Brawa 49804, vagon acoperit tip G al CFR - o sansa ratata?

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
7.003
2.552
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Buna seara,

Cu putina vreme in urma firma HGD a lansat pe piata modelul exclusiv Brawa 49804, un vagon acoperit pe doua osii al CFR. Firma il prezinta pe propria pagina de Internet drept varianta datata in Epoca IIIa, adica inainte de vara 1956:

Intrucat modelele CFR produse de Brawa sunt rare si pretul de 225 de lei nu tocmai redus, merita sa ne oprim ceva mai mult asupra acestui vagon.

Mai intai cateva cuvinte despre prototipul real. Vagonul inmatriculat la CFR sub numarul G. 3131704 este un Verbandswagen tip G10 standardizat fabricat la Waggonfabrik Rastatt in Marele Ducat Baden in 1916 si care a intrat in parcul CFR dupa Primul Razboi Mondial. Era vorba de in G10 fara frana proprie, echipat doar cu conducta si cu toate detaliile vagoanelor standardizate dupa VDEV de productie tarzie. Cu originalul acestui vagon exista si o fotografie din vremea celui de-al Doilea Razboi Mondial, pe frontul de est:

106151087_10207841605953756_8903621394025554244_n.md.jpg

(extras dintr-o fotografie de epoca din Colectia Muzeului CFR. Toate drepturile rezervate detinatorului)

Dupa cum se vede, vagonul CFR G.3131704 avea particularitatea de a fi ramas in starea originala dupa normele VDEV cu clapetele de aerisire plasate in aceeasi pozitie ca la vagoanele din parcul DRG/DRB. Sub acest aspect este atipic pentru parcul de vagoane acoperite CFR din epoca.

Informatiile despre "viata" vagonului sunt putine. In inventarul parcului CFR din 1947 acesta figureaza ca Gf, adica ca vagon echipat cu frana proprie si se gasea in afara granitelor Romaniei. Vagonul a fost predat probabil URSS si nu mai apare in parc la date ulterioare. Avand in vedere faptul ca era un vagon de fabricatie germana fara modificari tipice CFR este probabil ca Gf.3131704 sa fi fost considerat de catre URSS drept vagon german de captura. Probabil nu mai fost returnat de SZD dupa Tratatul de Pace de la Paris si nu a reintrat in parcul CFR, argumentul cel mai bun in acest sens fiind faptul ca nu mai apare in parcul de vagoane la o data ulterioara. O versiune de epoca IIIa sau IIIb este din pacate putin probabila.

Modelul de G02 / G10 Brawa pe scara H0 este considerat drept cea mai buna reprezentare disponibila actualmente a acestei familii de vagoane acoperite. Intrucat fotografia de epoca infatiseaza un vagon care nu era modificat in raport cu orginalul german, toate auspiciile erau aparent intrunite pentru a realiza un model de buna factura si cat se poate de autentic. Din pacate modelul propus de catre firma HGD nu respecta orginalul in mai multe privinte.

B49804.jpg
(Fotografie a modelului disponibila online pe pe situl HGD, www.hgd.ro. Toate drepturile apartin firmei respective)

Dupa cum se poate vedea comparand cele doua fotografii, versiunea de baza a modelului Brawa utilizata respecta intocmai orginalul inmatriculat la CFR. Din pacate acelasi lucru nu se poate afirma si despre inscriptionare. Din motive de neinteles, firma a decis sa nu aleaga starea istorica documentata fotografic de la inceputul anilor 1940 ci sa "transpuna" vagonul intr-o stare fictiva cu douazeci de ani mai tarziu in care orginalul nu a mai ajuns din pacate in realitate niciodata.

Practic inscriptiile au fost partial "actualizate" dupa reglementarile RIV de dupa 1950, fara a tine seama insa din pacate de modificarile intervenite intre timp. Astfel textele au fost inlocuite cu pictograme, unele inscriptii au fost deplasate, altele completate.

