La capatul nordic al garii Rm Valcea se desfasoara lucrari de descarcare sarcina arheologica (cred ca asa le spune) ca parte a proiectului de reconstructie a garii.
Ce mi-a atras atentia a fost o fundatie circulara de piatra, sub fostele linii 4 si 5, dupa cum se vede in poza de mai jos, facuta de pe noul viaduct din apropiere.
[url=http://i283.photobucket.com/albums/kk285/giuseppe29b/arheologie%20feroviara%20Rm%20Valcea/DSC00616.jpg][/URL]
[url=http://i283.photobucket.com/albums/kk285/giuseppe29b/arheologie%20feroviara%20Rm%20Valcea/DSC00614.jpg][/URL]
Diametrul exterior al fundatiei este de 13m iar grosimea zidului de 1,3m. Din centru spre una dintre laturi pleaca ceva ce pare a fi canal de scurgere, din beton acoperit la partea superioara cu piatra. De la portar am inteles ca nu s-a gasit o iesire a respectivului canal la exteriorul zidului. Adancimea canalului e de fix 20 cm si pe pereti este un strat de namol negru (poate fi cenusa imbibata cu apa).
[url=http://i283.photobucket.com/albums/kk285/giuseppe29b/arheologie%20feroviara%20Rm%20Valcea/DSC00594.jpg][/URL]
Intrigant este fundamentul circular de beton plasat excentric, pe fundatia de piatra. Acesta prezinta cateva nise de dimensiuni 20cm x 20cm in care s-au gasit urme de lemn - probabil grinzi. Orientarea niselor ar fi facut ca respectivele grinzi de lemn sa se uneasca in centrul fundatiei circulare de piatra. Fundatia de beton are de asemenea o inclinatie evidenta spre centrul fundatiei de piatra.
[url=http://i283.photobucket.com/albums/kk285/giuseppe29b/arheologie%20feroviara%20Rm%20Valcea/DSC00643.jpg][/URL]
Din interiorul fundatiei s-a excavat moloz amestecat cu bucati de caramida, iar din zona fundatiei circulare excentrice s-a excavat un material afanat negru, care presupun ca ar fi cenusa scoasa din focarul locomotivelor cu aburi. Straturile se vad in planul indepartat al fotografiei urmatoare, stanga cenusa si dreapta caramida si molozul. Interesant este ca cele doua materiale par a se combina la mijloc, ca si cum ar fi fost depuse in acelasi timp.
[url=http://i283.photobucket.com/albums/kk285/giuseppe29b/arheologie%20feroviara%20Rm%20Valcea/DSC00604.jpg][/URL]
Am inteles ca nu se va excava si cealalta jumatate a fundatiei fiindca se afla pe teritoriu privat (linia de demarcatie CFR / privat trece peste mijlocul structurii).
Atat pietrele cat si stilul de constructie a fundatiei sunt identice cu fundatia fostei cladiri a garii (acum vizibila). La fel si caramizile gasite in excavatie, identice cu cele ale cladirii garii. Din cate stiu, cladirea garii dateaza de la sfarsitul sec XIX.
Un detaliu picant, in excavatie, la nivelul solului fundatiei, s-a gasit un glont netras inscriptionat cu data aprilie 1913.
Primul meu gand a fost ca fundatia este a unui turn de apa, dat fiind locatia acestuia, cam in zona unde ar fi oprit locomotivele care se indreptau spre nord, fapt care ar fi explicat si prezenta cenusei.
Totusi, ramane neexplicata fundatia de beton excentrica.
Mai mult, in remiza din Rm. Valcea, adica la vreo 300 de metri distanta, exista un turn de apa asemanator celui din Jiblea, care pare a fi de o seama cu gara. Nu vad rostul existentei a doua turnuri de apa atat de aproape, decat daca perioadele lor de existenta nu s-au suprapus.
Mai mult, fundatia turnului de apa din Jiblea si a celui din remiza este octogonala, nu rotunda ca aceasta.
Harta orasului din anul 1922 arata ca gara avea doar 3 linii, insa nu arata nici o constructie circulara in zona viaductului (pe atunci pasaj pe sub cf).
[url=http://i283.photobucket.com/albums/kk285/giuseppe29b/arheologie%20feroviara%20Rm%20Valcea/DSC00656.jpg][/URL]
Totodata se observa (scuzati calitatea) o cladire circulara la capatul liniilor din depou, ceea ce poate fi turnul de apa existent si astazi in remiza.
[url=http://i283.photobucket.com/albums/kk285/giuseppe29b/arheologie%20feroviara%20Rm%20Valcea/DSC00660.jpg][/URL]
Paznicul imi zice ca nici arheologii nu stiu inca ce a fost acolo, asa ca apelez la ajutorul dumneavoastra pentru a dezlega misterul. Am auzit ca se vehiculeaza si ideea de adapost civil in timpul razboilui, sau de placa turnanta.
