Din ce am reusit sa aflu, ar fi existat urmatoarele "generatii" de vagoane de calatori, in Romania:
1. Prima generatie, anterior anului 1900
Primele vagoane de calatori, care au circulat in 1869, pe teritoriul de atunci al Romaniei, au fost construite inainte de 1859, la fabrica "Ausbury" din Manchester- Marea Britanie.
Vagoanele de clasa 1 aveau 3 compartimente (cu cate 6 locuri in compartiment), erau capitonate, lungimea intre tampoane era de 7,45 m, ampatamentul 3,5 m, iar greutatea (fara frane) de 7,3 tf.
Vagoanele de clasa a doua aveau 4 compartimente, cu cate 8 locuri in compartimente, lungimea intre tampoane era de 7,17 m, ampatamentul 3,35 m, iar greutatea (fara frane) de 7 tf.
Vagoanele de clasa a treia aveau 5 compartimente (cu cate 10 locuri in compartiment), lungimea intre tampoane de 8,38 m, ampatamentul de 3,95 m, iar greutatea (fara frane) de 7,4 tf.
Incalzirea vagoanelor de clasa 1 si a doua se realiza prin vase cu apa calda, ce se introduceau in compartimente in statiile terminus (si uneori in statia Comana, unde, pana la introducerea telegrafului, trenurile se incrucisau in mod obligatoriu),iar vagoanele de clasa a treia se erau initial neincalzite, iar apoi prevazute cu sobe cu lemne.
Iluminarea se realiza cu lampi cu elei de rapita si nu existau instalatii sanitare.
Toate acestea erau vagoane pe doua osii, cu carcasa din lemn, iar compartimentele aveau usi exterioare, care dadeau direct afara pe cele doua lungi trepte laterale.
2. Generatia a doua, dupa 1900 (primele vagoane de calatori pe boghiuri)
Aici s-ar include trei tipuri:
-seria 17-22
A fost realizata, intre anii 1900-1914, la uzinele "Ganz es Tarsa" Budapesta, si au fost folosite ca vagoane de clasa 1.
Principalele caracteristici ar fi: boghiuri model german (denumirea exacta nu o stiu), cu arcuri-foi, carcasa din lemn (acoperita cu tabla la exterior), frana pneumatica 'Westhinghouse" (circuit de frana simplu si nemoderabila la defranare), iluminat electric (dinam, baterie de acumulator, becuri), incalzire cu aburi (sistem "Fiedmann"). Avea 7 compartimente, si doua toalete. Viteza maxima era de 80 km/h, si, ca o curiozitate, aveau si iluminare cu becuri cu gaz.
-vagoanele de tip "Hecht". Au intrat in parcul CFR in anii 1923-1924 (fiind importate din Germania). Au fost folosite ca vagoane de clasa 1 si vagoane de dormit.
Lungimea intre tampoane era de 20.610 mm (in cazul celor de clasa) sau 21.410 mm (in cazul celor de dormit).
Solutiile tehnice erau asemanatoare cu cele ale seriei 17-22, remarcandu-se, in plus, instalatia de iluminare de rezerva cu petrol lampant, cutia de ungere "Cosmovici", si sistemul de franare cu vid (tip "Hardy").
-vagoanele de clasa a doua si a treia, construita, din 1927, la Arad. Aveau 9 compartimente, fiind asemanatoare cu "Hecht"-urile.
Au fost folosite si ca vagoane-restaurant sau vagoane de bagaje.
-vagoanele speciale ale liniei Oravita-Anina, construite in 1930. Lungimea lor este de numai 7 m (pentru a se putea inscrie in curbele cu raze chiar de 114 m), fiind ulterior echipate cu boghiuri "Y-25".
3.Generatia a treia.
Aici se includ "dimitroavele" (seria 29-20, respectiv 29-22)
Au fost produse cu incepere din 1943 la Arad.
Aveau o lungime intre tampoane de 20.850 mm, erau primele vagoane romanesti cu carcasa complet metalica, boghiul era de tipul "Goerlitz-usor" (cu arcuri-foi si arcuri spiralate), viteza maxima de 100 km/h, frana pneumatica tip "HKIP" (circuit de franare dublu, si erau primele vagoane ale CFR cu frana moderabila la defranare), dublata si de o frana mecanica de mana, iluminarea electrica cu becuri, incalzire cu aburi.
Aveau 9 compartimente, bancile din lemn (acoperite cu perne de burete+musama- la clasa a doua, respectiv burete+plus, la clasa 1)
Au fost folosite un timp si ca vagoane de clasa 1, si chiar ca vagoane de dormit.
Modernizarile aduse in 1998 au constat in: transformarea din vagon compartimentat, in vagon salon, scaune din plastic (mai greu de vandalizat!), iluminare cu tuburi de neon (in locul celei cu becuri), generator electric nou, refacerea conductelor si radiatoarelor de incalzire.