Din pacate erorile de inscriptionare si inadvertentele sunt multiple:

- Vagonul a primit marcaje RIV si MC (care nu sunt tipice pentru vagoanele de captura cu numere tip 3XXXXXX).
- Desi modelul este vandut drept unul din Epoca IIIa, data de revizie aplicata pe model este 1960 (Epoca IIIb) cu atelierul PT (inexistent la CFR).
- Vagonul este marcat "CFR ROMANIA" desi de la jumatatea anilor 1950 si pana in 1961-62 s-a folosit forma "CFR ROMINIA"
- Inscriptiile privind partile mobile si amovibile pe cutia vagonului lipsesc.
- Amplasarea marcajului "CFR ROMANIA" este gresita; asa cum se vede in fotografia de epoca, aceasta era decalata spre stanga din cauza unei intarituri metalice pe cutia vagonului corespunzand cu bancheta rabatabila din interior. Daca marcajele erau amplasate in anii 1950-60 mai sus pe peretele cutiei, pozitionarea lor era simetrica.
- Cel tarziu in 1947 orginalul era echipat cu conducta de frana sau instalatie de franare KK sau HiK; aceasta lipseste pe model si inscriptiile aferente lipsesc si ele. Pentru Epoca III clasarea vagonului drept G este gresita (corect: Gf sau dupa caz Gff).

Cu alte cuvinte, transpunand vagonul din Epoca IIc documentata fotografic intr-o ipotetica stare din anii 1950-60 firma HGD a realizat nu numai un fals istoric ci a trecut din pacate si pe langa sansa de a propune pe piata un model absolut autentic. Decizia de a realiza un asemenea model este cu atat mai mult de neinteles cu cat semnalele in directia corecta nu au lipsit si modelul era mult mai pertinent ca versiune documentata de Epoca II decat una fictiva si gresita de Epoca III. In inscriptionarea modelului au existat tergiversari in decursul timpului (si la data scrierii acestui text pagina de internet a firmei HGD descrie vagonul ca avand numarul G. 3130842, nu 3131704). Este regretabil ca din ambitii personale si lipsa de cultura feroviara se ajunge la asemenea rezultate, cu atat mai mult cu cat informatiile exista. In decursul anilor au fost produse mai multe vagoane CFR de Epoca II, inclusiv un G10 cu cabina de franar de catre Fleischmann, absolut autentic d.p.d.v. al inscriptionarii.

Piata modelelor CFR este una mica si nu se poate dezvolta decat prin asemenea serii limitate. Sub acest aspect initiativa HGD este laudabila. Din pacate o asemenea inititativa isi pierde foarte mult din valoare atunci cand nu este acompaniata si de o documentare prealabila temeinica.

Rezultatul? Un model nu tocmai ieftin, cu o baza excelenta insa inscriptii care nu au legatura cu realitatea. Pentru unii poate ca asta nu conteaza, in acceptia mea autenticitatea unui model nu este data doar de forma sa ci si de respectarea intocmai a detaliilor orginalului, inclusiv marcaje si aici rezultatul este dezamagitor. In ochii mei este o sansa ratata.
 
Buna seara,

Cu putina vreme in urma firma HGD a lansat pe piata modelul exclusiv Brawa 49804, un vagon acoperit pe doua osii al CFR. Firma il prezinta pe propria pagina de Internet drept varianta datata in Epoca IIIa, adica inainte de vara 1956:

Intrucat modelele CFR produse de Brawa sunt rare si pretul de 225 de lei nu tocmai redus, merita sa ne oprim ceva mai mult asupra acestui vagon.

Mai intai cateva cuvinte despre prototipul real. Vagonul inmatriculat la CFR sub numarul G. 3131704 este un Verbandswagen tip G10 standardizat fabricat la Waggonfabrik Rastatt in Marele Ducat Baden in 1916 si care a intrat in parcul CFR dupa Primul Razboi Mondial. Era vorba de in G10 fara frana proprie, echipat doar cu conducta si cu toate detaliile vagoanelor standardizate dupa VDEV de productie tarzie. Cu originalul acestui vagon exista si o fotografie din vremea celui de-al Doilea Razboi Mondial, pe frontul de est:

106151087_10207841605953756_8903621394025554244_n.md.jpg

(extras dintr-o fotografie de epoca din Colectia Muzeului CFR. Toate drepturile rezervate detinatorului)

Dupa cum se vede, vagonul CFR G.3131704 avea particularitatea de a fi ramas in starea originala dupa normele VDEV cu clapetele de aerisire plasate in aceeasi pozitie ca la vagoanele din parcul DRG/DRB. Sub acest aspect este atipic pentru parcul de vagoane acoperite CFR din epoca.

