Cai ferate inguste in general

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Florine, cu scuzele de rigoare, vroiam să’-ţi spun, c㒠toate pozele postate nu se puteau vedea (apă’rea numai identitaea lor şi degeaba clic-uri pe acea identitate).... Dup㒠ce m-am logat , culmea, s-au deschis pozele!!!... Consecinţă’...plângerea de "malfunction" nu-şi are rostul, dar e ciudat cum "mere" forumul, dup㒠ce c㒠intru destul de rar.... ca simpu vizitator nu mai vă’d nimic ???
 
Salut Florin,

Ceea ce ai surprins tu in imagini este ceea ce a mai ramas din linia ingusta (ecartament 750mm) construita de societatea de exploatare a padurilor "Tisita".

Acum, doua randuri de istorie: in Vechiul Regat in prima parte a sec XX nu exista un capital industrial dezvoltat, motiv pentru care exploatarea padurilor a revenit relativ facil unor societati din Vest, in special austro-ungare. Acum insa acestea aveau o problema. Legea romana de atunci nu permitea vanzarea lemnului neprelucrat peste granita. Motiv pentru care aceste societati straine se asociau cu societati autohtone si isi luau denimiri idilice. Precum "Tisita"... Evident, aceste societati aveau in spate tot capital strain si erau conduse de oameni de afaceri din afara tarii care de multe ori s-au folosit de toate caile legale (sau mai putin legale) dar si de lipsa unui control ferm din partea statului pentru a cara peste granita lemn, mai ales ca de la Tisita pana la granita Imperiului era o aruncatura de bat (ca sa ramanem in domeniul forestier...).

Buuun, societatea de exploatare era condusa prin 1905 de un italian cu numele Castiglioni (vezi Arhivele Nationale Vrancea). In 1907 oamenii se apuca de intins linia de la Marasesti spre munti lucrare finalizata in 1908. Tot in 1908 societatea se redenumeste "Tisita" (pana atunci se numise Societatea anonima pentru exploatat paduri) si este preluata de contele budapestan Armin (Armond trecut la AhNV) Mikes. Linia cu tot cu ramificatii avea in 1908 nu mai putin de 94 km !!

Acum, de ce m-am apucat sa scriu putin din istoric: pentru a explica de ce in mitologia populara a ramas ca linia a fost construita de straini, italieni sau unguri. Meseriasi din Imperiu au fost adusi si pentru exploatarea/repararea locomotivelor cu abur, neexistand pe plan local personal calificat. Tot prin 1919 se mentioneaza ca societatea si-a adus 29 de mesteri cehi si slovaci pentru a schimba o ramificatie construita de armata germana in razboi si pentru reorganizarea garii din punctul Ciutele. Baietii astia se pare ca au fost condusi de un inginer italian...multe nationalitati prin muntii aia...

Ca sa-ti dai seama de ce amploarea avea toata povestea, "Tisita" exploata vreo 7000h, avea aproape 100km de linie ingusta, 10 locomotive si un parc mare de truck-uri si vagoane de calatori. Linia pleca de la Marasesti, pe vremea aia un adevarat nod de cale ferata. Ne gandim ca prin gara satului (pe atunci Marasesti era sat, noroc cu Berthlot...) trecea linia Bucuresti-Tecuci-Iasi, Bucuresti-Bacau, din nordul statiei pleca linia privata a SAV spre Panciu, din sud pleca ingusta spre Tisita...

Linia urma valea Susitei, trecea prin Racoasa, Campurile, Soveja, Tulinici, Lepsa, Cheile Tisitei, pana la granita cu Imperiul. Linia urma traseul usor al Susitei, cu problema ca de cate ori venea apa mare...mai manca si o bucata de linie...

Langa Cascada Putnei exista Gara Putna apoi linia inainta spre Greşu unde se ramifica spre stânga în Cheile Tişiţei şi spre dreapta, pe valea Lepşuleţului.

O alt㒠ramificaţie pleca din Lepşa spre dreapta, pe valea pârâului Lepşa, şi avea legă’tur㒠prin intermediul unui funicular cu linia ferat㒠forestier㒠de la Oneşti - Scutaru.
în amonte de Greşu linia continua pe Valea Putnei, cu o ramificaţie spre Poiana Mă’rului, pân㒠la punctul cunoscut astă’zi sub denumirea Buniu (confluenţa Putnei cu Pârâul Å¢iganului). Aici, într-o poiana largă’, se afla punctul de plecare al unui funicular în lungime de circa 12 Km, care fă’cea legă’tura cu calea ferat㒠forestier㒠Ză’bala - Colonia Zernea. Atât calea ferat㒠cât şi funicularul de la Ză’bala erau proprietatea contelui Ármin Mikes. Pentru alimentarea funicularului, Ármin Mikes a construit în anul 1913, pe valea Putnei, între Pârâul Alb şi Pârâul Å¢iganului o cale ferat㒠ecartament 600 mm în lungime de 4,883 Km, cu tracţiune animală’.

