Automotor necunoscut?

PIF54

Member
18 Iunie 2009
40
0
Pitesti
LOCATION
Pitesti
Mare este Internetul! Cautand prin forumuri, iata ce am gasit:
http://www2.adevarul.ro/reporter-adevarul-foto/inapoi-in-comunism/inaugurarea-caii-ferate-brad-deva

Cu acest tip de automotor am calatorit o data, o singura data, pe undeva prin Moldova, intre Negresti si Bacau, pe timp de noapte.
Il cunoaste cineva? Ne poate oferi cineva informatii suplimentare?

Pe curand,
 
Pot sa te intreb prin ce an ai calatorit cu el ?
Intreb pentru ca intreaga serie a disparut acum 40 de ani.

As fi interesat de orice detaliu iti mai aduci aminte.

PS: sunt vechile serii de automotoare 86 /87 produse de Malaxa prin motorizarea unor vechi vagoane de calatori. Au fost aprox 300 (din memorie) construite intre 1934-1937, si au disparut sub aceasta forma undeva prin 1969-1970.
 
Super... o noua poza interesanta cu automotoarele din seria Malaxa! Felicitari pentru descoperire!

Cum spune si Catalin, sunt niste foste vagoane de calatori, probabil de provenienta maghiara sau austriaca, transformate de Malaxa in automotoare.

In buna traditie a secretomaniei si lipsei de perspectiva istorica de la CFR, informatiile referitoare la acest subiect sunt foarte putine. Un bun rezumat se poate gasi aici: http://www.cfr.ro/jf/romana/2001_9/automotoare.htm

De asemenea, cateva informatii despre subiect se pot gasi in cartea "Buzias, nostalgii feroviare" autori Valentin Ivanescu, Ottmar Loefller, Alfred Martini, Timisoara 2005. Potrivit informatiilor din carte, pagina 101 jos-pagina 102 sus, citez:

"Automotorul CFR pe doua osii din seria B-MOT-M 87.000. Face parte din prima serie de automotoare construite la uzinele Malaxa din Bucuresti, realizate prin motorizarea unor foste vagoane de calatori. Automotorul avea un motor Ganz de 120 CP, transmisie mecanica Ganz, o viteza maxima de 70 km/h si a fost construit in anul 1935. O caracteristica a acestor vehicule era aceea ca deasupra fiecarui post de conducere exista cate un radiator".

La pagina 160 a aceleiasi carti poti vedea un automotor identic celui din poza prezentata, imagine ce provine din colectia Serban Lacriteanu.

Erau niste vehicule destul de eterogene, in seriile respective 86-87 intalnindu-se vagoane cu distanta intre osii diferita, astfel incat si aparentele automotoarelor erau destul de diferite.

As fi in egala masura interesat de orice amanunt iti aduci aminte, spre exemplu impartirea interioara, numarul de locuri, coloritul automotorului, detalii de realizare etc! :D

Multumesc,
 
Buna Dorin,

sa nu trecem cu vederea extraordinara lucrare, monografia Uzinelor Malaxa, lucrare in care aceste automotoare sunt cel mai bine si sistematic tratate.

Dar, astept cu nerabdare sa vedem ce va scrie pif54, ce isi aduce aminte despre calatoria cu acest vehicul...

Prietenii stiu de ce....
 
Catalin, era prin 1960, plus sau minus doi ani. Acel automotor m-a impresionat prin cutia radiatorului pusa pe acoperis si mai avea ceva deosebit de l-am tinut minte, aveam cam 6-8 ani, poate forma generala, caci eram obisnuit cu automotoarele Malaxa, acestea circulau destul de frecvent pe rutele principale.

Sa fac o precizare: eram obisnuit cu automotoarele seriile 77 si 78.

Ce-mi amintesc? Era noapte, automotorul avea o culoare kaki frumoasa, pe mine m-a incantat si am retinut forma exterioara. Detalii despre interior nu-mi amintesc, eram frant de oboseala dupa vreo zece ore de calatorie, facusem un ocol din cauza unor inundatii (erau si atunci) si, odata asezat pe bancheta, nici curiozitatea normala a baietilor nu s-a mai manifestat. Bag seama ca automotorul completa un necesar de trenuri datorita devierilor de trasee impuse de inundatii. Probabil ca altfel ar fi fost un tren cu vagoane normale.
Ani de zile am trait cu nostalgia acelui automotor, dar meseria mea era alta. Acum ma bucur ca am ocazia sa ma lamuresc.

Pe curand!
 
@ PIF,

Multumesc frumos de completari, nici nu stii ce valoroase sunt informatiile "de prima mana" ale cuiva care a fost intr-o minune din astea! Faptul ca era de culoare kaki este mai important decat iti imaginezi... confirma banuielile noastre privitoare la vopsirea postbelica a automotoarelor.

