• In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
7.003
2.551
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Buna seara,

Nu este o noutate pentru nimeni ca viata este ceva schimbator. Evident, nu fac nici eu exceptie de la regula. Nu stiu daca pasiunile vin si pleaca - in cazul meu as spune ca e vorba de flacari care uneori ard mai putin puternic si pe care evenimentele bune si rele din viata le fac candva sa se reaprinda.

Am avut din totdeauna o pasiune pentru transportul in comun urban - autobuze, troleibuze, tramvaie - si interurban - autocare. In urma cu douazeci si cinci de ani, atunci cand am parasit Romania, am inceput sa-mi incropesc o asemenea colectie la scara 1/87. Conditia pentru ca un vehicul sa intre in colectie era fie ca sa fi circulat macar o data cu acesta (in fata sau in spate, de preferinta in fata si in stanga), fie sa ma fi marcat suficient cat sa achizitonez sau sa creez o replica la scara redusa.

Dupa cativa ani colectia crescuse suficient cat sa umple cateva vitrine. Din pacate viata a facut ca sa se gaseasca la mare distanta de mine, neprotejata de soare si atunci cand interesul pentru ea a crescut din nou am constatat ca mare parte din modele erau deterorate sau ca nivelul de atunci nu mai reusea sa ma satisfaca. Asa ca acestea au fost donate in parte Muzeului Cailor Ferate din Bucuresti, pentru cunoscuta diorama H0, vandute unor terti sau au luat calea altei autobaze ale unui coleg si prieten de aici de pe forum, care se bucura de ele mai mult ca mine. :) Iar eu am luat-o, motivat de unele schimbari in viata mea privata, de la zero sau aproape zero, pentru ca modelele - ca etapa in viata - ajunsesera sa-mi lipseasca. Intre timp cele vechi au fost in cea mai mare parte inlocuite si completate cu multe creeatii personale, la nivelul de azi. Orice nou inceput e o ocazie de a face mai bine ca inainte.

In acest topic voi prezenta pe rand si in limita timpului disponibil aceste modele, fotografiate intr-un mod corespunzator. Fotografiile le-am mai prezentat si unor colegi din Franta sub nickname-ul meu de acolo - nu lasati numele SBG Südbadenbus sa va irite. E o companie de transport de care ma leaga multe.
 
  • Like
Reacții: Michael
Incep cu orasele din Alsacia, regiunea in care locuiesc din toamna 1996. Primii ani i-am petrecut ca student in Strasbourg, era deci firesc sa ma orientez cu colectia catre CTS, compania de transport municipal locala.

Prima achizitie a fost un Renault R312, autobuzul urban standard (312: 3 usi, 12m lungime) al multor orase franceze si nu numai in anii 1990. Unele si-au sfarsit viata si in Romania, de exemplu la Cluj, Iasi si Alba Iulia, insa dupa cunostintele mele niciunul din Strasbourg. Daca cineva stie mai bine, rog sa ma corecteze. ;)

Glas_Strasbourg_CTS_Renault_R312-1.jpg


Glas_Strasbourg_CTS_Renault_R312-2.jpg


Modelul este de la Busch, fost Praliné si dateaza din 1994.

In 1998 CTS a experimentat cu un Neoplan 100% electric ca naveta intre o parcare relativ centrala si zona pietonala din elipsa insulara. Modelul a fost realizat in acei ani de mine pe baza Rietze si reflecta capacitatile mele de modelist din epoca:

Glas_Strasbourg_CTS_Neoplan-1.jpg


Glas_Strasbourg_CTS_Neoplan-2.jpg


Mult mai tarziu, dupa anul 2000, CTS a achizitionat cateva Solaris H18 hibride. Modelul provine de la VK (Veit Kornberger). Pe vremea aceea firma mea era deja activa in domeniul modelistic si a participat la realizarea modelului:

Glas_Strasbourg_CTS_Solaris_H18-1.jpg


Glas_Strasbourg_CTS_Solari_H18-2.jpg


La nord-vest de Strasbourg, in Departamentul 57 este bazata societatea de turism Schon-Brullard. Iata modelul unui Neoplan Starliner de acum 15 ani, care din pacate a suferit putin prin "urgia vremii" (model Rietze):

