BR78

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.611
517
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
O frumoasă și spectaculoasă locomotivă cu abur (ce pleonasm, ar zice unii :D) este BR78, atât în realitate cât și în miniatură. Foarte pe scurt, seria 78 este caracterizată de formula roților 2-3-2, adică un boghiu cu două osii alergătoare, trei osii motoare și un boghiu cu două osii purtătoare. Astfel locomotiva are o dispunere simetrică a roților, ceea ce îi permite să ruleze cu aceeași viteză în ambele sensuri de deplasare, eliminându-se necesitatea întoarcerii pe turnante. Îi rog pe cunoscători să facă o prezentare mai amplă a seriei de locomotive reale, fiindcă eu... mă voi ocupa de două superbe modele H0.
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.611
517
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Așa cum povesteam și în alte subiecte, la căile mele ferate H0 au fost în vizită locomotive și vagoane din alte colecții, pentru studiu, comparații, reparații, iluminări ale farurilor, digitalizări etc. Astfel, undeva prin 2006 au fost în vizită câteva simpatice locomotive din colecția lui Sandy, căruia îi mulțumesc încă o dată. Printre ele s-a aflat o BR78 Fleischmann care mi-a plăcut tare mult (alt pleonasm, nu-i așa?
21.gif
). După 14 ani, la căile mele ferate a sosit (și a rămas) superba și foarte noua versiune Piko, așa că pot să le prezint împreună. Versiunea Fleischmann nr.art.4077 are numărul 78.510 și este analogică, iar versiunea Piko nr.art.50602 are numărul 78.134 și este digitală, cu sunet și fum. Am realizat pozele versiunii Fleischmann în 2006, iar pe cele ale versiunii Piko în 2020 încercând să respect aceleași unghiuri pe cât posibil.
01F-P1010840.jpg

01P-IMG_002134.jpg

Later edit: aici sunt prezentate operațiunile de detaliere ale unei locomotive BR78 Liliput.
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: AdyAero și GFN

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.611
517
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Roțile și bielele ambelor versiuni sunt 100% corecte și au fost proiectate și realizate cu multă grijă și precizie, ceea ce m-a bucurat FOARTE mult
41.gif

02F-P1010869.jpg

02P-IMG_002135.jpg

03F-P1010870.jpg

03P-IMG_002136.jpg

La fel ca la locomotivele reale din această serie, contramanivelele sunt înclinate înapoi atunci când bielele de cuplare se află jos de tot. Evident, este respectat defazajul de 90 de grade dintre mecanismele locomotivelor cu abur cu 2(doi) sau 4(patru) cilindri, locomotivele din seria BR78 fiind dotate cu doi cilindri plasați în exteriorul șasiului.
04F-P1010871.jpg

04P-IMG_002137.jpg
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.611
517
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Acum ceva vreme a sosit la căile mele ferate o BR74 Trix pentru mici reparații. Cu această ocazie am remarcat că bielele sertarelor... lipseau cu desăvârșire!!! Este adevărat că la locomotivele reale BR74 aceste biele nu se văd, ele aflându-se foarte sus, imediat sub pervazul de deasupra roților, dar la versiunea Roco ele sunt prezente și chiar sunt puțintel vizibile dacă știm unde să ne uităm. Se pare că firma Trix nu a considerat necesar să-și doteze cu biele ale sertarelor versiunile BR74, dacă oricum nu se văd, dar... poate că acela era un model destinat începătorilor etc. Tot pentru simplificare (sayz me) locomotivele cu abur Trix au mecanismele sertarelor simulate, deci tijele sertarelor sunt fixe.
Știind eu că nici la BR78 bielele sertarelor nu se prea văd, fiind cam în aceeași situație cu piesele omoloage de la BR74, am studiat cu foarte mare atenție filmulețele de prezentare ale versiunii Piko, prospectul și mai ales piesele componente, știți voi, să n-avem surprize. Astfel am observat că mecanismele bielelor sunt complete și că bielele sertarelor sunt la locurile lor, iar tijele și capetele de cruce ale sertarelor sunt funcționale
113.gif
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.611
517
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Nu am demontat niciuna dintre versiuni, nici atunci și nici acum, deci imagini cu interioarele lor n-am. Oricum listele de piese componente sunt total diferite, ținând cont atât de producătorii diferiți, cât și de perioadele în care aceste două modele au fost proiectate și construite. Astfel... luminile acestor două locomotive diferă, farurile versiunii Fleischmann fiind luminate de becuri incandescente, iar cele ale versiunii Piko de LED-uri.
05F-P1010957.jpg
05P-IMG_002192.jpg

