• In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
7.003
2.552
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Buna seara,

Cum tocmai am incheiat prezentarea colectiei mele de aeronave la scara 1/500 (vezi aici) a venit momentul sa trec mai departe. Si ca sa variem un pic tematica, urmatoarea prezentare are ca obiect una din colectiile mele auto. :)

Scara 1/64 nu este foarte raspandita in Europa pentru reprezentarea autoturismelor, autocamioanelor sau autobuzelor. E mai degraba cunoscuta ca o scara pentru utilaje de santier. Multe modele prezentate ca fiind la scara 1/64 de anumiti producatori (ca de exemplu Norev) sunt de fapt "la scara de 3 inchi" si asta inseamna cam orice intre 1/56 si 1/75, ca sa incapa in cutie. Cu alte cuvinte, un VW Golf 1 e la fel de mare ca un Citroen DS sau un Rolls-Royce Silver Shadow. Doar putine firme europeene, intre care Schuco, produc modele intr-adevar la 1/64.

Alte tari, alte moravuri. In Statele Unite exista o piata mare la scara precisa 1/64, cu producatori precum Greenlight, Auto World sau MC2. La fel si in Japonia, unde exista pe piata cele mai detaliate modele la aceasta scara, precum seriile TLV (Tomica Limited Vintage) sau TLV neo (Tomica Limited Vintage Neo) de la Tomytec/Tomica. Scara este bine reprezentata si in segmentul seriilor mici, in general modele din rasina. Neo Scale Models produce o excelenta serie de autocamioane americane la aceasta scara, cu preturi in consecinta. Si in China exista firme care produc modele de inalt nivel. La extrema opusa se gasesc unele "serii de chiosc" cu modele Die Cast din metal.

In ceea-ce ma priveste, am inceput aceasta colectie relativ recent, adica acum doar cativa ani. M-am apucat intr-o zi, pe cand scriam la o carte cu actiunea in Manhattan-ul anilor 1980, sa strang RMP-uri (masini de patrula) ale NYPD de la Greenlight, ca sursa de inspiratie. Intre timp colectia a crescut cu modele de pe alte continente. Regulile pe care mi le-am stabilit sunt trei:

- toate modelele sa fie la scara precisa 1/64 (acceptand doar variatuni de un punct in plus sau minus).
- sa fie vorba de autovehicule construite si puse pe piata in epoca de interes, adica in principiu inainte de 1995, cu grosul colectiei orientat catre anii 1980
- nu colectionez decat modele la scara si nu "jucarii" de 3 inchi; nu au ce cauta la mine Hot Wheels, Matchbox, Majorette si consortii.

Ultimul punct este foarte important. Evident, un model Neo Scale Models de 100€ sau un autoturism de la Tomica Limited Vintage Neo (care in Japonia costa minim 25€, unele pe Ebay precum BMW E30 325i ating si 2-300€) sunt mult mai bine detaliate ca un Greenlight de $5,95. Insa in toate cazurile e vorba de machete la scara si nu de "jucarii pentru impins pe covor" :)

In paginile care urmeaza voi prezenta progresiv aceasta colectie.
 
Ca sa va sperii de la bun inceput, :) iata o imagine cu vitrina in care se afla cea mai mare parte a colectiei, in starea din februarie 2021:

64-All.jpg


Si aici am organizat colectia pe "rafturi". Primele doua (de sus in jos) sunt dedicate camioanelor nord-americane (pe cel de-al doilea si vehicule de interventie NYC EMS si FDNY), urmatorul este dedicat NYPD, urmeaza un raft cu taxiuri din NYC si alte autovehicule americane, apoi autoturismele europeene si japoneze si pe cel mai de jos autocamioane, autobuze si masini de interventie europeene.

Ca proportie, as spune ca 60% sunt Die Cast-uri din metal, de diferite calitati si preturi, 30% sunt din rasina si cam 10% sunt creeatii personale, fie revopsiri pe baza de modele originale fie unele rezultate prin "kitbashing".