Glas_Schon_Brullard_Neoplan_Starliner-1.jpg


Glas_Schon_Brullard_Neoplan_Starliner-2.jpg
 
  • Like
Reacții: mrpuf și Michael
Una din firmele de turism cele mai cunoscute din Departamentul Rinul Inferior (67) este Josy Tourisme. Modelul unui Kässbohrer Setra S 215 HD tipic pentru anii 1980-90 a fost realizat acum multa vreme de catre Herpa:

Glas_Josy-Tourisme_Setra_S215HD-1.jpg


Glas_Josy-Tourisme_Setra_S215HD-2.jpg


Ceva mai la sud se afla orasul Schlettstadt (numit de francezi Séléstat dupa anexarea Alsaciei). A ramas in istorie pentru faimoasa sa biblioteca umanista si pentru faptul ca aici s-a "inventat" in Evul Mediu cel mai cunoscut reprezentant al Craciunului in cultura germana si ulterior si europeana, bradul de Craciun.
Cum Séléstat e un oras mic, transportul in comun se face cu midibuze urbane de 10m. Iata aici un MB Citaro K al TIS de la Rietze:

Glas_Selestat_TIS_MB_Citaro_K-1.jpg


Glas_Selestat_TIS_MB_Citaro_K-2.jpg


La 20 de kilometri la sud de Séléstat se afla Colmar, oras mediu care este capitala Departamentului Rinului Superior si etern concurent al orasului meu de domiciliu Mühlhausen (in franceza Mulhouse). Compania de transport din Colmar are un parc variat, intre care si acest MB O 530 Citaro de prima generatie cu gaz natural (model Rietze):

Glas_Colmar_TRACE_MB_Citaro-1.jpg


Glas_Colmar_TRACE_MB_Citaro-2.jpg


Ceva mai la vest, deja in "interiorul Frantei", asa cum se glumeste in Alsacia de Sud, se afla orasul Belfort, ramas in istorie pentru rezistenta asarnata a garnizoanei sale in razboiul din 1870-71. Compania de transport local este organizata sub forma de regie, controlata direct de oras fara sindicat de transport. Parcul este format in mare parte din MAN Lion's City, de curand au venit si modele de ultima generatie. Rietze a reprodus unul din 2008-2009 pe GPL:

Glas_Belfort_Optymo_MAN_LC_GPL-1.jpg


Glas_Belfort_Optymo_MAN_LC_GPL-2.jpg
 
Ajungem si la Mulhouse, orasul meu de resedinta dupa terminarea studiilor. Este principalul centru economic al regiunii, situat la intersectia a doua autostrazi importante, cu gara TGV (2 linii majore) si primul aeroport regional din Europa. Ne mandrim de asemenea cu un tramvai urban si interurban, singurul tren regional express din Franta cu V.max 200 km/h si cel mai mare muzeu al cailor ferate din Europa. Insa toate astea nu sunt relevante aici. :)

Chopin a fost in anii 1990 una din cele mai importante agentii de turism locale, preluata ulterior de grupul Kunegel. Modelul acestui S 315 HD este de la Rietze:

Glas_Mulhouse_Chopin_Setra_S315HD-1.jpg


Glas_Mulhouse_Chopin_Setra_S315HD-2.jpg


Compania de transport din Mulhouse SM (Straßenbahn Mühlhausen), ulterior TCM, din anii 1980 TRAM si incepand cu 2003 sau 2004 sub numele comercial Soléa, a avut dintotdeauna un parc variat. Se mandrea cu autobuze urbane Kässbohrer-Setra si cu primele autobuze low-floor din intreaga Franta (Mercedes-Benz O 405 N si O 405 GN1) in 1991-92, pe vremea cand nimeni nu indraznea sa cumpere "din afara". Modelele prezentate aici sunt toate "creeatii personale" prin revopsire si modificare, dupa caz, la unele lipsesc (inca) numerele de parc si inscriptiile, care vor fi aplicate ulterior.