Informatiile despre "viata" vagonului sunt putine. In inventarul parcului CFR din 1947 acesta figureaza ca Gf, adica ca vagon echipat cu frana proprie si se gasea in afara granitelor Romaniei. Vagonul a fost predat probabil URSS si nu mai apare in parc la date ulterioare. Avand in vedere faptul ca era un vagon de fabricatie germana fara modificari tipice CFR este probabil ca Gf.3131704 sa fi fost considerat de catre URSS drept vagon german de captura. Probabul nu mai fost returnat de SZD dupa Tratatul de Pace de la Paris si nu a reintrat in parcul CFR, argumentul cel mai bun in acest sens fiind faptul ca nu mai apare in parcul de vagoane la o data ulterioara. O versiune de epoca IIIa sau IIIb este din pacate putin probabila.

Modelul de G02 / G10 Brawa pe scara H0 este considerat drept cea mai buna reprezentare disponibila actualmente a acestei familii de vagoane acoperite. Intrucat fotografia de epoca infatiseaza un vagon care nu era modificat in raport cu orginalul german, toate auspiciile erau aparent intrunite pentru a realiza un model de buna factura si cat se poate de autentic. Din pacate modelul propus de catre firma HGD nu respecta orginalul in mai multe privinte.

B49804.jpg
(Fotografie a modelului disponibila online pe pe situl HGD, www.hgd.ro. Toate drepturile apartin firmei respective)

Dupa cum se poate vedea comparand cele doua fotografii, versiunea de baza a modelului Brawa utilizata respecta intocmai orginalul inmatriculat la CFR. Din pacate acelasi lucru nu se poate afirma si despre inscriptionare. Din motive de neinteles, firma a ales sa nu aleaga starea istorica documentata fotografic de la inceputul anilor 1940 ci sa "transpuna" vagonul intr-o stare fictiva cu douazeci de ani mai tarziu in care orginalul nu a mai ajuns din pacate in realitate niciodata.

Practic inscriptiile au fost partial "actualizate" dupa reglementarile RIV de dupa 1950, fara a tine seama insa din pacate de modificarile intervenite intre timp. Astfel textele au fost inlocuite cu pictograme, unele inscriptii au fost deplasate, altele completate.

Din pacate erorile de inscriptionare si inadvertentele sunt multiple:

- Vagonul a primit marcaje RIV si MC (care nu sunt tipice pentru vagoanele de captura cu numere tip 3XXXXXX).
- Desi modelul este vandut drept unul din Epoca IIIa, data de revizie aplicata pe model este 1960 (Epoca IIIb) cu atelierul PT (inexistent la CFR).
- Vagonul este marcat "CFR ROMANIA" desi de la jumatatea anilor 1950 si pana in 1961-62 s-a folosit forma "CFR ROMINIA"
- Inscriptiile privind partile mobile si amovibile pe cutia vagonului lipsesc.
- Amplasarea marcajului "CFR ROMANIA" este gresita; asa cum se vede in fotografia de epoca, aceasta era decalata spre stanga din cauza unei intarituri metalice pe cutia vagonului corespunzand cu bancheta rabatabila din interior. Daca marcajele erau amplasate in anii 1950-60 mai sus pe peretele cutiei, pozitionarea lor era simetrica.
- Cel tarziu in 1947 orginalul era echipat cu instalatie de franare KK sau HiK; aceasta lipseste pe model si inscriptiile aferente lipsesc si ele. Pentru Epoca III clasarea vagonului drept G este gresita (corect: Gf).

Cu alte cuvinte, transpunand vagonul din Epoca IIc documentata fotografic intr-o ipotetica stare din anii 1950-60 firma HGD a realizat nu numai un fals istoric ci a trecut din pacate si pe langa sansa de a propune pe piata un model absolut autentic. Decizia de a realiza un asemenea model este cu atat mai mult de neinteles cu cat semnalele in directia corecta nu au lipsit si modelul era mult mai pertinent ca versiune documentata de Epoca II decat una fictiva si gresita de Epoca III. In inscriptionarea modelului au existat tergiversari in decursul timpului (si la data scrierii acestui text pagina de internet a firmei HGD descrie vagonul ca avand numarul G. 3130842, nu 3131704). Este regretabil ca din ambitii personale si lipsa de cultura feroviara se ajunge la asemenea rezultate, cu atat mai mult cu cat informatiile exista. In decursul anilor au fost produse mai multe vagoane CFR de Epoca II, inclusiv un G10 cu cabina de franar de catre Fleischmann, absolut autentic d.p.d.v. al inscriptionarii.

Piata modelelor CFR este una mica si nu se poate dezvolta decat prin asemenea serii limitate. Sub acest aspect initiativa HGD este laudabila. Din pacate o asemenea inititativa isi pierde foarte mult din valoare atunci cand nu este acompaniata si de o documentare prealabila temeinica.

Rezultatul? Un model nu tocmai ieftin, cu o baza excelenta insa inscriptii care nu au legatura cu realitatea. Pentru unii poate ca asta nu conteaza, in acceptia mea autenticitatea unui model nu este data doar de forma sa ci si de respectarea intocmai a detaliilor orginalului, inclusiv marcaje si aici rezultatul este dezamagitor. In ochii mei este o sansa ratata.
Salut !
Eu as incerca sa ii pun totusi saboti, bare portsaboti si timonerie de frana pentru a fi un vagon nu numai cu conducta de trecere ci un vagon echipat cu frane. Trebuie sa vedem si cum se poate modifica ceva in inscriptie. Istoria nu mai avem cum sa o modificam. Dar as incerca o modificare a vagonului.
 
  • Like
Reacții: Horia_Radulescu
Salut,

Salut !
Eu as incerca sa ii pun totusi saboti, bare portsaboti si timonerie de frana pentru a fi un vagon nu numai cu conducta de trecere ci un vagon echipat cu frane. Trebuie sa vedem si cum se poate modifica ceva in inscriptie. Istoria nu mai avem cum sa o modificam. Dar as incerca o modificare a vagonului.


Eu vad doua posibilitati, insa niciuna nu e foarte simpla.

1. Reprezentarea vagonului asa cum apare in fotografia istorica, adica eliminarea inscriptiilor incorecte sau incorect amplasate de pe cutie si lonjeron si reinscriptionare aproape completa.

2. Reprezentarea vagonului intr-o stare fictiva din anii 1950-60, presupunand ca acesta ar fi reaparut in parcul CFR. In acest caz trebuie completata instalatia de franare (KK, HiK dupa caz; aici probabil KK) cu elementele necesare. Asta nu e tocmai ceva anodin pentru ca Brawa are mai multe variante de sasiu diferite pentru G02/G10 si acesta ar trebui modificat mult. Cel mai simplu e sa pleci de la un sasiu care are deja frana Kunze-Knorr pe el insa atunci se pierd inscriptiile de pe lonjeron. In orice caz, seria devine Gf.

Ambele solutii cer cunostinte bune in domeniul modelismului feroviar si un atelier bine pregatit cu uneltele si aparatura necesara.
 
ne avand informatii detaliate despre evolutia lui in timp nu putem decat sa fim multumiti si sa felicitam toate firmele din Romania care realizeaza cu model CFR

As prefera ca utilizatorii sa exprime opinii individuale si sa nu aiba pretentia unei opinii colective. Daca cineva nu are informatii detaliate, asta nu inseamna ca ele exista. Daca cineva este multumit cu ceva fundamental gresit, asta nu inseamna ca toti trebuie sa se multumeasca cu asa putin.

