Aerotrenul GM-TI

Pantiru

Well-Known Member
15 Aprilie 2011
396
1
Braila
LOCATION
Braila
Astazi am urmarit un documentar despre trenurile americane pe Viasat History,in care era ca subiect principal viziunea futurista a americanilor din anii '50,cand explozia traficului rutier era in plin avant,iar americanii isi orientau drumetiile pe sosele in detrimentul trenurilor.
In anul 1052 un consortiu de companii feroviare care isi vedeau afacerile in pericol au hotarat sa scoata pe sine un tren revolutionar,care sa inglobeze ideile inginerilor auto intr-o garnitura de tren si in 1955 apare Aerotrenul GM-TI,cu modificari radicale fata de ceea ce circula in acel timp:



Aceasta garnitura din start era sortita esecului de a revigora traficul feroviar din cauza suspensiilor locomotivei si vagoanelor,imprumutate din proiectele auto,suspensii pe perne de aer.
La acea vreme sinele americane erau fabricate din tronsoane de 12m imbinate clasic,ceea ce in momentul trecerii osiilor peste acele imbinari se nastea efectul de trambulina,lucru sanctionat imediat de catre calatori prin evitarea calatoriilor cu trenul.
S-au construit doar doua asemenea garnituri a caror locomotive dezvoltau 1200CP,la o viteza de 150Km/h,o garnitura a ajuns la fier vechi(erau din aluminiu),iar cealalta la muzeul cailor ferate americane.
 
Inteleg ca locomotiva era una cu motoare diesel sau de care propulsie folosea?
Are un design interesant pentru acele vremuri.Foarte interesant documentarul,pacat ca nu am Viasat History
 
Trenul s-a numit "Aerotrain" (Aerotrenul) si a fost construit de General Motors Electro-Motive Division (nu stiu de la ce vine acel TI).

Dar...ca desen nu era chiar atat de diferit de ce existase pana atunci. Trenuri aerodinamice (inspirate in special din desenul aeronavelor) existau in State de la mijlocul anilor '30.
Ce era cu adevarat diferit de ceea ce construisera pana atunci era constructia trenului.

O garnitura era compusa dintr-o locomotiva de 16m si Vmax 160 km/h (nu 150) si 10 vagoane foarte scurte pe 2 osii si suspensie pneumatica (!) de doar 12.2m lungime, 3,27m inaltime si greutate de doar 16t. Vagoanele erau inspirate din desenul autobuzelor GM (celebrele fishboal).

Locomotiva (diesel electrica de 1200 CP) s-a dovedit in trafic mult prea slaba pentru garnitura. Vagoanele prea usoare si suspensia pneumatica au fost solutii nefericite. Vagoanele erau prea...saltarete....calatoria cu ele devenind una de nedorit si garniturile erau evitate de calatori.

GM a construit 2 garnituri folosite ca "demonstrator", adica date in folosinta companiilor feroviare spre testare. In urma folosirii in trafic obisnuit au rezultat multe puncte slabe printre care: locomotiva era prea slaba, datorita formei accesul in timpul reparatiilor era un cosmar, fiecare garnitura avea o singura locomotiva si o anumita ordine a vagoanelor (ultimul vagon avea platforma deschisa in traditia vechilor vagoane nord americane) si necesita intoarcere la capat de drum, vagoanele erau "saltarete" (doar 16t greutate) pe suspensie pneumatica.
Din aceste motive nimeni nu a comandat vehiculul si 11 ani mai tarziu (in 1966) cele doua garnituri de test au fost retrase definitiv.

Amandoua locomotivele exista, impreuna cu cate 2 vagoane in doua muzee, in St. Luis si Green Bay.

NGABY, ai mai sus raspuns si la intrebarea ta.
 
Catalin,nu imi permit sa te contrazic,esti mult mai documentat ca mine,eu am pus in pagina ceea ce au spus cei de la Viasat adica,viteza de 150Km/h si ca una din garnituri a fost data la fier vechi dupa ce au fost retrase cele doua garnituri lansate pe sine,am mai gasit o poza:

 
In ultima poza nu este trenul de care vorbim ci este unul din trenuletele destinate copiilor dintr-un parc de distractii si care copiaza forma Aerotrain.
 
Un film interesant de doar 10 minute despre Aerotrain si despre exemplarul ce supravietuieste in St Luis gasiti aici:

http://www.youtube.com/watch?v=oItV2ymPPGM

NGABY, chiar daca lucratura celor de la GM a fost un esec, cautarea unei solutii optime a continuat si in 1968 a aparut Turbotrain al celor de la United Aircraft model ce a avut succes si a fost folosit pana in 1980 (State) si 1982 (Canada).
Pana astazi a ramas cel mai rapid tren propulsat de o turbina cu gaz (274.9 km/h). In serviciul obisnuit deparea rar 200km/h...
 
Am vazut partial documentarul de pe Viasat si la fel ca in filmul de pe youtube, spuneau ca designul provenea din industria auto. Acuma nu e foarte clar de ce au spus ca o garnitura a fost data la fier vechi. Dar au spus ca mostenirea aerotrenului a fost folosita la trenul Acela al Amtrak.
 
Ultima poza cu acel Turbotrain facut de catre americani,nu se poate deschide si am cautat imagini cu el,iata ce am gasit:



si inca o garnitura deosebita: