CFR: tren de lung parcurs vs. confortul că’lă’torului !!

dimitrov

Well-Known Member
Trenulist
26 August 2007
599
14
Pe mă’sur㒠ce înaintă’m în vârstă’, inevitabil suntem loviţi de plecarea unora dintre noi în "locuri fă’r㒠durere", iar ţie ca membru de familie nu-ţi ră’mâne decât s㒠fi prezent şi dac㒠faci deplasarea singur, socoteşti c㒠cel mai "ieftin" ră’mâne s㒠mergi cu trenul. Aşa am gândit şi eu în seara de 26.03 a acestui an, când ajungă’nd în gara nespus de pustie pentru trenul ce urma să’-l iau, în câteva minute m㒠vă’d cu biletul de I-a în mân㒠(asta ca s㒠am tot confortul pe cei 460 km de stră’bă’tut, gândindum-㒠şi la plă’cerea oferit㒠de un compartiment unde s㒠fiu singur şi să’-mi pot eventual relaxa oasele - nu am problme cu descă’lţatul)


Aşadar, bilet de clasa I-a, plă’tit cu 134 lei.

Cu biletul în mân㒠urc la peron, caut tabla cu compunerea trenului ca s㒠nu mai "bântui" dup㒠vagon şi ră’mân puţin uimit de numai cei 6-7 că’lă’tori ce urcaser㒠cu mine la peron ; bunnn zic, un tren aproape gol (era luni seara) !
Cu gândurile duse la ce m㒠va aştepta la sosire, la rudele din Å¢ara Oaşului şi la retrospectiva ce ţi-o faci în minte cu momentele deosebite petrecute în acele locuri, urc în tren fă’r㒠a realiza c㒠în capul vagonului pe o lateral㒠am cabina de wc, pe cealalt㒠o cabină’/panou tehnic, iar pseudoculoarul (de vreun metru lungime) e pe mijloc, trezindu-m㒠la realitatea oferit㒠de CFR, cu-n amestec de deziluzie şi revolt㒠p㒺esc în spatiul acestui "bou-vagon" în toat㒠regula.



vagon şi cu probleme provocate de "civilizaţia" conationalilor noştrii, ce a adus atingere atât capitonajului interior cât şi gradului de cură’ţenie ; degeaba priz㒠de 220 V pentru laptop, fiindc㒠"mă’suţa" de sub fereastr㒠e bun㒠numai pentru formatele mici.





Scaune fixe, nereglabile, singurul element mobil al acestora fiind doar cotiera care se putea ridica ; rezemă’toarea de cap, fix㒠şi ea, dar într-o poziţie ce te ţinea cu bă’rbia în piept - relaxant la maximum - şi bineânţeles "patina" de pe materialul scaunelor, ce avea o tent㒠de gri închis la negru !!
L-a pus datoria de serviciu pe conductor s㒠vin㒠să’-mi cear㒠biletul ; m-am "ră’corit" şi eu pe cineva, iar acesta mi-a spus c㒠în ciuda tuturor sesiză’rilor că’lă’torilor şi-a lor, cei de la "Griviţa", n-aud nu vă’d! Ce mai...respect maxim pentru că’lă’tor, pentru confort, pentru banii daţi pe bilet, într-un tren cu parcurs de 680 km pe Bucureşti-Baia Mare.
Dup㒠Sfântu Gheorghe,ascultând şi de sfatul conductorului, cu arme şi bagaje, m-am mutat în vagonul urmă’tor, de clasa a II-a, într-un compartiment pe la mijlocul lui care avea scaunele "ceva mai puţin patinate" de jeg şi unde am ră’mas singur, pân㒠la Baia Mare. Cu vreo 50 de km înainte de Baia Mare, a urcat în vagon o familie compus㒠din 8 persoane, deosebit de "silenţioasă’" de romulani, care spre bucuria mea s-au concentrat în primul compartiment, iar puradeii, extrem de educaţi, îşi ţineau picioarele cu încă’lţă’ri cu tot pe scaun, ca s㒠nu-şi murdă’reasc㒠pantofii, probabil. Au devenit mai civilizaţi, când le-am pomenit de eventualitatea solicită’rii intervenţiei unor mascaţi!



Cu o întârziere de numai 5 minute am ajuns la Baia Mare ; la coborârea din vagon, condutorul m-a vă’zut c㒠fac poza vagonului şi fiind destul de aproape de mine şi-a cerut scuze din nou şi a spus şi el c㒠sper㒠c㒠aceast㒠aberaţie s㒠nu mai circule pe lung parcurs.
Concluzie : cu preţ de I-a, am mers la a II-a, în condiţii de a III-a !!! La achiziţionarea biletului nimeni nu e în stare să’-ţi spun㒠ce vagon "te aşteaptă’". Am dat 134 de lei, dac㒠m㒠gândeammai bine luam la cuşetă’, costa mai putin şi condiţiile erau muuult mai bune!
Chestia cu "ce vagon te aşteaptă’" am gustat-o la întoarcere, deşi am luat la cuşet㒠; la "casă’"- deşi e staţia de plecare - nu se ştie cum sunt dispuse locurile dar asta o voi relata ceva mai târziu, tot aici.


Cele descrise mai sus, s-au întimplat pe IR 1641 Bucureşti Braşov-Baia Mare. Vagonul în cauz㒠este 50 53 19-56 005-6
 
Salut
Confirm cele scrise de tine. pntru a economisi benzina si pentru ca drumul cu trenul iti permite sa si dormi pe drum, sa vezi un film sau chiar sa bei o bere la un moment dat m-am dus cu trenul la Galati (de la Bucuresti). Aceeasi alegere proasta (clasa I vs clasa a doua). Pretul : 87 de lei pentru 250 de km. Norocul meu ca avea doar 3 statii.

Mi-am deschis DVD-playerul (nu luasem laptop cu mine, proasta alegere) si caut o priza... "Nu avem.. doar la clasa II".

La intoarcere am intrebat daca este aceeasi garnitura si am fost destul de smart sa iau la clasa aIIa...

In rest toate cele semnalate de tine... aceeasi intarziere de 5 minute (poate am eu ceasul dupa alt meridian...), aceleasi vagoane anormale pentru drumuri lungi, aceeasi lamentabila empatie a controlorului cu tine.

Din pacate este de inteles de ce oamenii prefera microbuzele mortii...
 
buna,

vagoanele 19-56 sunt printre primele vagoane cu cutie Bafld74.000 reconstruite la sfarsitul anilor 1990 si au comfortul tipic acelei vremi: scaune nereglabile, partial lipsa climatizarii, etc.

faptul ca aceste vagoane circula inca in asemenea trenuri este inca un motiv in plus, pentru... a merge cu clasa a II-a.
 
Trist, dar m-am convins şi eu de asta şi cu toate astea nu sunt pentru casare imediat㒠şi fă’r㒠drept de apel ; trebuie numai o minte "organizată’" care s㒠pun㒠fiecare lucru la locul şi trebuinţa lui.
 
Asa cum am mai povestit si eu am optat pentru clasa I la o calatorie de la Timisoara Nord la Bucuresti Nord cu ocazia summitului feroviar. Am fost multumit de alegerea facuta, multumirea fiind una relativa. La clasa II ar fi fost probleme mult mai mari, deoarece de regula in zona Dunarii aceste vagoane se umplu de tigani, si nu vreau sa consider acest termen ca fiind unul rasist, pentru ca asa se numesc. Nu am problema cu apartenenta la un domeniul etnic a calatorilor, dar nu are cum sa ma umple de bucurie prezenta unui grup periculos format din persoane nespalate, cu un comportament agresiv si necivilizat, mai ales ca si la clasa II era tot bouvagon.

Deci problemele sunt de doua categorii. In prima intra aceasta companie de transport feroviar de la noi care nu face nimic sa justifice preturile mari ale biletelor. Curatenia in vagoane se face de mantuiala, de exemplu garnituta din Bucuresti era maturata cand deja calatorii se gaseau in vagoane. Toaletele sunt infecte, viteza de parcurs este la nivel de personal. Sincer eu folosesc transportul feroviar doar in situatia in care calatoresc doar pentru a-mi satisface placerea de a calatori cu trenul. In rest jegul de pe scaune la un tred de cel mai inalt rang si clima care sufla aiurea in ceafa nu sunt motive sa ma multumeasca.

In a doua categorie de probleme intra comportamentul concetatenilor, indiferent de etnie, dar cu precadere a celor bronzati. Toaletele sunt de neutilizat de regula dupa prima ora de parcurs. Zgomotele si activitatile la polul opus al civilizatiei sunt si ele o caracteristica a acestui comportament. Aceste lucruri se pot corecta exclusiv pecuniar, prin drastitate maxima si amenzi mari, asa cum am mai spus-o.

