Incepem cu scara Z, locomotive si vagoane produse de Marklin, pe care deocamdata le colectionez. Nu sunt hotarat daca voi continua si dpdv operational, datorita problemelor legate de contactul electric cu sina.
Cateva date despre locomotivele Marklin Z:
Motoarele nu au volante, pot fi cu 3 poli (cele vechi) sau 5 poli (dupa anul 2000, performante mai bune) iar controlul este doar analogic.
Caracteristicile de rulare difera foarte mult de la model la model, cele mai bune fiind cele in formula Bo-Bo (acestea au de obicei melcul transmisiei prins direct pe axul motorului), cu motoare in 5 poli, pe care le recomand celor care ar avea curaj sa incerce aceasta scara.
Cea mai mare problema este pierderea contactului electric cu sina datorita greutatii mici (aprox. 30g). Ajuta mult aici un track cleaner electronic de la Relco sau Gaugemaster.
O alta problema este lipsa de tractiune, de asemenea datorita greutatii mici. In cazul locomotivelor cu abur, un fapt ciudat, cu cat creste numarul de osii motoare, cu atat scade tractiunea, astfel ca, dintre locomotivele pe care le-am avut (3, 4, 5 osii motoare), cele cu 3 osii motoare trageau cel mai mult.
Locomotivele cu carcasa de plastic sunt foarte zgomotoase, aceasta rezonand datorita angrenajelor realizate integral din metal, in schimb cele cu carcasa metalica (locomotivele cu abur) sunt mai silentioase.
Transformatorul oferit de Marklin nu este cel mai bun, eu folosesc un controller System-Joerger cu PWM si inertie, care ofera rezultate bune si la viteze foarte mici.
Exista varianta unor decodoare plug-in optimizate pentru anumite modele oferite de Velmo.de, dar personal nu am incercat din cauza pretului excesiv de mare (aprox 60 euro) :roll:
In rest detalii incredibile, executie perfecta, in special pantografele, calitate foarte buna (valabil pentru modelele pana in 2006 fabricate in Germania, au dat si cateva rateuri cu unele modele mai recente facute in China).
Sunt tentat sa incerc si locomotivele americane produse de MTL si AZL, acestea au volante si mufe pentru decodoare standard si din ce se vede pe net, merg foarte bine.
Bogdan
Cateva date despre locomotivele Marklin Z:
Motoarele nu au volante, pot fi cu 3 poli (cele vechi) sau 5 poli (dupa anul 2000, performante mai bune) iar controlul este doar analogic.
Caracteristicile de rulare difera foarte mult de la model la model, cele mai bune fiind cele in formula Bo-Bo (acestea au de obicei melcul transmisiei prins direct pe axul motorului), cu motoare in 5 poli, pe care le recomand celor care ar avea curaj sa incerce aceasta scara.
Cea mai mare problema este pierderea contactului electric cu sina datorita greutatii mici (aprox. 30g). Ajuta mult aici un track cleaner electronic de la Relco sau Gaugemaster.
O alta problema este lipsa de tractiune, de asemenea datorita greutatii mici. In cazul locomotivelor cu abur, un fapt ciudat, cu cat creste numarul de osii motoare, cu atat scade tractiunea, astfel ca, dintre locomotivele pe care le-am avut (3, 4, 5 osii motoare), cele cu 3 osii motoare trageau cel mai mult.
Locomotivele cu carcasa de plastic sunt foarte zgomotoase, aceasta rezonand datorita angrenajelor realizate integral din metal, in schimb cele cu carcasa metalica (locomotivele cu abur) sunt mai silentioase.
Transformatorul oferit de Marklin nu este cel mai bun, eu folosesc un controller System-Joerger cu PWM si inertie, care ofera rezultate bune si la viteze foarte mici.
Exista varianta unor decodoare plug-in optimizate pentru anumite modele oferite de Velmo.de, dar personal nu am incercat din cauza pretului excesiv de mare (aprox 60 euro) :roll:
In rest detalii incredibile, executie perfecta, in special pantografele, calitate foarte buna (valabil pentru modelele pana in 2006 fabricate in Germania, au dat si cateva rateuri cu unele modele mai recente facute in China).
Sunt tentat sa incerc si locomotivele americane produse de MTL si AZL, acestea au volante si mufe pentru decodoare standard si din ce se vede pe net, merg foarte bine.
Bogdan