In zilele urmatoare voi prezenta fiecare raft in parte. Evident, va stau la dispozitie daca aveti intrebari.
 
Si ca sa evit o intrebare logica: "gaurile" de pe rafturi sunt rezervate pentru modelele deja anuntate de diferiti producatori pentru 2021 care vor fi livrate in cursul anului. Dupa aceea in 2022 va urma o reorganizare in functie de cataloagele de noutati. :D
 
Incep cu primul raft, dedicat autocamioanelor de peste ocean.

In SUA camioanele au viata lunga, atat ca tipuri cat si ca masini in sine. Unele modele s-au fabricat aproape neschimbate zeci de ani in sir, unele se mai fabrica chiar si azi. Iar proprietarii aveau obiceiul sa le tina in exploatare zeci de ani, eventual doar schimband motoare si cutii de viteze. Normele recente antipoluare si-au spus si acolo cuvantul insa in anii 1980 se intalneau inca in exploatare chiar si masini datand din anii 1950 sau 1960.

Iata partea din dreapta a primului raft:

64-US-01-Trucks-1.jpg


De la dreapta la stanga avem mai intai doua capete tractoare "Steel Tilt Cab" de la General Motors, un GMC rosu in versiunea de livrari cu cabina scurta si un Chevrolet alb-galben in versiunea de lung parcurs. GMC-ul are masca "finala" si e in forma de la jumatatea anilor 1970 (desi producatorul machetei il declara ca fiind din 1960), Chevrolet-ul are a doua versiune a partii frontale si e mai vechi cu zece ani (1964).

In spatele lor se vede un Kenworth 521 "Bull Nose" crem datand din 1950, primul model cu cabina avansata de la Kenworth.

Urmeaza un Peterbilt 352 Pacemaker din 1979 cu cabina medie de care este atasata o semiremorca pentru produse chimice cu exterior din otel inoxidabil.

In stanga sa gasim un Ford CLT-9000 din 1984 verde metalizat cu cabina de cursa lunga si o semiremorca alba pentru transport de amoniac.

Ultimul din serie este un Peterbilt 351 "Needle Nose" alb tip SBFA (set-back front axle; cu osia din fata deplasata spre spate pentru reducerea ampatamentului total) din 1971, legat la o semiremorca pentru transportul autovehiculelor rutiere si utilajelor de santier.

Toate capetele-tractor sunt modele limitate din rasina cu sasiuri metalice de la Neo Scale Models, semiremorcile sunt modele Die-Cast de la First Gear/DCP. La modelele din rasina multe piese precum grilele radiatoarelor, stergatoarele de parbriz, literele individuale din logo-urile firmelor constructoare etc. sunt fotodecupaje din metal iar partile vitrate sunt din folie transparenta cu forma corespunzatoare.
 
Urmeaza partea centrala a primului raft:

64-US-02-Trucks-2.jpg


De la dreapta la stanga, mai intai avem Peterbilt-ul 351 SBFA alb cu remorca de transport autovehicule prezentat ieri.

In stanga sa avem in fata un GMC "Cannonball" rosu-crem din 1954 cu forma rotunda specifica epocii in care a fost produs. A fost inaintasul generatiei "Steel Tilt Cab" prezentata ieri.

In spatele sau se afla un Diamond Reo Raider din 1974 cu grila radiatorului masiva si cabina scurta "de zi" albastru metalizat de care este atasata o semiremorca scurta de livrari cu o singura osie.

In partea din stanga a imaginii sunt doua autotrenuri pentru transportul pietrisului. Cel complet galben are un cap tractor Diamond T 921 (1955), celalalt din stanga sa un Mack B-61T un pic mai recent (1957). Asemenea autovehicule de santier au trait muuuuuuuulta vreme in Statele Unite.

