CFF Orastie - sectorul Costesti - Gradistea Muncelului

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

claudiu_ne2000

Well-Known Member
7 Aprilie 2008
278
0
DEVA
LOCATION
DEVA
Un week-end frumos si numai bun de excursii iar alegerea a picat pe o excursie de 1 zi pana la cetatile dacice de la Sarmizegetusa Regia (Gradistea Muncelului) din muntii Orastiei.
Drumul din Orastie pana la cetate e de aproximativ 40 de km. din care jumatate este asfaltat iar cealalta jumatate e in reconstructie, urmand ca la anul sa fie reabilitat tot drumul (adica asfalt pana la cetate), peisajul este superb, mai ales toamna asta, iar amestecul padurii de fag cu brad (maro cu verde) sporeste si mai mult frumusetea toamnei din acest loc, la care mai adaugam si vremea frumoasa. Ceatea sermizegetusa regia se afla la o altitudine de 1200 metri iar drumul auto urmareste firul apei (raul orastie) pe partea stanga, cum urci in amonte, pana la aproximativ 5 km. de cetate, iar terasamentul fostei linii forestiere urca pe partea dreapta.

Cum tot drumul l-am parcurs imreuna cu un prieten care are masina de teren, si cum copacii nu prea aveau frunze, am putut urmarii foarte bine traseul vechii linii forestiere, care curios se pastreaza inca in buna stare, fara sa fie afectat de cursul raului din perioadele de revarsari, poate si din cauza ca exploatarile forestiere s-au diminuat si astfel riscul producerii unor inundatii e mult scazut. Oricum tot drumul a meritat din plin.

Intai si intai am o rugaminte, daca ma poate cineva ajuta cu o harta a vechii linii forestiere, ca sa pot aseza "gramada" de poze pentru o cat mai buna prezentare.

Multumesc anticipat si pentru inceput prezint 2 "protagoniste" ale traseului



prima poza e de aici http://www.ig.ns.ac.yu/pannonica/papers/volume07_02.pdf
iar cealalta poza e de aici http://www.steamlocomotive.info/vlocomotive.cfm?Display=21676

In cazul in care pozele atasate de mine aici nu isi au rostul, rog administratorii sa le stearga
 
Pozele atasate isi au rostul, acum ca au indicata si sursa de unde sunt luate.
Uite o alta poza de pe linie, facuta publica de ing. Serban Lacriteanu, poza luata in data de 15 septembrie 1977.

http://www.railwayfan.ro/images/SECT/4/62/14251.jpg

asteptam restul de poze, pe care le-ai facut zilele acestea pe linie.
 
Scuzele mele referitor la sursele de unde am luat pozele, dar multumesc ca mi-ai amintit...intamplarea face sa recunosc locul unde domnul Lacriteanu a facut poza in 1977, si sa-l pozez si eu, si acel loc e unul special exact pentru lucrarile efectuate in munte pentru calea ferata.

Oricum astazi sper sa primesc cardul de memorie de la prietenul meu cu al carui aparat am facut pozele si sa le pot posta.
 
In sfarsit dupa multe batai de cap, am reusit de am incarcat pozele promise

Prezentarea caii ferate o voi face incepand de lanaga Costesti, lanaga o lucrare deosebita, care s-a mai pastrat, apoi urcam catre nodul de intersectare de la Bucium - Valea Rea si pana aproape de Gradistea de Munte (Muncelului)

Asadar o poza langa costesti langa terasament

din acelasi loc privind in aval
vegetatie pe terasament
putin mai sus
o traversa ratatcita

terasamentul
borna kilometrica
un fagas de scurgere a torentilor, pentru a nu produce pagube terasamentului
un podet cu rol de scurgere, la nici 50 de metri de celalalt
alta borna, cred ca e de la ocolul silvic, sau nu?
vedere de ansamblu de pe cealalta parte a raului
primul fagas
deviatia spre Valea Rea
fostul pod al cff - valea rea, acum e auto
un surub
terasamentul liniei ce vine de la Gradistea de munte
vedere mai apropiata
Sa-i zic remiza?...oricum e langa vechea gara
vedere de pe fostul terasament al liniei de la valea rea...
tot catre Gradiste
fostul terasament, acum pe post de trotuar
prima oara am zis ca e un vechi boghiu de vagon, dar cred ca e un sasiu
tot incercam sa fugaresc calul sa nu mai pasca lanaga linii, vine imdeiat trenul
apoi era sa-mi sparg capul intr-o traversa
un piron in aceeasi traversa
traversa
mai jos de cal, un fost pod
aici linia se intersecta cu drumul ce urca la gradistea de munte
acelasi pod, vedere spre costesti
podul
vechiul canton
pe aici trecea linia, urmeaza sa cobor bariera, care nu mai e
o vedere de ansamblu
ceva kilometri mai sus, lanaga gradistea de munte
alt pod
vedere de pe terasament in aval catre Costesti
vedere terasament de jos
piciorul podului
si linia urca spre gradistea de munte
ultimul pod
aici sunt eu chiar sus la sarmizegetusa regia, si in padure hop o traversa
 
