Centrala digitala Roco vs. Piko

macleod

Well-Known Member
Trenulist
28 Ianuarie 2009
1.732
0
Bucuresti
www.macleod.ro
WEBSITE
http://www.macleod.ro/
LOCATION
Bucuresti
Salutare trenulisti

Incerc sa fac acuma o paralela intre centralele digitale de la Roco si de la Piko, pentru a vedea care se merita. Clar la pret castiga Piko, dar criteriul asta ar fi cel din urma, pentru ca pana la urma tot cumparand boostere & stuff tot pe la banii aia ajungi, asa ca sa ne limitam la feature-uri.

- o bila alba din prima pentru roco ar fi multimausul, care din cate stiu e mai user-friendly
- o alta bila alba pentru centralele roco este aceea ca din cate am inteles, doar pachetul de start poate duce pana la 9-10 locomotive, in timp ce la piko limita este doar 2, maxim 3 (se poate si mai multe, dar trebuie booster)
- cu ceva achizitii in plus se poate conecta la calculator, si practic se poate controla intreaga diorama de la un computer (da, stiu, nu prea mai are farmec, dar macar se poate, nu inseamna ca si trebuie folosit tot timpul)

- ce n-am inteles exact este daca multimaus-ul trebuie legat prin fir de centrala sau ca la piko este ca un fel de telecomanda

Pentru restul de argumente pro/contra las cuvantul celor cu experienta in astfel de centrale, voi stiti mai bine care sunt plusurile si minusurile fiecarora. Eventual sa aveti in vedere pe langa decodoarele ESU care sunt pe scara larga intalnite si decodoarele cu care vin locomotivele de la Bachmann.

Mersi
 

Florin Tuica

Well-Known Member
Trenulist
14 Aprilie 2016
328
0
Bucuresti
YAHOO
florrinel
LOCATION
Bucuresti
La piko daca mai adaugi un transformator T3 (mai puternic, cca 150-160 ron) poti sa mergi linistit cu 4 locomotive simultan. Mai multe nu prea mai poti controla cu mainile si nici nu ai unde daca nu ai un circuit amplu, mare, cu multe trasee. Daca iti permiti ca spatiu, bani si timp un circuit (diorama) mai mare, atunci te poti gandi din start la o centrala adevarata cu un pret pe masura.
Marile dezavantaje la centrala piko sunt ca nu poti programa decodoarele si ca nu au afisaj. Faptul ca nu au un afisaj nu este un dezastru pentru un incepator.

Un dezavantaj la rocomaus fata de telecomanda piko este ca atunci cand mergi cu 2 sau mai multe locomotive simultan, in momentul cand treci de la o locomotiva la cealalta, (presupunind ca locomotivele in circulatie au sensuri si viteze diferite) potentiometru ramane fizic setat pe valoarile setate ale locomotivei precedente care nu corespund cu cele ale locomotivei la care tocmai ai trecut si cand ii schimbi pozitia (valoarea) potentiometrului atunci locomotiva nou selectata accelereaza/incetineste sau isi schimba sensul brusc, conform starii actuale a potentiometrului alocate initial primei locomotive. La telecomanda piko acest aspect nu exista.
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.506
262
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Florin Tuica a spus:
...Un dezavantaj la rocomaus fata de telecomanda piko este ca atunci cand mergi cu 2 sau mai multe locomotive simultan, in momentul cand treci de la o locomotiva la cealalta, (presupunind ca locomotivele in circulatie au sensuri si viteze diferite) potentiometru ramane fizic setat pe valoarile setate ale locomotivei precedente care nu corespund cu cele ale locomotivei la care tocmai ai trecut si cand ii schimbi pozitia (valoarea) potentiometrului atunci locomotiva nou selectata accelereaza/incetineste sau isi schimba sensul brusc conform starii actuale a potentiometrului alocate initial primei locomotive. La telecomanda piko acest aspect nu exista.
... si nici la statia LenzSet100 8)
 

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
6.105
1.088
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Mircea, iata un exemplu clasic de "ma bag si eu ca sa nu tac" care iti este specific; pe om nu il intereseaza cum functioneaza centrala TA Lenz, ci pusese o intrebare concreta despre Piko si Roco.

Te-as ruga ca pe viitor sa nu mai intervii pe subiecte unde nu poti aduce nici un aport; exista multe subiecte unde poti sa ajuti, insa cand este cazul nu are rost sa-ti pierzi timpul... si pe cel al celorlalti useri ;)
 

d0ru_b

Well-Known Member
9 Noiembrie 2008
364
0
Cluj-N / Lugoj
YAHOO
doru_basaliga
LOCATION
Cluj-N / Lugoj
Devide your layout into separated feeding sections. Define the sections in a way that every section needs nearly the same amount of power. To calculate the power consumption see the following list:
standing locos including headlights about 100 mA
driving locos depending on the type of loco and its load 300 to 600 mA
illuminated car per bulb about 30 mA
digital uncoupler or smoke generator about 100 mA
If the sum of power consumption is higher than 2500mAthen the section is overloaded and must be devided.
Please remember that bulbs have a big tolerance in power consumption. It can reach from 25 to 70 mA. If you use the digital turnout drive 46264 or connect other switch decoders directly to the tracks
then you must calculate a reserve of 500 mA to operate them.

sursa : http://www.bengts-hobby.se/documents/10760_handbok_engelska.pdf

deci :3200mA impartit la 800mA (loco care merge cu becuri si sa spunem cu generator de fum) = 4 loko maxim !!! ( atata duce un booster). una e sa comanzi 10 loco care stau si alta sa comanzi 10 loco care ruleaza pe sine.
 

macleod

Well-Known Member
Trenulist
28 Ianuarie 2009
1.732
0
Bucuresti
www.macleod.ro
WEBSITE
http://www.macleod.ro/
LOCATION
Bucuresti
Horia_Radulescu a spus:
Mircea, iata un exemplu clasic de "ma bag si eu ca sa nu tac" care iti este specific; pe om nu il intereseaza cum functioneaza centrala TA Lenz, ci pusese o intrebare concreta despre Piko si Roco.

Hai sa nu fim asa de rau cu el, pentru pana la urma, chiar si offtopic fiind poate a facut un serviciu.
Am zis comparatie intre Roco si Piko deoarece din cate stiu pe la noi sunt cele mai uzuale, dar daca exista si altele comparabile ca functionalitati si pret cu ele (ca nu caut ceva super profesionist, va mai trece destula vreme pana cand o sa am experienta necesara) eu sunt deschis macar sa accept si alte firme, atata timp cand au feature-urile necesare si fac parte din aceeasi categorie (adica mai asa, de start).

Stiu ca discutiile de genul "a mea e mai mare si mai tare" au toate sansele sa degenereze, dar pe de alta parte argumentele date (ca doar "masuratoarea" trebuie facuta) au toate sansele sa fie pertinente. Ma rog, vedem unde ajungem, deocamdata m-a cam dat peste cap chestia aia cu potentiometrul, mi se pare chiar de prost gust un asemenea "bug".
 

macleod

Well-Known Member
Trenulist
28 Ianuarie 2009
1.732
0
Bucuresti
www.macleod.ro
WEBSITE
http://www.macleod.ro/
LOCATION
Bucuresti
d0ru_b a spus:
deci :3200mA impartit la 800mA (loco care merge cu becuri si sa spunem cu generator de fum) = 4 loko maxim !!! ( atata duce un booster). una e sa comanzi 10 loco care stau si alta sa comanzi 10 loco care ruleaza pe sine.

si mie mi s-a parut o cifra cam mare de 9 loco per roco (na ca iese si poezie), ce-i drept n-am pus intrebarea direct, pentru ca am presupus ca se subintelege ca limita se calculeaza in principal la locomotivele in miscare (ca altfel poti sa ai 20 de loco oprite = 2000mA plus o loco in miscare = 500mA si per total nu depasesti sarcina maxima permisa; si atunci poti sa zici ca ai 21 de locomotive comandate, cand de fapt una singura se misca)

hai sa va intreb si pe voi, poate ati facut ceva teste in acest fel: care e numarul maxim de locomotive in miscare care poate suporta o centrala digitala roco fara boostere fara nimic (ma refer la centrala simpla, cea din start-set-uri) ? ca o mai fi vreo locomotiva doua oprite pe parcurs, sa zicem ca ar fi 100-200mA (poate chiar mult mai putin daca e prevazuta cu lumini led-uri/smd-uri), sa zicem ca la prima vedere se poate ignora
 

d0ru_b

Well-Known Member
9 Noiembrie 2008
364
0
Cluj-N / Lugoj
YAHOO
doru_basaliga
LOCATION
Cluj-N / Lugoj
macleod a spus:
Ma rog, vedem unde ajungem, deocamdata m-a cam dat peste cap chestia aia cu potentiometrul, mi se pare chiar de prost gust un asemenea "bug".

