Calea ferata ingusta Covasna-Siclau-Planul Inclinat-Comandau

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Video din 2009 cand am fost la curatarea liniei:

http://www.youtube.com/watch?v=fRnDtMSw5hI

http://www.youtube.com/watch?v=HhgPbWZLZNo

Ca sa aveti pornire spre Comandau :p
 
La Comandau s-a reconditionat 763.247 Krauss (curatat, protejat cu ulei, montat placi noi confectionate dupa desen), aniversat 100 de ani de la constructia locomotivei Budapesta 1911 764.243, lansat cartea despre vehiculele motoare utilizate la Covasna Comandau.
Au fost prezenti cei 4 autori;Papucs AndrÃ¥s, Markója SzilÃ¥rd,Åžerban Lacriţeanu, Hans Hufnagel, care au acordat autografe, numerosi localnici care au lucrat la CFF si primarul comunei, Dl. Kocsis Bela.

Parcursul pentru pasionati s-a efectuat in fiecare zi incepand cu ora 18.00, pe intreg parcursul liniei reparate (circa 7 Km). Acest lucru nu ar fi fost posibil pe parcursul zile datorita timpului lung de parcurs dus-intors (circa 3 ore) si a declivitatilor mari combinate cu lipsa de aderenta (sine ude, noroi, vegetatie) ceea ce nu permitea un serviciu cadentat cu durata de 1 ora (accesibil turistilor obisnuiti) si nici remorcarea mai mult de 1 vagon, capacitate total insuficienta fata de numarul mare de amatori de plimbare din timpul zilei.
Deci asta este explicatia pentru « ora 18.00) si nicidecum vreo intentie ca acest parcurs « lung » sa nu fie accesibil tuturor pasionatilor.











 
interesantul a spus:
Ce tare trebuie s㒠fi fost faza cu locomotiva sub presiune plimbat㒠cu trailerul :))

Apropo poate invata CFR Calatori din asta cum sa faca transbordarea eficienta acolo unde nu e linie :D .

Pe de alta parte, observ ca reinvie din ce in ce mai multe locomotive cu abur pentru calea ferata ingusta. Bravo ! Asta nu imi aduce decat multa bucurie si motiv de bunastare. :D
 
Frumoase pozele, pacat ca noi cei cu monitoare la rezolutii HD trebuie sa privim cu lupa... :roll:
Poate data viitoare te induri si postezi macar la o rezolutie de 1024.
 
Andris, a cui este "aratarea" aceea de tractor imbracat in locomotiva, ce s-a vazut in pozele de la "Sanatoriu" la Planul Inclinat ????? Iar o fi reclamat careva ca nu-i place fumul de la locomotiva adevarata.....as fi vrut sa vad "fetzele subtiri si cefele groase" acum vreo 20 de ani, cind se circula "la greu" pe sectorul asta.....ce-ar mai fi comentat?...daca asta-i motivul pentru care s-a pus in circulatie acel "kitsch"...... Mie - desi n-am ajuns acolo, in acest an - existenta acelui "kitsch" mi-a parut o magarie fata de efortul pe care-l facem unii (ca am fost la defrisari sau la conservat a ceea ce a mai ramas intreg cu adevarat pe acea linie), pentru a mentine "in viata" cite ceva prin locurile respective.......
 
Scuze Dimitrov ptr întârzierea cu ră’spunsul... într-adevă’r exist㒠aceea sperietoare de iubitori de locomotive cu abur. A fost achiziţionat de primă’rie pentru a transporta turiştii din centru pân㒠în Valea Zânelor. Eu zic c㒠iniţiativa este bună’, deoarece sunt foarte puţine posibilită’ţi de petrecere a timpului liber în Covasna. Åži înc㒠ar trebui multe. Problema este cu traseul: dac㒠ar merge pân㒠la intrarea în Valea Zânelor, nu ar face concurenţ㒠la calea ferat㒠forestieră’, ci ar fi complementare unul cu celă’lalt. Dar s㒠speră’m c㒠se va rezolva şi treaba asta.... Åži eu îmi amintesc cu drag de plimbă’rile la mare cu un vehicul asemă’nă’tor, şi nu cred c㒠copii de azi sunt mai diferiţi la acest capitol. Da, este un "kitsch", dar înc㒠în limita bunului simţ, zic eu. Numai s㒠nu fie concurenţ㒠pentru cea originală’: pân㒠când aduce la tren turiştii din centru, e bine, dar dac㒠ia şi acei puţini care sunt, treaba se schimbă’...
 
