Calea ferata Alba Iulia - Zlatna

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Salut Romrail,

Excelenta initiativa de a aminti pasionatilor, si nu numai, de povestea acestei disparute linii de cale ferata ingusta!

Din pacate mai exista putine fotografii ale acestei linii si majoritatea acestor poze au fost facute de pasionati nemti veniti in vacanta in Romania prin anii '60... '70. Nu stiu cum arata capatul dinspre Zlatna fiindca n-am fost niciodata pana acolo, insa stiu bine cum arata capatul dinspre Alba Iulia. La capatul dinspre Alba Iulia practic nu era nevoie de o gara separata, fiindca linia caii ferate inguste trecea la mica distanta de capatul dinspre nord al spatelui garii mari. In mod ironic, peronul pe care debarcau calatorii veniti de la Zlatna inca exista si azi, la mai bine de 35 de ani de la desfiintarea liniei.

La fel, mai exista inca una dintre locomotive, cu o istorie de-a dreptul tumultoasa, fiindca a fost initial construita pentru calea ferata Mori-Arco-Riva din Italia de azi, in primul razboi mondial a ajuns in Polonia, acolo au gasit-o nemtii si au adus-o in Ardealul ocupat, iar dupa cel de-al doilea razboi mondial am vazut-o ca una dintre locomotivele care faceau parte din parcul caii ferate Alba Iulia-Zlatna. Dupa 1977 romanii au considerat-o un ceainic vechi si-au cedat-o austriecilor de la Plasser & Theurer la schimb cu niste echipament modern de masurat calea iar de la ei a ajuns taman peste ocean, pe calea ferata ingusta din gradina zoologica din Omaha, Georgia.

Dincolo de gara, linia ferata se mai continua inca vreo 200 de metri, ajungand pana la turnanta manuala si depoul cu un singur loc. De obicei, una dintre locomotive statea inauntru in depou, iar cealalta afara in fata depoului. Mai erau inca doua sau trei locomotive care nu mai erau in stare de functionare. Doua stateau pe linia moarta din spatele depoului, paralel cu el, iar pe inca un capat de linie oblic fata pe traseul acestora se afla o a treia. Accesul acestor locomotive se facea prin intermediul turnantei manuale.

Am fost extrem de impresionat sa revad micul depou intr-o fotografie a domnului Detlef Schikorr din 29 Iulie 1969. Iat-o:

c7i2fwmxgucxefk4t.jpg


Aici se vede una dintre locomotivele originale ale caii ferate Alba Iulia-Zlatna, CFR 395.003 (StEG Nr. 2430/1895) aflata in fata depoului. In stanga, chiar in afara cadrului se afla mica turnanta manuala unde erau intoarse locomotivele. Se vede de asemenea capatul liniei moarte paralele cu depoul unde se mai aflau, abandonate, inca una sau doua locomotive care nu mai erau folosite. De asemenea, se vede partial cea de-a doua linie moarta pe care se afla locomotiva CFR 395.104 fosta MARB No. 3 "Riva" actualmente in Omaha, Georgia.

Evident, nimic din toate acestea nu mai exista azi. Depoul impreuna cu toate acareturile sale a fost desfiintat pe la inceputul anilor '80 pentru a face loc unei statii moderne de sortare a containerelor.

Mai exista aceasta poza, locomotiva din Georgia si cateva amintiri...
 
victorian a spus:
Salut Romrail,

Excelenta initiativa de a aminti pasionatilor, si nu numai, de povestea acestei disparute linii de cale ferata ingusta!

Din pacate mai exista putine fotografii ale acestei linii si majoritatea acestor poze au fost facute de pasionati nemti veniti in vacanta in Romania prin anii '60... '70.

Sa stii ca o "cercetare" pe la pensionarii din zona poate aduce surprize nebanuite. Asa am gasit ultimul bilet de tren vandut in gara de linie ingusta de la Zlatna. Il are cineva, care-l pastreaza ca pe un "lucru de pret".