Elementele de aerisire intr-adevar au suferit schimbari, si acolo va fi cam dificil sa "ghicesc" cum aratau elementele initiale, tocmai fiindca NU am la dispozitie o asemenea poza!
victorian ,
Dupa ce am studiat mai atent poza cu 1008+1007 exterior si interior din Monografia Uzinelor Malaxa ,se pare ca la 1000 acestea nu au exsistat.(Avea totusi aer conditionat, deci cu aceasta utilitate acele elemente de aerisire nu isi au rostul)
Din unghiul in care este facuta poza acele elemente daca existau trebuiau sa se vada perfect.
Legat de deschiderea geamurilor la 1000(seria noua), o discutie mai veche, in pozele prezente se observa clar ca deschiderea geamurilor era prin tragere in jos de 2 butoni metalici exact ca si in zilele noastre si nu prin manivela , langa geam fiind o masa ceea ce impiedica actionare geamului cu o manivela , automotoarele aveau clasa 2 clasa unica.
Trecand la 750 , ei bine aici se complica treaba.
Se observa elementele de aerisire.
La varianta cu geamurile rotunjite la colturi ,se observa actionarea prin manivela.
In pozele prezentate la o privire mai atenta se pot observa si 750-uri cu 5 ferestre la postul 1 dar si 750-uri cu 3 la postul 1.
Din monografie reiese ca au fost construite in 4 etape.
Etapa 1 este cuprinsa de generatia a 6-a de automotoare
Nr.de fabricaĂžie 194-199 Nr.de inmatriculare 752-757 anul 1939 6 bucati Echipament de tractiune Motorul GANZ VIJaR 170, 240 CP Transmisia tip My1Ew 400 numar de viteze 5 Viteza Maxima 110 Km/h Vopsire Albastru-Crem (Cu exceptia lui 753, vopsit gri - două tonuri)
Obs: Lot experimental echipamente indigene
Motoarele prototip MALAXA-GANZ de 220/275 CP s-au montat pe automotoarele 755 (motor seria 22001) si 757 (motor seria 22002)
Etapa a 2-a este cuprinsa tot de generatia a 6-a de automotoare (aceasta mai mult ca sigur ca este cea cu 5 ferestre la postul 1 , debuteaza cu 758 aflat la rusi)
Nr.de fabricaĂžie 203-205 Nr.de inmatriculare 758-760 anul 1939 3 bucati Echipament de tractiune Motorul GANZ VIJaR 170, 240 CP Transmisia tip GANZ numar de viteze 5 Viteza Maxima 110 Km/h Vopsire Albastru-Crem.
Etapa a 3-a este cuprinsa de generatia a 7-a de automotoare.(se revine la 3 ferestre postul 1)
Anul 1939 Numar Inmatriculare 761-772 ( 770 a fost expus la Targul din Milano în aprilie 1940 , 770 din poze are 3 pe o parte 3 pe alta) bucati 12 motor MALAXA-GANZ putere CP 220/275 Transmisie My1 EW 400 Vit Max 110 Vopsire gri.
Etapa a 4-a cuprinsa tot de generatia a 7-a, executate dupa nationalizare conform documentatiei Malaxa(se trece si la 750 la deschiderea geamurilor prin butoni renuntandu-se la manivele si la geamurile rotunjite)
Anul 1949-1953
1 Bucata Automotor amenajat special pentru Vasile Luca (număr înmatriculare CFR: 773) Motor Malaxa-Ganz / 220 Transmisia My1 EW 400 viteza maxima 110 km/h
16 Bucati automotoare pentru serviciul de calatori. Seria a fost marcata de renuntari la performantele si exigentele din anii &8217;40. Noile conditii de aprovizionare au impus modificari si simplificari la motorul Malaxa-Ganz 220 reducandu-i puterea la 190 CP. Aceasta a antrenat micsorarea vitezei maxime la numai 80 km/h impunand utilizarea automotorului pe linii secundare. Panoul de comanda prin butoni a fost înlocuit cu comenzi prin manete. sorturile laterale au fost desfiintate etc. (nr. înm. CFR: 774-789) Motor Malaxa-Ganz / 190 Transmisia My1 EW 400.
4 bucati automotoare pentru serv. de comandament (nr. înm. CFR: 790-793)
Aici se pare ca a aparut in monografie o eroare.
Automotorul Malaxa 774 este unul salon cu sorturi si viteza maxima de 110 km/h.(probabil acesta este cel construit pentru Vasile Luca iar 773 intra la etapa a 3-a inainte de nationalizare).