nu prea se poate altfel, e un potentiometru clasic si nu encoder (practic nu se putea face altcumva folosind componenta aia) o solutie ar fi scoaterea ei din circuit pe perioada comutatiei... cel putin paco a lasat o alternativa, viteza se poate seta si "din butoane" (cei care si/au facut singuri "mousii" stiu despre ce vorbesc).

la lokmouse (controllerul cu display ) stiu ca e encoder si nu exista problema asta.
hai sa va intreb si pe voi, poate ati facut ceva teste in acest fel: care e numarul maxim de locomotive in miscare care poate suporta o centrala digitala roco fara boostere fara nimic (ma refer la centrala simpla, cea din start-set-uri) ? ca o mai fi vreo locomotiva doua oprite pe parcurs, sa zicem ca ar fi 100-200mA (poate chiar mult mai putin daca e prevazuta cu lumini led-uri/smd-uri), sa zicem ca la prima vedere se poate ignora

motorul e dupa un "driver" controlat cu mosfet/uri care duc max 1,2A de obicei, pe langa astea mai sunt 2 sau 3 iesiri auxiliare (la decodoarele de rasa) care duc si ele cam 100mA pe iesire. As spune ca 1A pe loco cu sarcina (vagoane) si lumini aprinse e o valoare reala. Stratia roco (cutia neagra din startset) e pana la urma un booster (amplificator) de semnal dreptunghiular care are ca si curent maxim 3,2 A. (sau o fi 2,3A ??? am un lapsus) cred ca e evident cate loco duce.... secretul e sa stii sa iti gestionezi circuitul in mai multe sectiuni si sa ai tot timpul in vedere faptul ca nu poti depasi un anumit consum de energie ( cu cat fortezi un consum mai mare cu atat ai sanse mai mari sa arzi centrala )
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.506
262
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Singurul avantaj al statiei Piko fata de Roco si Lenz consta in transmisia comenzilor prin infrarosu, ceea ce ofera mai multa libertate de miscare posesorului. Cu toate acestea, montarea unui cablu prelungitor adecvat intre statie si hand-controller se poate dovedi foarte benefica din acest punct de vedere.
Am lucrat cu RocoLocoMouse si cu RocoMultiMouse. Comenzile spre trenurile de pe linii sunt usor de facut, iar afisajele sunt lesne de citit si de interpretat.
Totusi, am remarcat si chiar m-a deranjat aspectul descris mai inainte, referitor la pozitia potentiometrului rotativ si la posibilele neconcordante cu locomotiva curenta atunci cand se manevreaza butoanele sus/jos. Daca, sa zicem, locomotiva 1 merge inainte, fapt aratat pe display si prin pozitia spre dreapta a potentiometrului, dar noi am actionat butoanele sus/jos si am ajuns la locomotiva 2, care merge inapoi, atunci vedem pe afisaj deplasare spre inapoi, dar potentiometrul spre dreapta, adica spre inainte :confused:. Este drept ca, daca lasam potentiometrul in pace, atunci nu se intampla nimic. Dar daca dorim sa modificam viteza locomotivei 2, atunci... tragem REPEDE de potentiometru spre stanga si, cu putin noroc, "inertia" locomotivei respective (simulata de decodor :D) va face ca ea sa nu se opreasca "in bot", ci sa-si ajusteze treptat viteza conform noii pozitii a potentiometrului. Evitarea acestei situatii s-a facut la nu_mai_stiu_care alta statie (nici Piko si nici Roco), ale carei butoane rotative sunt actionate de motorase care le aduc automat in pozitiile corespunzatoare locomotivei curente.
Programarea decodoarelor se face foarte usor si logic cu statiile Roco, cu singura mentiune ca acestea nu pot sa afiseze valorile reale din CV-uri; hand-controllerele ar putea sa le afiseze daca le-ar fi trimise, insa boosterele nu au implementata aceasta functie. Acest dezavantaj poate fi "ocolit" daca se noteaza intr-un caiet absolut TOATE modificarile efectuate.
 