Un alt subiect: vara asta cine a fost la Comandă’u a putut participa la prezentarea că’rţii "Vehicule de cale ferat㒠la Covasna şi Comandă’u". Momentul de atunci a fost unul inedit şi nu o vom putea repeta curând. Toţi autorii s㒠fie prezenţi, s㒠fie acolo o locomotiv㒠de 100 de ani şi Kraussul nostru proaspă’t conservat. îns㒠ceea ce putem face este s㒠ţinem o prezentare a că’rţii şi la Covasna, împreun㒠cu cartea pentru copii despre locomotiva Krauss (doar în limba maghiar㒠deocamdată’, că’ută’m sponsori pentru ediţia în lb română’) şi o expoziţie de fotografii de epoc㒠despre linie şi una cu desenele originale a că’rţii pentru copii.

Manifestarea va avea loc pe data de 22. octombrie ac. (deci sâmbă’tă’), începând cu orele 10.00 la Biroul de Informare Turistic㒠din Covasna. Dup㒠aceea mergem şi pe planul înclinat s㒠continuă’m defrişarea.
V㒠aşteptă’m cu drag la amândou㒠evenimente.

Despre carte o scurt㒠prezentare, completare la ceea scris㒠de Åžerban la subiectul "Noutati editoriale" în topicul "Istorie si literatura feroviara":

"Autorii prezentei că’rţi sunt cetă’ţeni ai unor ţă’ri diferite, dar care sunt animaţi de acelaşi ţel: reluarea circulaţiei cât mai grabnice pe calea ferat㒠forestier㒠de la Covasna-Comandă’u. Pentru salvarea acestei că’i ferate speciale şi a planului înclinat, în prezent unic în Europa, ambele închise definitiv în 1999, a fost înfiinţat㒠în anul 2002 Asociaţia Åžiclă’u (Sikló Egyesület), acest volum aflat acum la dispoziţia Stimatului cititor fiind rezultatul muncii membrilor fondatori din România, Ungaria şi Austria.
Iniţial am dorit s㒠realiză’m doar o publicaţie mai modest㒠despre aceste şapte locomotive (adic㒠cele ră’mase pe linie), dar dup㒠ce am gă’sit numeroase fotografii, documente şi despre alte locomotive, ne-am decis s㒠realiză’m o cât mai ampl㒠prezentare a celor întâmplate pe aceast㒠linie de-a lungul timpului, din punctul de vedere al locomotivelor şi drezinelor folosite."

Trebuie s㒠recunosc c㒠deja am identificat şi câteva greşeli în munca noastră’, cele de ortografie s㒠spunem c㒠mai sunt şi acceptabile (s㒠zicem c㒠de vin㒠a fost tipografia :) ). Restul o s㒠corectă’m cu ocazia ediţiei 2. Sau v㒠atragem atenţia dac㒠veniţi la Covasna :D

îns㒠credem c㒠în cei şase ani de munc㒠am reuşit s㒠adună’m informaţii inedite despre linie. însă’, cum se întâmpl㒠în general, ne-am dat seama cât de multe nu ştim despre ea, despre locomotive. Sunt locuri "albe" pe harta noastră’, de unde primim foarte puţine informaţii. Aşa este atât zona Nehoiu, dar şi Nereju-Nă’ruja. De aceea mai aşteptă’m atât poze, cât şi date noi. Contă’m pe sprijinul Dvs.

Cele peste 250 km de linie de cale ferat㒠fac din aceast㒠reţea cea mai mare realizat㒠pentru exploatare forestieră’. Din cauza imensită’ţii terenului care trebuie acoperit, cred c㒠nu este posibil ca istoria ei s㒠fie descifrat㒠de o singur㒠persoană’, este nevoie de punerea la olalt㒠a informaţiilor aflate în diferite birouri, sertare, mape... Åži este nevoie ca aceste informaţii s㒠fie fă’cute public, altfel sunt ca şi pierdute. Deci primim cu drag orice completare, noi date, poze, atât la prezenta carte, cât şi în general despre linie, viaţa oamenilor care au lucrat acolo.

Nu mai lungesc vorba, v㒠aşteptă’m!
 