Mi-am permis sa "unesc" toate posturile tale intr-unul singur.

Dupa cum vezi, automotorul are pe exterior, sub ferestre, o dunga de culoare deschisa. Era oare alba sau galbena?

Mai am o intrebare: Ai spus ca ai fost asezat pe bancheta... ce fel de bancheta era? din acelea din sipci de lemn, din plus, sau bancheta din vinilin maroniu in stilul CFR binecunoscut?

Multumesc,
 
Multumesc pentru sistematizare, Victorian, eram prea surescitat de rezolvarea enigmei pentru a mai fi atent la faptul ca monopolizasem site-ul. Cinstit, m-am bucurat enorm sa aflu ca si acel automotor era romanesc. Multa vreme am crezut ca era ceva import sau ramas la caile ferate dupa Marea Unire.
Nu, automotorul nu avea nici o dunga sub ferestre, la acea vreme toate vagoanele erau kaki uni, exceptand automotoarele Malaxa clasa 78-1000 care erau rosu-galben sau albastru-alb (le stiu bine de pe vremea cand formau rapidul Tomis pe ruta Bucuresti-Constanta).
Banchetele, erau din sipci, ca la fostele vagoane de clasa a 3-a. Mai retin luminozitarea redusa, avea niste becuri chioare (de fapt o caracteristica a acelor vremuri). Si zgomotul motorului bine pus la punct, un motor care functiona "ceas". De fapt m-a incantat zgomotul motorului pentru ca era a doua sau a treia oara cand calatoream cu un automotor, era vremea locomotivelor cu aburi si motorul cu ardere interna pe un material rulant de cale ferata si zgomotul sau erau ceva inedit. Mai ales ca nu-l auzeai functionand tot timpul in forta, cum auzeai pufaitul locomotivei cu aburi. Mai oferea motorul cu ardere interna un alt demaraj, era ceva deosebit fata de lomocotiva cu aburi: la locomotiva cu aburi, se mai pleca uneori cu socuri, alteori locomotiva se chinuia ca prinda viteza (mecanicul dadea drumul la reprize de cateva secunde in care locomotiva pufaia des, rotile se-nvarteau nebune, patinand), la automotor niciodata, demarajul era lin si rapid, in zgomotul motorului turat.
Asa cum am spus, cred ca acel automotor suplinea un necesar suplimentar temporar de capacitate de transport, tot asa cum, multi ani mai tarziu, pe la 1978, am calatorit de la Buzau la Faurei cu o garnitura formata din 6 vagoane remorca pentru automotorul 77, garnitura care suplinea un tren de persoane ce-si redusese traseul datorita unor lucrari de refacere pe ruta Buzau-Faurei. Ceea ce am retinut la acel automotor era curatenia in interior, ca automotorul insusi parea ingrijit la exterior, ca nou.

Pe curand!
 
Buna Pif54,

pe baza informatiilor scrise de tine si cautand putin prin hartiile mele, cred ca automotorul cu care ai calatorit acum aproape 50 de ani este 86.016.

Plecand de la urmatoarele aspecte: fata in 3 ape, radiatoarele pe acoperis, interiorul fost clasa a 3-a (banci sipci de lemn si suportul de bagaje identic -adaugirea mea), ruta pe care circula si anul aproximativ, cred ca automotorul in care ai fost era 86.016. Acesta a apartinut intre 1950-1962 remizei Roman (alaturi de alte 2 automtooare) insa numai acesta corespunde descrierii tale.

Motorul care te-a incantat atat de mult este Ganz-ul de 120 CP, motor asimilat ulterior in productie romaneasca tot la Malaxa si care a echipat apoi primele locomotive diesel de manevra romanesti. Initial, vehiculul, pana la razboi a fost vopsit rosu/bej. Ramane o disputa (intelectuala evident) intre pasionatii epocii cand aceste automotoare au capatat verdele.

Am facut o aproximare, nu-ti pot garanta nici pe departe ca am dreptate, insa ma gandeam ca te-ai bucura macar sa-i cunosti "numele".

La data la care ai calatorit cu acest vehicul, acesta se apropia de 25 de ani vechime. Initial, a fost repartizat depoului Constanta, dupa Roman a plecat la Arad.
 
Super, Catalin,
Mi se pare un tur de forta sa reusesti sa identifici un automotor cu atat de putine date!

@Pif,
Un prieten de-al meu si mare pasionat de tehnica si istorie feroviara romaneasca spune ca probabil CFR-ul ar fi iesit mult mai ieftin daca ar fi comandat in strainatate niste automotoare noi decat daca comandand la Malaxa aceasta conversie in automotoare a unor vagoane vechi. Dar s-a preferat aceasta varianta mai scumpa si mai oneroasa deoarece Malaxa facea parte din camarila regala si deci era un "protejat" al regimului respectiv.

