• In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
7.003
2.551
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Buna seara,

Am fost inca din copilarie pasionat de aviatie. Am avut, precum cei mai multi din copiii ultimelor doua decenii ale perioadei comuniste in Romania, o colectie de avioane comerciale si militare produse de catre VEB Plasticart din fosta DDR sub forma de "seturi de montaj" (kituri), in general la scara 1/100. Am tinut mult la ea, am completat-o permanent pana in 1989-90 si candva din lipsa de spatiu am dus-o la tara. Aici a fost furata si distrusa pana la ultima urma. Cand am ajuns acolo nu am mai gasit nimic din ea. Ce sa faci? Spui "tara de hoti", clatini din cap si te hotarasti sa iti traiesti restul vietii in alta parte.

Am inghitit in sec si am mers inainte. Intre timp interesele se schimbasera, la inceputul anilor 1990 am trecut la 1/72 cu tematica militara. Acea colectie a avut mai mult noroc si multumita unor prieteni de aici de pe forum precum @Gam3 si @Michael a supravietuit partial pana astazi.

"Flacara" modelelor de avioane comerciale nu se stinsese insa de tot. :) Dupa ce am plecat la studii in Alsacia in 1996 am descoperit ceva complet necunoscut pana atunci si anume scara 1/500. Modele de avioane fabricate din metal, foarte bine detaliate si cu proportii corecte, unde poti pune si un 747 alaturi de un BAC 1-11 fara sa nu te mai poti misca prin casa. Ideea mi-a placut si am hotarat sa pornesc o colectie la aceasta scara. In mesajele care urmeaza voi incerca sa o prezint.
 
Ideea modelelor de avioane de mici dimensiuni din metal nu este una noua. Inca din anii 1960 si 1970 a existat o importanta colectie fabricata de catre Schuco si apoi de Schabak la scara 1/600. Modelele erau ieftine si simple, suficient de ieftine incat sa fie vandute ca suveniruri in aeropoarte si la bordul avioanelor. Gama de modele Schabak, firma care a inceput in 1966 ca simplu distribuitor Schuco, a crescut mult in anii 1980 si 1990. Pana la urma firma a fost cumparata de Schuco dupa anul 2000.

In 1987 Herpa a produs primele modele de avioane comerciale la scara 1/500 pentru Lufthansa. Fata de cele mai mici Schuco si Schabak modelele Herpa Wings aveau proportii mai corecte si un tren de aterizare detaliat, din plastic, cu roti de metal mobile. Nu era inca ceva perfect insa puteai recunoaste avionul real, ceea-ce la concurenta la 1/600 nu era intotdeauna usor. :)

Herpa nu a fost numai creeatorul scarii 1/500 si si groparul sau. Catre anul 2000 scara parea ideala: suficient de mica incat sa poti face o colectie mare pe un spatiu restrans si suficient de mare incat sa reprezinti corect un avion comercial. Au aparut si alti fabricanti precum StarJets, Inflight 500 si Sky500, care spre deosebire de Herpa au reprezentat avioanele de la inceput corect cu tren de aterizare cu roti fixe insa absolut la scara. Herpa a urmat cu modelele perfectionate din seria New Generation.

Cu timpul scara 1/500 a inceput sa piarda din "anvergura". Pe de o parte, are o concurenta serioasa cu modelele 1/400 (AC, Gemini, etc.) ceva mai mari si cu o gama mult mai larga. Pe de alta parte Herpa, ca principal fabricant, a marit in permanenta si in mod nejustificat preturile. Daca un avion de dimensiuni mediii, sa spunem un Boeing 737-300, costa in 1996 cam 12-14 DM, acum el ajunge la 30€. Rezultatul este ca Herpa a ramas singurul fabricant care mai propune aceasta scara, ceilalti "trecand" pe 1/400 sau alte scari. In anumite tari scara 1/200 a devenit cea mai importanta.

In ceea-ce ma priveste, am ramas pe 1/500. Nu am scopul de a strange avioane cu sutele, ci de a avea din fiecare tip important macar un exemplar in colectie, de preferinta in schema de culori a celor cu care am zburat sau ale companiilor aviatice care imi sunt dragi.
 
Asa cum spuneam in postul anterior modelele la scara 1/500 au evoluat cu vremea. Unele companii au pus inca de la inceput "stacheta" mult mai sus ca altele.

Iata un asemenea exemplu. Boeing 772 (denumire dupa codul IATA a seriei 777-200), aici in versiunea ER, este un avion tipic pentru anii 1990. Mai jos aveti reprezentarea unui asemenea avion, N787AL al American Airlines, livrat nou in anul 2000 si care este inca in serviciu. In stanga aveti versiunea Herpa, in dreapta cea StarJets la aceeasi scara. Ambele modele sunt din anul 2000:

Vergleich_B772_AA_Herpa_StarJets.jpg


Pentru cei care nu reusesc sa-si dea seama cat de mari sunt modelele, anvergura unui B772 la 1/500 este de aproximativ 12 cm.

