"Canton dublu" CFR

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
81
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Salut,

pentru ca exista un oarecare interes pentru constructiile din epoca "Ellie Radu" si pentru ca astazi faceam putina curatenie prin fotografii va prezint mai jos cateva imagini realizate in 2009 cu un canton CFR, model standardizat pe care il gasiti prin toata Muntenia si Moldova.
Cantonul din imagini este pe linia Pitesti-Curtea de Arges si este unul din cele mai bine pastrate, din cate stiu. Din 2009 nu am mai trecut prin zona si nu cunosc starea lui actuala.

In interior nu am putut patrunde insa exteriorul poarta toate elementele originalului de la caramida impecabil pastrata pana la giurgiuvelele geamurilor. E o discutie de facut apropos de acoperis, daca era sau nu acoperit cu tabla cand au fost construite...

In Albumul Lucrarilor Publice din 1904 apar multe asemenea constructii deci puteti aproxima si singuri varsta acestor cantoane.

Cum multe dintre ele au fost fie distruse, fie puternic transformate prin "conversia" lor in gospodarii individuale (dupa vanzarea lor in ultimii ani) acest exemplar este unul de apreciat. Daca mai rascolesc prin hartii cred ca o sa gasesc pe undeva si dimensiunile cladirii.

 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.985
236
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
multam de poze!

1904 sau 1903?

daca ai avea si dimensiunile :p ar scuti ceva munca la numarat caramizi :D
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
7
Constanta
LOCATION
Constanta
Salut Catalin,

Multumesc frumos pentru documentarea acestui frumos exemplu de canton CFR din perioada Elie Radu!

In privinta intrebarii daca tabla era originala pe acoperis, daca te uiti pe minunatele poze din Albumul Lucrarilor Publice o sa vezi ca toate cladirile prezente acolo sunt acoperite cu tabla, inclusiv capodopera lui Giulio Magni de la Curtea de Arges, la fel ca si sora ei de la Comanesti.

Pentru conditiile climatice din Romania, acoperirea cu tabla nu este numai o solutie mai ieftina, ci in egala masura si una mai practica: noi avem in unele zone niste vanturi puternice pe care nemtii de exemplu nu le au, si care ar zbura fara probleme tiglele de pe casa.

Cand au facut lucrarile astea, specialistii Ministerului Lucrarilor Publice stiau ei bine ce vor, si au si reusit: au facut niste cladiri in egala masura solide, trainice, ieftine si frumoase. Oare cum de azi nu se mai reuseste asa ceva?

Si fiindca vorbim despre Albumul Lucrarilor Publice si linia 906 Pitesti-Curtea de Arges, am o intrebare: cum se numeste astazi statia care in 1909 se numea "Radu Negru"?

Multumesc,
 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
81
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Cosmin: 1903,corect. Ma lasa memoria.... :(
Daca nu am dimensiunile merge si cu numarat caramizi pentru ca pozele originale sunt la rezolutii mult mai mari. De fapt eu le-am up-lodat la dimensiunea la care au fost facute (ca stiam ca se lasa cu numarat de caramizi :)) dar hostul pozelor le-a dat resize automat, dupa vointa domniei sale.
Victorian: astazi se numeste Baiculesti.
Multumesc pentru adaugiri !
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.985
236
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
nu-i bai daca nu se gasesc dimensiunile...chiar cu dimensiuni, tot se numara caramizile si se compara cu dimensiunile date .am sa incerc sa fac o ciorna cu dimensiunile de baza si le voi posta aici.

pe linia Calafatului sunt multe cantoane identice excelent pastrate.unul foarte accesibil este cel din statia Podari (sens Craiova-Calafat), intre cladirea garii si trecerea la nivel.
inca unul, mai putin accesibil , este la cativa km mai in fata, unde linia incepe sa urce catre campurile Caloparului, la un P.O. , pe Valea Bisericii, si astea sunt doar doua din multele insirate de-a lungul celor peste 100 km de linie.de fapt, Catalin si LDH cunosc linia si au vazut cu ochii lor aceste cladiri simple si de bun gust.
 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
81
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Sa nu uit Cosmin,

Pe Valea Oltului gasiti aceasta varianta:



gandindu-ma la "lucraturile" tale ma gandesc ca textura e mai usor de realizat decat cea din caramida. Dar la cata experienta am eu in modelism, mai bine nu-mi dau cu parerea.
Cantoane de acest tip au folosit ca si cladire de calatori in halte. Un exemplu este Balota, Valea Fratelui, tot pe linia Oltului.

