor Typ A si B (ULF) si pe autobuze. Partea de jos a caroseriei, cea mai vulnerabila la mici accidente, se vopsea in gri inchis in locul rosului traditional. Schema a supravietuit pana la comanda de MB Citaro C2 si Bombardier Flexity la jumatatea anilor 2010.

Un reprezentant tipic al transportului urban in Viena acum 10-12 ani este MAN Lion's City G in versiunea pe GPL. Modelul este de la Rietze si este corect detaliat si decorat conform cu originalul:

Glas_Wien_WienerLinien_Bus_MAN_LionsCity_G-1.jpg


Glas_Wien_WienerLinien_Bus_MAN_LionsCity_G-2.jpg


De remarcat un detaliu corect pentru MAN-urile LC G LPG vieneze: oginda retrovizoare de pe partea dreapta este montata direct pe stalpul parbizului.
 
Pe reteaua extrem de vasta a Wiener Linien circula si masini ale unor firme private precum Gschwindl si Dr. Richard. Acestea sunt vopsite in schema de culori a companiei de transport orasenesc.

Iata un MB Citaro C2 model 2012 in schema de culoare din acea vreme apartinand firmei Dr. Richard. Modelul este de la Rietze.

Glas_Wien_DrRichard_MB_Citaro_C2-1.jpg


Glas_Wien_DrRichard_MB_Citaro_C2-2.jpg
 
  • Like
Reacții: AdyAero
Inchei colectia mea Wiener Linien cu un model in schema de culori actuala. Aceasta a fost introdusa in 2014-2015 odata cu punerea in circulatie a autobuzelor MB Citaro C2. A fost o comanda mare, acestea inlocuind progresiv flota clasica de MAN/Gräf-Stift vieneze. Ulterior schema s-a generalizat si pe alte autobuze si a fost de asemenea preluata de tramvaiele noi Bombardier Flexity.

Modelul acestui MB Citaro C2 G Euro 6 tip 2012 (cu carenaje "lungi" deaspura usii 1) este de la Rietze. Al meu este cel din editia initiala, a mai fost dupa aceea reeditat si cu alte numere de parc si destinatii.

Glas_Wien_WienerLinien_Bus_MB_Citaro_C2_G-1.jpg


Glas_Wien_WienerLinien_Bus_MB_Citaro_C2_G-2.jpg
 
Urmatorul membru al colectiei are de-a face cu Viena insa nu apartine de Wiener Linien ci de o companie privata.

Atunci cand am cunoscut pentru prima data capitala austriaca acum 30 de ani am intalnit doua autocare in fata Operei: un Kässbohrer-Setra S1xx special pentru turul turistic al Vienei de la Austrobus si un Neoplan Cityliner de la Blaguss in schema de culori "clasica" galbena/portocalie/rosie. Pe primul nu am cum sa-l am in colectie deoarece, cu caroseria sa speciala, nu l-a reprodus nimeni. Cel de-al doilea a intrat candva in colectia mea, sub forma unui Neoplan N116 Cityliner model 1988 de la Rietze. Asa arata si originalul pe care l-am intalnit in fata Operei la doi ani dupa aceea:

Glas_Blaguss_Neoplan_N116-1.jpg


Glas_Blaguss_Neoplan_N116-2.jpg
 
  • Like
Reacții: mrpuf
Nu stiu cati dintre cei dintre voi care au avut de-a face cu Austria in anii 1990 isi mai amintesc de Bundesbus (uneori scris BundesBus). Era un organism creeat in 1988 si care a existat zece ani care coordona la nivel national traficul regional cu autocare interurbane si autobuze al Postei Austriece si al cailor ferate ÖBB. Masinile aveau o schema de vopsire unica, nu puteai sa stii cui apartineau decat dupa numarul de inmatriculare: BD XXXX erau ale ÖBB, BD XXXXX ale Postei.

Am in colectie mai multe autobuze si autocare Bundesbus. Incep cu o Kässbohrer-Setra S 215 SL in schema de vopsire de la inceput, din 1988. Este un model Herpa special pentru Austria de acum mai bine de 30 de ani:

Glas_BundesBus_Setra_S215SL-1.jpg


Glas_BundesBus_Setra_S215SL-2.jpg
 
In anii 1990 Bundesbus a adoptat schema tipica cu galben ca culoare de baza si dungi longitundinale rosii, care a fost aplicata succesiv pe toate autobuzele si autocarele regionale austriece. Am mai multe exemple in colectia mea, printre care si un Mercedes-Benz O 404 RH 10 de la Wiking, din pacate intr-un galben putin prea deschis ca nuanta.

Pana acum nu am reusit sa clarific daca in Austria au circulat O 404 RH 10. Am intalnit modele RH, insa toate mai lungi, RH 13 sau RH 15. Socotind ca tipul "scurt" RH 10 era insa adaptat la linii alpine cu rute sinuoase nu pot in lipsa unei fotografii istorice sa exclud existenta lor.

Glas_BundesBus_MB_O404_RH-1.jpg


Glas_BundesBus_MB_O404_RH-2.jpg
 
La inceputul anilor 1990 la Bundesbus au intrat in serviciu autobuzele cu podea coborata Gräf und Stift NL 202, fabricate cu licenta MAN. Masinile au circulat aproape 15 ani atat la Bundesbus cat si la urmasele Postbus si BahnBus si dupa reunirea celor doua la noua Postbus.

Am avut un asemenea autocar in colectia din anii 1990 care a fost candva transferat la autobaza Iasi. Era un model Wiking formal corect insa cu o vopsire foarte simplficata pe care imi exersasem talentele de pictor din acea vreme. Intre timp am mai achizitionat inca unul care va trece candva prin acelasi proces de detaliere prin culoare. :)

Glas_BundesBus_Graf-Stift_NL202-1.jpg


Glas_BundesBus_Graf-Stift_NL202-2.jpg
 
Catre sfarsitul deceniului, cu putin inainte de destramarea Bundesbus, au intrat in serviciu si primele MB O 550 (Integro). Acestea au supravietuit in parte pana in zilele noastre. Modelul din colectia mea are deja 20 de ani si este fabricat de Rietze.

Glas_BundesBus_MB_Integro-1.jpg


Glas_BundesBus_MB_Integro-2.jpg
 
In 1998 s-a hotarat ca Bundesbus sa fie destramata si ca pe viitor autobuzele si autocarele regionale ale Postei si ale ÖBB sa functioneze independent. Nu a fost o idee fericita.

In orice caz, in anul 2000 existau in Austria doua scheme de vopsire diferite pentru traficul regional. Un reprezentant al acestei epoci in colectia mea este acest MAN NL 223 rosu al ÖBB BahnBus, produs de Wiking:

Glas_OBB_BahnBus_MAN_NL223-1.jpg


Glas_OBB_BahnBus_MAN_NL223-2.jpg
 
Dupa ce intre 1997 si 2003 autobuzele si autocarele ÖBB si cele ale Postei Austriece au functionat independent, cele din urma au fost preluate de catre ÖBB care a introdus marca comerciala "Postbus" si o noua schema de culoare (auriu) care este valabila si astazi.

Pentru a comemora momentul preluarii, in anul 2003 cateva autobuze si autocare de linie au fost vopsite/colantate intr-o schema mixta, cu partea din fata in culorile Postbus, cea din spate in culorile ÖBB BahnBus. Am si eu un asemenea autocar de linie in colectie, un Irisbus (Renault) Ares. Modelul este de la Rietze:

Glas_OBB_BahnBus_Renault_Ares-1.jpg


Glas_OBB_BahnBus_Renault_Ares-2.jpg