Actionare macaz

rastel

Well-Known Member
10 Martie 2010
499
0
Cornetu
LOCATION
Cornetu
Dupa ce am construit decodorul lui Paco pentru patru macazuri, nemultumit fiind de modul greoi de configurare (cu multimouse-ul nu se pot schimba CV-urile, singura metoda de modificare a acestora fiind modificarea sursei programului, recompilarea acesteia si reprogramarea PIC-ului) si de faptul ca nu pot polariza corect macazurile, m-am decis sa incerc si versiunea pentru un singur macaz dar care permite polarizarea acestuia.
Se stie ca versiunea originala necesita utilizarea unui releu bistabil, releu pe care, in conformitate cu bafta mea, nu l-am gasit pe nicaieri.
Asa ca astazi am luat la puricat ASM-ul si iata ce a iesit:



Dupa 30 de min. am modificat codul sursa, l-am compilat si functioneaza ireprosabil. Mentionez ca montajul care se vede in filmulet este cel pentru decodorul cu patru iesiri, modificat in viteza. In locul bobinelor releelor am montat pentru teste doua LED-uri.
Versiunea finala va utiliza doar iesirea corespunzatoare unuia dintre LED-uri (nu este necesara folosirea a doua relee, ci a unui releu cu doua grupe de contacte)
 

rastel

Well-Known Member
10 Martie 2010
499
0
Cornetu
LOCATION
Cornetu
Aparatul meu foto este cam batran, nu se descurca prea bine cu lumina artificiala. Mai fac un filmulet maine pe lumina naturala.
 

d0ru_b

Well-Known Member
9 Noiembrie 2008
364
0
Cluj-N / Lugoj
YAHOO
doru_basaliga
LOCATION
Cluj-N / Lugoj
@rastel : sunt relee, eu am cateva ramase, daca le vrei da/mi un pm
nu te chinui cu relee normale. daca vrei polarizare cel mai eficient e releul bistabil
 

rastel

Well-Known Member
10 Martie 2010
499
0
Cornetu
LOCATION
Cornetu
@d0ru_b, e adevarat ca cel mai eficient (din punctul de vedere al consumului) este releul bistabil. Dar eu voi avea pe diorama doar 6 macazuri, deci consumul (cu toate releele alimentate) va fi de vreo 200mA. Intrucat voi rula simultan maxim 3 locomotive cu un consum de 200 - 250mA pe locomotiva, nu voi avea probleme de alimentare.
Avantajul versiunii modificate este ca pot fi folosite relee normale, care se gasesc in toate magazinele de electronice si au un pret derizoriu. Oricum, eu am o caciula de astfel de relee
:D
Alt avantaj este ca in cazul macazurilor fara inima polarizata, cele doua iesiri pot comanda direct (prin rezistente de limitare a curentului) LED-urile semaforului, deci schema se simplifica mult. Sau daca semaforul are mai multe LED-uri conectate in paralel, se foloseste un tranzistor care suporta un curent mai mare decat iesirea PIC-ului.
 

rastel

Well-Known Member
10 Martie 2010
499
0
Cornetu
LOCATION
Cornetu
Iata si doua poze cu versiunea pentru testare.

LED-ul care atarna artistic in stanga indica starea decodorului (normal sau programare), iar cele doua LED-uri din dreapta arata pozitia acelor macazului.


Pe dosul cablajului se vad cele doua rezistente care limiteaza curentul prin LED-uri.

Iata si un filmulet in care se vede cum sunt comutate cele doua LED-uri la sfarsitul curse servo-ului.
 

d0ru_b

Well-Known Member
9 Noiembrie 2008
364
0
Cluj-N / Lugoj
YAHOO
doru_basaliga
LOCATION
Cluj-N / Lugoj
rastel a spus:
Avantajul versiunii modificate este ca pot fi folosite relee normale, care se gasesc in toate magazinele de electronice si au un pret derizoriu. Oricum, eu am o caciula de astfel de relee
:D
Alt avantaj este ca in cazul macazurilor fara inima polarizata, cele doua iesiri pot comanda direct (prin rezistente de limitare a curentului) LED-urile semaforului, deci schema se simplifica mult. Sau daca semaforul are mai multe LED-uri conectate in paralel, se foloseste un tranzistor care suporta un curent mai mare decat iesirea PIC-ului.
eu ti/am zis cum era mai simplu si cum au facut si altii inaintea ta. daca tu preferi sa reinventezi roata, multa bafta !
 

