Alimentare centrala Digi 1

cheluIS

Active Member
Trenulist
9 Decembrie 2014
219
58
Iasi
LOCATION
Iasi
Apelez la colegii de pe forum cu urmatoarea problema :
Diorama este comandata de Centrala Digi1 care era alimentata cu T3 - 16V AC/28VA deci cca. 1,75 A .Am schimbat cu un traf toroidal de 16V AC/40 VA deci un curent de cca. 2,5 A .
La sfatul colegului dac am schimbat alimentarea centralei cu un alimentator laptop 16V DC , 3,1 A .
Cand am pornit centrala prima data am observat ca vagoanele lumineaza mult mai slab iar farurile la locomotive sunt foarte slabe .Am pornit o locomotiva - la viteza maxima de-abia atinge jumatatea vitezei pe care o atingea cand era alimentata cu T3 .Am inversat + cu - la alimentarea centralei - la fel.
Am masurat tensiunea in gol si in sarcina pe alimentatorul de laptop - 16,21V.
Are cineva o idee ?
 

cornelTT

Well-Known Member
Trenulist
21 Iunie 2010
755
79
Bucuresti
corneltt.simplesite.com
WEBSITE
http://corneltt.simplesite.com/
LOCATION
Bucuresti
Dac㒠e corect ce ai scris, atunci tu ai înlocuit o surs㒠de tensiune alternativ㒠cu una continu㒠(laptop).
S-ar putea s㒠pierzi puterea deoarece tensiunea continu㒠de la sursa de laptop este redresat㒠a doua oară’.


uite un link s㒠te ajute (cu ajutorul colegului DAC, eu mi-am fă’cut o central㒠digital㒠completă’.)


http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=35440


Spor
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Alimentatorul de laptop este 'stabilizat' adica tensiunea oferita este cvasi-constanta indiferent de consumul de pe circuit. Asta inseamna ca locomotivele vor rula cu viteza constanta, iar iluminarea vagoanelor si farurile locomotivelor vor fi de asemenea constante, indiferent de numarul lor pe diorama.

Pe de alta parte, transformatoarele ofera tensiunea specificata (efectiva) la curentul maxim suportat; cu cat diorama consuma mai putin, cu atat tensiunea va fi mai mare, la curent nul ajungand la 1,4X.

Astfel, un transformator de 16V ofera in gol, dupa redresare si filtrare, o tensiune (la varf) de ~ 21V. Ca urmare, vitezele si intensitatea iluminarii vor depinde si de numarul consumatorilor.

NMRA recomanda o tensiune DCC la sine de 14,75V dar accepta un maxim de +2V deci 16,75V. Daca toate dioramele ar avea tensiunea DCC la sine stabilizata de, sa zicem, 15V atunci nu numai ca vitezele pe circuit ar fi constante indiferent de numarul locomotivelor, dar ar fi si identice pe diorame diferite ! Si atunci se justifica reglarea CV5 (viteza maxima) la o valoare 'prototipica' corespunzatoare vitezei la scara a locomotivei...
 

cheluIS

Active Member
Trenulist
9 Decembrie 2014
219
58
Iasi
LOCATION
Iasi
Va multumesc pentru raspunsuri .Am citit si topicul indicat de cornelTT si m-am lamurit.Multumesc dac pentru precizarile privind standardul statiilor digitale.

La masuratori am folosit 2 multimetre digitale :



Am facut urmatoarele masuratori (2 valori - aparat negru/galben):

-iesire alimentator laptop : DC 16,33V / 16,39V
-scala 200 AC intre sine : AC 19,40V / 15,79V ?!
-scala 20 DC intre (-) sursa si o sina: 8,22V / 8,24V
a doua sina: 8,29V / 8,33V
-intre sine punte redresoare + C de 1 microF : DC 19,11V / 14,57V

si,nu stiu daca intereseaza :
-frecventa semnal : 6,1...6,2 kHz / 6,1 ...6,1 kHz

In concluzie in configuratia cu alimentator laptop cu iesire stabilizata de 16V DC / 3,1A tensiunea la sine este de cca 16,5V DC .Asa ramane ! Acum sunt in norme.

Trebuie sa recalculez si sa schimb toate rezistentele de limitare de la vagoane pentru ca acum lumineaza ca opaitele .
Dupa ce schimb rezistentele am sa rulez 4 garnituri (atat am) si 9 vagoane luminate ( 5 de la ICE si 4 etajate) si am sa masor curentul consumat la iesirea alimentatorului stabilizat - sper sa nu crape centrala.Dupa aceea am sa pornesc si camera cu emitator de pe locomotiva sa vad la cat urca amperajul.