Nu mai suntem in anul 1990 si nici macar in anul 2000 ca sa acceptam batand din palme precum pinguinii la Congresul al Paispelea tot ce ne pica din cer. In ultimii ani au existat multe modele care printr-o cercetare prealabila corect facuta sunt absolut autentice. Exemple ar fi G10 de la Fleischmann cu cabina de franar, diferitele Gms "Oppeln" de la Exact Train, modelele de la Amintiri Feroviare, atat cele recente (familia AVA200, vagoane de dormit, cisterne, etc) cat si vagoanele refrigerente tip italian din epoca III si lista poate continua.

Deceptia in cazul de fata este, in ceea-ce ma priveste si cu riscul de a ma repeta, cu atat mai mare cu cat avem de-a face cu cea mai buna matrita de G02/G10 existenta in ziua de azi. E greu de acceptat cand cineva "da rasol" atunci cand putea realiza un model perfect si fara nici un fel de compromis. :(
 
  • Like
Reacții: Radu161
2. Reprezentarea vagonului intr-o stare fictiva din anii 1950-60, presupunand ca acesta ar fi reaparut in parcul CFR. In acest caz trebuie completata instalatia de franare (KK, HiK dupa caz; aici probabil KK) cu elementele necesare. Asta nu e tocmai ceva anodin pentru ca Brawa are mai multe variante de sasiu diferite pentru G02/G10 si acesta ar trebui modificat mult. Cel mai simplu e sa pleci de la un sasiu care are deja frana Kunze-Knorr pe el insa atunci se pierd inscriptiile de pe lonjeron. In orice caz, seria devine Gf.

La optiunea 2 ar trebui schimbate si fantele de aerisire de pe carcasa cu grilele standard puse pe toate vagoanele CFR in anii 50. Schimbarea e mai grea deoarece ar trebui eliminata fanta de pe ultimul panou din dreapta si retrasat ca fiind din scanduri simple.
Din pacate aceeasi problema cu grilajele e la toate vagoanele ex-germane care au ajuns la noi si pentru care exista modele, inclusiv la acel G de exact train, de epoca 4a.
In principiu ar trebui eliminate si acele platbande, de pe pereti, pe care nu le-am vazut la CFR-uri.

Daca e de modificat, mai degraba ar trebui reinscriptionat complet, e cel mai usor si corect.
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: cosmin78
La optiunea 2 ar trebui schimbate si fantele de aerisire de pe carcasa cu grilele standard puse pe toate vagoanele CFR in anii 50. Schimbarea e mai grea deoarece ar trebui eliminata fanta de pe ultimul panou din dreapta si retrasat ca fiind din scanduri simple.

Corect. Cam la 10 ani dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial cam toate vagoanele acoperite din parc fusesera modificate in acest sens. Mal ales cele folosite la transportul de cereale in vrac.

In principiu ar trebui eliminate si acele platbande, de pe pereti, pe care nu le-am vazut la CFR-uri.

Nu neaparat. Exista imagini cu G-uri de provenienta germana chiar la inceputul anilor 1970 care le-au pastrat. Am in colectie chiar un portret foarte frumos al unui fost Gr20 Kassel nefranat al CFR de la Hermann Heless cu numere UIC care le avea inca, cel putin pe cele din partea mediana a cutiei vagonului. Evident, nu pot sa stiu daca bancheta rabatabila din spate mai exista, insa asta nu e relevant pentru model.

Daca e de modificat, mai degraba ar trebui reinscriptionat complet, e cel mai usor si corect.

Da. Asa se pot pastra si cele mai multe inscriptii de pe lonjeron.
 
...
.
- Cel tarziu in 1947 orginalul era echipat cu conducta de frana sau instalatie de franare KK sau HiK; aceasta lipseste pe model si inscriptiile aferente lipsesc si ele. Pentru Epoca III clasarea vagonului drept G este gresita (corect: Gf sau dupa caz Gff).

...


Vagonul a fost inzestrat cu conducta trecatoare in cursul lunii decembrie 1943 la Atelierele Bucuresti Triaj. Deci din decembrie 1943 vagonul a devenit Gf.
 
