caboose

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
80
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Pentru cei care inca se uita cu drag la Western-uri...cateva poze din colectia personala facute in 2009. Caboose, varianta initiala denumite si "cupola" (motivul e evident) sau caboose standard:








si interiorul din care lipseste doar un John Doe, in salopeta albastra patata de ulei si palaria infundata pe cap fumand pipa si privind lung prin geam la zapada de pe munti.






Caboose-urile fac astazi parte din istoria transportului pe sine pentru ca nu mai este folosit. Dupa 1980 noi reglementari privind siguranta au facut aceste vagoane "optionale" astazi disparand complet din peisajul feroviar.
 

nelutu

Well-Known Member
28 Decembrie 2008
273
8
Bucuresti/Fogia
LOCATION
Bucuresti/Fogia
Un model foarte bine detaliat il putem gasi aici:

http://www.blackstonemodels.com/new/longcab/index.php

Nu e chiar acelasi model dar ne apropiem mult.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
7
Constanta
LOCATION
Constanta
Multumim frumos de poze, Catalin!

Numele "caboose" vine din olandeza, la origine cuvantul denumind spatiul destinat echipajului la bordul unei nave. Prin extensie, la fel s-a numit spatiul destinat pastrarii alimentelor, "camara" navei, care in limba germana se cheama kambuse iar in romaneste... cambuza. Aceste vagoane de servitute sunt specifice trenurilor de marfa de pe continentul american si se punea de regula cate un asemenea vagon la coada trenului, ele servind atat drept loc de lucru cat si drept loc de odihna pentru personalul feroviar. Sunt dotate atat cu o cupola de observare, unde un franar trebuia sa stea in permanenta gata sa franeze atunci cand era nevoie dupa semnalele date de locomotiva, cat si cu un spatiu de odihna, personalul lucrand in schimburi. Erau folosite, ocazional, si ca spatiu pentru trierea primara a corespondentei. Vreo trei caboose-uri similare am putut admira anul trecut in colectia muzeului cailor ferate din Strasburg, Pennsylvania.
 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
80
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Buna Dorin,

multumesc pentru completare. Au fost doua tipuri. Cele cupola si apoi, dupa 1950 au aparut caboos-urile numite bay-window (nu mai au cupola si postul de observatie este in lateral). Indiscutabil, cele cupola sunt cele mai cunoscute, fiind asimilate cailor ferate nord-americane precum si filmelor cu Vestul Salbatic :)

Un fapt mai putin cunoscut este ca aceste vagoane au fost obligatorii la trenurile de marfa pana in 1980.

Mi-as face placere sa postezi aici si poze (daca sunt) ale exemplarelor vazute de tine in muzeul PRR.
 

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
82
-
Si in UK au fost folosite in fiecare tren de marfa, existand si versiunile pentru trenuri de persoane.

Ele se numesc "Brake Van" iar acea "cupola" este cunoscuta sub numele de "Bird Cage" :lol:

Cateva sute de fotografii din colectia lui Paul Bartlett cu astfel de vagaone pot fi vazute .

Si aici am inceput sa construiesc un brake van dintr-un kit nickel-silver; mai trebuie sa il si termin dar asta e alta poveste...
 

Electricul

Well-Known Member
Trenulist
20 Decembrie 2008
726
0
Satu Mare
LOCATION
Satu Mare
Foarte frumoase pozele Catalin; intotdeauna mi-au placut aceste vagoane atasate garniturilor! Felicitari pentru capturi! :)
 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
80
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Pentru ca am primit de multe ori intrebarea : "care era rolul acestor vagoane ?" si pentru ca am avut mereu o slabiciune pentru acest gen de desen-explicatie, mai jos un crop dintr-un numal al revistei Life din decembrie 1943 relevant pentru functionalitatea unui caboose. "La urma dar nu ultimul"....

 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
7
Constanta
LOCATION
Constanta
Multumim frumos Catalin! Ca de obicei, o poza buna face cat o mie de cuvinte! :razz:
 

CristianG

Well-Known Member
Trenulist
10 Iunie 2014
255
19
RO & US
LOCATION
RO & US

Fotografia zilei la Classic Trains Magazine
http://ctr.trains.com/
Explicatie scrie:
Conductor si flagman la bordul unui caboose apartinand Seaboard Air Line, scriu formularele zilei in timp ce trenul alearga in noapte, candva la inceputul anilor 50.
 

CristianG

Well-Known Member
Trenulist
10 Iunie 2014
255
19
RO & US
LOCATION
RO & US
Cateva poze cu vagoane caboose prezentate in Travel Town, muzeu si in acelasi timp parc aflat in Griffith Park, Los Angeles.
WESTERN PACIFIC CABOOSE #754, cu cutia construita din lemn.

Construita in 1910 de Haskell & Barker.
 

CristianG

Well-Known Member
Trenulist
10 Iunie 2014
255
19
RO & US
LOCATION
RO & US
Vagoanele caboose au, in cele mai multe cazuri, cupola plasata central; in cazul de fata, plasarea catre unul din capete ofera un spatiu de lucru/odihna unitar, mai generos.
 

CristianG

Well-Known Member
Trenulist
10 Iunie 2014
255
19
RO & US
LOCATION
RO & US
A fost donata muzeului in 1956 de Western Pacific.

Vagonul cantareste 18 t. si are o lungime de 34 ft. (10,36 m.)
In incheiere, o privire din punctul de observatie din cupola
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.963
189
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
Multumesc pentru imagini!
Interesanta imaginea boghiului (Andrews), astfel se poate compara cu omologul sau romanesc (sau rusesc?) utilizat de fabrica aradeana si 23 August la constructia unor vagoane de marfa.
 