Si aici capetele tractoare (si cele doua autotrenuri complete) sunt modele din rasina de la Neo Scale Models, remorca de livrari argintie este din metal si provine de la First Gear/DCP.
 
Si o mica informatie pentru cei carora forma capului tractor Diamond T li se pare cunoscuta: generatia precedenta a fost cea care a stat la baza autocamionului de tonaj mediu produs sub licenta in URSS in perioada imediat urmatoare celui de-al doilea razboi mondial care a stat la baza SR-ului de la Brasov. Asta pentru cine se mai indoia ca Steagu Rosu are o ascendenta indirect capitalista... :)
 
Azi inchei cu primul raft, prezentand partea din stanga:

64-US-03-Trucks-3.jpg


In dreapta se vede autotrenul cu cap tractor Mack B-61T galben prezentat ieri.

Langa el e un autotren similar insa echipat pentru transportul materialelor sensibile la umiditate, de culoare albastra. Este tras de un cap tractor IH (International Harvester) Fleetstar F-2000D, model produs in aceasta forma incepand cu 1963.

Mult mai modern este Ford-ul LTL-9000 cu cabina de lung parcurs de culoare maronie din stanga acestuia, care dateaza din 1978. A fost ultimul tip de autocamion de mare distanta clasa 8 produs de Ford si s-a fabricat si in decursul deceniului urmator. De el este atasata o remorca frigorifca cu doua osii tipica pentru acea perioada.

In stanga Ford-ului avem un cap tractor Peterbilt 351 "Needle Nose" galben-albastru, in forma in care s-a produs initial incepand cu anul 1961. Un asemenea cap tractor (insa de culoarea ruginii) a jucat unul din rolurile principale in "Duel" al lui Steven Spielberg din 1971. In spatele sau isi arata nasul un Diamond Reo Rider brun-metalizat similar cu cel albastru prezentat mai devreme insa echipat cu cabina de lung parcurs.

Urmeaza un autotractor pentru camioane White Road Boss din 1977, gata de interventie in caz ca vreunul din celelalte autocamioane "isi da duhul" :D

In extrema stanga, pe jumatate ascuns de autotractor se vede un Mack H673-ST din 1960, unul din primele modele Mack cu cabina avansata.

Toate camioanele sunt modele de rasina in serie limitata de la Neo Scale Models, semiremorca frigorifica este Die Cast First Gear/DCP. Nu ma intrebati cat costa :rolleyes: cele din rasina, desi daca stii de unde sa le cumperi si in ce moment pot ajunge la preturi destul de rezonabile fata de cele "de lista". :cool:
 
Continuam cu "greii" din Statele Unite, acum partea din dreapta a celui de-al doilea raft:

64-US-04Trucks-4.jpg


In extrema dreapta avem un cap tractor de livrari Steel Tilt Cab de la General Motors, aici in versiunea originala Chevrolet din 1960 cu faruri duble.

Langa el e un alt Chevrolet, tip C60 cu cabina alba in versiunea cu platforma pentru transport auto. A fost o masina foarte longeviva, fiind produsa asa pana in anii 1980. El este incarcat cu un taxi Plymouth Fury din 1977-78.

Urmeaza un International Harvester Fleetstar F2000-D din 1963 de culoare neagra, care fata de cel albastru prezentat mai devreme este in versiunea 6 x 4. De el e atasata o semiremorca pentru transport autovehicule grele pe doua osii, de asemenea neagra.

In stanga sa se gaseste un Dodge CNT 950 "Bighorn" auriu datand din 1973. De remarcat diferenta intre capota masiva si cabina extrem de mica mostenita de la modelele anilor 1950. In aceasta culoare a fost prezentat oficial la lansare in 1973 alaturi de o creatura care a parut intr-atat de interesanta celor de la Overdrive Magazine incat i-au dedicat un articol intreg in numarul din mai 1973 (creaturii, nu masinii): ;)

Gina_Haskins_3.jpg


Dupa Dodge se afla un cap tractor Ford CLT-9000 albastru-argintiu in versiunea originala din 1978.