dupa cum spuneam cateva posturi mai sus, referitor la poza domnului Lactriteanu, cred ca a fost facuta chiar in locul de unde am inceput si eu sa pozez, primele 12 poze, sunt in acelasi loc facute, un loc excelent si cateva lucrari foarte frumoase, taieri de maluri, poduri, fagase de scurgere...acum pe locul terasamentului au crescut arini si tufe, dar terasamentul a ramas la fel de solid, inclusiv intariturile facute in malurile raului au ramas la fel, aproape nimic nu s-a pierdut, poate trenul ...
 
Salut,

foarte interesante aceste incercari de arheologie feroviara. Sunt pline padurile Romaniei de lucrari de arta, unele absolut magnifice (ma gandesc aici la tunelul din cheile Tisitei sau la viaductul gasit in timp ce faceam o descindere la picior pe fosta linie de ingusta ce ajungea la Cheia, si multe aletele).
Asa cum scriam la alt post Romania a avut aproape 5000 km de cale ferata ingusta, adica mult peste lungimea retelei de normala, parte din fostele linii fiind vizibile si astazi pentru cei ce stiu sa caute prin paduri....

La Orastie gasiti si una din locomotivele ce apare in pozele cu care ai deschis postul, locomotiva ce a fost salvata de la topire si acum este chiar langa drum, expusa, langa fostul triaj de ingusta de la Orastie.

Un aspect deosebit, ce poate fi remarcat din poze, este faptul ca in acest triaj exista linie incalecata de ingusta si normala, vagoanele sunt EACS-uri de normala dar locomotivele sunt de ingusta !

Locomotiva mergea pe ingusta, montata in gabaritul de normala si avea acel tampon amplasat lateral, in afara gabaritului, pentru a putea face manevra si cu vagoanele de cale normala.

PS: bornele cu rosu sunt ale domeniului forestier, nu au legatura cu CFF.

Bravo !
 
Multumesc la randul meu Claudiu pentru excelentul reportaj din aceasta minunata zona.

Pot sa va spun ca in Bavaria, de unde m-am intors de curand, exista de asemenea SUTE de kilometri de cale ferata desfiintata.

Nu pot sa comentez daca este natural sau nu ca o cale ferata sa fie desfiintata, ca pasionat de asa ceva ma doare sufletul cand vad orice semnal vechi inlocuit cu unul modern, insa pot sa va spun ca in Bavaria, spre deosebire de Romania, autoritatile regionale au investit fonduri pentru ca fostele cai ferate sa devina piste pentru cicloturism. Desigur, este utopic sa-mi imaginez ca ar face asa ceva autoritatile din Romania, care prea de curand s-au cocotat in autoturisme 4x4 nou-noute si au dat de gustul curselor nebune cu ATV-ul prin rezervatiile noastre naturale.

Totusi, nu pot sa nu remarc frumusetea peisajului de unde ne-ai facut acest reportaj, mai ales ca, intamplator sau nu, este vorba chiar de stravechea capitala a stramosilor nostri daci.

Chiar daca acea cale ferata nu mai exista, nu pot sa nu ma bucur vazand ca natura e inca intreaga acolo si-si reintra, incet, in drepturi.

Citeam de curand in ultima revista National Geographic despre un mod subtil de poluare: poluarea LUMINOASA. Asta mi-a explicat de ce in Bavaria, noaptea, in zona rurala, luminile erau putine si rare. Noi inca apartinem altui timp. Dupa orbecaiala din orasele noastre din "iepoca luminii" acum am cazut in extrema cealalta, a supra-iluminarii si a alungarii definitive a negurii noptii din orasele romanesti.

Nu pot decat sa ma bucur vazand in pozele tale, Claudiu, ca mai exista paduri ruginii si ca in locurile de unde omul si-a retras avanposturile, natura isi revine incetul cu incetul in drepturi...