05P-IMG_002193.jpg
05P-IMG_002194.jpg


Surpriză!!! Da, ați văzut bine, versiunea Piko vine din fabrică dotată cu faruri alb/roșu!
06F-P1010958.jpg
06P-IMG_002195.jpg

06P-IMG_002196.jpg
06P-IMG_002197.jpg

Din construcție, versiunea Piko oferă posibilitatea stingerii farului central și a tuturor luminilor de la capătul locomotivei care este cuplat la tren
41.gif
 
Ultima editare:

gamitzu

Well-Known Member
Trenulist
8 Februarie 2010
1.307
357
galati
LOCATION
galati
Ce ar merge un pic de murdarie pe niturile alea, la imbinari sau pe sabotii de frane si spitele rotilor. Mai ales ca sant rosii si au contrast bun. Da nu in exces, doar cat sa ramana intre rosturi, pe la incheieturi si imbinari. Ar face diferenta intre model iesit din cutie si locomotiva reala. Dar asta e optiunea modelistului, nu pot sa insist, este doar o parere. Eu am experimentat cu acrilice si unde a fost prea evident, an spalat cu diluant Tamiya pentru acrilice. Am facut test intai pe ceva care nu imi folosea. Nu ataca nimic pe modele. Plastic, vopsea, printuri. Daca o speli complet, ramane la starea initiala, fara urme.
 
  • Like
Reacții: mpursu

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.611
517
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Un singur aspect mă deranjează la această superbă locomotivă, și anume... NE-sincronizarea pufăitului cu mișcarea roților! În pagina locomotivei se află și prospectul decodorului cu sunet, elaborat în limba germană, deci fără a-mi fi de mare folos. În urma unei zdravene corespondențe cu Piko, am aflat că pufăitul aburilor se reglează din CV907 (Dampfstoß und Schienenstoß Trigger Anfangsversatz - Steam burst and rail burst trigger initial offset / Google Translate) și CV908 (Dampfstoß und Schienenstoß Trigger Zunahme bei Geschwindigkeitssteigerung - Chuff of steam and burst of rail triggers increase as speed increases / Google Translate) dacă în prealabil se scrie CV1021=2, ceea ce nici măcar nu era trecut în acest prospect. Valorile implicite sunt CV907=70 și CV908=75.
Altă distracție: cu tOmprogrammer am reușit să citesc/scriu CV1021 = 2 și să citesc CV907=70 și CV908=75, dar NU am reușit să modific CV907! Deși încercam să scriu altă valoare în CV907, citirea acestuia îmi dădea tot 70! La CV908 nici măcar n-am mai încercat să umblu. Am reluat experimentele cu ESU Programmer, observând că NU pot citi CV1021 și nici CV907, dar CV908 DA! Am încercat să scriu așa, pe ne-ve, alte valori în CV907 și, surpriză, decodorul a reacționat, rărindu-și pufăitul odată cu creșterea valorii din acest registru. Revenind temporar la tOmprogrammer, am observat că noile valori ale CV907 puteau fi citite (yeeeeey) dar nu puteau fi modificate (booo). Atunci am revenit la ESU Programmer și am testat diverse valori pentru CV907.
Conform algoritmului propus de ESU pentru decodoarele de sunet, mai întâi am încercat să reglez sincronizarea celor 4atru pufăituri per rotație pentru viteza 1/28 (eu lucrez pe 28 de trepte de viteză), lăsând CV908=75 și umblând la CV907. Doar cu CV907=255 (maximum posibil) am obținut o sincronizare acceptabilă pentru viteza 1/28. DAR... sincronizarea nu se păstra pentru viteze mai mari, pufăitul fiind prea lent. OK, am lăsat CV907=255 și am început să umblu la CV908 ca să obțin sincronizarea respectivă la viteza 8/28. La valoarea CV908=32 am obținut o sincronizare acceptabilă, DAR... la viteza 1/28 aveam acum 8pt pufăituri per rotație!!! În plus, accelerarea și frânarea nu erau respectate dpdv sonor, deci este CLAR că nu am procedat corect. Astfel, am revenit la valorile implicite, scriind pe ne-ve valorile CV907=70 și CV908=75 cu ESU programmer, readucând simpatica locomotivă în starea inițială. Evident, spre Piko a plecat un mesaj edificator.
Voi ce părere aveți, ce ar fi de făcut pentru sincronizarea celor 4atru pufăituri per rotație indiferent de viteză?
 