In stanga imaginii urmeaza un alt Ford CLT-9000 mai recent cu 6-7 ani cu cabina alba, legat la o semiremorca pentru transportul animalelor.

In afara Chevrolet-ului C60 (mc2-toys) restul camioanelor sunt modele din rasina de la Neo Scale Models si semiremorcile sunt Die Cast-uri de la First Gear/DCP. O miniatura la 1/64 a creaturii de mai sus (o chema Gina Haskins) nu am gasit inca. :D
 
Azi inchei cu camioanele de peste ocean.

Iata partea centrala a celui de-al doilea raft:

64-US-05-Trucks-5-NYC-EMS.jpg


In extrema dreapta vedem Ford-ul CLT-9000 alb cu remorca pentru animale prezentat anterior.

Langa el se afla un cap tractor cu trei osii International Harvester DCOF-405 alb-albastru, unul din primele camioane cu cabina avansata de la IH. El dateaza din 1959. In spatele sau isi arata "nasul" un Diamond T 921 alb-crem in versiunea de lung parcurs cu trei osii si cabina de dormit, din anul 1955.

In mijlocul imaginii avem um Mack B-61 ST cu trei osii albastru-gri contemporan cu celelalte doua (1957). Modelele de pana acum sunt de la Neo Scale Models (rasina). In spatele lui e un alt Mack, insa mult mai modern, cu cabina tip MR. El apartine de NYSD (New York City Dept. of Sanitation) si este echipat pentru descarcarea tulumbelor de gunoi prin fata. Este produs de catre Greenlight (Die Cast/plastic).

Asa am ajuns la New York, oras, foarte important in colectia mea 1/64 (si de fapt "scanteia" care a dus la aprindera flacarii acesteia). Nu mai intrebati de ce, motivele sunt multiple insa prea complicate pentru a le explica aici. :cool:

Langa Mack in spate se vede un "Step Van" alb, tot de la Greenlight. Asemenea dube se produc intr-o forma neschimbata din anii 1970 si pana azi de mai multe firme, intre care si Grumman, in general cu partea mecanica General Motors.

In partea din stanga a imaginii avem doua ambulante. Cea din extrema dreapta este pe baza Ford F-350 (model 1988) si apartine de NYC EMS. Este o creeatie personala pe baza modelului foarte rar de la Code 3. Practic am modificat sub aspectul vopsirii un model Code 3 in schema de culoare din anii 1990 (cu dungi albastre) eliminandu-le si aducand masina in starea originala din 1988. Nu a fost deloc o munca usoara - eliminarea unei parti a tampografiei pe un model Die Cast nu e chiar ceva simplu insa cu rabdare se rezolva si asta. Unii colectionari care au auzit ca am modificat un model NYC EMS (e unul din cele mai greu de gasit) m-au considerat nebun. :)

Masina initial arata asa:

yhst-20560677161525_2270_104920108

(c) imagine Code 3


Langa Ford se afla o ambulanta privata GMC din anii 1990. Acesta este un model Johnny Lightning.

In final, in spatele lor se vad doua Mack-uri MC de la FDNY (Fire Department of the City of New York), amandoua cu caroseria specifica pentru operatiuni HazMat (cu materiale periculoase). Camioanele dateaza din 1989-1991. Amandoua sunt modele ieftine de la Amercom, copii ale celor scumpe de la Code 3.

Partea din stanga a vitrinei este dedicata FDNY, o voi prezenta intr-una din zilele urmatoare.

Edit by Admin: corectat la sugestia unui coleg de forum care citeste cu atentie "dreapta" cu "stanga" :)
 
Dreapta stânga sau le incurcași? La FDNY... Și pe la avioane am vrut să-ți scriu despre aceeași treabă, dar am uitat.