  • Like
Reacții: Radu161
Ceea-ce dateaza fotografia intre iunie 1941 si decembrie 1943. Daca am rabdare sa caut prin documentatie data la care a reconstruit Organizatia Todt podul respectiv o putem data si mai precis.
 
"Nu mai suntem in anul 1990 si nici macar in anul 2000 ca sa acceptam batand din palme precum pinguinii la Congresul al Paispelea tot ce ne pica din cer. In ultimii ani au existat multe modele care printr-o cercetare prealabila corect facuta sunt absolut autentice. Exemple ar fi G10 de la Fleischmann cu cabina de franar, diferitele Gms "Oppeln" de la Exact Train, modelele de la Amintiri Feroviare, atat cele recente (familia AVA200, vagoane de dormit, cisterne, etc) cat si vagoanele refrigerente tip italian din epoca III si lista poate continua."

La fel a fost si cu vagonul Fleischmann BERE BRAGADIRU.
Poate ne spui cate ceva si de acest vagon cat de corect este realizat, minusuri, lipsuri sti tu ?
 
Salut,

La fel a fost si cu vagonul Fleischmann BERE BRAGADIRU.
Poate ne spui cate ceva si de acest vagon cat de corect este realizat, minusuri, lipsuri sti tu ?

Nu a fost deloc "la fel". Atat motivatia care a dus la realizarea modelelor cat si povestea in sine sunt cat se poate de diferite.

Pe scurt, in anul 2010 firma Modelleisenbahn GmbH hotarase, la impulsul reprezentantului de marketing pentru Europa Centrala si de Est, realizarea unor modele cu inscriptionare "locala" ca un fel de "balon de incercare" pentru a testa pietele respective. Pentru Romania s-a decis producerea a doua articole, un set de vagoane cisterna si un vagon cisterna pentru produse chimice cu incalizire si cutie de vagon inchis, pe baza de modele Fleischmann existente. Ca fapt divers, sursa de inspiratie au fost fotografii de fabrica de la Astra Arad postate chiar aici pe forum.

Din fericire la targul de la Nürnberg din iarna anului urmator, dupa anuntarea produselor, am reusit impreuna cu Florin sa-i convingem pe cei implicati ca, daca modelele cisternelor Fleischmann corespund formal cu cele adevarate si compromisul este acceptabil, vagonul cisterna pentru chimicale cu cutie inchisa (modelul Fleischmann) nu are nimic de-a face cu vagonul refrigerent real produs de Astra pentru Bragadiru. In consecinta s-a hotarat producerea modelului pe baza unui vagon refrigerent german din anii 1920 cu dimensiuni similare insa o morfologie diferita.

Au fost primele modele de vagoane CFR din Epoca II produse in serie. La vremea respectiva s-a discutat intens despre ele in mediile virtuale, aratandu-se si fotografiile originalelor. Cu alte cuvinte in cazul respectiv s-a pornit de la niste modele de compromis care au fost inscriptionate cat de corect se putea.

In cazul modelului Brawa propus de HGD situatia este radical diferita: exista o baza la Brawa care corespundea perfect cu originalul CFR. Exista de asemenea o fotografie a originalului de pe care se puteau prelua toate inscriptiile. In cateva cuvinte, erau reunite toate premizele pentru a realiza un model perfect, ceea-ce acum 10 ani la Fleischmann era imposibl prin simpla absenta a unei baze corespunzatoare.

Cu toate acestea HGD a "dat rasol" in mod lamentabil. In loc sa ne propuna un model din 1942 absolut autentic care ar fi multumit pe cel mai perfectionist modelist, s-a realizat un model complet fals inscriptionat dintr-o ipotetica stare 1960 al unui vagon care nu numai ca intre timp fusese modificat radical insa nici macar nu se mai afla pe reteaua CFR din 1947. E ca si cum ai avea la poker toate cartile in mana si le-ai arunca la gunoi si ai da cu zarul pe masa, dupa care te miri ca ai pierdut partida. :(
 
  • Like
Reacții: AdyAero