Multumesc!
 
Victorian, la nici 50km de Bucuresti gasesti sate cu iluminat public la fiecare al patrulea stalp si funcitonand sporadic, deci ai parte de cea mai mare bezna chiar pe strada principala.

Cat despre locurile din poze, imi amintesc cu placere de ele, avand instalat cortul chiar la iesirea din Costesti. Si, trecand pe partea dreapta a raului, nu de putine ori am avut senzatia ca terenul e prea batatorit, prea regulat, ca parca lipseste ceva...
 
dupa cum se poate observa in cateva poze, mana omului isi face simtita prezenta si prin locurile acelea, in sensul ca vechiul drum catre cetatile dacice a intrat intr-un amplu proces de reabilitare, asfaltare, consolidari de maluri, constructii de poduri, popasuri, parcari amenajate, tot ce-i trebuie unui drum turistic...acum ramane de vazut daca toate aceste locuri vor fi umplute de gunoaie, PET-uri, si apte plasticuri sclipitoare...eu sper ca nu, chiar am auzit de un proiect al primariei din Orastie de reanviere a mocanitei, pe portiunea Costesti-Valea Rea.


PS... Intr-un singur loc am vazut un TAF de lemne, in rest nici un bustean, poate or invatat ceva de la inundatile din maramures si moldova
 
Acum 1 saptama na am reusti de am facut aceasta poza (d emai jos) si prezinta locomotiva d ela Orastie vopsita in niste culori bizare rau de tot.
Am zis sa va prezint si voua ce mai nascoceste mintea romanului.

 
Aoleu ce-au facut din ea... ultima data cand o vazusem eu, inca arata "normal".

Macar in tot raul e si un bine... La urma urmei, vopseaua se poate schimba oricand, dar daca nu i-ar fi "tunat" cuiva prin minte s-o aseze pe marginea drumului si s-o vopseasca in culori tipatoare... cine stie ce s-ar fi ales de ea astazi. Mai mult ca sigur ar fi ajuns la fier vechi, asa cum au ajuns restul locomotivelor din Orastie.
 
Ai derptate Andrei...si eu cind am tracut pe linga ea...m-a cam traznit combinatia de culoare pe care "artistii plastici" de la Orastie au asternut-o pe locomotiva de acolo......plus ca mai e "imbalsamata" si cu un furtun luminos,care totusi,seara are efect....,dar nu este asezat cum ar trebui,ca sa aiba efect maxim.
Am reusit si citeva poze mai apropiate ale ei...din mersul masinii....n-am avut curajul sa ma opresc din cauza coloanei nesfirsite provocate de asfaltarea din zona....care i-a scos din minti pe cei ce treceau prin zona. Priviti.........







Cu bine,Daniel.
 
Uitandu-ma la filmuletzele cu mocanita de la Hunedoara, am dat si peste reportajul referitor la mocanita de la Orastie...multumita lui HanzelikR... si a celor ce au filmat, putem vedea locomotiva la manevre

http://www.youtube.com/watch?v=nxeypiLVQgY&NR=1

Tot pe acolo e si un film cu mocanita de la EM Lonea...si care culmea inca mai functioneaza.
 
http://www.mesagerulhunedorean.ro/mocanita-spre-vechea-capitala-a-statului-dac Mocă’niţ㒠spre vechea capital㒠a statului dac.
"Turiştii care viziteaz㒠cetatea dacic㒠de la Sarmizegetusa Regia ar putea circula cu mocă’niţa. Prefectul judeţului Hunedoara, Attila Dezsi, susţine realizarea acestui proiect, mai ales c㒠terasamentul înc㒠exist㒠în mare parte."
 
http://www.trilulilu.ro/Rudolf85/74f193407f9170 Documentarul despre mocă’niţa de la Or㒺tie, Iunie 1998.
 
Este foarte frumos sa aud ca pe langa CFF Berzasca si CFI Hunedoara se va reconstrui si CFF Orastie!

A fost chiar pentru Europa de est un lucru unic ca in anul 1986 s-a mai construit pentru CFF-uri locomotive cu aburi noi, dar intr-o perioada in care nici pentru autostrazi nu mai sunt bani sa construiesti 3 linii inguste noi, e mai frumos decat un vis! :roll:

Nici nu pot sa mai astept sa vad primul fir de sina! :aplauze: