O postare mai veche de pe un alt forum, dar care aici cred ca isi are locul :
Vreau sa mentionez aparitia unei carti interesante : " Moneasa - Monografie Istorica " - scrisa de Felicia-Aneta Oarcea si Spiridon Groza .In aceasta carte la pagina 130 am gasit ceea ce cautam demult , date despre fosta linie intre Sebis si Moneasa Smile . Iata fragmentul mai interesant :
Din initiativa si pe cheltuiala contelui Wenckheim si sub ingrijirea inginerilor amintitei societat ( Societatea Calea Ferata Unita Arad - Cenad ) , a fost construita si predata traficului , in 14 august 1893 , calea ferata Sebis - Moneasa , atingand din punctul extrem 172,53 m .Din cauza terenului "Vaii Dezna" s-a construit o linie ingusta de 0,46m .Traseul cuprindea 7 gari si triaje : triajul de la Sebis , halta Sebis - fabrica de fier , halta Salajeni - Prajesti , halta Buhani , gara Dezna , galta Ravna si halta Moneasa , Moneasa - statiunea balneara si Moneasa - gara .
Linia principala a avut mai multe ramificatii catre fierastraul de marmura , cariera de calcar Megyes-Volgy, topitoria de fier si cariera de marmura . Ultima ramificatie a caii ferate a fost prelungita pana la muntele Codru Moma si are o lungime de 7km .
Terasamentul a fost construit din materialul existent in zona, la fel ca si podetele .Trenul a fost instalat pe sine de otel, de 10,9 kg/m linear, care permiteau o viteza de 25 km/h .De asemenea , terasamentul cuprinde 84.700 m cubi de pamant si 6.000 m cubi de dubleuri . La cele 49 drumuri de tranzit s-a folosit 2.410 m cubi de piatra . De-a lungul caii ferate au fost edificate 67 de poduri din 237m cubi de material lemnos.
Linia principala masura 22.037 m , iar cele secundare 3.087 m , in total 25.124 m , 37.686 traverse sustineau sinele, completate de 608 t fier si 15.649 m cubi de pietris .De-a lungul caii ferate , au functionat 23 de macazuri si 2 placi turnante .
Aspectul arhitectural al garilor s-a integrat in curentele edilitare ale epocii , insa infinit mai simple in comparatie cu fastuozitatea si seccesionul vilelor ce au inceput sa impodobeasca parcul Bailor Moneasa .
Transportul marfurilor si oamenilor in conditii optime a fost asigurate de doua locomotive Siegle aduse din Viena , completate de vagoane pentru calatori .Ultimele erau de doua tipuri, acoperite si neacoperite .Cele acoperite au fost realizate la fabrica "Weitzer" din Arad , iar cele descoperite , de fabrica de vagoane a "Societatii Cailor Ferate Unite Arad - Cenad " .Cele 6 vagoane de calatori erau de clasa I , II si III ; existau, apoi, doua vagoane combinate de bagaje si posta, 10 de marfuri, acoperite , dotate cu 8 roti, 10 de marfuri descoperite , cu un tonaj de 4.000 kg cu 4 roti,1 drezina, 6 vagonete, si 21 vagoane de marfuri cu o greutate de 6.000 kg .Pretul de achizitionare al vagoanelor si locomotivelor s-a ridicat la 93.000 fl ; construirea caii ferate 210.000 fl ; din bilantul contabil final rezulta ca pentru un singur km de cale ferata s-a cheltuit 13.765 fl .
Voi reveni cu partea a doua a artcolului si cu poze .....