PS: poza e din 2004 si e luata la capatul sudic Raul Vadului. Astazi cantonul e distrus, sau cel putin asa am vazut eu din masina in vara asta.
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.985
236
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
imitatia de caramida se gaseste de-a gata si in plus, este o "unitate" de masura :p
se poate reproduce si in piatra, insa numai cu dimensiunile in fata.

se pare ca la vremea respectiva constructorii adaptau cladirile dupa disponibilitatea materialului de cosntructie,gara Lotru fiind inca un exemplu.regiune muntoasa, piatra la indemana, costuri reduse...
 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
81
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Observatie personala: garile/cantoanele din zona de munte, unde se gasea piatra, erau acoperite pe cat posibil cu acest material (vezi si Azuga, care e acoperita cu piatra desi"sora" de campie e cu caramida).

Asta pentru ca piatra respectiva cred ca se degradeaza mai greu in timp si suporta mai bine intemperiile. Victorian poate sa ne confirme.

Am gasit si varianta tencuita a acestui conton in Valea Prahovei. Evident, o modificare mult mai moderna....
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
7
Constanta
LOCATION
Constanta
Salut Catalin,

Exemplul dat de tine mai sus este intr-adevar o cladire realizata, aparent, dupa acelasi plan ca si primul canton.

Desigur, la CFR in momentul respectiv se foloseau niste "proiecte tip" refolosibile pentru cladirile respective. Totusi, specialistii Ministerului Lucrarilor Publice aveau grija ca acolo unde existau pe plan local materiale de constructie, sa le foloseasca pe acestea si sa nu mai aduca din alta parte materiale care ar fi costat mult mai mult.

Exact pe dos decat noi cei de azi care aducem piatra din Venezuela sau din Noua Zeelanda, de undeva cat mai departe posibil daca in felul acesta se obtine un comision atractiv pentru cel care aproba lucrarea! :-x

In cazul de fata au folosit piatra naturala disponibila la carierele locale.

Ceea ce vezi acolo nu este doar o placare cu piatra a fatadei, este efectiv zidaria de piatra care a alcatuit zidul, lasata aparenta spre exterior si tencuita doar la interior, pentru a obtine niste pereti drepti. Se obtineau niste ziduri impermeabile la interior, dar care permiteau o oarecare "respiratie" a zidului spre exterior, pentru evacuarea eventualei umezeli in exces a zidului.

Gandindu-ne la monumente precum Zidul Plangerii de la Ierusalim, Marea Piramida de la Gizeh sau Stonehenge ne dam seama ca piatra este un material cu o durata de viata extrem de lunga. Practic aceste cladiri, ingrijite cum trebuie, nu ar avea moarte. Desigur, nu este cazul cu aceste cladiri CFR care au fost abandonate la mana bastinasilor si au fost demontate bucata cu bucata in cativa ani.

Cat despre realizarea modelului, ambele variante ar fi usor de realizat cu ajutorul unei gravuri laser. Altfel, desi nu imposibil, este o munca de mare migala sa stai sa scrijelesti in material fiecare piatra in parte pentru a realiza zidaria aceea in forma de fagure.

Ce mi se pare interesanta este realizarea colturilor cladirii in caramida, invers decat in mod normal, cand zidaria din camp se realiza din caramida iar pe colturi se punea piatra. Zidaria de piatra este de obicei mai rezistenta decat zidaria de caramida, deci cand se proceda astfel, se obtinea o structura asemanatoare zidariilor noastre moderne care conform normativelor actuale au de regula la colturi niste stalpisori din beton armat. Aici insa, pe colturi apare caramida, ceea ce-mi sugereaza ca in interior, sub caramida, ar putea sa existe si niste armaturi de metal care sa intareasca aceste colturi la fel ca si la constructiile moderne.

