Automotor Tillig TT BR642 Desiro - reparatii si optimizari

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.677
644
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
După cum am mai povestit și în alte subiecte pe acest forum, la căile mele ferate sosesc din când în când trenuri din alte colecții miniferoviare pentru reparații, digitalizări, optimizări etc. De data aceasta a sosit un automotor Desiro BR642, realizat de Tillig la scara TT.
Bietul automotor era într-o stare deosebit de bună ;) (rebusiștii deja știu ce înseamnă o astfel de exprimare), așa că m-am apucat de lucru cât de repede am putut. În primul rând am căutat & găsit un frate geamăn al acestuia https://www.tillig.com/eng/Produkte/produktinfo-02881.html, deci deja aveam un bun punct de pornire pentru studiu.
IMG_007657e.jpg

IMG_007658e.jpg

IMG_007660e.jpg
 
Fostul proprietar umblase în automotor, mi s-a transmis, astfel încât acum nu funcționa deloc. Simpaticul mijloc de transport (mini)feroviar este dotat cu interfață digitală, în care nu am găsit nici decodor și nici dummy-connector. Astfel, cu toate că aveam niște semne de întrebare cu privire la conexiuni, am presupus că sunt corecte și am montat un decodor digital tOm Mini 10202 (felicitări, Gyuri! :cool: ). Cu ajutorul celebrului tOmprogrammer (idem :cool: ) am încercat să alimentez automotorul digitalizat, descoperind astfel... un zdravăn scurtcircuit între roțile acestuia :oops:
OK, după ce am reușit să descopăr scurtcircuitul și să-l înlătur, am plasat din nou decodorul tOm în interfața digitală și am alimentat din nou cu semnal DCC. De data aceasta totul a funcționat normal (sau... aproape normal, după cum aveam să mai descopăr).
IMG_007663e.jpg

IMG_007664e.jpg

IMG_007665e.jpg

IMG_007666e.jpg
 
  • Like
Reacții: nae44 și AdyAero
Automotorul a ascultat de comenzile mers înainte, mers înapoi, aprins lumini, stins lumini. Foarte încântat, am observat că toate LED-urile sunt în bună stare, atât cele galbene și roșii de la faruri, cât și cele galbene de pe riglettele de iluminare interioară. Mai puțin încântat, am observat că iluminatul interior nu poate fi comandat separat de faruri și că o astfel de separare este aproape imposibil de realizat din cauza concepției acestui automotor. Totuși, una peste alta, în etapa actuală automotorul se prezintă mult mai bine decât am sperat, deci sarcina de a-l pune în stare de funcționare în regim analogic părea de acum ușor de îndeplinit :cool:
În urma probelor în regim digital ajuns la concluzia că jumătatea motorizată trage automotorul la mers înainte, respectiv îl împinge la mers înapoi, culorile farurilor respectând sensul de deplasare. Acum, pentru a trece automotorul în regim analogic, căutăm în cutiile cu piese și... NU găsim niciun dummy-connector NEM651, cu toate că eram convins că aveam unul pe undeva :confused:
OK, găsim totuși un singur conector NEM651 care fusese dezlipit de la un alt decodor tOm Mini 10203 aflat în beta-testare. Ne uităm bine la el și identificăm pad-urile acestuia, apoi ne îndreptăm din nou atenția spre automotor, mai precis spre interfața sa digitală unde observăm vreo câteva diode care creează binecunoscutul plus comun purtat de firul albastru. Astfel, conform cunoștințelor noastre despre DCC, pentru transformarea conectorului NEM651 într-un dummy-connector scurtcircuităm pad-urile corespunzătoare firelor roșu-orange-galben, respectiv pad-urile corespunzătoare firelor negru-gri-alb. Odată realizată această operațiune, înlocuim decodorul digital tOm Mini 10202 cu noul dummy-connector și alimentăm automotorul cu plus-pe-dreapta și cu minus-pe-stânga. Surpriză!!! Automotorul a dat înapoi în loc să meargă înainte, iar farurile au respectat această comportare inversată! :oops:
 