Faine colecții, nu'ș de unde ai timp de toate.
 
  • Like
Reacții: Horia_Radulescu
Dreapta stânga sau le incurcași? La FDNY... Și pe la avioane am vrut să-ți scriu despre aceeași treabă, dar am uitat.

Este poate partea feminina din mine, mai ales azi de Ziua Internationala a Femeii. :p Imi aminteste de o persoana cu care am impartit o bucata de viata care le incurca si ea. Poate ca e ceva contagios cu perioada de incubatie mai lunga. :)


Faine colecții, nu'ș de unde ai timp de toate.


Multumesc. Uneori vin momente in viata in care ai nevoie de lucruri noi ca sa avansezi si am constatat in ultimii ani ca schimbarile - inclusiv sub aspectul hobby-urilor - ma motiveaza si ma fac sa trec peste greutati. Imi place sa-mi ocup timpul cu activitati cat mai diferite. Colectiile de modele la scara nu sunt decat o mica parte din lumea mea. :)
 
Si ar mai fi ceva de spus: imi place sa structurez, sa ma limitez in ceea-ce colectionez la ceva concret si bine definit. Si dupa ce am stabilit cadrul, sa fac treaba bine. Fie ca e vorba de munca de zi cu zi, de activitatea din presa sau de propriile colectii. O colectie bine definita si prezentata asa cum se cuvine e mai importanta in ochii mei ca una mare de tot in care totul e alandala.

Atunci cand am prezentat colectia mea de autobuze, autocare si tramvaie aici am intitulat-o "momente din viata". Asa o si vad. Colectionez autobuze, autocare si tramvaie, insa numai cele pe care le-am condus, in care am fost pasager sau din locurile care inseamna ceva pentru mine. Colectionez modele de avioane la scara, insa numai cele care mi se par importante din punct de vedere tehnic si istoric - in general cate un model din fiecare tip. Si cum spuneam mai sus, colectionez de relativ putina vreme si automobile la scara 1/64 insa unu la mana, dintr-o perioada precisa, o epoca la care ma gandesc cu nostalgie, cadru al unor lucrari in curs, si doi la mana, care corespund cu anumite standarde pe care mi le-am impus.

Cum ii spuneam acum cateva zile unui prieten care mi-a zis ca a strans cateva "masinute" Die Cast pentru mine: le voi pune pe subler si daca ies la 1/64 si arata a modele, nu a jucarii, le voi primi cu placere. Daca nu, sigur se bucura undeva un suflet de copil de ele. ;)
 
Azi terminam si cu cel de-al doilea raft. Partea din stanga (da @cosmin78, am verificat de doua ori, e stanga ;) ) este dedicata FDNY:

64-US-06-FDNY-NYC-EMS.jpg


In dreapta imaginii vedem ambulantele prezentate anterior (pe vremea aceea inca NYC EMS, fuziunea cu FDNY n-a avut loc decat in 1997 daca imi amintesc bine), GMC-ul Johnny Lightning si Ford-ul F350 modificat de la Code 3. Chiar ieri am mai achizitionat unul de pe Ebay, pe care il voi lasa in schema anilor 1990 cu dungile albastre. In spate se zaresc cele doua Mack MC HazMat de la Amercom.

Tot un vehicul HazMat este si Chevrolet-ul M1008 CUCV cu remorca din centrul imaginii. Este un model Greenlight si originalul avea o caroserie din fibra de sticla montata peste partea din spate, asemanatoare cu ce se numea in Romania acum cateva zeci de ani in argou "Dacia Papuc". :)

In centru-stanga avem un Mack R-Series din anii 1970 cu caroserie Pierce, un vehicul greu de interventie. Este o modificare extensiva pe baza Solido cu roti noi si multe accesorii (stergatoare de parbriz, girofar, sirene, clopot etc) realizata de subsemnatul. Inca nu m-am hotarat pentru care Rescue Company din New York sa-l inscriptionez. In orice caz va fi unul rosu complet. El este inaintasul direct al Mack-ului MC din spatele sau.

