Baicoi si ... multe altele

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.867
54
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Un foarte interesant articol aparut anul trecut in Revista Arhitectura si semnat Petru Mortu ne aduce aminte de cladirile tip ale concesiunii Crawley şi Léon Guilloux, cea care a construit linia Ploiesti-Predeal. Ne aplecam azi in special pe cladirile de tip III din care astazi supravietuiesc intr-o forma foarte aproape de original (1879) gara Floresti Prahova, fosta Baicoi, punct de tranzit al liniei spre Valea Prahovei si statie de plecare a disparutei linii de cale ingusta spre Moreni....si gara Caiuti de pe linia Adjud-Onesti.

Floresti Prahova:


sursa TVlad -forumtrenuri.com

Vorbim de un proiect tip la o traveie distana de...vechea gara a Campinei, disparuta azi, proiect de tipul II


sursa delcampe.net

"Construcţia rectangulară era caracterizată de un vestibul generos amplasat central. Acesta era folosit şi de pasagerii vagoanelor clasei a III-a, atunci când erau nevoiţi să aştepte venirea trenului. Pentru vagoanele claselor I şi a II-a sălile de aşteptare, mai mici, erau orientate spre peron, fiind flancate de două coridoare. Tot spre peron se găseau camerele serviciului poştal şi de telegrafie. În legătură cu acesta din urmă şi cu vestibulul central se găsea casa de bilete împreună cu spaţiul de depozitare a bagajelor. Accesul la etaj se făcea printr-o scară balansată, amplasată într-unul dintre colţurile opuse peronului. Cel de-al doilea nivel era destinat personalului gării, fiind alcătuit din mai multe camere, două bucătării şi un grup sanitar, toate accesibile dintr-un coridor central. Subsolul era destinat spaţiilor tehnice."

Ce este si mai interesant in acest articol este mentiunea ca la la incheierea activitatii concesionarul a trebuit sa predea statului roman planurile. Si....statul roman a modificat putin planurile (ca profan absolut eu vad doua diferente: acoperisul si o aripile laterale care mi se par mult mai iestite in afara) rezultand un alt poiect tip (sau sa-i zicem tot ala in varianta V2 :)) planuri dupa care s-au garile Ramnicul Valcea (azi demolata), Turnu Magurele, Calarasi, Mogosoaia (prima gara), Dolhasca...
Personal nu ma impac complet cu ideea, mie aceste cladiri mi se par mai late de unde si distanta diferita intre golurile din laterale. Dar, repet, eu sunt profan. Mi-ar placea sa cunosc parerea unor specialisti.

Revenind la planurile originale, tot ele au stat la baza variantelor mai "scurte" (5 travei) precum:

Doftana (disparuta):



Onesti (disparuta):



sau existentele Pielesti, Isalnita de pe linia Craiovei, finalizata de aceiasi concesiune...
Acestea sunt cladiri de tip IV

Cum ar suna un slogan de reclama, un singur plan, atat de multe posibilitati !

Aaaa....uitam de planuri...sectiune, parter si etaj:







Arhivele Nationale fond fond MLP, dosar 2/1890, paginile 60-62

Din fericire, arhivele noastre pastreaza si schite ale fatadelor pentru mai multe dintre variante.



Folosind joaca cu modularitatea, putem "deduce" planurile garilor de tip I precum Piatra Olt -14 travei Costesti, Filiasi si altele...toate avand la baza proiectul acesta.

Un singur plan...atat de multe gari romanesti.
 

dantm

Well-Known Member
Trenulist
5 Mar 2008
1.916
16
Aici sint ceva poze de pe linia 900, unele par ca seamana cu cele discutate aici
http://forum.lokomotiv.ro/viewtopic.php?f=80&t=10710
 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.867
54
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Multumesc Dane,

vad in reportajul tau o statie de categoria IV la Racari, Timna una de rang III la Botoesti (oribila frema !) .. si cine stie cate mai sunt...
Unele au scapat aproape neschimbate, altele...

Una din cladirile care au scapat putin modificate este "celebra" Pielesti. Daca stai si te gandesti ca e deschisa in 1875....arata bine pentru 141 de ani :)



si daca tot suntem la Pielesti gasiti un "cheiu de marfa" standardizat din vremea concesionarilor. Si nu-l gasiti doar acolo...

 

dantm

Well-Known Member
Trenulist
5 Mar 2008
1.916
16
Oare Cîrcea provine din aceeasi perioada si s-a intervenit asupra ei sau e doar inspirata dupa model?
totusi dupa copertina pare a fi veche



Bals?

 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.867
54
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Bals 100% da. Pastreaza si aerisirile mici de sub streasina !
E o gara tip II, sora candva cu Campina veche.

Indraznesc sa spun ca si Cîrcea este de tip III cu interventii masive. Inlocuirea acoperisului cu un planseu de beton ???
 

pres_mihai

Active Member
Trenulist
16 Iun 2010
145
0
Craiova
LOCATION
Craiova
Si Carcea face parte tot din acelasi categorii de gari, doar ca acum este o gara desfiintata, ea fiind folosita ca locuinta, nu stiu, inchiriata la fosti ceferisti, sau asa ceva. Cred ca oamenii care stau acolo i-au facut modificarile respective.
Gara Pielesti a fost recent renovata, pastrandu-se insa arhitectura originala, am fost chiar acum cateva luni cu treaba acolo la ei si am vazut lucrarile.
 

dantm

Well-Known Member
Trenulist
5 Mar 2008
1.916
16
oare cladirea asta provine din aceleasi radacini fiind apoi ,,actualizata"?

e interesanta copertina fara stilpi de sprijin.