Un singur aspect mă deranjează la această superbă locomotivă, și anume... NE-sincronizarea pufăitului cu mișcarea roților! În
pagina locomotivei se află și prospectul decodorului cu sunet, elaborat în limba germană, deci fără a-mi fi de mare folos. În urma unei zdravene corespondențe cu Piko, am aflat că pufăitul aburilor se reglează din CV907 (
Dampfstoß und Schienenstoß Trigger Anfangsversatz -
Steam burst and rail burst trigger initial offset / Google Translate) și CV908 (
Dampfstoß und Schienenstoß Trigger Zunahme bei Geschwindigkeitssteigerung -
Chuff of steam and burst of rail triggers increase as speed increases / Google Translate) dacă în prealabil se scrie CV1021=2, ceea ce nici măcar nu era trecut în acest prospect. Valorile implicite sunt CV907=70 și CV908=75.
Altă distracție: cu tOmprogrammer am reușit să citesc/scriu CV1021 = 2 și să citesc CV907=70 și CV908=75, dar NU am reușit să modific CV907! Deși încercam să scriu altă valoare în CV907, citirea acestuia îmi dădea tot 70! La CV908 nici măcar n-am mai încercat să umblu. Am reluat experimentele cu ESU Programmer, observând că NU pot citi CV1021 și nici CV907, dar CV908 DA! Am încercat să scriu așa, pe
ne-ve, alte valori în CV907 și, surpriză, decodorul a reacționat, rărindu-și pufăitul odată cu creșterea valorii din acest registru. Revenind temporar la tOmprogrammer, am observat că noile valori ale CV907 puteau fi citite (
yeeeeey) dar nu puteau fi modificate (
booo). Atunci am revenit la ESU Programmer și am testat diverse valori pentru CV907.
Conform algoritmului propus de ESU pentru decodoarele de sunet, mai întâi am încercat să reglez sincronizarea celor 4atru pufăituri per rotație pentru viteza 1/28 (eu lucrez pe 28 de trepte de viteză), lăsând CV908=75 și umblând la CV907. Doar cu CV907=255 (maximum posibil) am obținut o sincronizare acceptabilă pentru viteza 1/28. DAR... sincronizarea nu se păstra pentru viteze mai mari, pufăitul fiind prea lent. OK, am lăsat CV907=255 și am început să umblu la CV908 ca să obțin sincronizarea respectivă la viteza 8/28. La valoarea CV908=32 am obținut o sincronizare acceptabilă, DAR... la viteza 1/28 aveam acum 8pt pufăituri per rotație!!! În plus, accelerarea și frânarea nu erau respectate dpdv sonor, deci este CLAR că nu am procedat corect. Astfel, am revenit la valorile implicite, scriind pe
ne-ve valorile CV907=70 și CV908=75 cu ESU programmer, readucând simpatica locomotivă în starea inițială. Evident, spre Piko a plecat un mesaj edificator.
Voi ce părere aveți, ce ar fi de făcut pentru sincronizarea celor 4atru pufăituri per rotație indiferent de viteză?