Nu vom sti probabil niciodata, au aflat (si la ce le-a folosit?) bastinasii care s-au ocupat cu dezmembrarea cladirii! :(
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.985
236
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
Dorin,

nu este asa mult de munca gravura la mana pentru fiecare piatra.pe o bucata de extrudat, in 2 ore poti face toate fatadele.laserul este mult mai rapid si mai precisa, insa nu ma convinge textura cartonului.la extrudat, dai cu un pic de smirghel fin si obtii o suprafata poroasa, pe care poti face pietrele si care, dupa vopsire, va avea exact textura unei pietre.cartonul este prea neted.

la varianta cu caramizi, ori se folosesc imitatiile aflate in comert, ori se fac prin laser, exact la scara.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
7
Constanta
LOCATION
Constanta
@ Cosmin:

De acord cu tine, la H0 poti face pietrele foarte frumos din extrudat iar dupa vopsire ar putea sa arate foarte realist! Eu ma gandeam insa, la scara N :D

Ce imi vine in gand pentru scara N, pe langa laser, ar fi realizarea peretilor din forex de 1 mm urmata de zgarierea fina a santurilor dintre pietre, iar textura poroasa a pietrei ar fi data de un smirghel fin cu care sa "razuiesti" pietrele. Dar la scara N e chinezarie...

@ Catalin: multumesc de ajutor cu "Baiculesti"! :wink:
 

dantm

Well-Known Member
Trenulist
5 Martie 2008
1.963
47
Marca de nivelment!!!!:confused:

Romaneasca!!!

E prima pe care o vad. Aici toate sint cele ramase de la Imperiu.

Scuze de off topic, dar fiecare cu ce-l doare :oops:
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.985
236
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
te referi la piesa metalica rosie in fundatia de piatra? am o vaga idee despre ce rol ar avea, insa cineva poate sa dea mai multe detalii? :roll:
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
victorian a spus:
Ce imi vine in gand pentru scara N, pe langa laser, ar fi realizarea peretilor din forex de 1 mm urmata de zgarierea fina a santurilor dintre pietre, iar textura poroasa a pietrei ar fi data de un smirghel fin cu care sa "razuiesti" pietrele. Dar la scara N e chinezarie...

@ Catalin: multumesc de ajutor cu "Baiculesti"! :wink:
Pentru pereti, carton duplex gravat pe laser 0.5-1mm . pentru soclu mucava , este gri si are textura potrivita, necesita doar gravura laser si vopsire. Daca se foloseste aerograful rosturile raman negre de la arsura razei laser. Se poate face, chiar foarte usor.

Daca colegul nostru Catalin este de acord, pot sa va ajut cu o transpunere a planurilor in Autocad, personal as putea chiar sa incerc o transpunere in model real la scara 1:160 ( si de ce nu 1:87 daca exista doritori ) .

Pe mine deja ma tenteaza, astept vesti de la voi. Multumesc pentru impartasirea informatiei . Nu stiam despre aceste cantoane pana acum.
 

dantm

Well-Known Member
Trenulist
5 Martie 2008
1.963
47
Ceva de pe Valea Oltului gasiti pe acest forum, dar valea Fratelui din pacate...

http://i397.photobucket.com/albums/pp51/dantm120/Craiova%20-%20sibiu%202007/P6240455.jpg
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
7
Constanta
LOCATION
Constanta
@ Dantm:

Este in mod evident acelasi tip de cladire, numai ca intr-o stare de dezagregare mult mai pronuntata!
 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
81
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Vestea proasta e ca nu am gasit dimensiunile....
Evident, cine poate sa faca o schita, sa o transpuna in orice forma doriti, sa o folositi la orice scara va intereseaza este bine-venit.
Orice informatie o postez poate fi folosita fara nici o grija.
 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
81
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Cosmin, Multumesc !
Pentru ca in albumul MLP 1903 constructia este numita: canton dublu, mi-am permis sa modific titlul subiectului, sa fim mai aproape de adevar.

Sa nu uit: pe principiul modularitatii au fost construite si aceste cantoane. Cu o mica "joaca" a dimensiunilor se pot obtine celelalte tipuri de cantoane construite pe reteaua CFR.

Spre exemplu: cantonul simplu :)



poza este tot de pe linia spre Curtea de Arges.
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.985
236
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
ar mai fi cel cu 3 ferestre, cum era unul pe linia Calafatului, inainte de Salcuta, demontat pe bucati , prin anii ´90 :(