Cele mai frumoase 10 gă’ri din Å£ar㒠!

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

rooovidiu

Active Member
11 Noiembrie 2008
190
1
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
Aici este un link despre un articolo cu cele mai frumoase 10 gă’ri din România !
http://www.9am.ro/top/Social/242595/cele-mai-frumoase-10-gari-de-tren-din-romania/9/Gara-Sinaia.html
 
Multumesc de atentionare, Roovidiu!

Din pacate, in buna traditie balcanica, articolul abunda in formulari vagi ori date inexacte, incomplete sau chiar gresite de-a dreptul. Astfel, cladirea din Sinaia construita de compania Demeter Cartner este, cronologic vorbind, a treia etapa in dezvoltarea garii respective si nicidecum "prima" asa cum afirma articolul.

Gara din Herculane a fost supervizata, dar este indoielnic ca a fost proiectata in intregime de absolventul celebrei scoli de poduri si sosele din Paris, domnul August de Serres-Wiecffinski (1841-1900) pentru ca acesta a fost directorul de dezvoltare al firmei StEG, avand in subordine o intreaga "armata" de arhitecti si desenatori, iar povestea cu pavilionul de vanatoare al imparatesei Maria Tereza este o legenda urbana fara acoperire in realitate.

Gara Burdujeni nu este construita intr-un stil "cu influente baroce"(acest aspect potrivindu-se mai degraba garii Herculane) iar faptul ca este construita dupa modelul garii din Fribourg, Elvetia, este din nou o simpla "legenda urbana". Vezi spre lamurire: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3c/Freiburg_Main_Station_1890.png

Gara Iasi este construita in stil neogotic romantic de secol XIX si nicidecum intr-un stil "inspirat de palatul Dogilor din Venetia".

In fine, gara din Curtea de Arges si sora ei geamana din Comanesti au fost amandoua proiectate de arhitectul italian Giulio Magni si nicidecum de "renumitul arhitect" Elie Radu care, la fel ca si directorul StEG amintit mai inainte, a fost inginer si conducatorul directiei "Lucrari Noi" din CFR, avand in subordine o mica armata de arhitecti, desenatori si ingineri.

In final, gara Cluj a fost "semnata anonima" autorul articolului amintind doar faptul ca ar fost inaugurata in anul 1870. Desigur, o anume gara din Cluj a fost inaugurata intr-adevar in 1870, dar nu actuala cladire, ci VECHEA cladire a statiei de calatori, inlocuita in perioada 1900-1910 de actuala cladire, proiectata de domnul Ferenc Pfaff, arhitect al MAV si autor al unei intregi colectii de gari dintre care amintesc Carei, Szeged, Jimbolia, Bratislava,... si inca o gramada!

Deci, exceptand aceste "mici" amanunte, articolul este.. riguros exact! :D
 
Buna Dorin,

Linkul tau http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3c/Freiburg_Main_Station_1890.png

arata gara centrala din Freiburg-im-Breisgau (Baden-Württemberg) de la 1844 distrusa de bombardament exact un secol mai tarziu, si nici una din cele doua gari succesive din Freiburg/Fribourg cantonul Freiburg/Fribourg din Elvetia, ambele existente inca in ziua de azi:

http://notrehistoire.ch.s3-eu-west-1.amazonaws.com/photos/2010/03/bdb2d1d2e3bfb77b_tif_530x530_q85.jpg
(gara cea noua in momentul deschiderii)

http://www.cff.ch/content/sbb/fr/desktop/bahnhof-services/am-bahnhof/standort/mehr-bahnhof/mehr-bahnhof-in-fribourg/_jcr_content/contentPar/completeimage_1/image.spooler.completeimage.553.jpg/1300644975280.jpg
(gara cea noua astazi)

http://www.letemps.ch/rw/Le_Temps/Quotidien/2011/07/12/Culture%20&%20Societe/ImagesWeb/WEB_Ancienne%20gare%20de%20Fribourg1--469x239.jpg
http://images.gadmin.st.s3.amazonaws.com/n36351/fribourg/keyvisual/anciennegareweb.jpg
(gara cea veche astazi)

Confuzia se face des, insa ca locuitor al regiunii sunt in masura sa te corectez :lol:
 
Iar mie imi place foarte mult cea din Cucuietii din Deal, construita de inginerul-sef al CFR Antonie Darapanu cu ceva vreme in urma. O face insa faptul ca mie imi place foarte mult "una din cele mai frumoase din tara"?