Diferenta de calitate este evidenta: modelul StarJets are fuselajul din metal polizat, precum originalul, este vopsit corect si mai ales atat proportii cat si toate detaliile (tren de aterizare, etc) corecte la scara. Daca ai vazut vreodata avionul real, modelul Herpa pare mai degraba o jucarie...
 
Un alt exemplu: In iarna 1999/2000 am zburat de la Wien Schwechat la Paris CDG cu OE-LBD, un Airbus A321-200 al AUA (Austrian Airlines). Imi amintesc cu placere de acel zbor pentru ca atunci am intalnit o persoana de care candva m-am apropiat mai mult si am trait si o aventura comica. Avionul. livrat la AUA nou in decembrie 1998, exista si azi insa nu a mai zburat de la inceputul crizei Covid-19.

La stanga aveti modelul Herpa achizitionat dupa zbor, ameliorat putin de subsemnatul, in dreapta pe cel StarJets vechi de asemenea de 20 de ani insa achizitionat de curand. Cel de la Herpa nu are inmatriculare, cel StarJets este chiar OE-LBD:

Vergleich_A321_AUA_Herpa_StarJets.jpg


Si aici diferentele de calitate sunt evidente: StarJets are proportii corecte, o tampografie mult mai completa s.a.m.d. Cand te gandesti ca poti tine trei asemenea machete in palma... :)
 
Nu am obiceiul sa "dau cu piatra" intr-un producator. Ca Herpa Wings se poate ameliora in timp o dovedeste fotografia de mai jos.

Aici avem doua BAe-Aerospatiale Concorde ale Air France (AF) produse de catre Herpa la interval de 25 de ani. Cel din stanga este modelul de la jumatatea anilor 1990, cu tren de aterizare supradimensionat, cel din dreapta modelul actual in cofiguratia de aterizare, cu "nasul" coborat. Lasand la o parte faptul ca la modelul vechi partile din masa plastica s-au ingalbenit cu vremea, diferenta de calitate este evidenta:

Vergleich_Concorde_AF_Herpa_HerpaNG.jpg


In zilele urmatoare voi incepe prezentarea colectiei. Din motive logistice nu am facut fotografii individuale ale fiecarei aeronave, ci le-am pozat pe rafturile pe care sunt expuse drept colectii tematice. Evident, daca exista interes pentru o aeronava anume, o pot fotografia si individual.
 
De ce ai luat Concorde?

Pentru ca mi s-a parut ceva intr-atat de "oribil" incat nu puteam trece pe langa. :)

La modul mai serios, pe cat de gratios pare in zbor, tot atat de ciudat este la sol. L-am vazut live, nu numai la muzeu la Sinsheim ci si cand inca era in serviciul activ, adica inainte de 2003 si pe undeva ciudatenia lui si mai ales non-sensul economic al intregului program m-au fascinat.

Exact din aceleasi motive am si un Tu-144 alias "Concordiov" sau "Concordsky" in colectie.
 
Bun. Când ai timp poate faci niște poze comparative. Chiar vreau sa le vad alăturate.
 
@Gam3 Ai bafta in masura in care amandoua, atat Concorde cat si Concodiov, sunt usor accesibile:

Vergleich_Tu144_Concorde-1.jpg


Aici se remarca foarte bine cat de "lungi" sunt reactoarele de la Tu-144 comparativ cu Concorde:

Vergleich_Tu144_Concorde-2.jpg
 
  • Like
Reacții: Frank_L
Si inca o data din profil:

Vergleich_Tu144_Concorde-3.jpg


Se remarca usor cat de "inalt" e avionul sovietic. Sta o data si jumatate mai departe de sol decat cel franco-britanic.

Este clar de asemenea ca nici unul nu este o copie a celuilalt, asa cum nici Boeing SST contemporan nu le copia. Este adaptarea aceleasi solutii aerodinamice la tehnica disponibila in tarile respective.
 
  • Like
Reacții: Gam3 și AdyAero
Ma bucur ca am reusit sa vizitez muzeul Le Bourget acum cativa ani si evident ca nu am sarit la vizita cele 2 Concorde-uri expuse.
Par avioane foarte mari de afara sau in poze dar interiorul este foarte inghesuit.
 
  • Like
Reacții: Horia_Radulescu
Par avioane foarte mari de afara sau in poze dar interiorul este foarte inghesuit.