Nu este o exceptie, am calatorit si cu trenuri la nivel de Acc, cum se numeau pe acea vreme. Un exemplu concludent este acceleratul Tm Iasi care cirula pe zi, sau foamea cum se mai numeste. Acesta are in componeta vagoane de tipul celor cu care calatoream ca si copil. Toaletele sunt neutilizabile jegul din vagoane este de nedescris. Nu inteleg cum poate fi considerata acceptabila o garnitura de tren care strabate intreaga tara si unde petreci parctic o zi intreaga.

O alta meteahna a cefereului este folosirea pe trasee destul de lungi a ramelor Desiro. Acestea sunt foarte bune ca trenuri de navetisti pe distante scurte, insa cca 6 ore in acel autobuz feroviar, chiar daca interiorul este climatizat si relativ spalat nu e ok.

Am amici care au calatorit recent la Bucuresti cu vagon de dormit. Pretul este exorbitant, iar stresul a fost pe masura. Oamenii au fost inebuniti de clima care functiona haotic.

Deci in concluzie parerea mea este ca transportul de calatori in tara noastra este la pamant, costurile sunt nejustificate. De altfel cei care aud ca mai merg cu trenul din placere, sunt extrem de mirati si nu inteleg aceasta activitate filantropica. Pe distante foarte lungi, eu unul am renuntat a ma chinui cu acest mijloc de transport, pentru ca este o lupta cu morire de vant.
 
Eiiii, dup㒠câteva zile pe plaiurile Oaşului, vine şi vremea întoarcerii ; în 30.03 după’amiaza, ajung în gara Baia Mare, cap de linie pentru IR 1742 pentru Baia Mare-Braşov-Bucureşti. îmi socotesc în gând posibilitatea ca s㒠am aceeaşi garnitur㒠cu care am venit şi constat c㒠am la dispoziţie perechea celei cu care am venit ( cealalt㒠fiind la Bucureşti). Bucuros c㒠nu mai iau chintă’, de la cas㒠iau bilet la cuşet㒠pentru IR 1742 cu plecare la 17:47 (via Cluj), pentru cel care pleca mai devreme nemaigă’sind locuri la cuşet㒠(era vineri seara). Bun şi ă’sta, având timp ca să’-mi vizitez, scurt, o rud㒠din Baia Mare. La momentul cumpă’ră’rii biletului, femeia de la caserie a fost cât se poate de ferm㒠în a m㒠convinge c㒠vagonul are cusete cu patru paturi/compartiment (dou㒠jos-dou㒠la mijloc), eu fiind super mulţumit in acel moment.



Trage trenul la peron, urc, gă’sesc compartimentul şi vă’d - surprins - numai trei paturi, toate pe-o parte, locul meu fiind tocmai la "cucurigu". însoţitorul de vagon îmi confirm㒠şi el realitatea diferită’, faţ㒠de cea vândut㒠la caserie. Cobor şi dau fuga la caserie, unde intru într-o contradicţie fă’r㒠de rezolvare cu femeia de la ghişeu. Tot eu ră’mân cel învins, aşa c㒠înapoi la vagon şi cuminte îmi ocup locul în "zgârie-nor". Am vă’zut c㒠împă’rţeam compartimentul cu o tinerică’, bună’ă’ă’ ră’u(la "parter"), una mai "coaptă’", dar concurent㒠serioas㒠celei tinere (la mijloc). Oricum, pân㒠la Cluj am stat la palavre pe culoar cu seful radioclubului judeşean al amatorilor Maramureş. La Cluj, pân㒠s-au ataşat vagoanele de Satu Mare, am dat roat㒠trenului şi mi-am luat amintire indicativul vagonului.




Dup㒠Cluj mi-am luat patul in primire, dar dup㒠vreo or㒠atât eu cât şi celelalte femei de sub mine (adic㒠de la parter şi etajul unu-nu mai daţi o alt㒠intrepretare) am fost de acord c㒠e necesar㒠intervenţia însoţitorului de vagon ; ne pră’jeam de că’ldură’, mie atârnându-mi şi limbile de la pantofi. Dup㒠asta, că’lă’toria a decurs normal, dar la destinaţie tot am ajuns cu 10 minute mai târziu, remorcaţi de maşina din ultima poz㒠:

La modul cum se lucreaz㒠cu publicul că’lă’tor la CFR, raportat la condiţiile de că’lă’torie, confortul asigurat, preţul cerut pe bilet, timpii de parcurs, te face s㒠te gândeşti de dou㒠ori când alegi trenul sau maşina. Deşi sunt fan al domeniului şi pentru viitor voi cumpă’ni alegerea, din pă’cate.
Åži s㒠nu uit, nu blamez numai CFR-ul (capetele de decizie, fiindc㒠ceferistul de rând îşi vede cât de cât de treabă’, deşi mândria de odinioar㒠de-a fi ceferist le-a fost terfelită’) ; mai e marea problem㒠a calită’ţii şi civilizaţiei publicului că’lă’tor!!

edit by forumadmin
au fost sterse punctele de suspensie
 
Observ ca un bilet nu are acordata reducerea de fidelitate desi s-au folosit doua trenuri. De ce?
 
