• In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Tramvaiele Tatra reprezinta o tranzitie ideala spre urmatoarea etapa si urmatorul loc geografic din colectia mea.

Tinta: Dresda! Acea Dresda unde in anumite parti nu mai ramasese piatra pe piatra in 1945, acel oras distrus salbatic si care, desi am suferit si eu acolo candva o drama personala, imi este foarte drag. Lumea feroviara din acea regiune am prezentat-o de curant, in mod superficial, aici: Expeditiile lui Horia: Unu plus unu egal patru - Partea a II-a - Valea Elbei si Elvetia Saxona

Incepem cu ceva care, in momentul in care am cunoscut pentru prima data Florenta de pe Elba la jumatatea anilor 1990 deja nu mai circula decat ocazional, ca tramvai de muzeu. Este vorba de T4D ale DVB in versiunea lor originala de la inceputul anilor 1970. Modelul este, la fel ca si cel al RATB de acum 23-24 de ani, un kit de la Hermann und Partner. Este construit "out of the box", a primit doar un pantograf Sommerfeldt cu patina caracteristica in locul celui de plastic din kit:

Glas_Dresden_DVB_Tatra_T4D_alt-1.jpg


Glas_Dresden_DVB_Tatra_T4D_alt-2.jpg


In Dresda tramvaiele solo erau extrem de rare. In general se circula in formula "Großzug" format din T4 + T4 + B4 sau macar T4 + B4.
 
Atunci cand am ajuns prima data la Dresda "partea leului" in parcul de Tatre T4D si B4D o aveau deja cele modernizate cu pantograf unijambist, chopper, afisaje digitale si asa mai departe. De asemenea noile tramvaie cu podea coborata NGT6DD erau din ce in ce mai numeroase. Se mai intalneau insa si Tatre nemodernizate, doar revopsite in schema brun inchis / galben / negru in culorile stemei orasului.

Ca informatie, noile culori nu au venit odata cu Reunificarea, ci cu doi ani mai devreme. Dresda a fost primul oras mare din DDR care, inca sub regimul socialist, a lansat o schema proprie pentru tramvaiele sale.

Modelele mele (un cuplu T4D + B4D) sunt realizate pe baza kitului deja cunoscut de la Hermann und Partner:

Glas_Dresden_DVB_Tatra_T4D_B4D_neu-1.jpg


Glas_Dresden_DVB_Tatra_T4D_B4D_neu-2.jpg
 
Atunci cand am cunoscut Dresda autobuzele strandard de 12 m si articulate de 18 m erau MB sau MAN, in general din tipurile de la inceputul anilor 1990. Din Ikarus-urile de dinainte de "Wende" ("Intoarcere") nu mai supravietuiau decat Ik 280-uri articulate pe unele linii.

Un reprezentant tipic al acestei generatii este MB O 405. Modelul de la Rietze este unul recent si bine detaliat. Din fericire versiunea DVB a fost una din primele, de dinainte ca producatorul din Franconia sa treaca la imprimare digitala (UV-Druck) si calitatea sa scada astfel drastic:

Glas_Dresden_DVB_MB_O405-1.jpg


Glas_Dresden_DVB_MB_O405-2.jpg
 
  • Like
Reacții: mrpuf
La putini ani dupa aceea atat DVB cat si unii operatori privati asociati cu DVB au pus in circulatie autobuze cu podea coborata. Am si eu un reprezentant al acestei generatii in colectie, un midibuz MAN NM 223 carosat de defuncta firma Göppel. Originalul nu apartinea de DVB ci de Taeter Tours, filiala din Dresda a firmei Taeter din Aachen. Modelul este unul de foarte buna factura si a fost produs de catre Veit Kornberger (VK-Modelle):

Glas_Dresden_DVB_Taeter_MAN_NM223-2-1.jpg


Glas_Dresden_DVB_Taeter_MAN_NM223-2-2.jpg


De remarcat ca atat VK-Modelle cat si Hermann und Partner au reprezentat partea din jurul ferestrelor corect in brun inchis. Rietze a gresit aici, a folosit culoarea neagra.
 