Este cam la fel de mare ca la Caravelle, doar un pic mai lung... :) Stiind ca scaunele de piele in formula 2+2 au un spatiu mai generos la dispozitie ca in alte aeronave. Tu-144 are scaune in formula 2+3.

Ma bucur ca am reusit sa vizitez muzeul Le Bourget acum cativa ani si evident ca nu am sarit la vizita cele 2 Concorde-uri expuse.

In ceea-ce ma priveste am trecut prin Sinsheim de cateva sute de ori si prin muzeu de cateva zeci de ori, insa nu am avut rabdare sa ma urc in Tu-144 si Concorde. Poate data viitoare...
 
Cand am aratat fotografii cu avioane la scara 1/500 cei care nu le vazusera live au facut uneori comentarii gen "insa palele elicilor sunt supradimensionate" sau "cutare fereastra e 20% prea mare".

Mai jos aveti un exemplu de ce inseamna o aeronava la 1/500. Este modelul actual Herpa Wings al unui Lockheed P-3C Orion al U.S.Navy:

Vergleich_500_Munze_P3C_Orion.jpg


Pentru carcotasi: Moneda de 5 centi este la scara 1/1. :p
 
La urmatoarea comparatie s-a nimerit sa fie fix acelasi avion. Iata deci Dornier Do 328-300 Jet D-BADC de la ADAC Luftrettung, un fel de ambulanta pentru repatrierea pacientilor fara probleme de mobilitate. Ambele modele, atat 1/200 cat si 1/500 sunt de la Herpa Wings. Pe cel din urma il poti tine pe un deget:

Vergleich_200_500_Do328Jet.jpg
 
  • Like
Reacții: crystyv
Bună ziua Horia,

ești întotdeauna bun pentru o surpriză. În mișcare pe toate apele. Acum în aer. ;)
Foarte frumos. Vreau Tu144.

În copilărie aveam și toate modelele din plastic.

Salut Frank
 
  • Like
Reacții: Horia_Radulescu
În copilărie aveam și toate modelele din plastic.

Asta cred ca era o boala grea in intreg spatiul Pactului de la Varsovia datorita sau mai degraba multumita VEB Plasticart. :)

Tu-144 la 1/100 n-am avut. In rest cam toate celelalte erau in colectie, pana si unele din cele mai vechi: Caravelle, Comet 4...
 
Incep prezentarea colectiei propriu-zise cu primul "raft" al vitrinei. Acesta este dedicat aviatiei comerciale romane si a celei din tarile din estul Europei si spatiul sovietic si ex-sovietic.

Fotografiile nu sunt de ieri ci mai degraba de alaltaieri ;) asa ca intre timp s-a mai schimbat cate ceva pe ici, pe colo. Voi aduce precizarile necesare la momentul potrivit.

Flieger_500_1_Tarom_Ostblock.jpg


In randul din fata, de la stanga la dreapta:

Iliusin IL-18M Interflug, reg. DDR-STK (DDR), Herpa Wings NG
Tupolev TU-134 A Interflug, reg. DDR-SCW (DDR), Herpa Wings NG
Tupolev TU-154 B Aeroflot, reg. CCCP-85390 (SU), Herpa Wings NG
Iliusinin IL-62 M Aeroflot, reg. CCCP-86671 (SU), Herpa Wings NG
Tupolev TU-144 Aeroflot, reg. CCCP-77101 (SU), Herpa Wings NG

In randul al doilea, de la stanga la dreapta:

BAe/HS 146-200 sau Avro RJ 85 Romavia, reg. YR-BEA (RO), Herpa Wings NG
Boeing 707-320C VIP Romavia, reg. YR-ABB (RO), Herpa Wings NG
Tupolev TU-154 B Tarom, reg. YR-TPA (RO), Herpa Wings NG
Tupolev TU-114 Aeroflot, reg. CCCP-L5611 (SU), Herpa Wings NG

In randul din spate, de la stanga la dreapta:

Airbus A310-325 Tarom, reg. YR-LCA "Transilvania" (RO), Herpa Wings NG
Airbus A318 Tarom, reg. YR-ASA "Aurel Vlaicu" (RO), Herpa Wings NG
Boeing 737-700 Tarom, reg. YR-BGG "Craiova", Retrojet (RO), Herpa Wings NG
Boeing 737-300 Tarom, reg. YR-BGx (RO), modificare pe baza Herpa a autorului din anul 1996 - din pacate complet ingalbenit
Tupolev TU-134 A NVA/LSK, reg. 184,Transportgeschwader 44 (DDR), Herpa Wings NG

Herpa a anuntat intre timp si un Iliusin IL-62 al Tarom in schema de vopsire de la sfarsitul anilor 1990 insa acesta inca nu a fost livrat si se zvoneste ca modelul va fi anulat din cauza comenzilor prealabile dezamagitoare. :(