Mi s-a atras atenţia c㒠am uitat s㒠trec data şi cum am scris mult, greu se gă’seşte ora, deci s㒠fie aici şi separat programul:

22. octombrie ac. (deci sâmbă’tă’),
10.00 la Centrul de Informare Turistic㒠din Covasna se va deschide expoziţia din poze de epoc㒠"De la Covasna la Neruja pe calea ferat㒠forestier㒠de odinioară’" şi picturile originale ale că’rţii pentru copii
- prezentarea albumului "Vehicule de cale ferat㒠la Covasna şi Comandă’u"
- prezentarea că’rţii pentru copii "Krauss - povestea adevă’rat㒠a unei locomotive cu abur" (doar în lb maghiară’)

11.00 (sau 12.00, când se termin㒠partea oficială’) - lucră’ri de conservare pe planul înclinat

V㒠aşteptă’m
 
Ca s㒠nu fie trenul fă’r㒠că’lă’tori, am dat o fug㒠pân㒠la Covasna. La gândul de a mai face câte ceva pe planul înclinat, am renunţat din lips㒠de cvorum!
Ne-am limitat deci la lansarea de carte ce a avut loc în “Centrul de informare turistică’” din Covasna, adica aceast㒠simpatic㒠(ca s㒠citez pe cineva…) clă’dire:

La intrare, vizitatorii sunt întâmpinaţi de o mic㒠expoziţie.

- Andraş, fă’-te c㒠lucrezi!

Publicului prezent la lansare (vreo zece persoane…) i-au fost prezentate dou㒠lucră’ri: “Vehicule de cale ferat㒠la Covasna şi Comandă’u”, autori Papucs AndrÃ¥s, Markója SzilÃ¥rd, Åžerban Lacriţeanu şi Hans Hufnagel, precum şi o carte pentru copii, dar tot pe teme feroviare, “KRAUSS - Egy igazi gÅ‘zmozdony meséje”, (KRAUSS - Povestea adevă’rat㒠a unei locomotive cu abur) autori Demeter Éva şi Péter AlpÃ¥r.


Frumos înră’mate, pe pereţii centrului se aflau imagini din cele dou㒠că’rţi.


Prima carte captiveaz㒠prin datele istorice şi imaginile de o valoare inestimabilă’, cea de-a doua impresioneaz㒠prin grafica sa.
în discursul ţinut, primarul oraşului Covasna, Dl. Lorincz Zsigmond şi-a ară’tat susţinerea pentru rezolvarea problemelor legate de preluarea liniei înguste, având promisiuni din partea Ministrului Dezvoltă’rii regionale şi Turismului c㒠odat㒠rezolvat㒠problema proprietă’ţii, se vor face investiţii în refacearea şi repunerea ei în funcţiune ca linie turistică’. (….hai că’-i mişto tipa!)

Luă’rile de cuvânt au fost continuate de autori, Andraş şi Scherbahn şi de asemenea de un fost mecanic de locomotivă’, Dl. Fabian Mikos. Cândva, acesta a fă’cut serviciul şi pe “bă’trânica” expus㒠la Sfântu Gheorghe.


Cum vedeţi în imaginile de la lansarea de carte, apare pe lâng㒠scriitori, public, prezenţa foarte agreabil㒠a unei domnişoare, ce a avut amabilitatea de traduce bilingv cuvântarile celor prezenţi . Aşa ca ţinem s㒠mulţumim D-şoarei Kopacz Zsuzsa, coordonatoarea centrului de informare turistică’, pentru organizarea acestui eveniment şi gă’zduirea expoziţiei de fotografii.


Dup㒠festivitate, am dat o fug㒠totuşi pân㒠la Comandă’u.
Am aruncat o privire la Valea Zânelor, unde constată’m înca odat㒠ca în RO se fură’… dispar capace de la cutiile de ungere, ace de macaze…


La Comandă’u, aruncam o privire de ansamblu asupra gă’rii…. M㒠rog, “fostei gă’ri” acum “privatizată’” şi înconjurat㒠de un gard!

Dar, s㒠trecem la lucrurile cu adevă’rat importante….
La ieşirea din Comandau, am încercat s㒠recunoaştem traseul liniei ce mergea spre Bâsca Mare.

…fă’cusem focul pentru c㒠afar㒠era frig…
Aici e fostul rambleu…

…dar s㒠întreţinem focuuuul… în timp ce unii car㒠câteva vreascuri…

…eu trebuie s㒠m㒠lupt cu ditai copacul!

Acum, dac㒠tot am facut focul…

…nu de alta, dar era un om flă’mând pe marginea drumului…


..À suivre!
PS: Daniel, stai calm, nu te oftica încă’… urmează’!
 