rastel

Well-Known Member
10 Martie 2010
499
0
Cornetu
LOCATION
Cornetu
Sincer, nu vreau sa reinventez roata. Si nici gaura la macaroana. Am spus de ce am ales solutia asta. Pe langa asta, cum am precizat si mai sus, cred ca aceasta solutie este ideala pentru cei ce nu au macazuri cu inima polarizata. Nu vad logica actionarii LED-urilor cu un releu, fie ca acesta este bistabil sau monostabil, cat timp pot actiona direct LED-urile din microcontroler sau cu un tranzistor. Bafta !
 

rastel

Well-Known Member
10 Martie 2010
499
0
Cornetu
LOCATION
Cornetu
Iata ca dupa o pauza foarte lunga, am proiectat si cablajul pentru decodor, utilizabil cu orice macaz fara inima polarizata.



La pinii 6 si 7 (JP3) si respectiv masa se conecteaza prin intermediul a doua rezistente de limitare a curentului led-urile semnalului aferent macazului.

Este primul cablaj realizat in Eagle, de regula eu folosesc varianta "clasica" de proiectare, adica hartie si creion.....



Daca cineva vrea sa proiecteze o varianta mai compacta a cablajului, poate posta rezultatul muncii aici....
Mentionez ca asm-ul, desi e modificat de mine, ramane proprietatea intelectuala a lui PACO, deci e disponibil la fel, adica "free of charge". Doritorii ma pot contacta pe PM pentru a le da fisierele, deoarece nu pot atasa aici asm-ul si hex-ul.

In continuare m-am gandit sa mai fac o modificare, pentru a putea utiliza acelasi decodor si pentru o bariera cu actionare automata/manuala, dar astept sa-mi vina cheful :D
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Foarte bine. A iesit super. Vreau sa imi spui te rog ce se intampla cu servo-ul cand cuplezi decodorul la alimentare. Isai cauta punctul de 0 dupa care revine la pozitia initiala ? La mine din pacate facea asta, si tijele de actionare desi erau otelite se strambau in ultimul hal. asa ca am cam renuntat la actionarile cu servomotoare.
 

rastel

Well-Known Member
10 Martie 2010
499
0
Cornetu
LOCATION
Cornetu
Da, fenomenul exista, dar depinde foarte mult de servo (nu am o explicatie din pacate). Eu am folosit servo-uri Futaba S3107, S3114 (ramase de la aero si elicoptere) si nu am avut probleme cu tije indoite. Pentru comparatie, am folosit si clone de Hitec HS-55, si acestea smuceau foarte mult la cuplarea alimentarii. Cel mai bine s-a comportat Futaba S3003, care misca imperceptibil.
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Da, cred ca de aici se trage problema. Servourile mele sunt niste chestii pe la 20 de lei bucata deci nu ma pot astepta sa fie prea bine puse la punct.
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Daca ai grija ca inainte de deconectarea tensiunii sa setezi macazurile in asa fel incat la reconectare smucitura sa fie spre interiorul macazului, nu mai ai probleme cu tije indoite. Util aici este un RouteControl care sa iti pozitioneze mai multe macazuri la o singura apasare. Sau o solutie soft (Rocrail) care stie sa pozitioneze automat un macaz in repaus.
 

d0ru_b

Well-Known Member
9 Noiembrie 2008
364
0
Cluj-N / Lugoj
YAHOO
doru_basaliga
LOCATION
Cluj-N / Lugoj
Referitor la macaze si actionarea cu servo, nu prea conteaza modul in care ti/ai setat decodorul, la alimentare servo-ul tot va smuci acul macazului, am patit/o si eu si altii inaintea mea. Poate ca sunt servo-uri care nu smucesc atat de tare dar din cate stiu, toate la alimentarea cu tensiune isi duc bratul in pozitia de zero. Din soft sau din montarea servo-ului cu mare arta sub macaz nu prea se poate face mare lucru.

