• In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Vad Freiburg dau like.
Firma de transport persoane dintre Freiburg și România are autobuze/autocare care au corespondent H0?
 
  • Like
Reacții: Horia_Radulescu
Vad like la Freiburg, dau like. :)

Firma de transport persoane dintre Freiburg și România are autobuze/autocare care au corespondent H0?

Are. Ajungem si acolo in urmatoarele zile, ba chiar acolo o sa incerc si o comparatie intre fotografiile cu autocarele reale si modele.
 
  • Like
Reacții: Michael
Pana atunci, inainte sa incepem cu SBG, trecem repede prin garajul altor firme de transport private din regiunea orasului Freiburg.

Rast Reisen e o societate de transport situata la Hartheim, la o duzina de km la sud de Freiburg. Are si cateva linii regionale insa era, inainte de criza din transporturi din 2020, activa mai ales in transportul turistic. Toate autocarele lor sunt in configuratie de 4 stele, cu distanta sporita intre scaune.

Pentru inceput iata un Kässbohrer-Setra S 315 HD de prima generatie in schema de culori tipica pentru anii 1990 (model Rietze):

Glas_Rast_Setra_S315HD-1.jpg


Glas_Rast_Setra_S315HD-2.jpg


Urmeaza un Neoplan Starliner SHDH de la inceputul anilor 2000, model AWM:

Glas_Rast_Neoplan_Starliner-1.jpg


Glas_Rast_Neoplan_Starliner-2.jpg


In 2003, adica acum 17 ani, Rast a inlocuit S 315 HD-ul prezentat mai sus cu un S 415 HD (model AWM):

Glas_Rast_Setra_S415HD_alt-1.jpg


Glas_Rast_Setra_S415HD_alt-2.jpg


Ulterior schema de vopsire de la Rast a fost simplificata. Si acest model (tot un S 415 HD) este tot de la AWM:

Glas_Rast_Setra_S415HD_neu-1.jpg


Glas_Rast_Setra_S415HD_neu-2.jpg
 
  • Like
Reacții: Michael
In aceasta seara continuam cu alte companii private din Freiburg si Breisgau-Hochschwarzwald.

Hummel Reisen (Auto Hummel) e o firma mica situata la Kirchzarten, in plina Padure Neagra. Firma are si ea cateva linii regionale insa face mai ales turism. Acest model al unui Kässbohrer-Setra S 228 DT de prima generatie, de dinainte de 1982 (cu calandrul din metal nichelat) vine de la Herpa. Autocarul la scara 1:1 a "trait" suficient la Hummel incat sa ma intalnesc si eu cu el pe strada in 1996 sau 1997:

Glas_Hummel_Setra_S228DT-1.jpg


Glas_Hummel_Setra_S228DT-2.jpg


Firma Schumacher este bazata la Sexau, in "periferia" Freiburg-ului si exploateaza la randul ei cateva linii. Autocarele de linie tipice de acum 20 de ani erau Setra din generatia a 4-a (3xx), precum acest S 315 H de la Rietze:

Glas_Schumacher_Setra_S315H-3.jpg


Glas_Schumacher_Setra_S315H-4.jpg


Prin anul 2010 Schumacher a achizitionat un Setra S 415 GT-HD, folosit exclusiv pentru turism. Modelul este de la AWM:

Glas_Schumacher_Setra_S415GTHD-1.jpg


Glas_Schumacher_Setra_S415GTHD-2.jpg
 
  • Like
Reacții: Michael
Acelasi profil il are si firma Rist Reisen, situata la Kenzingen, la nord de Freiburg. Ca fapt divers, orasul are, incepand cu anii 1990, o importanta minoritate romaneasca.