In 1938 au incetat exploatarea (in 1926 societatea a fost considerata "bun inamic" si nationalizata de statul roman dupa ce in prealabil ajunsesera "la cutite") si in 1940 au scos linia. Ce ai explorat tu este cel mai spectaculos segment al liniei, cel din Cheile Tisitei. Este extraordinar sa vezi cate urme au mai ramas (inclusiv traversele pietrificate de care spui tu) dupa 75 de ani de la scoaterea liniei !

Rambleul de la Marasesti pana in munte este inca vizibil pe anumite segmente, acolo unde raul Susita nu a mai dat de afara !
 
Inainte de a pleca si dupa ce m-am intors am cautat date despre aceasta linie.
Acum am citit cea mai detaliata descriere a fostei linii.
Multumesc!
 
cu placere Florin, ma bucur ca am mai gasit timpul sa scriu.



statia Tisita, surprinsa intr-o ilustrata din anii '20. In stanga, langa truck-urile (sau platformele) cu lemne, un vagon de calatori. Linia asigura si transport de calatori pana la Marasesti, in unele MT din acei ani fiind trecuta si legatura cu CFF Tisita din statia CFR !
 
Clabucetele Predealului - Forbanul si Orzicarul
________________________________________
FORBANUL

"Calea ferata ingusta urma valea Bradetului, urcand muchia cu acelas nume,
? vecina vaiei ? si asezata la N-Vest de dansa, pana sus, aproape de cota
1323, unde azi, in harta militara austriaca e insemnat varful Forbanul ?
Vorban ? cum zic unii Rasnoveni si care provine din numirea germana (sasa)
Forder-bahn = cale ferata de exploatare, ce-si avea inceputul sus, pe
numita muchie a Bradetului.
La Nord de Forban este punctul zis La Orzicaru, 1225 m care arata numele
unei tarle, stana lui Orzicaru." -

PASAJ EXTRAS DIN "AL TREILEA ANUAR AL BUCEGILOR"? 1928, AUTOR IORDAN I.
TACU, INSTITUTOR-DIRECTOR AL ORF. C. F. R. DIN PREDEAL. .
PASAJ EXTRAS DIN "AL TREILEA ANUAR AL BUCEGILOR"? 1928, AU
SursaTOR IORDAN I.
TACU, INSTITUTOR-DIRECTOR AL ORF. C. F. R. DIN PREDEAL. .
Sursa: http://www.carpati.org/toponim/clabucetele_predealului_-_forbanul_si_orzicarul/73/

Muntele Forban[modificare | modificare sursă’]
Numele muntelui Forban vine de la cuvintele să’seşti Vor Bahn (în limba germană’, corect Vor der Bahn), deoarece în faţa acestui munte se construise în finele secolului trecut o linie ferat㒠îngustă’, de decauville, cu scop de exploatare forestieră’. Muntele se afla "înaintea trenului" (Vor der Bahn), de unde, cu grafia românească’, avem muntele Forban sau Forbanul. [4]
Sursa: http://ro.wikipedia.org/wiki/Toponimia_Bucegilor
 
Soveja, doua aspecte interesante din timpul ocupatiei germane (ww1) pe linia societatii "Tisita", despre care am vorbit pe pagina anterioara.

Transportul unui tablier metalic pentru CF pe truck-uri specifice transportului de lemne:


vagoane incarcate cu diverse materiale, tractate cu cai -in locul locomotivelor cu abur:

 
13221628_526761200829774_2607889293665040515_n.jpg

foto Mihail Macri
 
Naruja, Tara Vrancei, parte din complexul de cai ferate forestiere ce traversa muntii de la Comandau. Se vede planul inclinat de la Naruja, construit in 1930:

468_001.jpg
 
Locomotiva CFF 764.331 expusa la Muzeul Tarisznyás Márton Gheorgheni. A fost fabricata la Berlin la Orenstein & Koppel in 1912. Locatii cunoscute: Babeni 1962, Gugesti 1964, Toplita 1969-1973. Ultima revizie a cazanului la IRUM Reghin in 1969.
Adusa de la Toplita.


 
  • Like
Reacții: mrpuf
O locomotiva la care intreg ambielajul si aparatul de rulare este acoperit cu mai multe straturi de vopsea nu are din pacate cum sa fie functionala. Este insa, din fericire, cat de cat completa.
 
Salutari

Urmaresc pe Facebook pagina "Valiza cu fotografii" unde a fost postata urmatoarea imagine:
https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/19620260_928963797244622_9068685583184587657_o.jpg?oh=5b2a089e5d0ef2fb31eb4204985a03e6&oe=59E1A47B

Singura informatie mentionata e ca respectiva CF ar fi din judetul Vrancea.
Am banuiala ca ar fi un fel de plan inclinat.