tyco

Well-Known Member
Trenulist
24 Iulie 2016
779
1
Arad
sageata-verde.uv.ro
WEBSITE
http://sageata-verde.uv.ro/
YAHOO
thetycoon_tyco
LOCATION
Arad
Personal am o statie digitala Roco la care am legat un multi mouse si un loco mouse. Astfel poti controla mult mai usor locomotivele, avand manevrabilitatea unei centrale profesionale, la niste costuri mult mai mici. Centrala piko mi se pare...o jucarie(este opinie proprie). Faptul ca nu poti vedea pe ce adresa te aflii sau ce modificari faci poate fi extrem de enervant(si LM2 ma enerveaza uneori ca nu vad ce functii sunt active). Daca ai numai 2 - 3 locomotive e usor. Ai adresele 1 2 3 si gata. Insa daca ai 10 locomotive in colectie? sau 50. E clar ca nu le rulezi in acelasi timp insa cum sti care locomotiva o controlezi? tot butonezi pana gasesti adresa alocata ei? Pe display la MM poti scrie numele locomotivelor, lucru foarte util, dupa parerea mea. Recomand centrala digitala roco, cu 2 MM. Poti controla usor o diorama de apartament.
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.506
262
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
LocoMousele in care m-am uitat :D avea encoder si nu potentiometru clasic cu cursor, insa eu asa am continuat sa denumesc "potentiometru" piesa respectiva, din... comoditate :D
Un alt LocoMouse, de constructie noua, era transparent, iar situatia functiilor F1, F2, F3 si F4 era afisata prin iluminarea butoanelor respective de catre niste LED-uri SMD rosii 8)
Daca imi aduc eu bine aminte, statiile Roco permit accesul la comenzile unei locomotive numai prin actionarea repetata a butoanelor sus/jos, pana cand pe afisaj apare numarul/numele locomotivei respective. Aceasta situatie poate deveni incomoda in cazul in care lucram cu locomotiva cu numarul 10 (sa zicem) si dorim sa umblam la comenzile locomotivei cu numarul 50 (idem). Probabil ca aceasta situatie poate fi evitata prin trecerea in modul "Library" (biblioteca), fiind astfel listate numai locomotivele memorate si, deci, rularea inainte/inapoi fiind mai facila.
 

andreiul

Well-Known Member
Trenulist
21 August 2008
1.698
4
Bucuresti
www.cheetah.ro
WEBSITE
http://www.cheetah.ro
YAHOO
andreiul_babaul
LOCATION
Bucuresti
Hop ma bag si eu (ca utilizator si de Piko si de Roco):
PIKO:
AVANTAJE: - fara fir
- usoara, usor de utilizat
- transformatorul nu bazaie, ca la Roco
- se pot comanda si locomotivele analogice
- pret
DEZAVANTAJE:- nu se poate programa DECAT CV1 = adresa locomotivei
- nu are putere (o locomotiva cu decodor + 3 vagoane cu iluminare => instalatia de iluminare cu led-uri SMD moare)
- lipsa afisajului (e discutabila utilitatea lui)
- datorita controlului din taste +/-, la unele locomotive, acceleratia/deceleratia poate merge in suturi
- dificil de comandat mai multe locomotive odata

ROCO:
AVANTAJE: - se pot programa toate CV-urile (dar nu se pot citi valorile)
- afisaj
- alimentator de putere mare, in practica incomparabil cu cel de la Piko Digi1
- controlul facil al vitezei
- daca se ataseaza inca un mouse, se pot controla foarte usor mai multe locomotive
- multiple setari ale multimouse-uri

DEZAVANTAJE:- fir (exista si varianta fara fir, dar e cam scumpa)
- pretul mai mare decat la Digi1
- imposibilitatea de a citi CV-urile

Cam astea le vad eu; multe avantaje si dezavantaje pot fi subiective; Parerea mea este ca daca nu se folosesc multe locomotive (nu mai mult de 3 - eu am testat cu 4 locomotive si merge), daca nu aveti o instalatie de iluminare in vagoane, sau nu sunteti foarte pretentiosi, Piko Digi1 este o solutie ok, ca raport pret calitate. Eu insa mi-am dorit mai mult si mi-am luat si Roco (atat mi-a permis buzunarul). Insa Piko Digi1 o pastrez pentru teste, sau cand plec de acasa, pentru ca e mica, usoara si cu putine fire.
 

shoppy

Well-Known Member
Trenulist
2 Mai 2007
655
0
Bucuresti, s. 1
YAHOO
shoppy_0
LOCATION
Bucuresti, s. 1
Mia mi-a placut foarte mult transformatorul de la Roco, e solid (poti sa-l scapi), masiv si cu aripioare(nu se incalzeste), greu si stabil(sta locului, nu se rastoarna si nu se incurca in fire). (cand ma gandesc ce jafuri pun la laptopuri de peste 1.000euro firme cu renume si cu aere in cap gen HP, ca tot am schimbat unu dupa 10 luni :-x ...).
Mai ales ca nu l-am auzit niciodata bazaind.

