Probabil ca s-ar putea rezolva in mod foarte elegant cu motoare pas cu pas, dar ar fi necesara o electronica logica destul de sofisticata care sa miste turnanta. Nici o problema pentru un electronist priceput in numaratoare de tact, insa unul ca mine si-ar prinde urechile!
De aceea, eu ma gandeam la o solutie mai simpla bazata pe comenzi electrice, care foloseste pentru comanda un comutator basculant fara retinere cu trei pozitii: Comutatorul sta in mod normal in pozitia din mijloc, poate fi miscat in pozitia stanga -care corespunde rotirii anti-orare a turnantei sau in pozitia dreapta -care corespunde rotirii orare.
Cred ca si turnantele reale sunt comandate in acelasi fel.
Odata "pornita" turnanta se invarte singura si se opreste singura la prima "statie". Daca doresc s-o mut la o anumita statie, tin comutatorul/maneta de comanda apasat pana cand urmatoarea statie este cea care ma intereseaza, moment in care las maneta de comanda libera: turnanta ajunge la locul potrivit si se opreste singura.
S-ar baza pe o pista circulara pe care apasa un brat sesizor cu arc, iar pe pista respectiva exista niste "came" de forma triunghiulara care la pozitia potrivita intra intr-o crestatura triunghiulara din bratul sesizor. Forma triunghiulara e foarte importanta, fiindca in felul acesta pozitia de oprire ar fi unica. Cand bratul este lasat in jos, actioneaza un contact de rotire automata a motorului. Cand este ridicat de cama, se intrerupe contactul de alimentare al motorului si turnanta se opreste instantaneu. Contactele de actionare ale comenzii sunt in paralel cu acest contact de oprire, deci actionand butonul de comanda pot "porni" turnanta oprita in statie.
Desigur, o sa-mi ziceti ca e posibil ca ansamblul sa aiba o oarecare inertie. Cred ca si forma triunghiulara a camei ar putea ajuta la oprirea instantanee a ansambului, insa daca nu e suficient as adauga ca eventual acel contact care taie alimentarea motorului sa taie totodata si alimentarea unui electromagnet care tine ridicati niste saboti de frana care apasa pe volantul motorului. Sistemul se aplica (mai complicat, cu temporizare) la motoarele de lift, unde e de asemenea nevoie de oprire intr-o pozitie foarte precisa!