După ce șocul surprizei (și nu prea) a trecut, m-am uitat încă o dată la conexiunile pe care se vedeau clar intervențiile fostului proprietar. Ne-observând nimic anormal în faza respectivă, vorba lui Caragiale, ce-mi dă-n gând ideea?! Ia să punem noi înapoi decodorul digital și să alimentăm automotorul cu tensiune continuă plus-pe-dreapta și minus-pe-stânga, ca să știm una și bună. Astfel... am obținut aceeași comportare inversată, deci mi s-a confirmat bănuiala că aveam de-a face cu o zdravănă încurcătură de fire :p
Ca urmare a noului studiu, am rearanjat conexiunile la culegătoarele de tensiune de la roți, am corectat o greșeală de concepție a sistemului electronic intern etc., apoi am reluat testele atât în regim digital, cât și în regim analogic. De data aceasta... succes! :cool:
IMG_007673e.jpg

IMG_007675e.jpg

IMG_007676e.jpg

IMG_007678e.jpg

IMG_007679e.jpg

IMG_007854e.jpg
 
Ultima editare:
OK, acum totul părea să se îndrepte spre reasamblarea automotorului și retrimiterea către actualul proprietar. Totuși... nu eram complet împăcat cu stilul de culegere a tensiunii de la șine pe care l-am observat aici. Anume, primul boghiu este motorizat și fără niciun culegător de tensiune (deși prospectul Tillig parcă spunea ceva despre culegătoare pe stânga), al doilea boghiu are osii întrerupte la mijloc și asigură culegere bipolară, iar al treilea boghiu culege tensiune de la roțile din dreapta. Deci în etapa actuală avem 4atru puncte de contact pentru șina din dreapta și doar două pentru șina din stânga, fapt cu care nu puteam fi de acord.
Studiind mai atent boghiul al treilea, iată ce am găsit:
IMG_007877e.jpg

Da, văzusem bine, ambele capete ale osiilor se sprijină pe culegătoare de tensiune metalice de la care pleacă două fire separate către sistemul electric al automotorului. DAR osiile sunt izolate pe o singură parte, deci cele două fire separate sunt de fapt scurtcircuitate de axele acestor osii și transportă numai tensiunea de la șina din dreapta!!! Atunci... am tăiat câte un capăt al fâșiilor metalice și l-am lipit pe piesa corespunzătoare a boghiului, după care am reașezat osiile astfel încât una să culeagă în continuare tensiunea de pe dreapta și cealaltă să culeagă tensiunea de pe stânga.
IMG_007893e.jpg

După reasamblarea boghiului și re(re-re-re)aranjarea conexiunilor de la boghiuri spre sistemul electric din automotor (don't ask!!!) am constatat că acum avem 3rei puncte de contact pentru șina din dreapta și 3rei puncte de contact pentru șina din stânga, la care contribuie atât boghiul central cu câte două puncte, cât și boghiul al treilea cu câte un punct. Ouf...
 
  • Like
Reacții: anvo5555
După reasamblarea automotorului (don't ask!!!), ia să-l testăm pe șine... dacă avem de unde :p
Fiindcă la căile mele ferate nu există decât șine H0, am improvizat un tronson TT alăturând două perechi de tronsoane Piko G231 lipite cu scotch pe dedesubt, obținând exact cei 12mm regulamentari :cool:
IMG_007895e.jpg

Ce ziceți de asta? :D
IMG_007913e.jpg

IMG_007914e.jpg

IMG_007912e.jpg

Ridicând ușor capătul motorizat al automotorului și sprijinindu-l pe un suport adecvat, am alimentat noua cale ferată cu tensiune continuă variabilă și am constatat funcționarea corectă a simpaticului mijloc de transport (mini)feroviar. Astfel, declar simpaticul automotor TT Tillig BR642 "Desiro" reparat și optimizat
113.gif
 
Așa probam și eu materialul la N sau TT, în urmă cu mai bine de 20 de ani. Apoi am cumpărat câte o bucată de linie flexibilă pentru fiecare scară și le-am fixat pe șipcă de brad. O țineam după o ușă și primeam amenințări că-mi iau pe șale cu ea, de câte ori se incepea Operațiunea Curat.

Simpatic automotorul, cam năzdravăn. :))
 
  • Like
Reacții: mpursu