Ne mai auzim .
 

cheluIS

Active Member
Trenulist
9 Decembrie 2014
219
58
Iasi
LOCATION
Iasi
Am schimbat alimentatorul de la macaze si panoul de comanda de 14V / ??A cu un alimentator de laptop de 16V/4A DC.Am constatat ca toate motoarele de macaz Piko (pe care le consideram cam "unreliable") merg impecabil. Le-am frecat pe toate 15 si nu au mai dat nicio eroare.
Din punctul meu de vedere a meritat investitia :
-alimentator 16V/3,1A pentru centrala = 92 RON
-alimentator 16V/4,0A pentru macaze = 95 RON
Recomand !
 

cheluIS

Active Member
Trenulist
9 Decembrie 2014
219
58
Iasi
LOCATION
Iasi
Am schimbat rezistentele la luminile de la vagoane .

Am masurat curentul consumat la iesirea din alimentator laptop (intre iesirea alimentator si intrarea Digi1) si tensiunea la sine cu punte redresoare si C de 1 microF.

Consumurile sunt cam asa :

-centrala Digi1 in gol : 30mA , 14,53V
-ICE cu lumini pe loc : 80mA
-ICE viteza maxima :350mA
-Locomotive pe loc : aprox. 30mA
-Locomotive v. max. : aprox. 300mA
-vagoane etajate 4 buc. : 140mA

La un calcul simplist pe un traseu cu 3 loc. + ICE cu lumini + 4 vag etajate cu lumini = 900mA + 350mA + 140mA = aprox. 1,4A

Sursa de 3,1A ar trebui sa tina .

Acum urmariti filmarea cu 2 loc + ICE + etajate si observati consumul indicat de aparat si tensiunea la sine . Precizez ca garniturile ruleaza cu viteza maxima . Nu merg mai repede !

http://youtu.be/IQ5TlLY9Wxs

Deci consumul este de 0,81A dar tensiunea scade la 9,5V .
Am masurat tensiunea DC la iesirea alimentatorului laptop:
-trenuri stationate,vagoane luminate - 15,51V
-garniturile in miscare - 13,23V

Concluzia pe care o trag eu este ca sursa nu face fata.Cred ca trebuie sa ma intorc la traful toroidal si sa-i fac o sursa stabilizata de 16V.

Pentru 2 garnituri solutia cu alimentator laptop merge dar pentru o diorama mare cu multe garnituri , cu planuri de dezvoltare - BOD , bucla intoarcere - cum intentionez sa fac mai departe , cred ca trebuie ceva mai serios.

Va rog pareri , concluzii ...
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Ceva nu pare a fi in regula cu alimentatorul tau; eu am unul Toshiba de 15V / 5A si la consum de 32mA furnizeaza 15,26V iar la 627mA coboara usor la 15,21V.

Conteaza mult si felul in care ai cablat diorama: ai nevoie de un 'bus' central cu cabluri de 1,5 - 2 mm2 conectat la centrala digitala, care da ramuri laterale de 0,5mm2 pt. fiecare 1 - 1,5 m de traseu. Aceste segmente sunt formate din sine cositorite, sunt izolate intre ele si pot functiona ca zone detectie pt. BOD-uri. In principiu NU te bazezi pe papucii de metal pt. transmiterea curentului electric intre sine.

Intre segmente se lasa in spatiu de 1mm pt. compensarea fluctuatiilor de lungime cu temperatura. Este util si un 'terminator' de 100ohm + 100nF serie, la capatul 'bus'ului cel mai indepartat de centrala.
 

cheluIS

Active Member
Trenulist
9 Decembrie 2014
219
58
Iasi
LOCATION
Iasi
Diorama este alimentata intr-un singur loc.
Deocamdata nu am segmentat-o in sectoare (blocuri).
Intr-adevar lungimea traseelor este considerabila - peste 60 m de sine . Sa inteleg ca ar trebui sa duc alimentare cu tensiune in diferite locuri ca sa evit pierderile de tensiune pe lungimea sinelor ?
 

cheluIS

Active Member
Trenulist
9 Decembrie 2014
219
58
Iasi
LOCATION
Iasi
"Assumption is the mother of all f----ups ! Sau mai pe romaneste verifica tot inainte sa bagi in priza .
Multumesc inca o data dac pentru sugestii .Am verificat toate contactele , legaturile , firele ... nimic in neregula . :-x

Intr-un sfarsit ma gandesc sa verific clipsul de conectare a alimentarii la sine (PIKO 55275) - pe care l-am montat acum 8 ani ! . Oxidat la greu .