Problema trebuie rezolvata strict mecanic, daca macazul are un mecanism cu arc care sa mentina acul in pozitia setata este simplu, practic nici nu trebuie sa avem un contact permanent intre bratul servo-ului si acul macazului. Servo/ul va da doar acel impuls care sa asigura comutarea macazului din arcul intern. dar daca este vorba de macaze fara mecanism de retinere, asa cum e cazul la roco h0e atunci e f f complicat... e necesara mentinerea acului in pozitia data de servo, strict din servo e foarte greu de facut. incep sa cred ca actionarea cu servo mai trebuie sa contina ceva pe langa servo si macaz... un soi de mecanism auxiliar de retinere a acului. legatura mecanica intre servo si acel mecanism nu trebuie sa fie permanenta pentru a permite servo-ului sa sara la pornire in zero fara sa deplaseze macazul cu totul.

deocamdata sunt fortat sa caut o modalitate de a aseza un servo langa macaz, sub macaz nu pot din motive de constructie a modulului. actionarea va trebui sa fie una liniara, deci transformand deplasarea unghiulara a bratului servo-ului in miscare liniara. ma gandeam sa ma prind pe traversa care prinde acul macazului dar prin intermediul unui alt mecanism, nu direct prin servo pentru ca are sanse mari sa imi smulga acul afara.
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Iata un exemplu de conectare langa macaz a servo-ului (mascat de constructie):


Tendinta la smucire este catre dreapta ecranului, prin urmare am grija ca acele sa fie lasate in aceasta pozitie (abatut), smucitura miscandu-le doar pana la jumatatea pozitiei 'direct'.

Setarea decodorului lui Paco este facuta astfel incat miscarea unghiulara sa corespunda precis cursei acelor, legatura rigida mentinandu-le in cele 2 pozitii chiar in absenta arculetului.

Oricum, intentionez sa mut servo-ul sub osb, si probabil ca o sa folosesc o actionare elastica gen Prognosis care sa imi tensioneze usor acele la capetele cursei. (scap astfel si de problema smuciturii)
http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5795
 

lokomoto

Active Member
2 Mai 2008
97
2
Arad
YAHOO
lokomotodcc
LOCATION
Arad
Salutare,
transformarea miscarii circulare a bratului servoului in miscare liniara se poate realiza cu un mecanism de tipul Scotch Yoke, adaptat mecanic la conditile de pe
placa. La sierra.ro gasesti teava de alama cu diametru de 3 mm exterior si 2 mm interior pentru ghidaj si tija din otel de arc de 1,5 mm pentru actionare, pe care le poti fixa prin cositorire de o placa textolit placata cu cupru de tip PCB, placa pe care se poate fixa si servo-ul,...restul tine de imaginatie si de indemanare.
Cand apuc sa finalizez montajul postez poze si un filmulet insa pana atunci un link cu principiul mecanismului Scotch Yoke:

http://www.youtube.com/watch?v=G-KSbTajl_8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=hsaoTo1vuY4&NR=1
 

d0ru_b

Well-Known Member
9 Noiembrie 2008
364
0
Cluj-N / Lugoj
YAHOO
doru_basaliga
LOCATION
Cluj-N / Lugoj
dac a spus:
Iata un exemplu de conectare langa macaz a servo-ului (mascat de constructie):
ceva de genul asta va trebui sa fac si eu, ai indesat in casuta aia si decodorul sau ai plecat cu fire ?