In stanga urmeaza doua camioane pompa de incendiu tip Mack CF in versiunea de la sfarsitul anilor 1970. Cel al companiei 33 a fost livrat in 1979 si a supravietuit asa pana la sfarsitul anilor 1980. FDNY a achizitionat masini-pompa Mack CF timp de mai bine de 20 de ani, ultimele chiar dupa 1990 (deja in schema de vopsire bicolora). Primele, de dinainte de 1975, aveau cabina pentru echipaj semi-deschisa, fara usi laterale. Inca nu m-am hotarat ce voi face cu cel de-al doilea camion similar care se zareste in poza, poate ca voi baga freza in el. :)

Dupa ele urmeaza doua masini invizibile: un Pontiac Grand Le Mans Safari (station) din 1976 si o duba Dodge B-100 HazMat, ambele de la Greenlight. Duba este "de serie", stationul trebuie revopsit corespunzator. Nu se vad deloc (doar rampa de girofare de pe duba se distinge in spatele CF-ului) insa puteti sa ma credeti pe cuvant ca sunt acolo. :D

In final, ascuns in colt este un model foarte frumos care intre timp a fost scos in fata. Este vorba de un camion-pompa Mack tip C datand din 1958, prima copie Amercom dupa Code 3 si care, spre deosebire de seria care a urmat, avea o gramada de detalii realizate conforme cu originalul. Il voi fotografia candva mai bine, probabil atunci cand voi prezenta masinile FDNY realizari personale (pe langa Pontiac am si un Dodge Diplomat din anii 1980 in schema bicolora in lucru).

Urmeaza raftul (intreg) dedicat NYPD.
 
Cum va amenintam ieri, azi incep cu raftul NYPD (New York Police Department).

Colectia mea incepe din motive personale - stabilite in mod arbitrar, cel putin pentru public :) - in jurul anului 1970 si se sfarseste odata cu adoptarea schemei de vopsire alba pentru masinile NYPD dupa 1997. De fapt asta a dat si cadrul temporal al intregii colectii 1/64.

In 1972 a fost adoptata schema de culoare alb/albastra, care a inlocuit schema traditionala alba/neagra/verde pe care o purtau autovehiculele NYPD inca de la inceput. Cum masinile de patrula (RMP) se tineau in serviciu activ cam 3 ani iar cele cu destinatii speciale uneori si 15, schema cu negru si verde a mai supravietuit la NYPD pana prin 1973-74 (automobilele mai vechi ramase in serviciu au fost revopsite). Asa se face ca in colectia mea nu se gasesc decat foarte putine vehicule alb/negre/verzi si marea majoritate sunt alb/albastre.

Iata partea din dreapta a raftului NYPD:

64-US-07-NYPD-1.jpg


De la dreapta la stanga avem:

Un De Soto din 1958-59, fost RMP (Radio Motor Patrol) folosit ulterior ca masina de legatura, model Johnny Lightning.

Tot in schema veche, doua RMP de la sfarsitul anilor 1960: un Chevrolet Biscayne din 1967 (Greenlight) si in spatele sau un Plymouth Fury din 1966 (Racing Champions)

Urmeaza un Ford Bronco din 1967 (Greenlight) folosit de NYPD in Central Park in Manhattan; in spatele sau urmeaza un Plymouth Fury din 1977-78 in schema alba ca masina a Politiei Auxiliare (pe baza de voluntariat) de la Sectia 77 din Crown Heights din Brooklyn (tot Greenlight) si un alt Fury din aceeasi generatie in schema normala (Johnny Lightning) cu rampa de girofare tipica pentru jumatatea anilor 1980.