Watch now :

http://youtu.be/JeNCraDDFf0

Viteza de pe traseu e data de lok diesel . ICE-ul fuge mult mai tare .
Tensiunea la alimentator sta pe 16,25V.

:D :D :D
 

MARIANRAHOVA

Active Member
13 Septembrie 2008
151
0
bucuresti
LOCATION
bucuresti
Deci sa intelegeam ca toata tarasenia era de la clipsul oxidat. Eu de mult am renuntat la clipsuri,lipesc cablul direct pe sina.
 

veb

Active Member
16 Februarie 2015
68
22
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Incepand de astazi experimentez is eu o problema cu centrala Digi 1 alimentata la transformatorul din kit. Diorama mea ruleaza in prezent 2 garnituri digitale si ilumineaza o gara cu led-uri SMD.

Astazi am montat cateva felinare alimentate tot din centrala Piko, dupa care, la prima proba, dupa aprox. 1 min ambele garnituri se opresc iar ledul centralei palpaie rapid.

Gandindu-ma ca problema se datoreaza introducerii noilor consumatori in circuit, am scos complet atat iluminatul stradal cat si cel din gara si le-am conectat la alt transformator.
Din pacate problema persista, dupa 1 min, garniturile se opresc.

Rulate separat, ambele garnituri functioneaza fara probleme. Care sa fie cauza ?
 

sesamcave

Well-Known Member
Trenulist
1 Aprilie 2016
776
17
Brexit country.
LOCATION
Brexit country.
Ciao,

E foarte posibil ca cele 2 garnituri sa consume mai mult decat poate traful centralei....te lasa sa mergi cu ele si apoi, dupa ce se trece peste cat poate duce traful, traful intra in protectie....

Parerea mea !

Marius.

Ps:
Cand aveam Digi 1, si eu am observat anomalii de gen cand erau 2 locomotive pe sina.
 

veb

Active Member
16 Februarie 2015
68
22
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Da, dar pana azi am rulat fara probleme cele doua garnituri. Comportamentul este cel descris in manualul cebtralei pentru situatia in care consumul depaseste puterea sursei. Dar de ce a mers pana acum?
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Verifica sa nu ai vreun scurt facut de introducerea noilor consumatori.
 

veb

Active Member
16 Februarie 2015
68
22
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Astazi am umblat la partea electrica:
- am eliminat toti consumatorii aditionali
- am pus mai multe puncte de alimentare pe sine (distanta maxima 2m intre ele)
- am pus o 'magistrala' de alimentare de 1.5 sau 2 de care am legat toate aceste puncte de alimentare.
- am redus la minim lungimea firelor
- am masurat consumul celor doua locomotive separat si impreuna. Impreuna am avut un consum maxim de 820mA (sub puterea transformatorului Piko)
- nu am observat o crestere a consumului inainte de oprirea garniturilor

Am inlocuit temporar transformatorul PIKO cu un alt transformator marca Kleinbahn care teoretic e mai slab decat cel PIKO: 14V, 7.5VA. Cu acest transformator nu se mai opreste insa viteza maxima si luminile locomotivelor sunt de intensitate mai scazuta decat cu transformatorul Piko.
 

strofo

Active Member
29 Februarie 2012
96
11
Ploiesti / Bucuresti
LOCATION
Ploiesti / Bucuresti
Sterge sina... cu alcool si o carpa alba curata. Apoi mai sterge putin si rotile. Vei fi uimit cat de tare se innegreste carpa. Ideal ar fi sa-ti cumperi unul-doua vagoane de curatat.
Dupa o ora de rulat, la mine liniile sunt pline si deja incep sa faca figuri.
 

veb

Active Member
16 Februarie 2015
68
22
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Negasind nicio rezolvare la problema mea, am scris la Piko. Dupa aproximativ 1h am primit un raspuns sec:

Dear Mr. Bogdan

it is probably a defect in the digi1. Please complain to the retailer.

with best regards

Monika Müller
Vertrieb

In orice caz, astazi mi-a sosit un stabilizator de laptop IBM achizitionat de pe Okazii la 16V, 2.5A cu care merge foarte bine. Ruleaza deja de 20 min fara nicio oprire.

Totusi, sunt curios de ce dintr-o data n-a mai vrut sa functioneze cu traful original. Poate au pus un 'timebomb' in el sa te forteze sa cumperi T3 :)