4.Generatia a patra, aparuta in anii 1964-1969.
Aici se incadreaza seriile:
-19/20- 47/57, vagon-compartimentat de clasa, realizat la Arad, dupa proiectul francez "Corail"
Boghiurile sunt de tipul "Minden-Deutz" (cu suspensii arcuri spiralate si amortizor hidraulic), lungimea intre tampoane 24.500 mm, viteza maxima 140 km/h, iluminarea electrica cu tuburi de neon, incalzirea atat cu aburi cat si electrica (la 1500 Vcc, 800 A; primele vagoane romanesti cu incalzire electrica), finisaje cu pal melaminat. Frana este de tipul KG-GPR.
Au de obicei 10 compartimente (cu 8 locuri la clasa a doua si sase la clasa 1). La clasa a doua sunt banchete cu burete+vinilin, iar la clasa 1- scaune individuale, cu burete+plus.
-vagoanele-restaurant si cele de posta-bagaje, derivand din cele anterioare
-vagoanele de dormit ale seriilor 60-41, 60-50 si 70-50
Au fost importate din fosta RDG, si aveau 11 compartimente, si un tip de boghiu diferit (denumirea nu o stiu exact)
-vagoanele-salon ale seriei 11/21- 47/57 (FOLOSITE in compunerea trenurilor personale si cursa)
-vagoanele etajate ale seriei 26-26.
Au o lungime DE 26.800 mm, boghiuri de tipul "Goerlitz-6-K-dO"), viteza maxima de 120 km/h, frana de tipul "KE-P-A" (cu franare pregresiva), iar capacitatea de transport este de 48 locuri la etaj si 64 la parter.
-rama TE (sau "cuplu etajat"), compus din 4 unitati, 13 osii, 200 tone.
Are 215 locuri la clasa a doua si 55 la clasa 1.
Alaturi de vagoanele seriei 26-26, au fost folosite in compunerea celebrelor trenuri "curse muncitoresti".
5.Generatia a cincea, dupa 1999.
Principalele imbunatatiri aduse ar fi: folosirea noilor tipuri de boghiuri (cu suspensie pe perna de aer, frana cu disc sau sabot pe sina), frana electropneumatica (care permite sporirea vitezei pana la 160 km/h), iar, la nivelul confortului,folosirea noilor tipuri de finisaje (cu aluminiu, sticla, etc) si introducerea aerului conditionat.
1. Prima generatie, anterior anului 1900
Primele vagoane de calatori, care au circulat in 1869, pe teritoriul de atunci al Romaniei, au fost construite inainte de 1859, la fabrica "Ausbury" din Manchester- Marea Britanie.
Vagoanele de clasa 1 aveau 3 compartimente (cu cate 6 locuri in compartiment), erau capitonate, lungimea intre tampoane era de 7,45 m, ampatamentul 3,5 m, iar greutatea (fara frane) de 7,3 tf.
Vagoanele de clasa a doua aveau 4 compartimente, cu cate 8 locuri in compartimente, lungimea intre tampoane era de 7,17 m, ampatamentul 3,35 m, iar greutatea (fara frane) de 7 tf.
Vagoanele de clasa a treia aveau 5 compartimente (cu cate 10 locuri in compartiment), lungimea intre tampoane de 8,38 m, ampatamentul de 3,95 m, iar greutatea (fara frane) de 7,4 tf.
Incalzirea vagoanelor de clasa 1 si a doua se realiza prin vase cu apa calda, ce se introduceau in compartimente in statiile terminus (si uneori in statia Comana, unde, pana la introducerea telegrafului, trenurile se incrucisau in mod obligatoriu),iar vagoanele de clasa a treia se erau initial neincalzite, iar apoi prevazute cu sobe cu lemne.
Iluminarea se realiza cu lampi cu elei de rapita si nu existau instalatii sanitare.
Toate acestea erau vagoane pe doua osii, cu carcasa din lemn, iar compartimentele aveau usi exterioare, care dadeau direct afara pe cele doua lungi trepte laterale.
2. Generatia a doua, dupa 1900 (primele vagoane de calatori pe boghiuri)
Aici s-ar include trei tipuri:
-seria 17-22
A fost realizata, intre anii 1900-1914, la uzinele "Ganz es Tarsa" Budapesta, si au fost folosite ca vagoane de clasa 1.
Principalele caracteristici ar fi: boghiuri model german (denumirea exacta nu o stiu), cu arcuri-foi, carcasa din lemn (acoperita cu tabla la exterior), frana pneumatica 'Westhinghouse" (circuit de frana simplu si nemoderabila la defranare), iluminat electric (dinam, baterie de acumulator, becuri), incalzire cu aburi (sistem "Fiedmann"). Avea 7 compartimente, si doua toalete. Viteza maxima era de 80 km/h, si, ca o curiozitate, aveau si iluminare cu becuri cu gaz.