CristianG

Well-Known Member
Trenulist
10 Iunie 2014
255
19
RO & US
LOCATION
RO & US
@cosmin78:
cu placere !

UNION PACIFIC CABOOSE #2117, in constructie standard, cu cupola centrala


Construita in 1881, cu cutie din lemn
 

CristianG

Well-Known Member
Trenulist
10 Iunie 2014
255
19
RO & US
LOCATION
RO & US
A fost donata de Union Pacific Railroad in 1952

O schita de epoca de pe panoul de prezentare a vagonului

Privind schita, gandul te duce la un membru al echipajului caboose, franarul, pozitie importanta pana la inventarea si generalizarea sistemului de franare Westinghouse.
Era considerata una dintre cele mai periculoase meserii a vremii; ne putem numai imagina ce inseamna sa alergi de pe un vagon pe altul, pe o punte de lemn de 30-40 cm latime, fara balustrada, in viteza trenului, cateodata in bataia ploii, vantului, viscolului, pe un vagon care se balansa lateral pe liniile nu prea aliniate ale vremii, sau trecand peste macazuri ...
 

CristianG

Well-Known Member
Trenulist
10 Iunie 2014
255
19
RO & US
LOCATION
RO & US
OAHU RAILWAY & LAND COMPANY CABOOSE #C1 este deosebita prin faptul ca este de ecartament ingust 3 ft. (914 mm.)

Oahu Railway & Land Co. (OR&L) a fost construita de While Dillingham in 1889 si, pana la al II lea razboi mondial, a servit populatia insulei transportand produse agricole pentru fermele din zona si turisti de-a lungul coastei.
 

CristianG

Well-Known Member
Trenulist
10 Iunie 2014
255
19
RO & US
LOCATION
RO & US
OR&L a fost abandonata in 1947, cazand victima concurentei transportului rutier si, pana in 1950 liniile au fost demontate si vandute ca fier vechi.

Echipamentul feroviar din Hawaii pastrat la Travel Town a fost salvat si transportat pe continent incepand din 1953 prin efortul Railway and Locomotive Historical Society.
Intre 1955 si 1961 parte din echipamentul feroviar adus din Hawaii a facut curse de agrement in jurul Travel Town sub numele de Crystal Springs & Southwestern Railway.
 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
80
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Interesant 2117. Un Caboose pe boghie tip Pennsylvania....Nu sunt deloc specifice acestor vehicule...

Frumoasa descrierea facuta de tine meseriei de franar. Cu toate acestea, lucratorii feroviari din State, in baza unui pragmatism ce caracterizeaza natia, au adus imbunatatiri conditiei lucratorului feroviar la momentul in care in Europa acestea erau privite ca mofturi.
Ma gandesc aici cata lupta au dus mecanicii de locomotiva din Europa (in special in Franta) pana sa primeasca marchize inchise...Iubitorii de epoci mici stiu ca mecanicilor de locomotiva din Europa li se refuza pe considerente pur estetice sa li se monteze cabina la locomotive. Aceasta practic nu exista, activitatea desfasurandu-se pe platforme deschise sau avand cel mult niste "ochelari" a caror functie practica era cel putin indoielnica.

Primele sindicate ale mecanicilor de locomotiva au avut printre revendicari montarea cabinelor la locomotive, astfel incat acesti oameni sa nu isi mai desfasoare activitatea sub cerul liber, luand ca model locomotivele nord americane 440....Idem la frana Westinghouse, idem la plugul care astazi il consideram caracteristic locomotivelor CFR, etc....etc...
 

CristianG

Well-Known Member
Trenulist
10 Iunie 2014
255
19
RO & US
LOCATION
RO & US
Completez cu "bobber" caboose, vagon pe 2 axe care, datorita lungimii reduse si cuplata la sfarsitul trenului, oscila puternic in timpul mersului, de unde ii vine si porecla ("bobber" = pluta de la undita).
A aparut din dorinta de a reduce cheltuielile cu materialul rulant (dimesiuni reduse = cost redus cu material si manopera), insa, ca urmare a rulajului neconfortabil, bobber caboose a servit mai mult pe linii secundare, cu viteze de exploatare mai reduse.

In muzeul feroviar din Whippany, New Jersey se afla expusa Caboose nr. 1, Morristown & Erie Railroad (M&E).

Construita de Delaware, Lackawanna and Western railroad cu nr.4 de Keyser Valley shops in 1899 si a servit, pentru diferiti proprietari, pana in 1952.
Dupa 1952 a fost depozitata in diferite locatii, scapand de casare si in 1998 ajuns in muzeu unde a inceput restaurarea.
 

CristianG

Well-Known Member
Trenulist
10 Iunie 2014
255
19
RO & US
LOCATION
RO & US
In Railroan Museum of Pennsylvania, este expusa caboose Lehigh Valley Railroad nr. 2606, construita in Packerton Car Shop in jurul anului 1900, a servit pana in 1937 pentru mai multi proprietari; dupa falimentul ultimului proprietar, i-au fost demontate rotile si transformata in adapost pentru paznic, deposit si in cele din urma loc de joaca pentru copii, fiind denumita “caboose-ul matusii Clara”.

In 1982 a fost cumparata si salvata din camp de un pasionat, Dl. John Gummo, care a inceput restaurarea. Numarul 2606 a fost gasit in interior, in timpul restaurarii, nu este numarul original din timpul serviciului pe Lehigh Valley Railroad, se presupune ca a apartinut unuia din proprietarii urmatori. Noul proprietar a expus vagonul caboose la ferma sa pana in 1997, cand a donat-o muzeului.