In centrul imaginii vine un rand de trei RMP Pontiac Le Mans din 1976-77 (Greenlight), o masina cu forme "clasice" insa partea frontala deja "moderna" care anunta modelele anilor 1980.

Pe randul alaturat este "concurenta" de la Mopar si anume Plymouth Fury din 1977-78 (Greenlight), echipate cu rampele de girofare tipice pentru sfarsitul anilor 1970. Exact acest model de rampa a ajuns dupa 12-13 ani in Romania si a echipat in 1991 masinile Renault Chamade ale Politiei romane. Ele sunt domiciliate la Sectia 5 in Lower Manhattan.

In stanga imaginii avem trei Plymouth Gran Fury (Greenlight) cu caroseria "colturoasa" produse in aceasta forma intre 1981 si 1989 si rampa de girofare cu sectiunea eliptica. A fost RMP-ul clasic la NYPD in prima jumatate a anilor 1980. Ele apartin de Sectia 76 in sudul Brooklyn. In spatele lor avem doua Ford-uri F-250 ca "tow truck" ale MTD, tot de la Greenlight, care dateaza din 1979.

In stanga-spate avem o duba GMC Vandura, voi vorbi de ea in "episodul" urmator.
 
Va veti intreba de ce din unele modele am strans 2, 3 sau chiar 4 machete aparent identice.

Raspunsul este simplu: Este vorba de masini curente, foarte raspandite la NYPD in perioada respectiva. Voi pastra unul sau doua cu vopsirea si inscriptionarea "de fabrica" iar restul vor primi candva o noua afectare la alta sectie sau alt numar de parc.

La NYPD masinile de patrula se schimbau asa cum scriam mai sus la maxim trei ani - cam atat le trebuia ca sa se aleaga praful de ele (dupa care resturile ajungeau pe maini milostive si mai grijulii si isi incepeau, revopsite in galben, o a doua viata ca taxiuri; asa mai supravietuiau uneori inca 10, chiar 12 ani). Asa se face ca unele tipuri se intalneau concomitent pe strada, altele nu. Un Pontiac Le Mans din 1976 sau 1977 se putea vedea alaturi de un Plymouth Fury din 1977-78 si acesta din urma se mai gasea (facut arsice) langa un Gran Fury nou-nout din 1982, insa Le Mans-ul nu s-a intalnit vreodata cu Grand Fury-ul, cel putin nu ca RMP. Unele au trait insa "mult si bine" impreuna precum duo-ul Dodge Diplomat/Plymouth Gran Fury din anii 1980 (care era, in afara logo-urilor de pe capota, exact aceeasi masina) impreuna cu concurenta de la General Motors, Chevrolet Caprice. NYPD a achizionat RMP-uri Dodge Diplomat/Plymouth Gran Fury (din generatia "cu forma de cutie") intre 1982 si 1989 si Chevrolet Caprice intre 1986 si 1991. In 1991-92 au aparut Chevrolet Caprice "cu forma de balena" si Ford-ul Crown Vic iar grupul Chrysler a incetat productia de autoturisme de categorie mare cu sasiu separat in 1989.

Unele masini foarte tipice pentru fortele de ordine americane nu au fost folosite niciodata de NYPD. Un exemplu clasic este Ford-ul LTD Crown Victoria din anii 1979-1991, care in afara unei serii foarte mici din 1979 pentru patrula autostrazii si a catorva masini station achizitionate in 1988 pentru SIHP nu a ajuns in parcul auto new-yorkez. Doar urmasul Ford Crown Victoria (din 1992 incoace) a fost folosit in cantitati mari.
 
In seara asta continuam cu partea centrala a raftului dedicat NYPD:

64-US-08-NYPD-2.jpg


Aici avem autovehicule - in mare parte RMP-uri - din anii 1980 si inceputul deceniului urmator.