Buuuun! S㒠reluă’ă’ă’ă’ă’m…
Acum câteva preciză’ri despre linia pe care o studiam: doar nu credeaţi c㒠ne-am dus la un gratar!?
Linia de la Bâsca Mare este calea ferat㒠forestier㒠care venea de la Brateş şi a trecea DEASUPRA liniei Planul înclinat de sus - Comandă’u, firma Diósi neprimind autorizaţia de a intersecta linia de la Comandă’u la nivel, fiind obligat s㒠construiasc㒠o pasarelă’. Deci, bucata de rambleu indicat㒠în imagine, corespunde ieşirii pe pe pod spre Bâsca Mare.

S㒠revenim …la meniul zilei:

…si

STEREO

…a incercat şi Andras, dar i-a cazut un canal!

Dac㒠nu ştiaţi cum se afuma cârnaţii…


Ei, aşa mai merge s㒠pleci în explorare…



E drept, c㒠nu am gă’sit decât un petic de ză’padă’..



… şi o superb㒠vilă’….



…dar am primit indicaţii pe unde trecea vechea linie…. Aşa ca s-a preconizat o nou㒠expediţie… LA PRIMĂVARĂ!
 
http://www.adevarul.ro/cultura/directia_de_cultura_covasna-planul_inclinat-comandau-patrimoniu-ministerul_culturii_0_607739682.html
 
14 Ianuarie 2012
Incepem in forta anul si ne hotaram dis de dimineata sa infruntam codul portocaliu de zapada si viscol indreptandu-ne catre Covasna.
Echipa de soc formata din:
Serban - fochist pe planul inclinat
Dan - drujbar si beutor sef
Andris - sef de echipa impreuna cu un prieten(scuze ca nu i-am retinut numele)
Eu - sofer, inotator in zapada si gratarist
La apel din motive de zapada pe drumurile patriei colegul de echipa - Gam3 alias Florin de la Iasi este trecut absent motivat.

Unelte :
a:una bucata masina inzestrata cu lopata si plug, in primele poze se intelege de ce
b:drujba, benzina, gratar, briceag maceta, forfeqoi, topor
c:carnat, slanina bine afumata, ceapa rosie, bere,tzuica
d:voie buna






































PS.rog participantii care au mai facut pozne sa posteze ei in continuare ca din pacate stau "la tara" si oricat as plati nu exista un furnizor de internet care sa-i trebuiasca banii mei si sa-mi rezolve probleme de a avea ceva functional...
 
ZIUA INTERNAÅ¢IONALà A MONUMENTELOR ISTORICE

Avem plă’cerea de a v㒠invita pe data de 21 aprilie 2012 în Centrul de Informare Turistic㒠din Covasna la programul pentru întreaga familie dedicat Că’ii Ferate Forestiere Covasna-Comandă’u, în special reluă’rii fabricaţiei locomotivelor cu abur forestiere pentru ecartament îngust acum 30 de ani la Reghin, ultimele locomotive cu abur de serie construite în lume.

Organizatori: Asociaţia Åžiclă’u – Sfântu Gheorghe; Centrul de Informare Turistic㒠– Covasna; Asociaţia pentru Salvarea Că’ilor Ferate înguste – Crişcior


Program
10.00-12.00 Locomotive cu abur de patrimoniu fabricate la Reghin (764-001 şi 764-405R) – depoul de locomotive de la Covasna, lâng㒠Gară’

14.00-17.00 Dioram㒠de modele feroviare (Regiotrans); pentru cei mici: trenuleţe de jucă’rie din lemn
14.30-15.00 Locomotivele cu abur forestiere fabricate la Reghin – prezentare: Lacriţeanu Åžerban
15.00-15.30 Că’i ferate înguste în Europa – prezentare: Papucs AndrÃ¥s, Lacriţeanu Åžerban
15.30-16.00 „Frumoasa adormită’”: Calea Ferat㒠Forestier㒠Covasna – Comandă’u – prezentare: Papucs AndrÃ¥s, Lacriţeanu Åžerban.

Programul manifestă’rilor dedicate Zilei Internaţionale a Monumentelor Istorice va fi completat cu expoziţia de fotografii „De la Covasna pân㒠la Neruja pe calea ferat㒠forestier㒠de odinioară’”(th_) şi cu expoziţia desenelor realizate pentru cartea pentru copii „Krauss, povestea adevă’rat㒠a unei mici locomotive cu abur”

Invită’m s㒠participe la eveniment foşti lucră’tori la calea ferat㒠forestieră’, precum şi pasionaţi sau persoane interesate care deţin documente, fotografii sau alte informaţii importante despre acest monument istoric.