Acest MB O 350 Tourismo de prima generatie dateaza de la sfarsitul anilor 1990 (model de la Rietze). Schema de vopsire a lui Rist a ramas neschimbata pana in ziua de azi, pana si autocarele Setra de generatia a sasea (5xx) livrate de curand sunt decorate in acest mod:

Glas_RistReisen_MB_O350RHD-1.jpg


Glas_RistReisen_MB_O350RHD-2.jpg


Rist exploateaza de asemenea linii regionale, cele mai multe ca prestatar de servicii pentru SBG/Südbadenbus. Una din cele mai importante este linia 7231 catre Europa-Park, unul din cele mai importante parcuri de distractii tematice din intreaga Europa. Avand in vedere volumul mare de calatori, linia este exploatata cu autocare regionale articulate. Multa vreme a fost vorba de MB O 405 G (Ü) si GN (Ü) ex-SBG, de cativa ani se foloseste si unul din singurele MB CapaCity cu 4 osii din regiune. Modelul (serie speciala AWM) este unul de buna factura, in afara "burdufului" din pacate rigid:

Glas_RistReisen_MB_CapaCity_EuropaPark-1.jpg


Glas_RistReisen_MB_CapaCity_EuropaPark-2.jpg
 
  • Like
Reacții: Michael
Spre comparatie, iata acelasi MB CapaCity si la scara 1:1:

bus33.1.jpg


bus33.0.jpg

imagini preluate de pe situl firmei de transport, (c) Rist Reisen pentru ambele fotografii

Prin lungimea sa de 21m, modelul CapaCity este cel mai lung autobus simplu-articulat din Europa.
 
  • Like
Reacții: Michael
Uite asa, incetul cu incetul, am ajuns si la faimosul SBG, ulterior Südbadenbus de care am scris de mai multe ori.

Despre ce este vorba? Un fel de "Autobusele CFR" din anii 1930, care au supravietuit in Germania pana in ziua de azi.

Atat Posta germana, Deutsche Reichspost, dupa 1949 Bundespost cat si caile ferate, DRG, DRB si din 1949 Deutsche Bundesbahn, au operat independent una de cealalta linii de autobuze regionale. Autobuzele si autocarele postei erau echipate in multe cazuri cu cutii de scrisori si remorci pentru transportul postei. Cele ale caii ferate circulau in general pe linii rutiere care inlocuisera unele feroviare sau acolo unde legatura feroviara nu mai se realizase.

In mod traditional incepand cu anii 1950 autobuzele si autocarele caii ferate erau rosu inchis (Purpurrot), cele ale postei in diferite nuante de galben. La inceputul anilor 1980 cele doua retele au fost unite, sub acoperisul Deutsche Bundesbahn, in diferite filiale regionale. Din acel moment s-a folosit o noua schema de vopsire, pe baza unui rosu mai deschis cu o tenta usor visinie.

Filiala din Südbaden si Freiburg s-a numit GBB (Geschäftsbereich Bus Südbaden). Un reprezentant tipic de la inceputul anilor 1980 este acest MB O 307 rosu inchis (ex-DB) cu reclama la fabrica de bere Ganter din Freiburg (model Brekina):

Glas_GBB_Sudbaden_MB_O307-1.jpg


Glas_GBB_Sudbaden_MB_O307-2.jpg


O 307-urile au avut o viata foarte lunga. Cand am ajuns in regiune in 1996-97 cateva mai circulau in aceasta schema de vopsire, vandute intre timp la operatori privati, precum Rau+Münzinger, surprins aici la vechea gara din Freiburg:


RauMunzinger-RW-N304-FreiburgBf-14101989-8996d26.JPG

(c) Beku-Bildarchiv, toate drepturile rezervate detinatorului

De remarcat pe panoul mobil de sub geamul soferului urma "biscuitului" mic al DB, realizat in 1955 de profesorul Ege, acoperit de "biscuitul" ceva mai mare al SBG, amandoua indepartate in momentul vanzarii catre R+M. Autocarul de linie este fostul DB 20-960 si a "trait" in regiune mai bine de 17 ani. Doar Setrele din generatia a 4-a (3xx) au fost la fel de longevive la SBG.

Iata si "eternul rival" Stülb1 al lui O 307 si anume MAN SÜ 240, aici ca model Herpa in schema de vopsire de la jumatatea anilor 1980 de la GBB:

Glas_GBB_Sudbaden_MAN_SU240-1.jpg


Glas_GBB_Sudbaden_MANB_SU240-2.jpg


Modelul meu va primi candva jantele si bara din fata in RAL 8019 si banda galbena conforma cu originalul de mai jos. Nu toate SÜ 240 ale GBB/SBG au purtat reclame precum cel din fotografie:

SBG_FR-JS506_21091994.jpg

(c) Alexander Kremer, DB-Regionalbus

Dispunand de propria agentie de turism, GBB si ulterior SBG a avut si autocare de lung parcurs, unele chiar cu punte inalta. Modelul acestui Kässbohrer-Setra S 215 HD de a doua generatie (cu masca din fata vopsita in negru) este de la Herpa:

Glas_GBB_Sudbaden_Setra_S314HD-1.jpg


Glas_GBB_Sudbaden_Setra_S314HD-2.jpg


Maine trecem la "epoca gri deschis" a SBG de dupa privatizarea partiala din 1989.
 