  • Like
Reacții: mrpuf
Dupa anul 2000 DVB a simplificat schema de vopsire a autobuzelor si tramvaielor sale, renuntand in parte la partea inferioara si conturul ferestrelor de culoare inchisa. Iata un Solaris Urbino U18 de a doua generatie cu motorul "in dulap" (amplasat vertical) in aceste culori, realizat de catre VK-Modelle. Conform cu originalul, autobuzul nu are instalatie de climatizare decat pentru postul de conducere:

Glas_Dresden_DVB_Solaris_U18_gelb-1.jpg


Glas_Dresden_DVB_Solaris_U18_gelb-2.jpg
 
DVB este una din companiile de transport orasenesc germane care are si o retea de linii de autobuz si tramvai nocturna. Exista si cate un tramvai (NGT6DD sau NGT8DD, nu mai imi amintesc bine) si un autobuz colantate cu reclame pentru aceste linii.

Autobuzul este un Solaris Urbino U18 de generatia a doua precum cel prezentat mai sus. Modelul, foarte frumos vopsit si tampografiat, este de asemenea de la VK-Modelle, o serie speciala care nu s-a gasit in comert:

Glas_Dresden_DVB_Solaris_U18_GuteNacht-1.jpg


Glas_Dresden_DVB_Solaris_U18_GuteNacht-2.jpg
 
DVB a fost una din primele retele urbane germane care a experimentat folosind autobuze hibrid, acum mai bine de 10 ani. Printre primele asemenea autobuze sosite pe retea au fost modele de la Solaris de generatia a treia. VK-Modelle a reprodus un asemenea autobuz articulat:

Glas_Dresden_DVB_Solaris_H18-1.jpg


Glas_Dresden_DVB_Solaris_H18-2.jpg
 
Vad ca interesul pentru DVB si Dresda e mai redus ca pentru alte orase. Sa fie parcul de tramvaie si autobuze sau tema in sine?

Pe langa autobuze articulate DVB a introdus in circulatie acum aproape 10 ani si autobuze hibride standard de 12 metri. Modelul acestul MAN Lion's City Hybrid vine de la Rietze si nu a fost disponibil in comert, ci doar prin punctele de contact cu publicul ale DVB si magazinul internet pentru fani al societatii. E un model fain, ar fi fost si mai fain daca avea tampografie clasica si nu imprimare digitala UV:

Glas_Dresden_DVB_MAN_LionsCity_Hybrid-1.jpg


Glas_Dresden_DVB_MAN_LionsCity_Hybrid-2.jpg
 
Inchei mica mea colectie DVB cu o "gluma", asa cum se practica des prin Germania. In ciuda reputatiei raspandite de francofoni, in opinia mea germanii au cel mai fain umor intre toate popoarele.

Linia 66 intre Dresda si Freital este exploatata in comun de catre compania de transport orasenesc DVB si de catre filiala locala a DB Regio, RVD (echivalentul SBG Südbadenbus de care am vorbit in paginile trecute). Pentru a arata legatura dintre cele doua firme, DVB a decorat acum 5 sau 6 ani un autobuz articulat MB Citaro FL de 18 metri in mod deosebit: el este vopsit in galbenul traditional insa colantat pe jumatate din lungime cu profilul unui autobuz de acelasi tip, insa unul standard de 12 metri in culoarea rosie a RVD:


Glas_Dresden_DVB_MB_Citaro_FL_G_Linie66-1.jpg


Glas_Dresden_DVB_MB_Citaro_FL_G_Linie66-2.jpg


Modelul fabricat de Rietze a fost o serie speciala limitata pentru DVB si nu s-a gasit decat in reteaua de magazine a companiei de transport.
 
  • Like
Reacții: Radu161
Evident, raspunsul RVD nu s-a lasat asteptat: au colantat si ei un autobuz articulat de 18 metri de acelasi tip din propria flota rosie in mod asemanator, cu profilul unuia de 12 metri in culoarea galbena a DVB: :)

Glas_Dresden_RVD_MB_Citaro_FL_G_Linie66-1.jpg


Glas_Dresden_RVD_MB_Citaro_FL_G_Linie66-2.jpg


Si acesta a fost un model in serie limitata, disponibil doar in punctul de relatii cu publicul al RVD din gara centrala din Dresda.

De remarcat o mica "diferenta de confort" intre cele doua autobuze aparent identice: masina RVD are instalatii de climatizare corect dimensionate pe unitatile A si B, cea a DVB a primit doar ulterior o mica instalatie de climatizare pe unitatea B - un fel de "climatizare alibi". :)
 
  • Like
Reacții: Radu161
In regiunea Elvetia Saxona liniile regionale si urbane sunt operate de catre OVPS (Omnibusverkehr Pirna-Sebnitz), numita mai dedemult Oberelbische Verkehrsgesellschaft mbH. Autobuzele si autocarele lor de linie ajung pana la Dresda.

Cum am fost des prin acea regiune (vezi si reportajul Horia in Elvetia Saxona) trebuia sa am si un asemenea autobuz in colectie. Modelul acestui MAN NL 223/263 (nu stiu ce motorizare aveau masinile OVPS) dateaza de acum aproape 15 ani si este de la Wiking:

Glas_Dresden_OVPS_MAN_NL223-1.jpg


Glas_Dresden_OVPS_MAN_NL223-2.jpg
 
Inchei capitolul Dresda cu o firma privata si un model care era considerat "de top" la momentul aparitiei.

Este vorba de o serie speciala de la Herpa, un Kässbohrer-Setra S 215 HDH al firmei Günzel din Dresda. Autocarul real a existat in aceasta forma la inceputul anilor 1990.

Herpa l-a scos in cadrul unei editii speciale de autocare cu tampografie deosebit de completa pentru acea vreme, cu numere de circulatie, cu partea din spate a oglinzilor retrovizoare cu folie reflectorizanta argintie, cu toate accesoriile montate si in cutie transpartenta de plastic. Ca "bonus" fiecare autocar avea si sofer si pasageri, sub forma unor figurine pictate:

Glas_Dresden_Gunzel_S215HDH-1.jpg


Glas_Dresden_Gunzel_S215HDH-2.jpg
 
Din Saxonia facem un mic salt spre vest, pana in landul vecin, Sachsen-Anhalt. Mai precis in Halle (Saale).

Orasul imi este cunoscut pentru ca am mai multi prieteni apropiati acolo sau care sunt de origine de acolo. Cu toate astea, prezenta unui tramvai din acest oras in colectia mea este un mic accident. Am cumparat candva modelul (de la Atlas Verlag) pentru o conversie insa nu am avut inima sa-l fac bucati.

Iata deci unul din primele tramvaie electrice din Halle, un clasic "AEG cu cinci ferestre", asa cum circula (in fine, de 87 de ori mai mare) :) acum 120 de ani pe strazile orasului de pe Saale:

Glas_Halle_Strassenbahn_alt-1.jpg


Glas_Halle_Strassenbahn_alt-2.jpg
 
  • Like
Reacții: mrpuf
Ne intoarcem spre Dresda si continuam un pic spre sud-est in tara vecina.

Cum Praga este un oras care mi-a placut dintotdeauna si de care ma leaga multe amintiri frumoase nu puteam sa nu am in colectie si cateva modele ale DPP, sistemul de transport urban de acolo - unul din cele mai bine organizate din intreaga Europa. Si ce poate fi mai tipic pentru Praga decat o Tatra T3?

Modelul din colectia mea reprezinta un T3 nemodernizat in starea din anii 1980-90 si este, la fel ca si tramvaiul AEG de mai sus, produs de catre Atlas Verlag in cadrul seriei sale de tramvaie din diferite orase europeene. I-am schimbat doar pantograful de plastic cu unul metalic de la Sommerfeldt, vopsit in galben dupa original.

Glas_Praha_DPP_T3-1.jpg


Glas_Praha_DPP_T3-2.jpg
 
  • Like
Reacții: mrpuf și AdyAero
Autobuzul tipic pentru DPP Praha la jumatatea anilor 1990 este Karosa B931. Practic este vorba de o versiune modernizata si echipata cu cutie de viteze automata Voith sau ZF si un motor mai puternic al lui B731 cunoscut inca de la inceputul anilor 1980.

Modelul meu este construit dintr-un kit SDV Model, o firma din Cehia care a realizat in decursul timpului multe variante. Un kit destul de dificil, cu probleme de asamblare si care cere un volum de munca important pentru a ajunge la un rezultat corect. Pentru mine nu asta conta, ci doar faptul ca imi doream un asemenea autobuz in colectie. Le-am prins in Praga pana spre 2015 si reprezentau "o pata de culoare" intr-un oras in care restul autobuzelor urbane erau din generatii mai recente si in mare parte cu podea coborata.