Sper sa fie un subiect interesant de discutie
Scuzati calitatea sapunierei.
Ce mi-a atras atentia a fost o fundatie circulara de piatra, sub fostele linii 4 si 5, dupa cum se vede in poza de mai jos, facuta de pe noul viaduct din apropiere.
[url=http://i283.photobucket.com/albums/kk285/giuseppe29b/arheologie%20feroviara%20Rm%20Valcea/DSC00616.jpg][/URL]
[url=http://i283.photobucket.com/albums/kk285/giuseppe29b/arheologie%20feroviara%20Rm%20Valcea/DSC00614.jpg][/URL]
Diametrul exterior al fundatiei este de 13m iar grosimea zidului de 1,3m. Din centru spre una dintre laturi pleaca ceva ce pare a fi canal de scurgere, din beton acoperit la partea superioara cu piatra. De la portar am inteles ca nu s-a gasit o iesire a respectivului canal la exteriorul zidului. Adancimea canalului e de fix 20 cm si pe pereti este un strat de namol negru (poate fi cenusa imbibata cu apa).
[url=http://i283.photobucket.com/albums/kk285/giuseppe29b/arheologie%20feroviara%20Rm%20Valcea/DSC00594.jpg][/URL]
Intrigant este fundamentul circular de beton plasat excentric, pe fundatia de piatra. Acesta prezinta cateva nise de dimensiuni 20cm x 20cm in care s-au gasit urme de lemn - probabil grinzi. Orientarea niselor ar fi facut ca respectivele grinzi de lemn sa se uneasca in centrul fundatiei circulare de piatra. Fundatia de beton are de asemenea o inclinatie evidenta spre centrul fundatiei de piatra.
[url=http://i283.photobucket.com/albums/kk285/giuseppe29b/arheologie%20feroviara%20Rm%20Valcea/DSC00643.jpg][/URL]
Din interiorul fundatiei s-a excavat moloz amestecat cu bucati de caramida, iar din zona fundatiei circulare excentrice s-a excavat un material afanat negru, care presupun ca ar fi cenusa scoasa din focarul locomotivelor cu aburi. Straturile se vad in planul indepartat al fotografiei urmatoare, stanga cenusa si dreapta caramida si molozul. Interesant este ca cele doua materiale par a se combina la mijloc, ca si cum ar fi fost depuse in acelasi timp.
[url=http://i283.photobucket.com/albums/kk285/giuseppe29b/arheologie%20feroviara%20Rm%20Valcea/DSC00604.jpg][/URL]
Am inteles ca nu se va excava si cealalta jumatate a fundatiei fiindca se afla pe teritoriu privat (linia de demarcatie CFR / privat trece peste mijlocul structurii).
Atat pietrele cat si stilul de constructie a fundatiei sunt identice cu fundatia fostei cladiri a garii (acum vizibila). La fel si caramizile gasite in excavatie, identice cu cele ale cladirii garii. Din cate stiu, cladirea garii dateaza de la sfarsitul sec XIX.
Un detaliu picant, in excavatie, la nivelul solului fundatiei, s-a gasit un glont netras inscriptionat cu data aprilie 1913.
Primul meu gand a fost ca fundatia este a unui turn de apa, dat fiind locatia acestuia, cam in zona unde ar fi oprit locomotivele care se indreptau spre nord, fapt care ar fi explicat si prezenta cenusei.
Totusi, ramane neexplicata fundatia de beton excentrica.
Mai mult, in remiza din Rm. Valcea, adica la vreo 300 de metri distanta, exista un turn de apa asemanator celui din Jiblea, care pare a fi de o seama cu gara. Nu vad rostul existentei a doua turnuri de apa atat de aproape, decat daca perioadele lor de existenta nu s-au suprapus.
Mai mult, fundatia turnului de apa din Jiblea si a celui din remiza este octogonala, nu rotunda ca aceasta.
Harta orasului din anul 1922 arata ca gara avea doar 3 linii, insa nu arata nici o constructie circulara in zona viaductului (pe atunci pasaj pe sub cf).
[url=http://i283.photobucket.com/albums/kk285/giuseppe29b/arheologie%20feroviara%20Rm%20Valcea/DSC00656.jpg][/URL]
Totodata se observa (scuzati calitatea) o cladire circulara la capatul liniilor din depou, ceea ce poate fi turnul de apa existent si astazi in remiza.
[url=http://i283.photobucket.com/albums/kk285/giuseppe29b/arheologie%20feroviara%20Rm%20Valcea/DSC00660.jpg][/URL]
Paznicul imi zice ca nici arheologii nu stiu inca ce a fost acolo, asa ca apelez la ajutorul dumneavoastra pentru a dezlega misterul. Am auzit ca se vehiculeaza si ideea de adapost civil in timpul razboilui, sau de placa turnanta.
Sper sa fie un subiect interesant de discutie
Scuzati calitatea sapunierei.