In extrema dreapta vedem botul unui Plymouth Fury din 1977-78, prezentat anterior. Langa el urmeaza un cuartet de RMP-uri de la Mopar din generatia urmatoare, trei Plymouth Gran Fury din 1982-84 (cele cu interiorul de culoare cafenie) si un Dodge Diplomat (cu interiorul si jantele negre). Gran Fury sunt echipate cu bara din fata cu "coarne" (pentru impingerea altor autovehicule), Dip-ul are bara normala.

In spatele lor vedem cele doua remorchere auto Ford F-250 model 1979 de la MTD (Motor Transport Division, ulterior in anii 1990 FSD, Fleet Services Division). Langa ele se afla o duba GMC Vandura din 1987 apartinand de divizia MT (Movie and Television).

In fata dubei avem doua masini station-wagon, Ford LTD Crown Victoria model 1988. Acestea apartin de divizia SIHP din Staten Island. Break-urile erau in epoca foarte rare la NYPD, mai aveau doar cei de la Bomb Squad, divizia MT si cei de la CSU (Crime Scene Unit).

In stanga Ford-urilor urmeaza cinci Chevrolet Caprice model 1986-1990, unele in asteptare de transformare si altele deja partial transformate. Ele sunt afectate la FSD. Cel mai din stanga apartine de una din diviziile HWY (Highway Patrol) si este echipat cu alte jante si de asemenea cu Ram Bar (sau Bull Bar) pentru lovirea autovehiculelor.

In extrema stanga avem un Ford Mustang model 1988, masina afectata la HWY 3 in Queens. Au existat doua asemenea masini, provenite din "seizure", adica confiscate de NYPD de la cei care faceau curse ilegale nocturne. Ele au intrat in parc la inceputul anilor 1990 si au primit vopsirea si colantarea standard din epoca. Toate modelele de pana acum sunt de la Greenlight.

In final, in spate avem un camion Ford C-Series apartinand de Emergency Service. Este o creeatie personala folosind o cutie de la Greenlight, o cabina MC2-Toys si roti precum si alte detalii de la Neo Scale Models. Langa el avem si un Tow Truck al MTD, un model free-lance construit din piese Neo Scale Models si MC2-Toys. Asupra lor voi reveni in detaliu.
 
Asa cum v-am amenintat ieri :) revin cu doua fotografii de detaliu ale Ford-ului C-Series de la ESU. Cum nu m-am hotarat inca carei unitati sa-l aloc, o parte din inscriptii lipsesc inca.

Modelul e in sine un compromis, intrucat camionul adevarat (datand din 1986) avea o caroserie Saulsbury ceva mai mare. Am folosit insa ce mi-a propus Greenlight (initial caroseria se afla pe un sasiu International Durastar mult mai modern).

Singurul Ford C-Series pe 1/64 este un model Die Cast produs de MC2-Toys. L-am achizitionat in versiunea "Tow Truck" (remorcher auto), impreuna cu un Steel Tilt Cab Chevrolet de la Neo Scale Models si International Durastar-ul de care vorbeam mai sus de la Greenlight. Ideea de baza era sa plec de la trei camioane si sa obtin tot trei camioane corecte si mi-a reusit. ;)

A fost nevoie de munca multa (taiat sasiuri cu freza, lipit cu epoxi cu doua componente, detalii scratch, revopsiri partiale sau complete, etc) insa pana la urma am ajuns suficient de aproape de original incat sa-mi placa. Ford-ul C-Series a primit toate piesele necesare, partea din spate a sasiului si macaraua de pe Tow Truck au ajuns pe Chevrolet iar International Durastar-ul a ajuns cap tractor. Daca nu stii de dinainte nu-ti dai seama ca sunt scratch.

Iata Ford-ul in forma sa aproape finala. Asa cum spuneam, lipsesc o parte din inscriptionari:

64-NYPD-ESU-Ford-Umbau-HR-1.jpg


Si din spate:

64-NYPD-ESU-Ford-Umbau-HR-2.jpg