Comunicat de presa
<r>în data de 19 septembrie 2013, la Ferma ĂËcoală Cornăţel, a avut loc masa rotundă cu tema Mocăniţa încotro, organizată de Asociaţia Prietenii Mocăniţei şi Direcţia Judeţeană pentru Cultură Sibiu, cu ocazia sărbătoririi Zilei Internaţionale a Patrimoniului. Evenimentul a fost completat de o expoziţie foto în clădirea turnului de apă din gara Cornăţel, precum şi de o plimbare cu moto-drezina pe şinele Mocăniţei, ambele organizate de voluntarii asociaţiei Prietenii Mocăniţei.<br/>
<br/>
Cine a participat?<br/>
<br/>
La manifestare au participat directorul SAAF (Societatea de Administrare Active Feroviare ââŹâ administratorul căii ferate), domnul George Vladimir Duhan, directorul Direcţiei Judeţene pentru Cultură Sibiu, domnul Răzvan Pop, deputatul de Sibiu, domnul Ioan Tămâian, preşedintele de onoare al Club Feroviar, domnul Octavian Udrişte, membrii Consorţiului pentru Dezvoltare Interregională Sibiu-Agnita (concesionarul liniei de cale ferată), preşedintele Asociaţiei Prietenii Mocăniţei, domnul Mihai Blotor, secretarul GAL microregiunea Hârtibaciu, domnul Ilarion Bârsan, preşedintele Asociaţiei Mioritics, domnul Mihai Dragomir, preşedintele Asociaţiei pentru Păstrarea Liniilor Ferate înguste din România, domnul Georg Hocevar, şef de secţie în cadrul Muzeului Brukenthal, domnişoara Raluca Teodorescu, 10 cetăţeni britanici reprezentanţi ai SARUK (suporteri britanici ai Mocăniţei sibiene).<br/>
<br/>
De ce ne-am adunat?<br/>
<br/>
Scopul întâlnirii a fost identificarea de strategii pentru salvarea patrimoniului căii ferate înguste Sibiu-Agnita, aflat în pericol de a fi distrus de vreme şi de nepăsarea autorităţilor. Principala problemă identificată a fost faptul că, de la data de 1 ianuarie 2014, concesionarul liniei (asociaţia formată din primăriile de pe traseul căii ferate) este obligat să plătească, conform contractului de concesiune încheiat cu SAAF, o redevenţă de 18.180 Euro/lună. Această sumă absurdă riscă să facă imposibil proiectului de restaurare a căii ferate, mai mult, ar bloca orice încercare de atragere de fonduri europene sau private, datorită imposibilităţii de a demonstra sustenabilitatea poiectului. în momentul de faţă nici un calcul matematic imaginabil nu poate garanta acoperirea sumei de peste 200.000 de euro pe an (redevenţa), la care se adaugă cheltuielile de operare şi întreţinere.<br/>
<br/>
Concluziile întâlnirii<br/>
<br/>
A fost prima dată când membrii Consorţiului, Direcţia Judeţeană pentru Cultură şi directorul SAAF s-au aflat la aceeaşi masă, pentru a discuta această problemă extrem de dificilă. Regretăm faptul că la masa rotundă nu a participat nici un reprezentant al Consiliului Judeţean Sibiu.<br/>
Directorul SAAF a asigurat participanţii că acordă întreaga susţinere proiectelor de dezvoltare a zonei, că susţine procesul de transfer a administrării căii ferate înguste Sibiu-Agnita către autorităţile locale, singura cu acoperire legală fiind Consiliul Judeţean Sibiu, dar că această iniţiativă trebuie să fie susţinută de ambele părţi. <br/>
Pasul următor identificat de participanţi ar fi ca autoritatea locală să iniţieze un proiect de Hotărâre de Guvern în vederea transferului gratuit a căii ferate, din administrarea SAAF în administrarea locală, proprietar rămânând statul român. Bineînteles, Consiliul Judeţean Sibiu trebuie să îşi dorească preluarea în administrare a liniei...<br/>
<br/>
<br/>
Poze de la eveniment si de la expozitia foto din turnul de apa pe facebookul asociatiei: <URL url="https://www.facebook.com/pages/Asociatia-Prietenii-Mocanitei/323111237541"><LINK_TEXT text="https://www.facebook.com/pages/Asociati ... 3111237541">https://www.facebook.com/pages/Asociatia-Prietenii-Mocanitei/323111237541</LINK_TEXT></URL><br/>
<br/>
Articol aparut azi in Tribuna referitor la eveniment: <URL url="http://www.tribuna.ro/stiri/eveniment/mocanita-poate-reveni-pe-valea-hartibaciului-90392.html"><LINK_TEXT text="http://www.tribuna.ro/stiri/eveniment/m ... 90392.html">http://www.tribuna.ro/stiri/eveniment/mocanita-poate-reveni-pe-valea-hartibaciului-90392.html</LINK_TEXT></URL></r>