dac a spus:
Tendinta la smucire este catre dreapta ecranului, prin urmare am grija ca acele sa fie lasate in aceasta pozitie (abatut), smucitura miscandu-le doar pana la jumatatea pozitiei 'direct'.
si le schimbi manual la fiecare taiere a alimentarii? am vazut ca pana si servo-urile lasate in zero pleaca la plimbare la repunerea sub tensiune
dac a spus:
Setarea decodorului lui Paco este facuta astfel incat miscarea unghiulara sa corespunda precis cursei acelor, legatura rigida mentinandu-le in cele 2 pozitii chiar in absenta arculetului.
sunt destul de multe de zis despre softul acela, oricum problema setarii vitezei si a unghiului este prost documentata. am avut multe batai de cap pe tema asta si am ajuns la concluzia ca nu e bine sa te joci cu setarile alea prea mult, risti sa iti dai peste cap totul, mai ales daca ai montat servo-ul sub modul. de asta as prefera sa nu ma bazez pe miscarea exacta servo-ului si prefer o imbinare elastica.
dac a spus:
Oricum, intentionez sa mut servo-ul sub osb, si probabil ca o sa folosesc o actionare elastica gen Prognosis care sa imi tensioneze usor acele la capetele cursei. (scap astfel si de problema smuciturii)
http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5795
am vazut adaptorul dar nu asta caut, din cate vad nu blocheaza acul macazului si depinde prea mult de miscarea servo-ului, smucitura va exista si cu acest adaptor.
lokomoto a spus:
Salutare,
transformarea miscarii circulare a bratului servoului in miscare liniara se poate realiza cu un mecanism de tipul Scotch Yoke, adaptat mecanic la conditile de pe
placa. La sierra.ro gasesti teava de alama cu diametru de 3 mm exterior si 2 mm interior pentru ghidaj si tija din otel de arc de 1,5 mm pentru actionare, pe care le poti fixa prin cositorire de o placa textolit placata cu cupru de tip PCB, placa pe care se poate fixa si servo-ul,...restul tine de imaginatie si de indemanare.
Cand apuc sa finalizez montajul postez poze si un filmulet insa pana atunci un link cu principiul mecanismului Scotch Yoke:

http://www.youtube.com/watch?v=G-KSbTajl_8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=hsaoTo1vuY4&NR=1
s-ar putea sa fie asta rezolvarea , stiam de el, nu stiam ca asa se cheama. si acul macazului cine ti/l tine in pozitie ? servo-ul sau ai alt arc?

Ms de info si spor la modelit !
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
1. casuta este facuta pe dimensiunile servo-ului + cursa bratului

2. pozitia abatut corespunde din fericire inchiderii circuitului traseului principal deci de obicei macazul se afla asa. Daca am folosit linia laterala incerc sa nu uit sa il aduc pe abatuta inainte de power-off.

3. firmware-ul servo-ului lui paco este destul de bine facut si permite ajustarea f. fina a cursei. Este insa cam greu de setat avand in vedere ca reglezi un singur parametru (unghiul) fata de o pozitie centrala; era mai simplu cu 2 setari de unghi corespunzatoare celor 2 pozitii.

4. daca actionarea este elastica, cursa servo-ului poate fi usor mai mare decat este necesar si asta va asigura blocarea acelor la capetele cursei. (iar elasticitatea poate prelua si socul smuciturii)

5. tot un fel de Scotch-Yoke a folosit si @prognosis
 

lokomoto

Active Member
2 Mai 2008
97
2
Arad
YAHOO
lokomotodcc
LOCATION
Arad
Pentru lamurire ce inseamna scotch yoke si cum m-am decis eu sa-l implementez
cate-va schite:
1. principiu


2. posibil mod de implementare ce asigura elasticitate


3. o varianta artizanala pe principiul cremalierei insa foarte rigid


4. solutie comerciala special pentr servo standard.






@dac o precizare: procedeul folosit de @prognosis este biela-manivela cu o reductie a cursei miscari circulare, la capatul actionarii macazului miscarea tot circulara este insa cu o raza mult mai mica decat la capatul unde actioneza bratul servoului. datorita razei mici miscarea este perceputa ca fiind liniara.

Pentru actionare exclusiv servo recomand si varianta esu:

http://www.esu.eu/en/products/switchpilot/switchpilot-servo/

poate comanda 4 servo, reglajele se pot face din butoanele de control unghi +/-, viteza de comutare, railcom si se poate folosi in comanda analogica,...mai multe detalii la esu pe site.