-vagoanele de tip "Hecht". Au intrat in parcul CFR in anii 1923-1924 (fiind importate din Germania). Au fost folosite ca vagoane de clasa 1 si vagoane de dormit.
Lungimea intre tampoane era de 20.610 mm (in cazul celor de clasa) sau 21.410 mm (in cazul celor de dormit).
Solutiile tehnice erau asemanatoare cu cele ale seriei 17-22, remarcandu-se, in plus, instalatia de iluminare de rezerva cu petrol lampant, cutia de ungere "Cosmovici", si sistemul de franare cu vid (tip "Hardy").
-vagoanele de clasa a doua si a treia, construita, din 1927, la Arad. Aveau 9 compartimente, fiind asemanatoare cu "Hecht"-urile.
Au fost folosite si ca vagoane-restaurant sau vagoane de bagaje.
-vagoanele speciale ale liniei Oravita-Anina, construite in 1930. Lungimea lor este de numai 7 m (pentru a se putea inscrie in curbele cu raze chiar de 114 m), fiind ulterior echipate cu boghiuri "Y-25".
3.Generatia a treia.
Aici se includ "dimitroavele" (seria 29-20, respectiv 29-22)
Au fost produse cu incepere din 1943 la Arad.
Aveau o lungime intre tampoane de 20.850 mm, erau primele vagoane romanesti cu carcasa complet metalica, boghiul era de tipul "Goerlitz-usor" (cu arcuri-foi si arcuri spiralate), viteza maxima de 100 km/h, frana pneumatica tip "HKIP" (circuit de franare dublu, si erau primele vagoane ale CFR cu frana moderabila la defranare), dublata si de o frana mecanica de mana, iluminarea electrica cu becuri, incalzire cu aburi.
Aveau 9 compartimente, bancile din lemn (acoperite cu perne de burete+musama- la clasa a doua, respectiv burete+plus, la clasa 1)
Au fost folosite un timp si ca vagoane de clasa 1, si chiar ca vagoane de dormit.
Modernizarile aduse in 1998 au constat in: transformarea din vagon compartimentat, in vagon salon, scaune din plastic (mai greu de vandalizat!), iluminare cu tuburi de neon (in locul celei cu becuri), generator electric nou, refacerea conductelor si radiatoarelor de incalzire.
4.Generatia a patra, aparuta in anii 1964-1969.
Aici se incadreaza seriile:
-19/20- 47/57, vagon-compartimentat de clasa, realizat la Arad, dupa proiectul francez "Corail"
Boghiurile sunt de tipul "Minden-Deutz" (cu suspensii arcuri spiralate si amortizor hidraulic), lungimea intre tampoane 24.500 mm, viteza maxima 140 km/h, iluminarea electrica cu tuburi de neon, incalzirea atat cu aburi cat si electrica (la 1500 Vcc, 800 A; primele vagoane romanesti cu incalzire electrica), finisaje cu pal melaminat. Frana este de tipul KG-GPR.
Au de obicei 10 compartimente (cu 8 locuri la clasa a doua si sase la clasa 1). La clasa a doua sunt banchete cu burete+vinilin, iar la clasa 1- scaune individuale, cu burete+plus.
-vagoanele-restaurant si cele de posta-bagaje, derivand din cele anterioare
-vagoanele de dormit ale seriilor 60-41, 60-50 si 70-50
Au fost importate din fosta RDG, si aveau 11 compartimente, si un tip de boghiu diferit (denumirea nu o stiu exact)
-vagoanele-salon ale seriei 11/21- 47/57 (FOLOSITE in compunerea trenurilor personale si cursa)
-vagoanele etajate ale seriei 26-26.
Au o lungime DE 26.800 mm, boghiuri de tipul "Goerlitz-6-K-dO"), viteza maxima de 120 km/h, frana de tipul "KE-P-A" (cu franare pregresiva), iar capacitatea de transport este de 48 locuri la etaj si 64 la parter.
-rama TE (sau "cuplu etajat"), compus din 4 unitati, 13 osii, 200 tone.
Are 215 locuri la clasa a doua si 55 la clasa 1.
Alaturi de vagoanele seriei 26-26, au fost folosite in compunerea celebrelor trenuri "curse muncitoresti".
5.Generatia a cincea, dupa 1999.
Principalele imbunatatiri aduse ar fi: folosirea noilor tipuri de boghiuri (cu suspensie pe perna de aer, frana cu disc sau sabot pe sina), frana electropneumatica (care permite sporirea vitezei pana la 160 km/h), iar, la nivelul confortului,folosirea noilor tipuri de finisaje (cu aluminiu, sticla, etc) si introducerea aerului conditionat.