gamitzu

Well-Known Member
Trenulist
8 Februarie 2010
1.307
357
galati
LOCATION
galati
Am folosit Loksound, dar nu imi aduc aminte daca are functia de cama. Aia rezolva cel mai bine sincronizarea la orice viteza. Erau kituri Soundtrax pt N si pt HO. La HO este spatiu berechet, loco sant decente
 
  • Like
Reacții: mpursu

gamitzu

Well-Known Member
Trenulist
8 Februarie 2010
1.307
357
galati
LOCATION
galati
Asta se lipeste pe spatele unei roti. Kitul contine in el discuri diferite ca diametru si tip. Pt 4 chuff pe rotatie, sau 8, cu distante diferite. Cama e o sarma arcuita care face contact pe ele. Soundtrax are fir pt cama, pentru semnal. Mai sant cele cu senzor reed dar sant mai invazive, trebuie modificat mult. Cu asta se trrmina sincronizarea pacatoasa. La Soundtrax TSu1000 nu am reusit niciodata sa fie perfect pe toata plaja de viteze 0-28 pasi.
 
  • Like
Reacții: mpursu

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.611
517
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
După încă vreo câteva remarci către Piko, am primit o clarificare care m-a ajutat foarte mult: trebuia umblat la CV908 și nu la CV907! OK, asta am și făcut, obținând o sincronizare cât se poate de bună cu valoarea CV908 = 95. La vitezele 2, 4, 8 și 10 (din 28) obțin acum cele 4atru pufăituri regulamentare per rotație, care se mențin destul de acceptabil chiar și pe durate de timp mai lungi. La viteze mai mari sincronizarea se pierde, da'treacă de la mine, fiindcă oricum acest aspect nu prea mai poate fi urmărit în aceste condiții. Astfel (zic eu că) am adus locomotiva BR78 Piko Expert cam pe unde trebuia să fie de la bun început :cool:
Sunetele de BR78 pentru ESU LokSound sunt și ele foarte reușite, deci... poate că este o idee bună achiziția locomotivei BR78 Piko analogice și dotarea acesteia cu decodor ESU LokSound
4.gif
. Decodorul cu sunet Piko nu-i nici el de lepădat, numai că problemele de compatibilitate și indicațiile de utilizare incomplete și exprimate numai în limba germană nu prea m-au încântat.
 

AlexDB

Active Member
21 Februarie 2019
91
50
39
Luminile felinarelor cum se prezinta?
Am achizitionat ieri un BR52 ROCO, acum astept confirmare de retur, deoaree lumina se propaga in jurul tuturor felinarelor de lasa impresia ca ar sta in aer, nu lipite pe locomotiva,
 
  • Like
Reacții: mpursu

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.611
517
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Luminile locomotivei BR78 Piko sunt foarte bine realizate și nu scapă deloc lumină pe unde nu este cazul, după cum se vede în pozele de mai sus.
Cât despre BR52 Roco, este adevărat că lumina scapă un pic pe lângă suporturile felinarelor, însă nu este foarte deranjant. La BR44 Roco scăpările sunt și mai puternice și, dacă stau să mă gândesc, acest fenomen este prezent și la alte locomotive cu faruri detașabile.
 

AlexDB

Active Member
21 Februarie 2019
91
50
39
ROCO 70278 mai exact. Am impachetat-o deja pentru retur. Lumina se propaga atat de mult incat dadea impresia ca felinarele levitau, cel mai rau fiind cel de pe cazan.
De asemenea am observat lumina in cos, care oricum urma sa fie obturata de un generator de fum, si intre primele osii mari, vizibil doar din anumite unghiuri.
Revenind la BR78, exista o tentatie pentru 50609, care o sa fie disponibila la sfarsitul acestei luni.
 
  • Like
Reacții: mpursu

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.611
517
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Cu foarte puține excepții, locomotivele cu abur Maerklin/Trix au mecanismele sertarelor simulate și... celebra problemă a contramanivelelor orientate diferit
4.gif
, iar BR78 Maerklin/Trix nu se regăsește printre acele fericite excepții. Evident, aceste detalii ale bielelor pot să conteze mai mult sau mai puțin la alegerea unei locomotive cu abur miniatură, în funcție de preferințele viitorului posesor. Până și noua BR02 Maerklin/Trix are aceleași probleme.
 
Ultima editare: