ALCO FA, o poveste de 7 decenii

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
81
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Cred ca toti le stim din filme. Anul acesta aceste masini implinesc 7 decenii de cand au aparut pe linii, demonstrand impreuna cu F -urile concurentei, suprematia conceptului diesel-electric in fata regelui abur. ALCO FA, simplitate anilor '40 sau masinile care au schimbat definitiv peisajul feroviar pe toate continentele.

Plecam de la capota si desenul inconfundabil devenit "brand" pentru multi ani. "Vinovata"...divizia de design a GE. Interesant e ca GE a fost cel interesat ca masinile consortiului ALCO si GE sa se distinga printr-un desen...altfel. Omul din fata plansei: Raymond E. Patten, un designer industrial specializat in ... electrocasnice. In mod evident Patten a reusit, la 7 decenii distanta silueta ALCO este inconfundabila, fie in State, America de Sud, Australia, Spania, Grecia...sau mai stiu eu unde li s-au mai invartit rotile.



Primul FA, construit in ultima luna a lui 1945 si livrat in 1946 ca si “demonstrator” (din pacate pe la noi nu prea exista conceptual asta, dar hai sa-i zicem popular “mostra”) aici in 23 iunie 1960 cand ajunsese la GM&O (foto Richard Neumiller). Initial masina avea o caseta luminoasa cu numarul si pe cabina (idea a fost abandonata ulterior) si o minunata streasina pentru scurgerea picaturilor de ploaie, pe care o regasim la cunoscutele PA…. Amplasarea farului central mai jos a permis designerului sa se joace cu formele capotei dandu-i aspectul masiv, agresiv desi aceasta capota ascunde... aproape nimic.



In postul de conducere... In spatele scaunului se vede robinetul de frana. Probabil, pentru cel plecat din fata focarului si cu capul mereu iesit pe geamul lateral in bataia vantului si a fumului, acesta era Raiul...



Austeritatea anilor '40 ( primul exemplar a plecat in probe in 1946) si falsul sentiment de siguranta pe care ti-l da o capota masiva dar ...goala... In capota frontala nu exista decat ventilatia motoarelor de tractiune ale boghiului 1 si un radiator pentru incalzirea cabinei mecanicului.



Ventilatia motoarelor de tractiune de la boghiul 2 (plasa din stanga) si motorul V12 de 1600CP denumit "poetic" ... 244. Reteta de success a acestor masini (ca si a celor construite de concurenta EMD) era simpla: un motor supraalimentat (cam toate la baza erau motoare de nava din ww2 care isi dovedisera fiablitatea pe marile lumii) un generator electric si restul de elemente auxiliare, dispuse sobru intr-un pragmatism absolut.

 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
7
Constanta
LOCATION
Constanta
Excelent, merci frumos pentru lectia de istorie Catalin!

Uite ca nu mi-am pus pana acum intrebarea CE anume este sub capota aceea impozanta... desi daca stau sa ma gandesc, n-ar trebui sa existe acolo mai multe decat la Sulzerele noastre, care au cabina chiar in fata. Evident e doar o smecherie de design, dar e una extrem de reusita! Nici macar nu e singura; desi nu ne dam seama pe moment, designul a fost extrem de important dintotdeauna. Spre exemplu, celebrul Titanic a avut nevoie, pentru echilibrarea imaginii, de un al patrulea cos...unul fals, care nu era conectat la nici un fel de caldare!