  • Like
Reacții: mrpuf și Michael
In 1987 Deutsche Bundesbahn a ales o noua schema de vopsire pentru autobuzele si autocarele sale pe baza de gri deschis (RAL 7035) cu dungi in partea de jos a caroseriei in culoarea rosie de mai inainte. La numai doi ani dupa aceea toate filialele au fost semi-privatizate si redenumite. Cea din regiunea orasului Freiburg a devenit din GBB, SBG (Südbadenbus GmbH). SBG a ales drept culoare de identificare galbenul, cea mai subtire dintre dungile rosii fiind inlocuita cu aceasta culoare.

Asa cum am scris mai sus, SBG a mostenit de la GBB un numar de autocare de turism, din care unele cu punte inalta. S 215 HD-ul prezentat mai sus in rosu a fost revopsit in 1991 in noile culori si asa l-am "prins" si eu in 1996-1997. Modelul este un Herpa revopsit si modificat in consecinta:

Glas_SBG_Setra_S215HD_grau-1.jpg


Glas_SBG_Setra_S215HD_grau-2.jpg


Iata si originalul sau, autocarul FR-JS 709, surprins in Freiburg in anul 1991 imediat dupa revopsire. In fundal se distinge un autocar S 215 (probabil RL sau UL) inca in vechea schema de vopsire:

SBG-FR-JS709-FreiburgBst-20031991-9105n21.JPG

(c) Beku-Bildarchiv, toate drepturile rezervate detinatorului

GFR Reisedienst, redenumita Freiburger Reisedienst in 2001-2002, este o firma privata din Freiburg care exploateaza atat linii pentru SBG cat si una de transport de calatori pe relatia Romania <> Germania. Am o relatie stransa cu aceasta firma inca din vremea studentiei.

In iarna 1996 GFR a preluat de la SBG autocarul FR-JS 744. Este vorba de o Kässbohrer-Setra S 215 HD in versiunea de trei stele fabricata in 1983 (deci una din primele din generatia a doua) echipata cu tot confortul si inovatiile tehnice ale vremii - climatizare automata la postul de conducere si in salon, ABS, ASR, etc. La vremea preluarii masina avea 13 ani pe care ii petrecuse insa in cea mai mare parte in Spania (deci nu avea nici un gram de rugina fata de cele care si-au trait viata in Padurea Neagra si erau ciur) si mai putin de 250 000 km la bord. Era practic un autocar nou.

Masina mi-a fost tare draga, pentru ca am petrecut multa vreme la bordul sau. De ea sunt legate o gramada de legende (acesta este faimosul autocar fara limitator care in 1997 nu a fost ajuns din urma de politia slovaca de la Bratislava si pana la Kuty) :) Inca din 1997 am cumparat un model Herpa si l-am revopsit, cu mijloacele si talentul pe care il aveam pe atunci:

Glas_SBG_Setra_S215HD_grau_alt-1.jpg


Glas_SBG_Setra_S215HD_grau_alt-2.jpg


Modelul are multe greseli, prima fiind culoarea de baza falsa (originalul nu era alb ci gri deschis) insa, precum adevaratul FR-JS 744, dupa 23 de ani macheta mi-a devenit prea draga pentru a o scoate din serviciu si a o arunca la gunoi. E si ea un martor al epocii sale in viata mea de modelist. :)

Iata si originalul acestui autocar, surprins de mine in iarna 1996-97 intr-o locatie pe care cei mai multi membri de aici o vor recunoaste cu siguranta:

GFR_FR-JS-744_1996_Brasov_1_net.jpg


Era dimineata devreme, putin dupa rasaritul soarelui. Cursa incepuse cu doua ceasuri si jumatate mai devreme in Bucuresti, pe intuneric. Pana la Freiburg sau in cazul meu Strasbourg, voiajul mai avea sa dureze (dupa program) inca 40 de ore. Cu FR-JS 744 nu erau decat 34 sau 35 in total :)
 