(th_)Fotografiiile vor fi oferite celor care doneaz㒠minim 300 lei în vederea strângerii de fonduri pentru repunerea în funcţiune a locomotivei cu abur763-247 Krauss, aflat㒠în posesia Consiliului Judeţen Covasna (suma apreciat㒠pentru reparaţie este de 150.000 – 200.000 Eur).

în perioada 21-22 aprilie, între orele 10-18 vor circula trenuri remorcate cu locomotiva cu abur 764-243 construit㒠în anul 1911, pe porţiunea de cale ferat㒠dintre Cardiologie şi planul înclinat.
 



Ziua Internaţional㒠a Monumentelor Istorice. Plimbare cu mocă’niţa la Covasna

http://www.covasnamedia.ro/beta/?p=30820

Conform programului anunţat, în zorii zilei de 21.04, adic㒠pe la ora 10, am ajuns la depoul CFF Covasna. Un grup de tineri aştepta deja deschiderea uşilor.



Au fost prezentate cele doua locomotive istorice,





între timp a apă’rut şi televiziunea...



Am înţles c㒠interviurile luate şi reportajul vor fi prezentate în cadrul emisiunii în limba maghiar㒠pe TVR.

Manifestă’rile s-au mutat la orele 14.00 în sediul Centrului de informare turistică’, unde era amenajat㒠o mic㒠expoziţie. Prezent㒠a fost diorama „Regiotrans”, deja o putem numi aşa, având în vedere noul proprietar,



pe care Andras se vede c㒠a învă’ţat deja s-o manipuleze.



Aceasta a atras ca deobicei atenţia „copiilor” de toate vârstele:











Incognito, adic㒠fă’r㒠s㒠ştie nici el, a participat la mini-expoziţie şi Radu Dumitrescu cu câteva clă’diri construcţie proprie.



Publicul prezent a urmarit cu mare atenţie (şi încordare..) expunerile ţinute de Åžerban Lacriţeanu şi Papucs AndrÃ¥s.



Pereţii să’lii de expoziţie erau tapetaţi cu imagini de epoc㒠înfă’ţişând activitatea intens㒠de altă’dat㒠din zona Covasna – Comandă’u.





în paralel cu manifestă’rile din oraş, între Cardiologie şi Planul înclinat, locomotiva cu abur 764-243 construit㒠în anul 1911 dar care îşi tră’ieşte a doua tinereţe, fă’cea curse regulate, remorcând unul sau dou㒠vagoane dup㒠cum varia „fluxul” de că’lă’tori!







Pă’n㒠şi locomotivele trebuiesc „hră’nite”! Din timp în timp, trenul mergea la „depou” pentru alimentare…



Pentru imaginile prezentate, trebuie să’-i mulţumim Domnului Åžerban Lacriţeanu, care a profitat de trapa autoturismului lui AndrÃ¥s pentru a surprinde imagini inedite!



…asta când nu fugea de colo-colo!



Åži c㒠veni vorba de „domn”…. un DOMN adevă’rat, şi pe diesel merge „la cravată’”



O imagine sugestiv㒠a vechimii liniei…



….. şi cum orice lucru plă’cut se şi termină’, duminic㒠seara, treilerul aştepta „pasagera” s-o duc㒠acasă’.



Mulţumim organizatorilor, D-şoarei KOPACZ ZSUZSA, coordonatoarea centrului de informare turistică’; Domnului PAPUCS ANDRÁS, reprezentant al Asociaţiei Åžiclă’u – Sfântu Gheorghe, Primă’riei Covasna, care a fost prezent㒠pe parcursul tuturor manifestă’rilor prin Domnul Viceprimar THIESZ JANOS, şi nu în ultimul rând Asociaţiei pentru Salvarea Că’ilor Ferate înguste – Crişcior, al că’rei suflet, Domnul GEORG HOCEVAR face posibile astfel de frumoase manifestă’ri.
 
Haideti la Comandau!!! :lol:

afis_comandau.jpg
 
Stimate Domn...

Covasna Comandau imi aduce amintiri foarte placute si pline de emotie... Dimineata la 7.30 ma sculam din cort ca sa vad mocanita, seara la ora 20.00 la fel... Am mers pana la Comandau si prin padure ascultam cu emotie daca vine locomotiva ca sa ne dam la o parte de pe linii...

Jos era un cal (parca alb patat, nu mai tin minte) care tragea vagoanele venite de pe plan...

Emotii - Emotii...

PS: mai stie cineva si de ARO-ul facut drezina pe aceeasi linie? Circula pe la Valea Zanelor!