Mai intai ca reprezentante ale anilor 1980 si 1990 un Kässbohrer-Setra S 215 SL (baza: Herpa):

Glas_Mulhouse_TRAM_Setra_S215SL-1.jpg


Glas_Mulhouse_TRAM_Setra_S215SL-2.jpg


si un Renault R312 (model Busch revopsit):
Glas_Mulhouse_TRAM_Renault_R312-1.jpg


Glas_Mulhouse_TRAM_Renault_R312-2.jpg
 
  • Like
Reacții: Michael
In anul 2004 Soléa a ales, in asteptarea noului tramvai, o noua schema de culoare pe baza de galben (ca. 80%), rosu si negru.
Alegerea s-a facut prin concurs public cu participarea populatiei orasului Fiecare tramvai Citadis a primit o schema proprie cu culorile de mai sus, autobuzele au fost vopsite pe loturi.

Batranele R312 au "trait" suficient cat sa primeasca si ele noile culori, la fel ca si MB-urile 405 (model Busch revopsit):

Glas_Mulhouse_Solea_Renault_R312-1.jpg


Glas_Mulhouse_Solea_Renault_R312-2.jpg


In anul 2015 au sosit primele IVECO Urbanway cu motoare Cursor Euro 6. Am profitat pentru a revopsi imediat un model Norev:

Glas_Mulhouse_Solea_IVECO_Urbanway12-1.jpg


Glas_Mulhouse_Solea_IVECO_Urbanway12-2.jpg


Pentru traseele nocturne si taxi-domicilu in afara aglomeratiei Soléa foloseste microbuze si masini monovolum. Iata un Renault Trafic al Soléa (baza Rietze):

Glas_Mulhouse_Solea_Renault_Trafic-1.jpg


Glas_Mulhouse_Solea_Renault_Trafic-2.jpg


In zilele urmatoare ne vom deplasa in nordul Elvetiei. Va urma apoi regiunea Südbaden din Landul Baden-Württemberg, tara mea de suflet.
 
  • Like
Reacții: Michael și SSL
Daca ai si modele scara N cu acelasi autobuz poti sa faci cateva poze pentru comparatie.
 
Evident, daca aveti intrebari despre modele, prototipurile lor reale, companiile de transport numite mai sus sau mesajele mele, nu ezitati! ;)
Intrebari nu am, subiectul e misto, dar imi confirma ideea ca pasiunea nu are limita. De la trenulete ai trecut la autovehicule rutiere. De la N la HO e mult, dar nu esti primul. Eu de exemplu, dupa tranzitia de la TT la N, am fugit ca dracul de tamaie de HO. Si totusi, mai acu ceva vreme, m-am dat la un ND2 pe E-bay. Am zis, doar una, istorie, bla-bla. E frumoasa, nu zic, dar acum 4 luni am mai luat una, tot de acolo, statea singura de ceva vreme. Se pare ca boala asta e grea. Nu o sa scspam de ea niciodata. Spor la adunat, sant misto, fiecare cu povestea si istoria ei. Curand o sa trebuiasca sa te muti intr-o casa mai mare cu 87%
 
Salut,

Daca ai si modele scara N cu acelasi autobuz poti sa faci cateva poze pentru comparatie.

Stii doar ca am cateva sute... O sa vina si randul lor ;)

Doar ca sa va arat ca sunt serios... Creeatie personala pe vechea baza Wiking, dupa prototipul real din Hamburg: :)

Glas_Bus_Spur_N.jpg


De la trenulete ai trecut la autovehicule rutiere. De la N la HO e mult, dar nu esti primul.

Cu riscul de a ma repeta, nu am abandonat o scara in favoarea alteia. Colectia de autobuze/autocare pe H0 dateaza asa cum spuneam din 1996, pasiunea pentru scara N din 1990 si ambele au convietuit pana acum in pace. Insa viitorul scarii N la mine este asigurat: atunci cand ai cateva mii bune de locomotive si vagoane si esti redactor al principalei reviste europeene pe aceasta tema nu "schimbi" scara :)

Asta nu mai impiedica sa am o colectie limitata la cateva sute de exemplare de material rulant pe scara H0 si una si mai limitata pe scara 0, o colectie de autovehicule 1/64, una pe teme de aviatie militara la 1/144 si aviatie civila la 1/500 si 1/200. Am un spirit de furinica: strang :)

