Automatizarea placii de intoarcre a locomotivelor

Big_boy

Well-Known Member
9 Ianuarie 2009
458
7
53
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Oare a reusit cineva sa rezolve automatizarea placii de intoarcere a locomotivei nu ma refer la cele cumparate si automatizate ci la cineva care si-a confectionat sau doreste sa-si confectioneze o placa turnanta pentru locomotive si sa automatizeze rotirea acesteia astfel incit sa se opreasca la linia dorita....
 

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ianuarie 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Salut, se studiaza problema si la Timisoara, totul este posibil cu un pic de studiu. Caut o imagine pe care am gasit-o pe net si o postez, sa vezi o solutie posibila. In general se face actionarea cu un mecanism demultiplicator de viteza, deci cu un melc roata melcata sau transmisie cu curea ca sa scada turatia motorului electric. Ceea ce se impune este oprirea exacta in cota. Asta de regula se face cu senzori optici, trebuie facute insa niste teste pentru a vedea daca oprirea este ferma si mai ales suficient de precisa, in caz contrar se folosesc solutii suplimentare. Doua posibilitati:
- mecanism cu bile mici si canale circulare, care sa blocheze turnanta in pozitie fixa
- solutie cu mici electromagneti
 

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ianuarie 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Nu mai am siteul de unde am dat jos imaginea, insa am aceasta imagine.
Problema este insa ca nu stiu daca este libera de copyright, adica disponibila pentru postare publica.
Pentru a evita mici neplaceri, trimite-mi daca doresti adresa de mail si iti voi trimite imaginea.
Dupa ce voi experimenta propriile montaje si voi confectiona turnanta voi posta oricum aceste imagini aici.
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
te referi la o automatizare a opririi exact la linia la care doresti tu? Ar fi simplu de utilizat un motor pas cu pas.cunoscand numarul de pasi pe rotatie,afli cate rotatii trebuie sa faca motorul pentru a roti turnanta la unghiul potrivit.numarul de pasi trebuie sa corespunda cu numarul necesar pozitiei liniei.fiecare linie cu numarul sau de pasi.A si eventual daca folosesti reductor sa fi atent la calculul nuarului de pasi.
alta solutie una mai simpla ar fi sa folosesti ceva senzor optici sau magnetici care sa intrerupa alimentarea motorului actionarii.sezorii sa fie activi numai la linia la care vrei sa ajunga turnanta....deci practic comanzi motorul si cand ajunge in dreptul senzorului respectiv,acesta sa ii taie alimentarea.senzorul sa fie activat din acelasi buton cu motorul.
 

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ianuarie 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
sogard_2003 a spus:
te referi la o automatizare a opririi exact la linia la care doresti tu? Ar fi simplu de utilizat un motor pas cu pas.cunoscand numarul de pasi pe rotatie,afli cate rotatii trebuie sa faca motorul pentru a roti turnanta la unghiul potrivit.numarul de pasi trebuie sa corespunda cu numarul necesar pozitiei liniei.fiecare linie cu numarul sau de pasi.A si eventual daca folosesti reductor sa fi atent la calculul nuarului de pasi.
alta solutie una mai simpla ar fi sa folosesti ceva senzor optici sau magnetici care sa intrerupa alimentarea motorului actionarii.sezorii sa fie activi numai la linia la care vrei sa ajunga turnanta....deci practic comanzi motorul si cand ajunge in dreptul senzorului respectiv,acesta sa ii taie alimentarea.senzorul sa fie activat din acelasi buton cu motorul.
Asta face schema de care am vorbit. Desi specificatiile prevad ca este vorba despre utilizarea la o placa turnanta trebuie asigurata o pozitie foarte precisa de oprire pentru a se asigura continuitatea sinelor. Din ce am vazut eu, se folosesc fante inguste pentru senzorii cu pricina dar fara teste nu stiu cum se comporta.
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
\din prima nu o sa mearga corect.insa cel mai bine e cum zice stage,trebuie realizata si reglata la "fata locului" de reusit o sa reuseasca sa o faca.
 

bogdan_g

Active Member
Trenulist
2 Ianuarie 2009
171
0
bucuresti
LOCATION
bucuresti
... faceti voi partea mecanica ... si ma ocup eu de comanda (sunt mai multe modalitati in functie de solutia mecanica aleasa)
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
7
Constanta
LOCATION
Constanta
Probabil ca s-ar putea rezolva in mod foarte elegant cu motoare pas cu pas, dar ar fi necesara o electronica logica destul de sofisticata care sa miste turnanta. Nici o problema pentru un electronist priceput in numaratoare de tact, insa unul ca mine si-ar prinde urechile!

De aceea, eu ma gandeam la o solutie mai simpla bazata pe comenzi electrice, care foloseste pentru comanda un comutator basculant fara retinere cu trei pozitii: Comutatorul sta in mod normal in pozitia din mijloc, poate fi miscat in pozitia stanga -care corespunde rotirii anti-orare a turnantei sau in pozitia dreapta -care corespunde rotirii orare.

Cred ca si turnantele reale sunt comandate in acelasi fel.

