Roman si Dac au fost niste branduri destul de apreciate... chiar daca fabrica de la Braşov se numea (şi se numeşte) Roman... cu toate astea, până în 2006 nu s-a produs niciun autobuz la Braşov.
Denumire de Roman a apărut în anii '70, când s-a început producţia după licenţă MAN: autobuze Roman 112 (după MAN 750) şi camioane la Braşov. Deci, e destul de logic că era vorba de RO MAN, adică MAN românesc.
Ulterior au apărut şi alte modele de vehicule (derivate ăn mai mică sau mai mare măsură din cele sub licenţă MAN) care fie nu mai semănau a MAN, fie aveau motoare Saviem (mai ales la camioane, dar şi autobuze).
La camioane nu prea te pot lămuri, dar la autobuze...
în 1979 s-a renunţat la producerea de Roman 112 şi s-a trecut la Dac 112 UDM (Urban Diesel Modernizat, produs până în 2000 fără modificări dpdv tehnic... Romanurile 112 mai erau numite şi Dac 112 UD, deşi în acte apăreau simplu ,,Roman 112"). Noul UDM, deşi păstra toată partea tehnică a Romanului 112 nu mai arăta deloc a Roman. Tot în '79 a apărut şi varianta articulată, Dac 117UD (produs între 1979 şi 1998) care... avea acelaşi motor cu 112 UDM, deşi autobuzul era mai greu. în schimb, varianta interurană, Roman 111 a fost produsă până în 1994 (!) fără mari modificări (se livrau pe comandă autobuze cu alte motoare, mai puternice... dar majoritatea ,,clienţilor", adică a IJTL-urilor şi IRTA preferau varianta standard).
Prin anii '80 a apărut Dac 112 RDT (Roman (!) Diesel Turist), autocar aşa-zis de lux pt. export în Irak. Ă
Ĺži de bun ce era, după primul lot tov. Saddam le-a refuzat

) Se folosea, în premieră, un motor de 320 CP, turbo, atât el cât şi cutia fiind plasate în spate... cum şasiul era, probabil, derivat din cel de Roman 111 (care avea un motor mai uşor) majoritatea Dacurilor 112 RDT au sfârşit rupte de la mijloc (şi cele rămase au fost ranforsate). Bine... ,,majoritate" e mult spus, nu cred să fi fost mai mult de 100-200 produse. Acum abia dacă mai vezi câte unul la stradă.
Tot în anii '80 a apărut şi o variantă de 9m pentru Roman 111, numită Roman 109. Cu motor licenţă Saviem... în rest, ca dotări, era identic cu 111-le, doar că mai scurt cu 2m.
în 1994 au fost înlocuite cu Rocar (deh, deja se schimbase denumirea fabricii) 111 RDTM (Roman (!) Diesel Turist Modernizat) / I111-192 (identic cu 111 RDTM dar... fără dotări interioare, doar cu bord şi scaun şofer) şi Rocar Montana (cel de 9m). în afară de face-lift (inspirat din Dac 112 RDT), partea tehnică a rămas la fel.
Cam astea ar fi seriile mari de autobuze româneşti, au mai existat diverse serii mici, gen
Rocar Satelit (cel verde din link),
Roman A8 (pe sasiu de camion întors, cu motor în faţă, produs paremi-se la IRA Tg. Mureş, oricum nu la Autobuzul sau Roman Bv).
în fine, în 2006, ing. Dorian Igescu a proiectat autobuzul de 9 m
ElCar Igero. S-a asociat apoi cu Roman Bv (unde îşi fabrică ElCar-ul), proiectându-le şi lor
versiunea de 12 M (Roman 17.280 HOLL şi HOCLL), ce se vinde sub denumirea de Roman. Desigur, nu are nimic în comun cu vechile Roman 111 & 112.