Curand o sa trebuiasca sa te muti intr-o casa mai mare cu 87%

Cu 183%. Factorul de tranzitie rotunjit de pe N pe H0 e 183%, de pe H0 pe N 54%. Fac asta aproape in fiecare zi, doar (si) asta imi e meseria. :)
 
  • Like
Reacții: mrpuf și gamitzu
Pai nu era vorba de abandon, am spus doar ca nu ne mai saturam . De la ceva, iti mai place ceva, mai apare ceva, se mai inventeaza ceva si uite asa nu se termina sau opreste niciodata. Mai ales cand sant posibilitati, cum spuneai si tu. Din pacate atunci trebuie sa retractez factorul de multiplicare 87 si sa pun 220, corespunzator scarii Z. Spor in ceea ce faci, cum spuneam, modelismul nu cunoaste limite.
 
  • Like
Reacții: Horia_Radulescu
Astazi iesim un pic din Comunitate Europeana, printr-un drum la 30 de km la sud de Mulhouse. Este vorba de orasul si jumatatea de canton Basel-Stadt, parte din Confederatia Helvetica. "Jumatate de canton" din cauza separarii din Evul Mediu a cantonului in Basel-Oras si Basel-Tara, care are ca rezultat faptul ca unul din cele mai populate orase elvetiene nu mai are decat jumatate de vot in cadrul Confederatiei.

Atunci cand am avut primul contact cu BVB, compania de transport orasenesc din Basel, adica in 1997, circulau inca vechile MB O 305 G si de asemenea troleibuzele O 305 GT si GTZ. Modelul este un vechi Wiking la 1:90 caruia ii lipseste inca banda alba caracteristica (si acoperisul argintiu) si care a fost detaliat putin si a primit roti mai corecte:

Glas_Basel_BVB_MB_O305G-1.jpg


Glas_Basel_BVB_MB_O305G-2.jpg


Ca urmare directa a problemelor de capacitate cauzate de lipsa de fiabilitate a troleibuzelor Neoplan ale BVB, compania a achizitionat o duzna de MB O 405 GN2 de ocazie de la VAG Freiburg. Rietze a produs numai pentru piata elvetiana un model de compromis pe baza matritei sale de O 345 G:

Glas_Basel_BVB_MB_O345G-1.jpg


Glas_Basel_BVB_MB_O345G-2.jpg


In anii 2000 BVB a trecut la o culoare verde mai deschis. Reprezentantii tipici ai acestei epoci sunt tramvaiele Combino si autobuzele MB O 530 de generatia a doua. Mai intai un Citaro FL pe gaz (Rietze):

Glas_Basel_BVB_MB_Citaro_FL-1.jpg


Glas_Basel_BVB_MB_Citaro_FL-2.jpg


Si "fratele sau mai mare", tot de la Rietze:

Glas_Basel_BVB_MB_Citaro_FL_G-1.jpg


Glas_Basel_BVB_MB_Citaro_FL_G-2.jpg


Der remarcat la Citaro G o "greseala optica" tipica pentru Rietze: pe partea A a autobuzului articulat indicatorul de traseu e imprimat pe o insertie din plastic in spatele geamului transparent, pe partea B (unde insertia nu a fost prevazuta) direct pe suprafata exterioara a geamului. Ca "se poate si mai bine" va voi arata in curand pe un model aproape identic.

Colectia BVB s-a marit intre timp cu un MAN NL 223 si un Citaro II G, pe care insa nu am avut inca vreme sa le pozez.
 
  • Like
Reacții: mrpuf și Michael
Buna seara,

Vorbeam mai devreme de "se poate si mai bine". Iata un alt Citaro G Facelift, model Rietze, apartinand ATM Milano. Aici indicatorul de parcurs atat pe partea A cat si B este imitat prin tampografie si optic identic.

