Ca să nu mai amestec amănuntele ce le caut legate de linia tramvaiului săcelean la "încălecarea" cu linia cfr-ului de la Dârste, deschid o pagină separată de întrebări şi răspunsuri cu controversele de rigoare, cu care ocazie sper să se mai deschidă pe undeva nişte sertare cu amintiri fotografice, uitate şi nebăgate în seamă.....
Pornesc, pe această pagină, din nou cu poza "google" trasată după nişte planuri de tragere cu scara 1:20.000, postată la pagina"tramvaiului săcelean", imagine pentru care pusesem şi întrebarea : a fost ceva sau n-a fost nimic în zonă ??
Am primit un răspuns de la Bogdan I., care a decretat ca "zvon", totul, deoarece, din zonă nimeni din bătrânii locului nu-şi aduce aminte de aşa ceva.
Scopul acestei linii de cale ferată, pare să fi fost crearea unei legături între Gara Braşov (a vremii) şi "Arsenalul Armtei", ce avea o intrare pe sub Cota 620, unde pe drumul de azi din Sânpetru spre Hărman, pe stânga, baza dealului Lempeş se depărtează ceva mai mult de drum, cam pe unde sunt azi bolcurile cu două etaje de pe dreapta acestui drum (str.Măceşului din Sânpetru).
Am pornit cu prima poză, după harta postată de Radu 161, dar recent n-am mai putut accesa această hartă, deşi am încercat să intru şi pe http://www.earth.unibuc.ro sau http://www.opengis.unibuc.ro şi altele asemănătoare, pentru a revedea acele "planuri de tragere 1:20.000"(austriece)....pe acele planuri linia e trasată cu simbolul tradiţional al căii ferate (cele două linii paralele cu spaţii negre şi albe), motiv pentru care nu-ţi poţi da seama cu ce fel de line ai de lucru.............
Săpând mai adânc, am dat de adresa http://lazarus.elte.hu/digkonyv/topo/200e/ unde am aflat că planurile reprezintă a III-a ridicare topografică a Imperiului Austro-Ungar şi hărţile sunt realizate la scara 1:200.000. Anul publicării acestora e 1910. Harta de sus e un careu din tooată ridicare pe Europa, respectiv careul 43-46.
Pentru că din careul "mare" n-am reuşit să scot "felia" cu zona de interes, după mărire am pozat-o pur şi simplu şi am trasat cu puncte roşii traseul liniei de la acea vreme.....poza de jos.....
Uitându.mă cu "ochii cât cepele" la secţiune, am constatat că pe această ridicare, traseul liniei ferate e trecut cu linie continuă, neagră, dar mai subţire şi cu liniuţe scute (perpendiculare pe una din părţile laterale)....comparativ cu linia spre Feldioara sau Hărman.....ceea ce mă duce cu gândul la reprezentarea unei linii de cale ferată îngustă.
Acum, dacă pe două hărţi ale vremii a apărut această linie, ea ar trebui să fi existat, fiind posibil ca utilizarea ei să nu fi fost prea lungă....undeva pe la 1900 până la primul Război Mondial....După publicarea din 1910, pe alte hărţi, ulterioare, ea nu mai apare.
Luând de bună existena ei, ea putea înlesni transportul "Arsenalului" direct la Gara Braşov, dar rămâne de văzut, acum, pe unde intra în gara şi unde era locul de transbordare a "mărfii".
Pe ambele hărţi, bucla de intrare din Calea Sfântu Petru spre gară aduce cu actualul traseu al str. Dobrogea (de azi), sau pe undeva pe lângă ea. Pe locul str. Dobrogea era triunghiul de întoarcere a locomotivelor şi se spune că era şi "canalul de zgură" pentru locomotive (la construirea blocurilor-vilă de acolo, zic oamenii că au avut destul de furcă cu zgura rămasă pe loc).
Acest triunghi fiind cel mai aproape de drumul de Sânpetru, pe lângă el (pe una din străzile de azi) putea foarte bine să se strecoare o linie îngustă, spre ""Rulmentul" şi Sânpetru.....stau şi mă întreb, dacă acel trotuar ce era vis-a-vis de sere, până la intrarea în Sânpetru, nu era locul micului terasament....