Totusi, dincolo de aspectele mentionate, ramane realitatea unor vehicule deosebit de reusite si care inglobeaza rezolvari tehnice de mare rafinament. Oamenii care le-au facut nu au realizat lucruri de mantuiala. Chiar daca unele automotoare mai de inceput inca mai sugereaza conversia vagoanelor initiale, odata cu perfectionarea tehnicii respective nu-ti mai dai seama ce a fost initial si ce a fost adaugat. Respectivele vehicule sunt pur si simplu elegante!

Voiam sa te intreb daca-ti mai aduci aminte macar vag de compartimentarea interioara a automotorului si felul cum te-ai simtit cand ai urcat in vehicul. Fostele platforme de acces ale vagonului fusesera transformate in post de conducere. Cum era cand ai urcat? conducatorul era la postul sau asteptand urcarea calatorilor sau pur si simplu ai trecut printr-un spatiu unde erau niste manete de conducere? Te intreb fiindca probabil un baiat de varsta respectiva trebuie sa fi fost incantat sa treaca asa de aproape de locul de conducere al mecanicului! Ce ma intereseaza mai precis era dimensiunea spatiului respectiv, daca puteai sa treci lejer prin spatele conducatorului sau era un loc stramt, in care prezenta conducatorului deranja trecerea.

Multumesc mult!
 
Multumesc pentru detalii, Catalin. Este, intr-adevar, un tur de forta ce ai facut.
In ce priveste postul de conducere si locul de trecere spre zona calatorilor, greu sa fac vreo afirmatie. Nu de alta, dar se-ncurca in mintea mea calatoriile ocazionale cu automotoare seria 77 si 78. Regret ca nu mai pot oferi informatii certe. Ma bucur, insa, ca enigma mea a fost elucidata gratie ajutorului dumneavoastra.
Referitor la fotografie, se vede garnitura cu doua automotoare si 2 vagoane. Nu-mi dau seama daca sunt sau nu vagoane remorca pentru automotoare seria 77.

Cu stima,
 
Garnitura e formata dintr-un automotor Malaxa, doua remorci (pot fi Malaxa 77 sau Astra pentru ca arata la fel) si in spate cred ca tot o Malaxa provenita din vagon (se vad aerisirile de deasupra geamurilor). Scanul mic ma impiedica sa-ti spun exact ce serie este.
 
Srazvi, automotoarele Malaxa nu erau neaparat "copiate", insa in mod cert in momentul respectiv constructorii de material rulant erau mereu la curent cu avansul tehnologic din domeniu. In perioada respectiva constructorii de material rulant, la fel ca si constructorii de hale de metal, sau inginerii petrolisti, ca sa dau un exemplu care mi-e acum la indemana, se intalneau in mari congrese, in expozitii internationale unde aveau ocazia sa se cunoasca intre ei si sa-si comunice reciproc descoperirile, chiar daca erau totodata concurenti in lumea dura a capitalului.

Asa se face ca automotoarele CFPV facute de Astra Arad nu numai ca seamana destul de bine cu unele automotoarele ce se pot vedea in link-ul pus de tine, dar si folosesc o transmisie si o celula de motorizare achizitionata de la aceleasi fabrici de renume (MAN, Siemens) care furnizau si echipamentele automotoarelor germane.

In definitiv, si astazi locomotivele noastre (ba chiar si anticele automotoare Malaxa CFR!) sunt re-motorizate cu motoare Caterpillar sau Volvo, cu alte dotari si echipamente produse de firme de prestigiu.
 
Mai pe scurt, asa cum astazi daca nu ai vedea sigla sau ai citi marca unui autoturism pe panoul din spate, lateral sau grila radiatorului, cel putin de la distanta, este foarte usor sa confunzi, asa si in trecut "curemtul" sau "moda" desenului industrial trecea de la un producator la altul.
Evident ca existau amanunte/detalii care le diferentiau dar, zic eu, erau nesemnificative pentru imaginea generala.

Sau: anul acesta se poarta mini si pantalon evazat, anul trecut s-a purtat midi si pantalon pana, pe talie, sub talie, etc., etc.
 
Interesant ce spuneti voi .... prin tara vecina si prietena Ungaria se spune ca malaxele sunt copii ale automotoarelor Arpad ! Am vazut si pe un forum de-al lor si la diferite emisiuni TV precum si in revista INDOHAZ .
Poate se insala :?:
 
PDI a spus:
@cablu
copii ale automotoarelor Arpad

Chiar sunt. Astra 751 era identic cu Arpad. Chiar si primele trei rame 1000 Malaxa. Ulterior au fost redesenate si "indigenizate" Malaxa.

PDI

Nu toate trei 1000 au fost asemanatoare cu Arpad, doar "Balan"