SBG era o filiala "bogata" a DB. Avea o retea vasta, un numar mare de autocare proprii si reusea sa acopere din incasari o mare parte din costurile de exploatare. Nu este de mirare ca si parcul de vehicule era, in consecinta, unul bine intretinut si format numai din masini scumpe. Alte filiale se multumeau cu banale Mercedes-Benz sau MAN, la SBG majoritatea autbuzelor si autocarelor de linie la inceputul anilor 1990 erau Setra.

Autocarul regional standard de 12 m al anilor 1980-90 era Kässbohrer-Setra S 215 UL. Nu exista nici un model la 1:87 asa ca a trebut sa-l construiesc singur, plecand de la un SG 221 UL articulat de la Herpa. A fost o idee buna, pentru ca am putut folosi astfel subansamble ramase de la conversie la modelul de SG 219 SL al VAG Freiburg prezentat mai sus:

Glas_SBG_Setra_S215UL_grau-1.jpg


Glas_SBG_Setra_S215UL_grau-2.jpg


Iata si originalul, aici masina FR-JS 851 surprinsa in 1991 la Radolfzell:

SBG-FR-JS851-1991-91123006.JPG

(c) Beku-Bildarchiv, toate drepturile rezervate detinatorului

In 1994 a inceput productia generatiei urmatoare, Setra S 315 UL. A fost de fapt (impreuna cu varianta cu podea coborata 315 NF) ultimul produs Setra de la Kässbohrer inainte de preluarea de catre Daimler Benz. Incepand cu jumatatea anului 1994 Daimler Benz a creeat filiala EvoBus, existenta si azi, cu doua game de produse: autobuze si autocare "ieftine" sub marca Mercedes-Benz si "scumpe" sub marca Setra.

SBG a achizitionat primele S 315 UL chiar in 1994. Masinile au avut o viata foarte lunga, depasind 15 ani in serviciu la primul proprietar. Primele S 315 UL nu erau echipate cu climatizare, ci doar cu ventilatie fortata. Asa este si modelul meu, realizat dintr-un Rietze modificat si revopsit:

Glas_SBG_Setra_S315UL_grau_neutral_ohne_Klima-1.jpg


Glas_SBG_Setra_S315UL_grau_neutral_ohne_Klima-2.jpg


Am fotografiat originalul in anul 2010 la gara centrala din Freiburg. Masina trecuse de 2 000 000 km si avea inca motorul si cutia de viteze din fabrica:

P1160300_net.jpg


In 1995, la un an de la achizitionarea primelor S 315 UL, SBG a semnat o conventie de calitate in favoarea calatorilor si s-a angajat ca sa nu mai achizitioneze pe viitor decat masini climatizate. A doua serie de S 315 UL a venit deci echipata cu aer conditionat. Modelul meu este de asemenea un Rietze modificat si revopsit in consecinta:

Glas_SBG_Setra_S315UL_grau_neutral_Klima-1.jpg


Glas_SBG_Setra_S315UL_grau_neutral_Klima-2.jpg


Iata si originalul, fotografiat in garajul SBG din Freiburg la putin timp dupa livrare in 1996:

SBG_FR-JS511_26041996.jpg

(c) Alexander Kremer, DB-Regionalbus

Voi continua cu autocarele de linie Setra ale SBG in schema gri cu decoratii speciale.
 
  • Like
Reacții: mrpuf și GFN
Continuam azi cu versiuni mai colorate ale S 315 UL ale SBG din anii 1990

Iata mai intai unul colantat cu "peisajul din Padurea Neagra". Acesta s-a aplicat pe S 315 UL, varianta cu trei osii S 319 UL si MAN ÜL 313, insa si pe articulate SG 219 SL, SG 321 UL si MB O 405 G (Ü). Acum cativa ani inca mai circulau cateva autocare in aceasta schema. Modelul este un Rietze produs special numai pentru Centrele de Relatii cu Publicul ale SBG si dateaza din anul 1995. Are o tampografie foarte completa, inclusiv numere de inmatriculare. Din pacate culoarea de baza este un pic prea deschisa:

Glas_SBG_Setra_S315UL_grau_Landauf_Landab_unbearbeitet-1.jpg


Glas_SBG_Setra_S315UL_grau_Landauf_Landab_unbearbeitet-2.jpg


Am achizitionat doua. Unul a ramas in starea originala, celalalt a primit jante si oglinzi retrovizoare conforme cu originalul:

Glas_SBG_Setra_S315UL_grau_Landauf_Landab_bearbeitet-1.jpg


Glas_SBG_Setra_S315UL_grau_Landauf_Landab_bearbeitet-2.jpg


Iata si unul dintre acestea, surprins in anul 2000 la noua gara din Freiburg. Masina dateaza din anul 1995:

SBG_FR-JS565_21122000.jpg

(c) Alexander Kremer, DB-Regionalbus
 
  • Like
Reacții: mrpuf
SBG a avut in acei ani un marketing foarte inventiv. Existau o gramada de "produse speciale", adica linii regulate cu destinatii speciale. Unele circulau zilnic, altele doar in anumite zile sau in weekend.

Cu SBG-AirBus mergeai de mai multe ori pe zi de la Freiburg la Euro Airport. Cu SBG-NachtBus te intorceai seara acasa, dupa ce plecasei cu SBG-DiscoBus in club. SBG-EuroRegioBus te ducea in tara vecina, la Colmar. Cu SBG-Bus-Touristik plecai in vacanta in Croatia sau Spania iar cu SBG-TourenBus te plimbai prin cele mai frumoase colturi ale Padurii Negre.

Rietze a realizat in 1996 un model special, tot pentru Centrele de Relatii cu Publicul ale SBG al unui S 315 UL in schema SBG-TourenBus. Macheta dispune de numere de inmatriculare si de data asta vopsirea gri deschis este corecta:

Glas_SBG_Setra_S315UL_grau_TourenBus_unbearbeitet-1.jpg


Glas_SBG_Setra_S315UL_grau_TourenBus_unbearbeitet-2.jpg


Si din acest model am achizitionat doua exemplare. Cel de-al doilea a primit si el jante si oglinzi retrovizoare corecte si de asemenea nelipsita remorca pentru biciclete care se atasa in fiecare weekend:

Glas_SBG_Setra_S315UL_grau_TourenBus_bearbeitet-1.jpg


Glas_SBG_Setra_S315UL_grau_TourenBus_bearbeitet-2.jpg


Singura imagine cu prototipul real al acestui S 315 UL cu numarul de inmatriculare FR-JS 523 este intr-o lucrare de format mare despre transportul motorizat din Südbaden si n-am reusit sa o scanez pana acum. Asa ca pana ce voi reusi sa o reproduc va prezint schema de vopsire pe un O 408 din 1994:

SBG_FR-JS150_17091994.jpg

(c) Alexander Kremer, DB-Regionalbus
 
Asa cum am scris mai sus, SBG a mostenit de la GBB un parc auto variat intre care si mai bine de o suta cincizeci de MB O 307 de diferite varste. Unele (cele rosu inchis) aveau 10-12 ani si au fost "maritate" repede. Altele nu aveau insa decat 2-3 ani (modelul 307 s-a fabricat pana in anul 1987) si mai puteau avea viata lunga.

Cele mai multe au fost totusi vandute relativ repede pentru ca prin imaginea lor arhaica nu corespundeau imaginii dinamice a SBG. Cu toate acestea unul dintre cele mai recente, masina FR-JS 167 a primit o schema de vopsire noua pentru produsul SBG-TourenBus. L-am mai prins asa la inceputul anului 1997.

In urma cu cativa ani am discutat cu colegii de la firma Brekina despre acest model. Pana la urma s-au lasat convinsi si la sfarsitul lui 2017 au produs o serie limitata cu un O 307 ca SBG-TourenBus. Bineinteles ca am modelul acasa insa inca nu l-am fotografiat in conditii acceptabile asa ca va arat fotografia originala de la Brekina:

1970s_mercedes-benz_o_307_intercity_bus_assembled_175-50629_big.jpg

(c) Brekina, preluata de pe www.walthers.com

Iata si originalul, fotografiat la Freiburg in 1996:

SBG_FR-JS167_26041996_1.jpg

(c) Alexander Kremer, DB-Regionalbus

Un autocar de linie articulat care a fost prezent mai bine de 20 de ani in parcul SBG este modelul MB O 405 G (Ü). Tipul Ü atingea 103km/h si se deosebea de versiunea urbana prin multe detalii, precum indicatoarele de traseu "mici" ca la O 407. Rietze a produs un model in culorile SBG, din pacate cu o greseala fundamentala: in loc sa fie gri deschis, modelul este alb. Am achizitionat doua, cu speranta ca voi revopsi unul conform cu prototipul, nu am apucat inca sa o fac:

Glas_SBG_MB_O405G_grau-1.jpg


Glas_SBG_MB_O405G_grau-2.jpg


Iata si originalul, fotografiat in anul 2014 la Lörrach, pe linia 7304. Masina avea 20 de ani si (doar) ceva mai mult de un milion de km parcursi:

sbg-suedbaden-bus-gmbh-mercedes-108346.jpg

(c) Walter Ruetsch, www.bus-bild.de, toate drepturile rezervate
 
Modelul Stülb 2 de la Mercedes-Benz, MB O 407, nu a fost agreat de SBG. Masina nu corespundea cu necesitatile si de accea nu au existat in parcul SBG decat foarte putine exemplare, toate achizitionate pentru a inlocui O 307-uri la formarea societatii in 1989.

Incepand cu acest an firma Rietze produce un O 407 la scara 1:87. In urma cu multi ani am achizitionat un O 405 de la Kembel intr-o schema asemanatoare cu cea de la SBG (City Express Wuppertal) cu intentia de a-l converti intr-un 407. Acum probabil transformarea nu va mai avea loc (voi porni de la un 407 Rietze, asta in caz ca nu vor avea ideea de a scoate o versiune SBG "de fabrica". Cu toate acestea, MB O 405 merita sa fie si el prezentat aici:

Glas_SBG_MB_O405_grau_exWuppertal-1.jpg


Glas_SBG_MB_O405_grau_exWuppertal-2.jpg


Iata si originalul, un MB O 407 surprins la Villingen in 1994:

SBG_FR-JS139_17091994.jpg

(c) Alexander Kremer, DB-Regionalbus
 
Scriam mai sus ca in anii 1990-2000 SBG avea puterea financiara pentru a-si permite autocare de linie scumpe, in general Setra. A existat si un produs cu sigla Mercedes-Benz achizitionat in "epoca gri" in cantitati relativ mari, si anume modelul MB O 550 Integro. Nota bene, "cu sigla MB", pentru ca de fapt e vorba tot de o Setra.

Dupa creearea EvoBus filiala Mercedes-Benz Omnibusse, care vindea autobuze si autocare in segmentul "de jos" adica ieftine, nu avea ca masini pentru linii interurbane de 12 m decat doua modele: O 407, tip Stülb 2, practic o varianta a autobuzului standard urban O 405 si O 408, o evolutie a lui O 407 in sensul in care trebuie insa care "nu a prins" niciodata la clienti. De aceea s-a luat decizia fabricarii modelului de succes Setra S 315 UL si sub marca Mercedes-Benz cu schimbari cosmetice la caroserie si un pret ceva mai redus. Dupa cativa ani pe aceeasi baza s-a produs si modelul si mai ieftin "Intouro", insa acesta nu a ajuns la SBG.

Rietze a produs acum aproape 20 de ani un MB O 550 Integro de prima generatie in culorile SBG:

Glas_SBG_MB_Integro_grau-1.jpg


Glas_SBG_MB_Integro_grau-2.jpg


Iata si originalul, surprins aici la Triberg acum cativa ani:

mercedes-benz-intergo-sbg-wagen-7517.jpg

(c) Andreas Hackenjos, toate drepturile rezervate
 
Astazi incheiem "epoca gri" a SBG.

Printre cele 800 de masini care formau parcul anilor 1990, la SBG existau si microbuze si camionete. Unele se foloseau in trafic regulat, de exemplu seara, noaptea sau in weekend, altele erau masini de service. Pana acum am revopsit si modificat dupa caz patru asemenea modele, decoratia lor nu este incheiata.

Iata mai intai un VW T3 "mostenit" de la GBB (FR-JS 546) si folosit pe linia catre Euro Airport (conversie pe baza Roco) precum si un MB Sprinter FL de prima generatie in versiunea de 15 m3 (baza Wiking). Acesta din urma era folosit ca Servicemobil de filiala din Singen:

Glas_SBG_Serviceautos_VW_T3_Bus_MB_Sprinter_Kastenwagen-1.jpg


Glas_SBG_Serviceautos_VW_T3_Bus_MB_Sprinter_Kastenwagen-2.jpg


Cu FR-JS 546 exista si mai multe fotografii originale, unele disponibile in mediul virtual, ca de exemplu aici in 1991 la gara din Freiburg:

SBG-FR-JS546-FreiburgBf-20031991-91113812.JPG

(c) Beku-Bildarchiv, toate drepturile rezervate detinatorului

Urmeaza doua masini ale centralei din Freiburg, amandoua pe baza VW T4 LR (cu ampatamentul marit). Sunt amandoua modele AWM pe care le-am revopsit si modificat. Microbuzul se folosea pentru excursii si chiar pe linii regulate si era peliculat cu decorul "Padurea Neagra" (Landauf-Landab). Duba cu pavilionul suprainaltat era Servicemobil al centralei din Freiburg:

Glas_SBG_Serviceautos_VW_T4_Bus_Kastenwagen-1.jpg


Glas_SBG_Serviceautos_VW_T4_Bus_Kastenwagen-2.jpg


Maine trecem la "epoca albastra" a SBG. :)
 
  • Like
Reacții: Gam3
Culoarea albastru inchis a fost utilizata la SBG la jumatatea anilor 1990 mai intai pentru a demarca unele dintre produsele speciale de care vorbeam mai devreme de autobuzele si autocarele de linie normale. Un asemenea produs era SBG-NachtBus, reteaua regionala de autobuze de noapte. Primele autocare care au primit aceasta schema de vopsire au fost Setra de generatia a treia (2xx), din ultimele achizitionate inainte de trecerea la generatia a patra (3xx). Erau o prezenta obisnuita la Freiburg si in imprejurimi la sfarsitul anilor 1990, nu numai pe liniile de noapte ci si ziua.

Modelul (serie speciala pentru SBG) a fost produs de Albedo pe baza Herpa. In anii 1990 Herpa prefera sa lase alte firme, precum Albedo, sa realizeze tampografiile mai complicate. Am achizitionat si aici doua exemplare, unul "scos din cutie":

Glas_SBG_Setra_S215SL_blau_NachtBus_unbearbeitet-1.jpg


Glas_SBG_Setra_S215SL_blau_NachtBus_unbearbeitet-2.jpg


Un al doilea exemplar a fost ameliorat prin vopsirea montantilor ferestrelor. Vor urma si alte modificari pentru a-l aduce mai aproape de original:

Glas_SBG_Setra_S215SL_blau_NachtBus_bearbeitet-1.jpg


Glas_SBG_Setra_S215SL_blau_NachtBus_bearbeitet-2.jpg


Daca tot am amintit si originalul, iata-l si pe acesta:

SBG_FR-JS615_04051996.jpg

(c) Alexander Kremer, DB-Regionalbus

Nu se remarca imediat, insa acesta de fapt nu era un S 215 SL precum modelul Herpa. De fapt era un S 215 NR (Niederflur-Regionalbus), unul din primele autocare de linie Low-Entry din Europa si de fapt si din lume. A fost o serie mica din 1993-95, la un an si jumatate dupa aceea a aparul urmasul S 315 NF.
 
  • Like
Reacții: mrpuf
Setra S 315 NF (fara Kässbohrer, pentru ca firma devenise parte din EvoBus sub acoperisul Daimler) a fost primul autobuz/autocar de linie european cu podea coborata produs in serie mare. Conceptul fusese testat mai devreme pe S 215 NR (vezi mai sus). Un S 315 NF este practic un autocar interurban 315 UL fara cale sub podea si cu o inaltime totala de mai putin de 3.000mm. Masina a avut un succes imediat si a permis aplicarea regulilor privind accesibilitatea persoanelor cu mobilitate redusa si in transportul interurban european.

Productia a debutat in 1996 si SBG a primit primele autocare de linie de acest tip in acelasi an. Culoarea de baza aleasa a fost de la inceput albastru inchis, care avea sa se generalizeze la sfarsitul deceniului si la celelalte autobuze si autocare. Masinile au avut o viata extrem de lunga, pentru unele aproape 20 de ani la Freiburg si in regiune. Unele mai traiesc si azi - in 2018 m-am intalnit cu o S 315 NF in culorile SBG pe strada Coriolan Brediceanu in directia Piata 700 in capitala Banatului... :)

Rietze a produs in 1998-99 un model al acestui autocar al SBG. Si aici am achizitionat doua exemplare, unul "out of the box":

Glas_SBG_Setra_S315NF_blau_unbearbeitet-1.jpg


Glas_SBG_Setra_S315NF_blau_unbearbeitet-2.jpg


Si unul care a primit jante si un indicator de traseu conform cu originalul:


Glas_SBG_Setra_S315NF_blau_bearbeitet-1.jpg


Glas_SBG_Setra_S315NF_blau_bearbeitet-2.jpg


Iata si unul dintre acestea, surpins de subsemnatul la gara din Freiburg acum aproape 10 ani. Masina era una din lotul original din 1996. Nu suferise in cei 14 ani de cariera la SBG alte modificari decat schimbarea oglinzii de pe dreapta cu modelul mai modern (de dupa Facelift). Fiind vorba de o masina cu motor OM 447 hLA (Euro 2), a fost scoasa din serviciu in 2010-2011 (de la 1.1.2011 in orasul Freiburg nu au mai avut dreptul sa intre decat vehicule cu placuta "verde", deci de la Euro 2 inclusiv in sus pentru motoarele Otto si Euro 4 inclusiv in sus pentru cele Diesel). Cele cu motor OM 457 hLA (Euro 3) au fost convertite in Euro 4 si au mai rulat cativa ani buni in Breisgau. In spate se vede o bucata dintr-un S 315 UL care avea si el 15 ani la vremea respectiva:

P1180446_net.jpg
 
Un alt produs devenit "albastru" in a doua jumatate a anilor 1990 a fost SBG-Bus-Touristik, adica agentia de voiaj a SBG. Pe langa autocarele clasice de trei stele, mai intai Kässbohrer-Setra S 215 HD mostenite de la GBB, apoi S 315 HD gri si ulterior si in culoarea albastra, a existat si un Neoplan Cityliner pus in circulatie la inceputul lui 1995 in configuratia de patru stele. Masina (inmatriculata FR-JS 102) era de tipul N 116/3, adica cu lungimea de 12m insa cu trei osii - pentru a permite circulatia si pe drumuri cu sarcina pe osie admisa mai mica precum cele din Scotia, drumurile de tara din Franta si Spania sau cele din regiunea lacurilor din Italia.

Rietze a realizat in 1996 un model special pentru SBG al acestui autocar. Prima versiune, care se recunoaste usor dupa trapele din acoperis de culoare alba, era gresita - modelul avea partea din spate corecta insa blocurile optice din fata gresite (cele ale modelului Cityliner din generatia 1988-1994). De aceea machetele au fost refuzate de catre SBG si au fost vandute de Rietze ca parte din catalogul "normal". Se gasesc si in ziua de azi relativ usor:

Glas_SBG_Neoplan_Cityliner_3a_A-1.jpg


Glas_SBG_Neoplan_Cityliner_3a_A-2.jpg


Mult mai greu de gasit in ziua de azi (si la preturi aberante) este versiunea corecta, produsa doar pentru SBG. Aceasta are blocurile optice ale modelului Cityliner din 1995 si trapele din acoperis de culoare albastra:

Glas_SBG_Neoplan_Cityliner_3a_B-1.jpg


Glas_SBG_Neoplan_Cityliner_3a_B-2.jpg


Iata si originalul in primul sau "an de viata", fotografiat in 1996 in curtea garajului SBG din Freiburg:

SBG_FR-JS102_26041996.jpg

(c) Alexander Kremer, DB-Regionalbus
 
Ai spus :)

Din cate imi amintesc prin autobaza ta se ratacise si unul din Neoplanurile prezentate mai sus, insa vad ca e la revizie si nu poate fi fotografiat.

Despre Setra din cea de-a doua poza mai multe informatii maine, e urmatoarea pe lista.