Glas_Milano_ATM_MB_Citaro_FL_G-1.jpg


Glas_Milano_ATM_MB_Citaro_FL_G-2.jpg


Este pentru moment singurul "italian" din colectie. Insa cum legatura mea personala cu Italia de Nord in general si Milano in particular a devenit mai importanta in ultimii ani, numarul modelelor de acolo poate candva sa creasca :)
 
  • Like
Reacții: Michael
Salut,

Revenim de-a lungul vaii Rinului Superior si trecem in Landul Baden-Württemberg. SWEG, compania de transport din sud-vest, este o societate privata de transport regional care administreaza multe linii locale de autobuz, de autocare interurbane si cai ferate. Participa sau a participat in trecut si in sistemele Ortenau S-Bahn (centrat pe Offenburg) si Breisgau S-Bahn (Freiburg) si in sistemele de transport urban din Kehl, Offenburg, Lahr, Emmendingen, Weil am Rhein si Lörrach, pentru a nu cita decat orasele din apropierea locului meu de resedinta.

Atunci cand am ajuns prima data in regiune mai circulau ultimele MB O 307, care implineau 10-12 ani. Modelul este de la Brekina si face parte din seria TD ("Top Decoration") cu tampografie completa:

Glas_SWEG_MB_O307-1.jpg


Glas_SWEG_MB_O307-2.jpg


Autobuzele si autocarele interurbane standard la sfarsitul anilor 1990 erau din generatia urmatoare, MB O 405 si O 407. Iata un O 405, realizare personala pe baza modelului Wiking la 1:90:

Glas_SWEG_MB_O405-1.jpg


Glas_SWEG_MB_O405-2.jpg


Intre timp Rietze a realizat un model de MB O 405 al SWEG "din fabrica". L-am achizitionat, bineinteles, insa nu am apucat inca sa-l fotografiez.

Urmatoarea generatie la jumatatea anilor 2000 este reprezentata de MB Citaro FL. Cele mai multe masini ale SWEG au aspectul unui autobuz urban (indicator de traseu frontal iesit in afara, usa dubla de acces in fata) insa sunt programate d.p.d.v. al cutiei de viteze in mod interurban (V.max 103 km/h). Cam tot pe atunci s-a trecut de la alb-crem drept culoare predominanta la alb "curat", iar dunga albastra a fost amplasata mai jos. Modelul este o serie speciale Rietze doar pentru angajatii SWEG, care nu a existat in comert:

Glas_SWEG_MB_Citaro_FL-1.jpg


Glas_SWEG_MB_Citaro_FL-2.jpg


Din 2013-2014 Baden-Würrtemberg a impus celor mai multi transportatori o schema de vopsire unica in culorile Landului si cu sloganul initiativei de mobilitate locala (incepand cu 1997 "3-Löwen Takt", din 2017 sau 2018 "bwegt". Modelul acestui Citaro C2, folosit de SWEG pe liniile urbane din Lörrach, vine tot de la Rietze:

Glas_SWEG_MB_Citaro_C2_3LowenTakt-1.jpg


Glas_SWEG_MB_Citaro_C2_3LowenTakt-2.jpg


Rietze a produs si un Citaro C2 G articulat al SWEG in aceeasi schema alb-galbena, nu am apucat inca sa-l pozez. Idem si pentru Solais Urbino U12 electric alb-albastru folosit de SWEG tot in Lörrach.

Unele autobuze folosite in diferite orase au primit o schema de vopsire proprie, ca de exemplu acest Citaro FL al retelei oraselor Wiesloch si Walldorf (la nord de Karlsruhe):

Glas_SWEG_MB_Citaro_FL_Walldorf-1.jpg


Glas_SWEG_MB_Citaro_FL_Walldorf-2.jpg
 
  • Like
Reacții: Michael
Inainte sa incep cu "grosul" colectiei, adica transportul urban in Freiburg-im-Breisgau si cel regional din ocolul Breisgau-Hochschwazwald si regiunea vecina, voi prezenta pe scurt reprezentantii altor orase care imi sunt dragi din regiune in colectia mea.