Cablul de la MM e un cablu de telefon, foarte flexiil, nu m-a incurcat niciodata, poti tine instrumentul in mana in orice pozitie, il poti manipula ca pe un PDA, un feeling destul de profesional, ca sa nu mai vorbim de afisaj, led-uri, potentiometru confortabil. La Piko e o telecomanda care (doar din poze) pare o chinezarie ieftina, mai ales ca probabil trebuie s-o indrepti intotdeauna spre receptor si sa-i schimbi bateriile (sau cumperi acumulatori, da se paote sa mearga slab cu acumulatori, am mai vazut asemenea telecomenzi).
Parerea mea ca nu se pot compara MM cu telecomanda, asa cum nu se poate compara MM cu centralele profesionale.
 

macleod

Well-Known Member
Trenulist
28 Ianuarie 2009
1.732
0
Bucuresti
www.macleod.ro
WEBSITE
http://www.macleod.ro/
LOCATION
Bucuresti
Dar pana la urma la multimaus exista bugul ala cu persistenta vitezei de la maus atunci cand schimbi locomotiva comandata in mod curent ?
Pentru ca din cate vad si din cate stiam clar Roco e superior variantei de la Piko, dar un astfel de bug e totusi foarte enervant. Au mai scos vreun produs care sa corecteze problema asta (ca nu e mare branza, pana si roata de la mouse-ul de la calculator e mai bine proiectata) si tot ce trebuiau sa faca era ca roata aia sa se invarta in nestire, cu afisajul valorii curente pe ecran (si binenteles limitare electronica la capete, in caz ca te batea gandul sa sucesti gatu la shoarece la nesfarsit).
In caz ca nu, in afara de a pune 2 mausi la centrala (permite acest lucru?) ce solutii viabile ar fi ? Ca sa dau rapid de maus si sa sper ca locomotiva nu se prinde sau merge din inertie ... numai solutie nu se poate numi :p.
 

navigator

Active Member
Trenulist
20 Octombrie 2007
137
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
macleod, ai intuit bine: "bugul" exista si nu poate fi corectat deoarece MM are un potentiometru si nu un generator de impulsuri ca la un mouse obisnuit, sau ca la ProfiBoss-ul lui Fleischmann.
Poti pune 2 mausi la centrala, de fapt prin intermediul unei cutiute cu mufe rj11 (sau cum le-o zice la cele de telefon) conectata la centrala pe mufa "slave" poti pune mai multi, cu conditia ca si pe "master" sa fie unul conectat. Sper ca n-am gresit in cazul boosterului Roco 10764, dar in principiu la Xnet asa merg lucrurile.

De fapt, am observat ca chiar si cu ProfiBoss care nu are acel "bug", e incomod sa sari de la o locomotiva la alta (aici Piko cred ca e avantajat de sistemul cu patru butoane de selectie pentru patru locomotive). Din aceasta cauza eu oricum am optat pentru varianta cu mai multi "mausi", cate unul ptr fiecare locomotiva (probabil in jur de 4-5).
 

macleod

Well-Known Member
Trenulist
28 Ianuarie 2009
1.732
0
Bucuresti
www.macleod.ro
WEBSITE
http://www.macleod.ro/
LOCATION
Bucuresti
O ultima intrebare: cum se impaca cele doua centrale (Piko si Roco) cu locomotivele de la Bachmann, care au decodor inclus din fabrica (nu mai stiu exact ce model). Stiu, sunt chinezarii si nu ma astept la minuni de la ele, dar pentru completare la numar sper sa mearga. Pentru decodoarele ESU nici macar nu ma intreb. Daca nici astea nu merg, atunci ce sa mai cumperi ? :D
 

d0ru_b

Well-Known Member
9 Noiembrie 2008
364
0
Cluj-N / Lugoj
YAHOO
doru_basaliga
LOCATION
Cluj-N / Lugoj
Standardul DCC e acelasi , de ce sa nu se impace ?? singura chestie e legata de comanda la motor, unele decodoare nu stiu comanda anumite motoare antice dar comenzile le stiu decoda toate la fel de bine
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.995
253
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
pe o centrala Roco am pus 8 locomotive in simultan,fara sunet si fara lumini,fara vagoane iluminate sau alti consumatori.la un moment dat a intrat
in scurt,probabil datorita suprasolicitarii.6 locomotive le duce bine,daca nu se activeaza toate functiile.faza cu potentiometrul este cam suparatoare,
insa daca rulezi toate locomotivele la viteze apropiate nu este mare necaz.de asemenea merg bine decodoare de la Lenz,Fleischmann,ESU....