Cu toate ca este un pic neclara definitia celor 2 termeni, votez pentru valoarea de colectie. Voi lua ca exemplificare locomotivele:
a) Orice locomotiva este functionala (cel putin atunci cand este noua), adica motorul merge, luminile - daca le are - se aprind, cuplele functioneaza, s.a.m.d. Ca sa ramana functionala depinde doar de utilizator (sa fie intretinuta la timp, sa nu fie exploatata intensiv, sa nu fie abuzata din punct de vedere mecanic, etc). Deci functionalitatea este un lucru pe care-l poti asigura si-l poti face din punct de vedere tehnic (chiar daca iti ia 1 saptamana sa montezi niste lumini, de exemplu

, totusi se poate face);
b) Este important ca o locomotiva sa aiba detaliere buna si o reproducere cat mai fidela a modelului original (conducte, carbuni in tender, etc - lipsa acestora nu poate fi suplinita ulterior - de exemplu, chiar daca se incearca o revopsire, totusi nu este aceeasi calitate ca si cand ar fi fost executata in fabrica);
c) Materialele folosite trebuie sa fie de calitate (cu ambielaj metalic, nu din plastic - in cazul locomotivelor cu aburi, fara jocuri si goluri intre diverse elemente de imbinare, sa nu cedeze balustradele dupa cateva atingeri, s.a.m.d. - de exemplu, nu este placut sa tot stai sa lipesti conducte rupte, sa stii ca ai un model plin de lipituri, iar cand va fi sa o vinzi ii spui cumparatorului: "stii, e un pic lipita aici, si aici, si aici, ..."

).