Din Baden-Baden, statiune cu ape termale cunoscuta pe plan mondial si resedinta ducala, vine acest MB O 530 G de prima generatie (model Rietze) de acum aproape 20 de ani. Linia 201 uneste gara Baden Oos cu centrul pe traseul vechiului troleibuz din anii 1950 care a inlocuit la randul sau o si mai veche linie de tramvai:

Glas_BadenBadenLinie_MB_Citaro_G-1.jpg


Glas_BadenBadenLinie_MB_Citaro_G-2.jpg


Südwestbus este filiala de transport regional rutier a DB Regio in regiunea vaii Rinului intre Karlsruhe si Lahr. La un an sau doi dupa ce am ajuns si eu in aceasta regiune, deci prin 1997-98 au sosit si primele autocare interurbane cu podea coborata Setra S 315 NF (model Rietze):

Glas_Sudwestbus_Setra_S315NF-1.jpg


Glas_Sudwestbus_Setra_S315NF-2.jpg


Acest din urma model este unul din putinii "supravietuitori" ai colectiei mele originale de acum 20 de ani. Intre timp am mai achizitionat si un MAN Lion's City de prima generatie in culorile Südwestbus, care va face candva obiectul unei sesiuni fotografice. :)
 
  • Like
Reacții: Michael
Urmeaza cateva orase din regiunea Bodensee (lacul Constanta).

Actualul oras Singen este un fost sat care a crescut prin sosirea de imigranti italieni la momentul constructiei caii ferate a Padurii Negre (Schwarzwaldbahn) in anii 1860. In acea vreme, cei mai multi muncitori necalificati de pe santierele feroviare franceze, elvetiene, austriece si din Germania de Sud proveneau din Italia. Iata aici un MB O 530 de prima generatie din Singen care circula asa la inceputul anilor 2000, inainte ca SBG sa preia liniile urbane:

Glas_Singen_HohentwielRiesen_MB_Citaro-1.jpg


Glas_Singen_HohentwielRiesen_MB_Citaro-2.jpg


La mica departare de Singen se afla orasul Konstanz, cunoscut nu numai pentru arhitectura sa medievala si rolul sau cultural ci si pentru faimosul conciliu din Evul Mediu care a avut o mare importanta in lumea catolica. In mod traditional, autobuzele din Konstanz sunt vopsite in rosu inchis. Iata mai intai un MB O 405 tipic pentru anii 1990, realizare personala pe baza Kembel:


Glas_Konstanz_Stadtwerke_MB_O405-1.jpg


Glas_Konstanz_Stadtwerke_MB_O405-2.jpg


Un reprezentant tipic al anilor 2010 este acest MB O 530 de a doua generatie (Citaro FL) de la Rietze:

Glas_Konstanz_Stadtwerke_MB_Citaro_FL-1.jpg


Glas_Konstanz_Stadtwerke_MB_Citaro_FL-2.jpg


La capatul opus al lacului lung de multe zeci de km, cu putin inainte de frontiera cu Vorarlberg, se afla orasul-insula medieval Lindau. Aici transportul urban se efectueaza cu autobuze standard de 12m si in orasul vechi cu midibuze de 10m, precum acest Citaro K (FL) de la Rietze:

Glas_Lindau_Stadtwerke_MB_Citaro_K-1.jpg


Glas_Lindau_Stadtwerke_MB_Citaro_K-2.jpg
 
  • Like
Reacții: Michael
Ai ajuns la zona mea preferata din Germania.
UIte un Citaro K cu 3 usi pozat in 2015 la Lindau.

Multumesc Florin. Asa este, e o regiune tare faina.

Aparatul foto si jumatatea de burta proeminenta din partea din dreapta a pozei mi se par cumva cunoscute. :)

Ma intreb si acum daca Citaro K cu numai doua usi, asa cum l-a reprezentat Rietze, nu cumva este un compromis (dat fiind ca pentru Citaro de 10m nu au matrita cu 3 usi). Pana acum nu am vazut la 1:1 decat Citaro K cu 3 usi, precum cel pe care l-ai fotografiat tu.
 
  • Like
Reacții: Michael
Ca sa inchei saptamana cu o legatura spre patria-mama (saptamana viitoare vreau sa incep cu Freiburg, VAG, FRD si SBG), iata si doua autocare "clasice" folosite in transportul de persoane intre Romania si Republica Federala Germania in anii 1990.

