Cale ferata îngust㒠la TOPA DE CRIÅž ?????

dimitrov

Well-Known Member
Trenulist
26 August 2007
588
1
Trecând de dou㒠ori în să’ptă’mâna asta spre şi dinspre Oradea, bine-nţeles c㒠tot în criz㒠de timp, mi-a să’rit în ochi un drum lateral, paralel cu DN 1, pe stânga sensului de mers spre Oradea, cu vreo doi km înainte de intrarea în Topa de Criş şi pân㒠la intrare in localitate, unde acest drum (un rambleu sadea de cale ferată’) face o curb㒠la stânga trecând pe dup㒠primele case din Topa de Cris........
La întoarcere am urmă’rit din nou acest "drum"- de data asta pe dreapta mea - şi care aşa cum am spus o tine paralel cu DN 1, pân㒠aproape de intrarea în Borod (cam la 800 m de intrare) unde se pare c㒠traversa DN 1 şi continu㒠pe stânga sensului de mers spre Borod/Corniţel/ Piatra Craiului; pe aceast㒠parte stângă’, dup㒠traversare se depă’rteaz㒠de DN 1 şi o ia prin spatele gră’dinilor,pă’stzrându-şi forma de terasament de cale ferată’......

pentru edificare, o poz㒠google.........



................traseul remrcat, l-am punctat cu culoarea roşie !!!! Dac㒠are cineva amă’nunte, "let me know"........Privind mai pe îndelete pe google, vă’d c㒠dac㒠o s㒠verific pe teren, când voi avea timpul necesar, DJ-ul care porneşte din DN 1 spre Vadul Crişului-Bratca-Beiuş, drum care are o intersectare cu posibila fosta linie, poate aflu ceva de la localnici.
Cu mulţumiri !!!!
 

Semafor

Well-Known Member
Trenulist
21 Februarie 2011
743
13
Pascani
LOCATION
Pascani
Am gasit pe un alt forum o lista a CFF si CFI din Romania, poate te ajuta cu ceva. http://archive.is/yvdV
 

romrail

Active Member
Trenulist
11 Aprilie 2016
183
0
Bucuresti
YAHOO
romrail
LOCATION
Bucuresti
Subiectul lansat de dimitrov m-a facut sa "rascolesc" putin prin arhiva personala si sa gasesc ceva date despre o mica linie forestiera ce a existat intr-adevar in zona indicata de el.
Putinele informatii pe care le detin despre aceasta linie, ce pare sa fi disparut inca din anii '30, le-am reunit intr-o noua postare pe blogul personal.

 

dimitrov

Well-Known Member
Trenulist
26 August 2007
588
1
Andrei......conducând convoaiele agabaritice....pe care mulţi le înjur㒠de "mama focului"- fiindc㒠mama lor când i-a nă’scut le-a cumpă’rat şi un tronson de şosea, dar ei sunt şoferi "de linie dreaptă’"....când apare o curb㒠sunt deja probleme mari ....( nu se mai spune de "şofer de duminică’").....am totuşi "norocul de-a "bântui" meleagurile "mioritice" din/şi /spre toate punctele cardinale !!!! Åži cum "ochiul sufletului" mai caut㒠cale ferat㒠şi unde n-ar mai trebui s㒠fie.....caut s㒠"vă’d" daca a fost sau nu, ca s㒠mai am spune "pruncilor" ce vin dup㒠noi,.....ce au "pierdut"......!!!!
Mulţumesc pentru datele comunicate pe blog........!!!!
Hai s㒠mai supravieţuim in România......şi s㒠nu uită’m de noi , de minusculul grup, pe care de bine- de ră’u îl constituim.......................
 

dimitrov

Well-Known Member
Trenulist
26 August 2007
588
1
Mai bine mai târziu, decât niciodată’....zice-o vorb㒠veche, înţeleapt㒠! Profit şi de faptul c㒠e o dimineaţ㒠de duminică’, a unui noiembrie aflat că’tre capă’tul lui (mai avem o lun㒠şi suntem în plin CRĂCIUN), cu un ochi la tastatur㒠şi unul la fereastra de lâng㒠mine (prin care pândesc iluminarea cerului invadat de nori şi fuioare de ceaţă’) şi în "liniştea deplină’" - cum spunea poetul - nu"cariu-n grind㒠aud rozând" ci "pornirile" periodice ale centralei şi moşmondirile leneşe, prin curte, ale celor doi buni paznici şi desă’vârşiţi prieteni ai casei....ai mei câini.
Å¢in să’-i mulţumesc lui Andrei, pentru completă’rile la tema "Cale ferat㒠îngust㒠la Topa de Criş" şi coroborat cu ce a scris el pe blog şi cu vechea hart㒠postată’, vin s㒠închei şi eu, cu poze din teren, acest subiect....în mă’sura în care se poate încheia, dac㒠nu mai gă’sim, cumva, noută’ţi prin arhive sau pe teren.