Ar trebui de asemenea precizat, in titlu se vorbeste de "gari" si aici pe topic se vorbeste doar de cladirile de pasageri ale garilor.
 
o mica enciclopedie a garilor din Romania, fiecare gara prezentata in lucrare este insotita de o mica prezentare din punct de vedere arhitectural, functional, un scurt istoric si poze


http://i478.photobucket.com/albums/rr147/cftt_2008/001-25_zps62d5b7a4.jpg
http://i478.photobucket.com/albums/rr147/cftt_2008/002-21_zps491ee5da.jpg
 
Asa e domnule Horia cum spuneti dumneavoastra cu o singura precizare inginerul Darapanu a construit gara din Cuca Mă’că’ii ,cea din Cucuieţii din Deal fiind realizarea lui Antonie Penetreanu.Apropos Cuca Mă’că’ii e langa Sinesti la 50 de Km de Pitesti (asta ca si urare) :lol:
 
cftt a spus:
o mica enciclopedie a garilor din Romania, fiecare gara prezentata in lucrare este insotita de o mica prezentare din punct de vedere arhitectural, functional, un scurt istoric si poze


http://i478.photobucket.com/albums/rr147/cftt_2008/001-25_zps62d5b7a4.jpg
http://i478.photobucket.com/albums/rr147/cftt_2008/002-21_zps491ee5da.jpg

lucrarea se poate descarca gratuit de pe scribd.com.
Din pacate, contine si multe erori. Mult mai multa informatie valida gasesti aici pe forum decat in acest tip de lucrare comandata ca sa mai justifice ceva bani....

Cred ca un articolas fara autor (eu nu l-am gasit) care cuprinde o compliatie de texte luate de pe net de un jurnalist care trebuia sa umple si el spatiul editorial cu ceva (ziua fusese saraca in violuri, accidente etc) a starnit deja prea multe discutii. Genul de discutie: "a mea e mai frumoasa" nu stiu daca poate sa duca undeva, nici macar la Pitesti :)

Iar ca sa corectezi toate ineptiile care apar in presa scrisa sau on-line de la noi cu referire la calea ferata trebuie sa-ti iei norma intreaga de scriitor pe forum...
 
sunt convins ca lucrarea contine multe erori, cred ca meritul consta in faptul ca sintetizeaza si grupeaza pe trasee, perioade de executie, tipuri, autori, garile din Romania, pentru cineva interesat de un anumit subiect devine mai usor sa caute informatii detaliate si eventual corecte ce sunt inprastiate in diverse locuri.
legat de "frumusetea" unei constructii intodeauna se va gasi un arhitect care sa critice o anumita constructie sau sa nu fie de acord cu parerea altui arhitect despre o constructie, e o chestie de orgoliu profesional, grav este daca cineva isi aroga dreptul de a fi stapanul universal al bunului gust.
 
Buna,
legat de "frumusetea" unei constructii intodeauna se va gasi un arhitect care sa critice o anumita constructie sau sa nu fie de acord cu parerea altui arhitect despre o constructie, e o chestie de orgoliu profesional, grav este daca cineva isi aroga dreptul de a fi stapanul universal al bunului gust

Tocmai de aceea o persoana in cunostinta de cauza - mai ales un arhitect - nu are voie sa-si transforme parerea personala, care ramane strict subiectiva, cu toate argumentele avansate, intr-una care se doreste obiectiva.

Ca arhitect am dreptul sa spun "mie imi place" sau "dupa parerea mea, cladirea aceasta este cea mai frumoasa din lume", avansand argumentele de rigoare. Nu am insa dreptul sa spun doar "cladirea este cea mai frumoasa din lume". :D

@Parpala: nu, arhitectul era in ambele cazuri Darapanu. Atunci cand s-au inaugurat cele doua gari sus-numite, pe 31 februarie nu-mai-stiu-cand, Penetreanu era la munca in Italia.
Iti intorc urarile de bine :D