Liniile de autocar Romania <> Germania pe vremea aceea erau o poveste cat se poate de epica. Un fel de legenda moderna, insa fara cavaleri in armura, ci mai degraba cu autocare si oameni cat se poate de normali in spatele volanului. Biletele de avion erau la preturi incredibil de mari, trenurile de noapte din RO se opreau la Viena sau in cel mai bun caz la München si erau pe atunci prada "bandelor iugoslave" care te lasau in (...) goala, fara nici un leu si nici o marca insa macar in viata. Prin urmare "plebea" circula cu autocarul, pe trasee lungi si nu tocmai rapide. Cel dintre Bucuresti si Freiburg, de exemplu, se parcurgea in 42 de ore dupa program sau in 34 daca la linie era alocata "Setra veche fara limitator" care dadea vitezometrul peste cap si care a fost oprita candva de politia slovaca pentru ca fusese fotografiata la 164 km/h. La Setra asta cu care am avut de-a face de mai multe ori si am iubit-o pe cat se poate iubi o bucata de tabla veche de (pe atunci) 15 ani voi mai reveni in saptamanile viitoare. :)

Una din firmele care erau implicate in transportul de persoane din Romania catre "Europa comunitara" in anii 1990 era Deutsche Touring GmbH din Frankfurt, o filiala a Deutsche Bundesbahn, ulterior Deutsche Bahn AG. La jumatatea anilor 1990 aceasta s-a aliat cu firma franco-germana Eurolines. Pe liniile din Romania in Germania se foloseau autocare standard de 12m si 49 de locuri in schema de vopsire clasica Touring, din care unele ajunsesera pe la sfarsitul vietii sa fie inmatriculate si in Romania. Modelul prezentat aici este un MB O 303 RHD 15 (traducere: tipul 303, autocar de turism cu punte inalta si 15 randuri de scaune) de la Rietze, o serie speciala pentru Brekina din anii 1990. Au existat doua versiuni, cu climatizare Konvekta si fara. Le am pe amandoua insa nu l-am fotografiat decat pe cel fara climatizare:

Glas_Touring_MB_O303RHD-1.jpg


Glas_Touring_MB_O303RHD-2.jpg


O firma privata germana din Nürnberg care circula regulat spre Romania si care exista si in ziua de azi este Pletl. Modelul acestui Neoplan Skyliner cu 3 osii si remorca pentru bagaje (serie speciala din anii 1990) este de la Rietze:


Glas_Pletl_Neoplan_Skyliner-1.jpg


Glas_Pletl_Neoplan_Skyliner-2.jpg
 
Buna seara,

Iata-ne ajunsi si in Freiburg-im-Breisgau, oras care imi este foarte drag si in care imi petrec o buna parte din viata. Supranumit "metropola Padurii Negre", orasul nu are de fapt decat ceva mai putin de 200.000 de locuitori, ceea-ce insa pentru o regiune formata din orase mici este foarte mult. E de asemenea un vechi centru universitar (25% din populatie sunt fie studenti, fie implicati in sistemul de invatamant), dispune de aeroport international (situat in tara vecina), gara ICE si autostrada. E unul din cele mai "verzi" orase din Europa si dispune de asemenea, impreuna cu regiunea vecina, de peste 500 km de piste ciclabile.

Voi prezenta mai intai cateva modele de autobuze ale societatii de transport orasenesc, Freiburger Verkehrs AG (VAG). Incepem cu un Büssing 5500T din anii 1950 in culoarea traditionala bej, model de la Brekina:

Glas_Freiburg_VAG_Bussing_5500T-1.jpg


Glas_Freiburg_VAG_Bussing_5500T-2.jpg


Incepand cu 1970 VAG Freiburg a pus in circulatie autobuze dupa standardul VÖV1. A existat cate un singur exemplar de la MAN si Magirus, toate celelalte erau MB O 305 si ultimele au supravietuit pana la sfarsitul anilor 1980. Modelul meu este o creeatie personala pe baza Brekina:

Glas_Freiburg_VAG_MB_O305-1.jpg


Glas_Freiburg_VAG_MB_O305-2.jpg


In anii 1980 VAG a schimbat coloritul parcului de autobuze si tramvaie, trecand la culorile traditionale ale stemei orasului rosu/alb. Ca fapt divers, stema orasului este o cruce alb/rosie, aceeasi ca si a Vienei. Ocolul Breisgau-Hochschwarzwald a facut parte in Evul Mediu din Vorderösterreich, Austria Anterioara, o provincie controlata direct de catre Habsburgi deci libera sub coroana imperiala, desi era la mare distanta de frontiera Austriei moderne.

Iata un model in lucru, o Kässbohrer-Setra SG 219 SL. Modelul este realizat de mine pe baza a doua S 215 SL de la Herpa si vopsirea inca nu e incheiata:

Glas_Freiburg_VAG_Setra_SG219SL-1.jpg


Glas_Freiburg_VAG_Setra_SG219SL-2.jpg


In aceeasi schema de culoare mai am si un MB O 405 pe baza Kembel in lucru.

In anii 1990 VAG a simplificat schema de culoare, trecand de la rosu-alb la rosu inchis. In aceasta schema am un MB O 405 GN2 in lucru (FR-SW 959, masina de care ma leaga multe) si un model "de-a gata" de la Rietze, un Setra S 315 NF. VAG are doua exemplare, 842 si 843, folosite pe curse ocazionale si linii cu frecventare redusa:

Glas_Freiburg_VAG_Setra_S315NF-1.jpg


Glas_Freiburg_VAG_Setra_S315NF-2.jpg


Modelul e o serie speciala Rietze pentru Prietenii Tramvaiului din Freiburg, care nu a fost disponibila in comert.
 
  • Like
Reacții: mrpuf și Michael
In 2004 au sosit primele MB O 530 (Citaro Euro 3) si cu aceasta ocazie schema de culoare a fost din nou schimbata, trecandu-se la rosu aprins (RAL 3020). O alegere cat se poate de neinspirata, pentru ca la numai cativa ani dupa aceea DB Regio a hotarat ca toate autobuzele regionale din Germania sa fie si ele vopsite in acelasi mod. Astfel, prin 2007-2008 calatorii aveau mari dificultati de exemplu la gara centrala din Freiburg in a distinge autobuzele urbane de autocarele regionale, toate fiind vopsite in aceeasi culoare.

Iata un MB O 530 de prima generatie, realizare personala pe baza Rietze. Candva va trebui sa-i adaug numarul de parc si sa-i schimb indicatoarele de parcurs:

Glas_Freiburg_VAG_MB_Citaro-1.jpg


Glas_Freiburg_VAG_MB_Citaro-2.jpg


In 2006-2007 au sosit primele Citaro FL. Modelul lui 876 este de la Rietze si are, din pacate, o nuanta de rosu un pic gresita:

Glas_Freiburg_VAG_MB_Citaro_FL-1.jpg


Glas_Freiburg_VAG_MB_Citaro_FL-2.jpg


La putina vreme dupa aceea VAG a primit patru serii de MB Citaro FL G (articulate), echipate cu motoare Euro 4 si Euro 5. Modelul Rietze, serie speciala pentru Prietenii Tramvaiului din Freiburg, reprezinta prima masina sosita in Freiburg (numar de parc 976) si are o tampografie completa, inclusiv numarul de inmatriculare:

Glas_Freiburg_VAG_MB_Citaro_FL_G-1.jpg


Glas_Freiburg_VAG_MB_Citaro_FL_G-2.jpg


A cincea serie de MB Citaro G livrata VAG in anul 2011 nu era numai echipata cu motoare Euro 5 ci avea si caracteristicile optice ale noii generatii (Citaro C2). Practic e vorba de primele C2 produse, cu stopurile si capota din spate de la modelul precedent FL. Modelul lui 911 de la Rietze a fost disponibil si in programul standard:

Glas_Freiburg_VAG_MB_Citaro_C2_E5_G-1.jpg


Glas_Freiburg_VAG_MB_Citaro_C2_E5_G-2.jpg


Intre timp au mai intrat in colectia mea VAG Freiburg inca doua modele in schema rosu aprins, un Solaris U18 articulat (model 2017) si un foarte recent Solaris U12 Electric (2019), amandoua modele Rietze. Nu am apucat inca sa le fotografiez asa cum se cuvine.