Uite asa, incetul cu incetul, am ajuns si la faimosul SBG, ulterior Südbadenbus de care am scris de mai multe ori.
Despre ce este vorba? Un fel de "Autobusele CFR" din anii 1930, care au supravietuit in Germania pana in ziua de azi.
Atat Posta germana, Deutsche Reichspost, dupa 1949 Bundespost cat si caile ferate, DRG, DRB si din 1949 Deutsche Bundesbahn, au operat independent una de cealalta linii de autobuze regionale. Autobuzele si autocarele postei erau echipate in multe cazuri cu cutii de scrisori si remorci pentru transportul postei. Cele ale caii ferate circulau in general pe linii rutiere care inlocuisera unele feroviare sau acolo unde legatura feroviara nu mai se realizase.
In mod traditional incepand cu anii 1950 autobuzele si autocarele caii ferate erau rosu inchis (Purpurrot), cele ale postei in diferite nuante de galben. La inceputul anilor 1980 cele doua retele au fost unite, sub acoperisul Deutsche Bundesbahn, in diferite filiale regionale. Din acel moment s-a folosit o noua schema de vopsire, pe baza unui rosu mai deschis cu o tenta usor visinie.
Filiala din Südbaden si Freiburg s-a numit GBB (Geschäftsbereich Bus Südbaden). Un reprezentant tipic de la inceputul anilor 1980 este acest MB O 307 rosu inchis (ex-DB) cu reclama la fabrica de bere Ganter din Freiburg (model Brekina):
O 307-urile au avut o viata foarte lunga. Cand am ajuns in regiune in 1996-97 cateva mai circulau in aceasta schema de vopsire, vandute intre timp la operatori privati, precum Rau+Münzinger, surprins aici la vechea gara din Freiburg:
(c) Beku-Bildarchiv, toate drepturile rezervate detinatorului
De remarcat pe panoul mobil de sub geamul soferului urma "biscuitului" mic al DB, realizat in 1955 de profesorul Ege, acoperit de "biscuitul" ceva mai mare al SBG, amandoua indepartate in momentul vanzarii catre R+M. Autocarul de linie este fostul DB 20-960 si a "trait" in regiune mai bine de 17 ani. Doar Setrele din generatia a 4-a (3xx) au fost la fel de longevive la SBG.
Iata si "eternul rival" Stülb1 al lui O 307 si anume MAN SÜ 240, aici ca model Herpa in schema de vopsire de la jumatatea anilor 1980 de la GBB:
Modelul meu va primi candva jantele si bara din fata in RAL 8019 si banda galbena conforma cu originalul de mai jos. Nu toate SÜ 240 ale GBB/SBG au purtat reclame precum cel din fotografie:
(c) Alexander Kremer, DB-Regionalbus
Dispunand de propria agentie de turism, GBB si ulterior SBG a avut si autocare de lung parcurs, unele chiar cu punte inalta. Modelul acestui Kässbohrer-Setra S 215 HD de a doua generatie (cu masca din fata vopsita in negru) este de la Herpa:
Maine trecem la "epoca gri deschis" a SBG de dupa privatizarea partiala din 1989.