CFI Augustin - Că’peni

AlexD

Well-Known Member
Trenulist
3 Martie 2012
259
97
Brasov
LOCATION
Brasov
înainte de actuala cale ferat㒠cu ecartament normal, realizat㒠în 1958, a existat una îngust㒠cu traseu diferit, care trecea prin mijlocul localită’ţii Că’peni (Chepeţ). Iat㒠2 planuri interbelice:


Din E. Jekelius - "Ză’că’mintele de lignit din Basinul Pliocenic din Valea Superioar㒠a Oltului (Transilvania)" in "Stud. tehn. econ." IGR. 3/2. 34 p. Bucureşti, 1924 (sursa)

Planul director de tragere (sursa)

Judecând dup㒠imaginile de pe maps şi streetview, astă’zi se mai cunosc în teren terasamentul în curb㒠şi primul picior al podului de pe partea stâng㒠a Oltului, traseul pân㒠la Că’peni şi traseul prin interiorul satului şi un canton la întretă’ierea cu DJ 131 de pe partea dreapt㒠a Oltului.

Åžtie cineva anii de înfiinţare şi de desfiinţare ai liniei?
 
în Ghidul turistic al judeţului Covasna din 1977 nu scrie decât c㒠exploatarea ză’că’mintelor de lignit de la Că’peni a început în 1870 (alte surse dau anii 1872 sau 1873). Cea mai veche hart㒠pe care am vă’zut linia este datat㒠1882. Este interesant㒠îns㒠urmă’toarea hart㒠(sursa), datat㒠cu aproximaţie 1970 (îns㒠neactualizat㒠cine ştie de când). Se pare c㒠prezint㒠dezvoltarea maxim㒠a reţelei înainte de desfiinţarea ramurii din Că’peni (dup㒠1967? Ultima prezenţ㒠a haltei Că’peni în MT e în 63-64), constuirea podului nou de la Augustin şi aducerea restului liniei la ecartament normal.



Din tabelul acesta rezult㒠c㒠în bazinul Că’peni au fost folosite în ultima perioad㒠locomotivele reşiţene de cale îngust㒠(probabil tip 764.4) nr. 2218/56, 2241/56, 2242/56, 2596/57, 2597/57 şi 3013/58, care au primit numerele IC Că’peni 1...6.