Dane, din ce vă’d pe bilet suma 91,10, minus 9,05 reducere acordat㒠(motivul "fidelitate") DĂ SUMA DE 82,05 lei......
Åži daa, mai e tichetul cu 48,00 lei care are reducere 00,00 lei. Se mai face reducere şi la tichet ? (sincer nici n-am mai întrebat ce şi cum la bilet-tichet) !
 
aaa 48 e tichetul ? separat?

n-am fost atent. Mea culpa.
 
Nu e ceva iesit din comun ca vagonul de dormit seria 71-31 sa aiba 3 cabine folosite ca, cuseta.
In livret este pus un vagon cuseta dar daca revizia Grivita nu are in ziua respectiva vagon disponibil se dau locuri la vagonul de dormit, loc care e platit ca loc la cuseta, dupa cum se vede si pe biletul tau. Ai platit la cuseta de 4 locuri - BC4 si ai mers cu vagonul de dormit.

Daca era vagonul cuseta tot sus dormeai, locul 55 e cel de sus. Pozitionarea e urmatoarea:
jos 51 52
miljoc 53 54
sus 55 56
 
buna,

ca sa fiu mai clar, asa cum spunea si Florin, ai avut noroc: ai mers cu vagon de dormit clasa a II-a (3 locuri / compartiment) in loc de vagon cuseta clasa a I-a (4 locuri / compartiment), unde ai fi avut tot locul de sus.
 
Vornice...Florin....şi Horia....sunt "lă’rmurit" (în loc de lă’murit).....total.....din ce ziceţi voi, deci am fost plin de noroc precum "capra de râie".....Acum fiindc㒠suntem între noi, oricât am glumi, pân㒠la urmă’, mie mi-a că’zut totuşi "invers"....ă’sta este CFR-ul din ziua de azi, pe plaiul mioritic....şi m㒠întreb cum mama naibi, mai avem vrere, putere, nă’zuinţ㒠şi orgoliu, ca s㒠mai facem un voluntariat - mai ră’u ca pe vremea lui "Ceaşcă’"- pentru a mai pă’stra ceva din ce am avut - poate apă’rea off top, dar, dar......offfff câte ar mai fi de spus. Oricum, n-ar trebui s㒠fie "chestie de noroc" cum şi când iei bilet la "dormitor"!!!!......... Åži mulţumesc Vornice, voi ţine minte numerotarea !
Să’nă’tate mult㒠tuturor!
 
ir

<t>Din pacate ai calatorit cu celebrul Bucuresti--Baia-Mare care de cand in stiu nu a fost un tren OK. Nici la I nici la II. E la concurenta cu cel de Timisoara via Sibiu.</t>
 
Suplimentul la dormitor cu 3 locuri e mai scump decât la cuşeta cu 4, deci ai fă’cut, totuşi, o afacere.
Cuşeta de 4 oricum e ,,vagon cuşet㒠clasa a doua transformabil în vagon cuşet㒠clasa întâi şi a doua", deci tot 3 paturi pe fiecare rând are, iar când e dat ca vagon clasa întâi ră’mân neocupate paturile din mijloc (sau bag㒠naşul pe altcineva acolo), foarte rar st㒠cineva s㒠strâng㒠patul din mijloc (se pliaz㒠şi se coboar㒠mai jos patul de sus).
 
Vagonul 19-56 nu prea isi merita banii de clasa a1a am calatorit si eu cu celebru 002 pe langa faptul ca instalatia de climatizare nu face fata la fiecare deschidere a usii de intrare in salon lumina puternica pe timpul noptii am avu parte si de convorbirea a 6 concetatenii maramureseni pe durata intregii calatorii de la Brasov la Teius!!
Pe trenuri de lung parcurs ar trebuie bagate vagoane clasa 1 compartimentate 19-70 sau 19-76 sau salon 10-70