Glas_Praha_DPP_Karosa_B931-1.jpg


Glas_Praha_DPP_Karosa_B931-2.jpg
 
  • Like
Reacții: mrpuf
Cele mai multe autobuze folosite de DPP Praha pe liniile urbane in zilele noastre sunt de marca SOR si dispun de 4 (la cele solo) sau 5 (la articulate) usi laterale. Pe liniile regionale se folosesc insa si autocare de linie cu podea partial coborata IVECO Crossway LE in versiunile Euro 5 si Euro 6, fabricate bineinteles la Vysoké Mýto.

Modelul meu este o creeatie personala pe baza unui Crossway LE Euro 6 de la Norev:

Glas_Praha_DPP_IVECO_Crossway_LE_E6-1.jpg


Glas_Praha_DPP_IVECO_Crossway_LE_E6-2.jpg
 
Din provinciile de nord ale Imperiului facem un salt spre vest.

In viata mea m-am oprit des din motive profesionale si la Salzburg. Se cadea deci sa am in colectie macar unul sau doua modele de acolo. :)

Salzburg a renuntat la tramvai in 1939-40 si exploateaza de atunci o retea destul de densa de troleibuze pe raza orasului. Unele dintre acestea au trait dupa scoaterea din uz o a doua viata si in Estul Europei, de exemplu in Brasov.

Modelul meu este unul recent de la Veit Kornberger (VK-Modelle) si reprezinta un Solaris Trollino 18 de a treia generatie in versiunea specifica pentru Salzburg cu indicatoare de linie suplimentare pe acoperis. Este de laudat ca, de exemplu fata de Rietze, Herpa sau Wiking, VK isi da osteneala sa reprezinte formal corect prototipurile sale reale.

Glas_Salzburg_SLB_Solaris_T18-1.jpg


Glas_Salzburg_SLB_Solaris_T18-2.jpg
 
Cu urmatorul model din Salzburg facem si tranzitia spre etapa din colectie care va urma in cursul acestei saptamani.

Iata un mich MAN NM 223 cu caroserie Göppel al firmei Albus din Salzburg, folosit pe anumite trasee urbane. Asa cum o indica si culoarea sa, e vorba de o masina ca isi petrecuse etapa anterioara din viata in Viena. Modelul este bine detaliat si conform originalului, inclusiv instalatia de climatizare de pe acoperis. La fel ca si celelalte MAN NM 223 din colectie, este fabricat de catre VK-Modelle.

Glas_Salzburg_Albus_MAN_NM223-2_ex_Wien-1.jpg


Glas_Salzburg_Albus_MAN_NM223-2_ex_Wien-2.jpg
 
  • Like
Reacții: GFN
Iata-ne ajunsi si la Viena. Despre sistemul de transport din capitala austriaca s-au scris zeci, daca punem si brosurile cartonate de la Bahn im Bild chiar sute de volume si nu voi insista asupra sa.

Initial mi-am dorit sa strang doar doua, trei modele reprezentative pentru oras asa cum l-am cunoscut catre 1990. Un tramvai E1, poate un autobuz urban MAN, pardon, Gräf-Stift, ca doar suntem in Austria. :) Autobuzele pe gaz si tramvaiele ULF aparute in decursul acelui deceniu mi se pareau mult prea moderne.

Candva am descoperit la casele de bilete ale Wiener Linien faimoasele "Souvenirmodelle" fabricate incepand cu anii 1980 de catre Stängl pentru compania de transport. Ieftine, destul de bine detaliate (cele mai recente chiar foarte bine detaliate), la scara exacta 1:87 si motorizabile. Unele au ajuns mai tarziu la Halling iar cele mai recente precum ULF-ul a fost fabricat direct de Halling.

Incep in ordine cronologica cu un tramvai Typ A al WSB de la sfarsitul secolului trecut. Tipul A nu a existat de fapt, in aceasta serie au fost incluse toate tramvaiele de prima generatie din Viena. Modelul este unul din "cele mai bine detaliate", pentru un model de suvenir cu un pret modic arata chiar excelent.

Glas_Wien_WienerLinien_Tram_A-1.jpg


Glas_Wien_WienerLinien_Tram_A-2.jpg
 
Urmatorul model este cel al unui Typ H, tramvaiul clasic vienez de mare capacitate din perioada imediat premergatoare primului razboi mondial. Si acesta este unul din modelele mai recente si de buna factura, la fel ca si micul Typ A de mai sus are chiar si fotodecupaje.

Glas_Wien_WienerLinien_Tram_H-1.jpg


Glas_Wien_WienerLinien_Tram_H-2.jpg