încep cu aceast㒠prim㒠imagine a zeului Google (ce ne-am face astă’zi fă’r㒠el ? ), în care, ca şi pe harta lui Andrei, sunt cele dou㒠puncte...A-gara Vadul Crişului, apoi traseul punctat şi....B-capă’tul dinspre munte (Mă’guricea) al liniei de odinioară’, capă’t prefigurat cu aproximaţie, fiindc㒠nu am mă’surat la scar㒠cei 14,5 km ai traseului....

...Aici avem zona, hai să’-i spunem, cea mai vizibilă’, astă’zi, din fosta linie.....prin spatele caselor, apoi pe lâng㒠şosea, traversarea şoselei şi apoi pe stânga spre munte......(ce e dublat cu puncte galbene, se vede foarte bine din şosea).

Aici, în punctul A-gara Vad (azi, Vadul Crişului), începea povestea industriaşului Bartoldi (proprietarul unor gatere din zonă’), în anii 1905-1906, când construieşte cei 14,5 km de cale, pentru că’ratul buştenilor. Pe planşă’ am cuprins zona din gar㒠pân㒠la DJ 108 I,care în final prin DJ 764 te scoate la Beuiş.

Pe DN1 fiind, am ieşit pe dreapta sensului meu de mers (de la Topa de Criş spre Borod) pe fostul terasament al că’ii, iar imaginea este că’tre ultimele care din Topa.

O rotire de 180 grd. a camerei şi iat㒠terasamentul, spre Borod (tot pe dreapta DN1).

Planşa cuprinde o secţiune de la DJ 108I (pct.1), prin spatele caselor din Topa de Criş pân㒠unde terasamentul iese la şosea, dup㒠ultimele case (pct.2).

Paralel cu DN1, pe dreapta mea, trec de indicatorul Borozel şi de acele case şi mai merg câteva sute de metri.....tot pe lâng㒠terasament.

Ce ară’tam în cele trei imagini de mai sus, aveţi aici un "rezumat" pe google.......(din pct.2 la pct.3).

Este locul în care linia traversa drumul, de la dreapta pe stânga (azi DN1).....în poza google, de mai sus, marcat cu verde.

Dup㒠traversarea DN-ului, terasamentul trece prin spatele acestei schelaturi de hal㒠(din stânga) şi urmeaz㒠aliniamentul stâlpilor de curent din prim plan.

Din mers, traseul liniei urmeaz㒠"linia de curent"(stâlpul din centrul imaginii).....

......pe mă’sur㒠ce rulez, linia fostului tren o ia tot mai spre munte (că’tre stânga).....în prima poz㒠terasamentul e pe aliniamentul stâlpului de curent, că’suţ㒠şi arboret......iar în cea de-a doua e pe linia arboretului din capă’tul îndepă’rtat al lanului de porumb (un zoom din mersul maşinii).....

Sfârşitul poveştii generate de întrebarea mea, al acest capitol, are loc prin 1930, când, aşa cum spune Andrei, linia este desfiinţat㒠!!
în timp......a mai ră’mas, numai, ceea ce v-am ară’tat prin imaginile de mai sus.....Åži eu am tracut de multe ori prin zonă’, dar abia "într-o zi" mi s-au deschis ochii şi mi-am pus şi am pus întrebarea din titlu !!!

O imagine de încheiere.....în coborire de pe "Piatra Craiului", pe serpentine, că’tre Bucea-Negreni-Ciucea-Huedin.....culori de noiembrie....chior de somn, mort de oboseal㒠s㒠fi şi nu poţi s㒠nu tresalţi mă’car o clipă’, la ce-ţi arat㒠natura........... Sa fiţi să’nă’toşi !!!
 

dantm

Well-Known Member
Trenulist
5 Martie 2008
1.963
47
Nu pot sa cred ca am trecut pe acolo fara sa deschid ochii.

Cunosc locurile respective, adeseori m-am intrebat de ce si-au facut oamenii aia drumul asa de sus intre case si sosea.

Mama e din Valea Mare de Cris, dupa ce am vazut articolul am intrebat-o.

Nu stia foartebine dar mi-a spus ca deja era demontata cind s-a nascut dar oamenii mergeau la tirg in Vadul Crisului pe scurtatura pe ,,strec". Cum ar veni pe terasamentul fostei linii inguste.