Dacă nimeni nu-şi mai aduce aminte, probabil că ar fi funcţionat destul de puţin timp, pentru a intra în "folclor"...totuşi, dacă era/este pe hartă ...??
Pornesc, pe această pagină, din nou cu poza "google" trasată după nişte planuri de tragere cu scara 1:20.000, postată la pagina"tramvaiului săcelean", imagine pentru care pusesem şi întrebarea : a fost ceva sau n-a fost nimic în zonă ??
Am primit un răspuns de la Bogdan I., care a decretat ca "zvon", totul, deoarece, din zonă nimeni din bătrânii locului nu-şi aduce aminte de aşa ceva.
Scopul acestei linii de cale ferată, pare să fi fost crearea unei legături între Gara Braşov (a vremii) şi "Arsenalul Armtei", ce avea o intrare pe sub Cota 620, unde pe drumul de azi din Sânpetru spre Hărman, pe stânga, baza dealului Lempeş se depărtează ceva mai mult de drum, cam pe unde sunt azi bolcurile cu două etaje de pe dreapta acestui drum (str.Măceşului din Sânpetru).
Am pornit cu prima poză, după harta postată de Radu 161, dar recent n-am mai putut accesa această hartă, deşi am încercat să intru şi pe http://www.earth.unibuc.ro sau http://www.opengis.unibuc.ro şi altele asemănătoare, pentru a revedea acele "planuri de tragere 1:20.000"(austriece)....pe acele planuri linia e trasată cu simbolul tradiţional al căii ferate (cele două linii paralele cu spaţii negre şi albe), motiv pentru care nu-ţi poţi da seama cu ce fel de line ai de lucru.............
Săpând mai adânc, am dat de adresa http://lazarus.elte.hu/digkonyv/topo/200e/ unde am aflat că planurile reprezintă a III-a ridicare topografică a Imperiului Austro-Ungar şi hărţile sunt realizate la scara 1:200.000. Anul publicării acestora e 1910. Harta de sus e un careu din tooată ridicare pe Europa, respectiv careul 43-46.
Pentru că din careul "mare" n-am reuşit să scot "felia" cu zona de interes, după mărire am pozat-o pur şi simplu şi am trasat cu puncte roşii traseul liniei de la acea vreme.....poza de jos.....
Uitându.mă cu "ochii cât cepele" la secţiune, am constatat că pe această ridicare, traseul liniei ferate e trecut cu linie continuă, neagră, dar mai subţire şi cu liniuţe scute (perpendiculare pe una din părţile laterale)....comparativ cu linia spre Feldioara sau Hărman.....ceea ce mă duce cu gândul la reprezentarea unei linii de cale ferată îngustă.
Acum, dacă pe două hărţi ale vremii a apărut această linie, ea ar trebui să fi existat, fiind posibil ca utilizarea ei să nu fi fost prea lungă....undeva pe la 1900 până la primul Război Mondial....După publicarea din 1910, pe alte hărţi, ulterioare, ea nu mai apare.
Luând de bună existena ei, ea putea înlesni transportul "Arsenalului" direct la Gara Braşov, dar rămâne de văzut, acum, pe unde intra în gara şi unde era locul de transbordare a "mărfii".
Pe ambele hărţi, bucla de intrare din Calea Sfântu Petru spre gară aduce cu actualul traseu al str. Dobrogea (de azi), sau pe undeva pe lângă ea. Pe locul str. Dobrogea era triunghiul de întoarcere a locomotivelor şi se spune că era şi "canalul de zgură" pentru locomotive (la construirea blocurilor-vilă de acolo, zic oamenii că au avut destul de furcă cu zgura rămasă pe loc).
Acest triunghi fiind cel mai aproape de drumul de Sânpetru, pe lângă el (pe una din străzile de azi) putea foarte bine să se strecoare o linie îngustă, spre ""Rulmentul" şi Sânpetru.....stau şi mă întreb, dacă acel trotuar ce era vis-a-vis de sere, până la intrarea în Sânpetru, nu era locul micului terasament....
Dacă nimeni nu-şi mai aduce aminte, probabil că ar fi funcţionat destul de puţin timp, pentru a intra în "folclor"...totuşi, dacă era/este pe hartă ...??