Odata "pornita" turnanta se invarte singura si se opreste singura la prima "statie". Daca doresc s-o mut la o anumita statie, tin comutatorul/maneta de comanda apasat pana cand urmatoarea statie este cea care ma intereseaza, moment in care las maneta de comanda libera: turnanta ajunge la locul potrivit si se opreste singura.

S-ar baza pe o pista circulara pe care apasa un brat sesizor cu arc, iar pe pista respectiva exista niste "came" de forma triunghiulara care la pozitia potrivita intra intr-o crestatura triunghiulara din bratul sesizor. Forma triunghiulara e foarte importanta, fiindca in felul acesta pozitia de oprire ar fi unica. Cand bratul este lasat in jos, actioneaza un contact de rotire automata a motorului. Cand este ridicat de cama, se intrerupe contactul de alimentare al motorului si turnanta se opreste instantaneu. Contactele de actionare ale comenzii sunt in paralel cu acest contact de oprire, deci actionand butonul de comanda pot "porni" turnanta oprita in statie.

Desigur, o sa-mi ziceti ca e posibil ca ansamblul sa aiba o oarecare inertie. Cred ca si forma triunghiulara a camei ar putea ajuta la oprirea instantanee a ansambului, insa daca nu e suficient as adauga ca eventual acel contact care taie alimentarea motorului sa taie totodata si alimentarea unui electromagnet care tine ridicati niste saboti de frana care apasa pe volantul motorului. Sistemul se aplica (mai complicat, cu temporizare) la motoarele de lift, unde e de asemenea nevoie de oprire intr-o pozitie foarte precisa!
 

Big_boy

Well-Known Member
9 Ianuarie 2009
458
7
53
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Uitati ce am gasit pe net...
http://www.muet-digirail.de/pdfmgmt_data/files/Drehscheibenbeitrag%20aus%20EK%202008-09.pdf
din pacate nu stiu germana...daca cineva stie si poate sa explice il rugam sa o faca....
 

bogdan_g

Active Member
Trenulist
2 Ianuarie 2009
171
0
bucuresti
LOCATION
bucuresti
oricum nu se poate face decat in genul asta (pic-uri) ... adica solutii mecanice (electro-mecanice) sunt dar doar la nivel teoretic. in practica niciodata nu se poate opri motorul exact in pozitia care trebuie (eu sunt proaspat modelist feroviar ... dar am doua heli -uri construite,f ull funtionale cu motor termic adica 6 servo-uri comandate manual si cu relatii intre ele plus informatie de la un giroscop...si acolo ca si in cazul alinierii perfecte a sinelor la o turnanta, pozitia la un moment dat cat si controlul motorului este o mare problema) ... ma rog, in cazul unei turnanante (pt ca exsita ceva mai mult spatiu) se mai poate utiliza o solutie bazata pe conuri si electromagneti, ... dar care nu este chiar o solutie (cei priceputi la mecanica probabil ca pot explica mult mai bine asta)
 

bogdan_g

Active Member
Trenulist
2 Ianuarie 2009
171
0
bucuresti
LOCATION
bucuresti
revin cu propunerea mea si anume .. prezentati voi solutia mecanica si eu rezolv partea logica a lucrurilor .... ma gandesc acum ca s-ar putea folosi un 555 si un 4028, deci fara pic-uri dar nu imi dau seama exact ...
 

gicu

Well-Known Member
22 Aprilie 2008
297
0
Tg-Jiu
hobby-trenulete.blogspot.com
WEBSITE
http://hobby-trenulete.blogspot.com/
YAHOO
cornea.gigi
LOCATION
Tg-Jiu
Este o imbunatatire adusa placii rotative la care s-a montat un motor electric actionat printr-un electromagnet pas cu pas , totul se rezuma la acel circuit electric format din 8 integrate actionate printr-un sistem digital SELECTRIX de la FLEISCHMANN cuplate la un decodor care impreuna cu un releu comanda roata dintata sa se opreasca exact unde trebuie.
A fost desfiintata actionarea manuala si s-a montat acel circuit care se vede jos de tot , care este comandat digital , in rest este o explicatie a constructiei placii si modificari aduse acesteia.
s-a facut o adincitura in placa si s-a modificat putin axul central si s-au montat pe motor niste inele de cauciuc pt. amortizarea socurilor.
Toate acestea sint cuplate la un comutator care schimba sensul de rotatie.
Totul este comandat prin calculator la care se adauga acel sistem digital SELECTRIX .
 

interzis

Active Member
13 Noiembrie 2009
165
0
Arad
LOCATION
Arad
nu mai zice nimeni nimic aici? s-a gasit vreo solutie?

o schema cu comparatoare de genul folosite la servo mecanisme nu s-ar potrivi?
din pacate nu mai am colectiile Tehnium, acolo erau publicate astfel de scheme.

daca nu ma insel (deh, 20 de ani de atunci) erau cu niste amplificatoare operationale de tip norton.

pe axul turnantei s-ar pune un potentiometru si alt potentiometru va dicta pozitia ceruta. iar schema electronica va actiona astfel incat sa re-echilibreze diferenta intre cele doua potentiometre.
cam asta era ideea schemei de care imi aduc eu aminte.
probabil cineva mai "fresh" in electronica stie despre ce vorbesc.

bafta