Actionare macaz - varianta dacrail

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
In sfarsit am reusit sa-mi fac timp sa trec actionarile sub blat !

Ma decisesem in cele din urma pt. actionari cu servo-uri, comandate in digital de servopoint-ul lui Paco. Problema mare era partea mecanica, ce trebuia sa obtina o cursa liniara de 3mm, pornind de la o rotatie unghiulara a bratului servo-ului. In plus vroiam o miscare a acelor cat mai aproape de realitate (durata ~ 3 sec.)

Aveam nevoie asadar de un unghi de rotatie a bratului servo-ului de 90-100° (un unghi mai mic ar fi insemnat fie o durata mai mica, fie necesitatea scaderii vitezei de rotatie din softul servopoint-ului, care ar fi dus la sacadarea miscarii)

Mai mult, actionarea trebuie sa fie si elastica, pt. a asigura mentinerea acelor la capetele cursei si in plus, sa poata prelua socul de initializare a servo-ului.

Pt. traversarea blatului am folosit tija filetata de 3mm, perforata la capatul superior unde am fixat cu o piulita o parghie de 15mm lungime facuta din coarda de chitara de 0,4mm.


Am urmarit ca ansamblul sa nu depaseasca nivelul sinei, intrucat exista material rulant cu garda extrem de joasa (vezi macaraua Roco).


Sub blat, am fixat de tija filetata o parghie de cablaj de 45mm lungime; am transformat astfel cursa de 3mm a acelor in una de 9mm. Aceasta corespunde deplasarii celui mai mic brat al servoului, la o rotatie de 90-100°.


Legatura brat servo - parghie este facuta din sarma de 0,8mm (agrafa de birou) care poate fi indoita usor pt. reglarea fina a pozitiei de zero (mijlocul cursei); reglajul amplitudinii cursei facandu-sa din soft.
Desi Paco spune ca reglajul de "range" este intre 1 - 50, pt. unghiul de 100° am setat valoarea 70 fara nici o problema.

In ciuda aparentelor, intregul montaj este surprinzator de robust si precis in pozitionarea acelor. In plus, sistemul de parghii reduce drastic si socul initierii servo-ului la o miscare de nici 0,5mm.
Iata si un filmulet: http://www.youtube.com/watch?v=oL1ssMj3CZo
 

d0ru_b

Well-Known Member
9 Noiembrie 2008
364
0
Cluj-N / Lugoj
YAHOO
doru_basaliga
LOCATION
Cluj-N / Lugoj
Arata interesant , ai putea face o filmare sub blat?
Problema principala era legata de saltul in zero grade la pornire( unele servo/uri fac urat de tot, sogard stie mai bine despre ce vorbesc :p )

In rest, miscarea e de nota zece, poti lega si lanternele de macaz de axul servo/ului.
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Servo-urile astea Zebra ZS-F135 (34ron la hobby rc) au la initializare o svacnire in sens orar de ~15°, deci 1/6 din cursa de lucru; asta duce dupa cum spuneam, la o miscare a parghiei elastice de numai 0,5mm, cam ca jocul dintre cei 2 bumbi ai tijei acelor. De aceea acele abia daca simt ceva...
 

d0ru_b

Well-Known Member
9 Noiembrie 2008
364
0
Cluj-N / Lugoj
YAHOO
doru_basaliga
LOCATION
Cluj-N / Lugoj
merge excelent.
multumesc de filmare

daca vrei sa incerci si cu alte servo/uri, da/mi un pm.
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Partea frumoasa a actionarilor digitale este ca permit controlul atat in regim automat cat si manual. Cum utilizarea MMaus-ilor in acest scop este anevoioasa, si pt. ca oricum aveam disponibil un modul XbusTCO
m-am decis sa ii confectionez si un panou de comanda.

Fireste, cele mai spectaculoase sunt cele care includ o diagrama a liniilor si macazurilor din statii, mai ales daca butoanele de comanda sunt dublate si de led-uri de feed-back pt. controlul pozitiei acestora.

Motive legate de spatiul disponibil m-au determinat insa sa caut o alternativa mai compacta. Initial am construit o tastatura de 10/9 cm cu 40 taste, deci capabila de a comanda decodoarele cu adresa intre 1 - 20.


Desi corespunde cerintelor de acces rapid la cat mai multe decodoare ocupand un spatiu minim, pana la urma m-am hotarat la un panou de comanda minimal, care sa deserveasca doar cele 5 macazuri de la intrarea in gara.


Utilizarea comutatoarelor in locul butoanelor push, aduce si un avantaj colateral, pozitia acestora permitand identificarea rapida a pozitiei macazurilor. (in absenta comenzilor date de MMaus sau PC...)
http://www.youtube.com/watch?v=rubC1eCIglc

"Pe cale de consecinta" - ah cat imi place expresia asta ! - tastatura de mai sus este disponibila, daca exista vreun posesor de XbusTCO interesat...
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Ok, din filme rezulta ca functioneaza ok. La fel ca ale mele.
Intrebarea este alta: se smuceste cand alimentezi montajul ? cauta punctul de 0 si pe urma se duce inapoi pe pozitia initiala ? La mine asta se intampla, cu doua tipuri de servo.

Acelasi efect il are si pe switchpilot cu ambele tipuri de servo.

Sa fie de la servo problema ? Nu am altele mai bune sa incerc si nici alti bani nu imi vine sa mai cheltui.

Problema este ca la acea cautare de 0 se stramba toate tijele de actionare, ma gandesc ca la un semnal cu brate efectul ar fi unul cam nasol. Distrugerea semnalului.
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Spuneam ceva mai sus ca sistemul de parghii folosit reduce dramatic smucitura acelor macazului la sub 0,5mm deci dispare problema indoirii tijelor.

As incerca sa filmez, dar nu prea am ce... 8)
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Da, am luat-o pe urmele lui Andreiul, citesc numai pozele. Acuma serios vorbind, nu stiu cam la ce unghi se face smucitura insa cand ajung acasa o sa fac niste masuratori sa vedem daca sunt diferente. Cred ca cel mai simplu de masurat ar fi montarea unui pix pe crucea alba a servoului.

Daca esti de acord poate facem chestia asta fiecare ca sa le putem compara. :lol:
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Iata si smucitura de autocalibrare a servo-ului; cel mai bine se observa la tija barierei care este fixata direct pe axul acestuia:

Nu am masurat, dar deflexia pare a fi cam de 15° - cadrele sunt extrase direct din film http://www.youtube.com/watch?v=atb17DKbPT8
Se observa ca smucitura este amortizata si de jocul tijei de legatura dintre brat servo si parghia perforata.
 

danezu

Well-Known Member
Trenulist
16 Septembrie 2009
365
1
30
Los Angeles
LOCATION
Los Angeles
dac a spus:
Pt. traversarea blatului am folosit tija filetata de 3mm, perforata la capatul superior unde am fixat cu o piulita o parghie de 15mm lungime facuta din coarda de chitara de 0,4mm.


Am urmarit ca ansamblul sa nu depaseasca nivelul sinei, intrucat exista material rulant cu garda extrem de joasa (vezi macaraua Roco).


Sub blat, am fixat de tija filetata o parghie de cablaj de 45mm lungime; am transformat astfel cursa de 3mm a acelor in una de 9mm. Aceasta corespunde deplasarii celui mai mic brat al servoului, la o rotatie de 90-100°.
crezi ca eu pot gauri acel surub pe lungime cu un spiral de 0,5-0,6? si sa fac sarma cu un unghi de 90 gr ca sa nu se mai vada surubul iesit( sa fie la fata blatului si din el sa iasa sarma) si sub blat lipita piulita de blat s anu cada jos :D..ceva gen:
 

danezu

Well-Known Member
Trenulist
16 Septembrie 2009
365
1
30
Los Angeles
LOCATION
Los Angeles
tocmai ma pregatesc pentru a face un servopoint!! ma intrebam daca pot face separat o sursa de alimentare cu un 7805 si sa alimentez toate servopoint-urile(in numar de 6, doar 3 din ele in automatizare o sa mearga in acelasi timp) Mi se pare risipa de piese sa pun la fiecare cate un 7805 cand el suporta 1,5A...Se poate asa ceva?
-cam asta ar fi schema:

-si montajul:
 

danezu

Well-Known Member
Trenulist
16 Septembrie 2009
365
1
30
Los Angeles
LOCATION
Los Angeles
p.s. in montaj in locul bobinelor am pus led-uri+rezistente in paralel cu un condensator la indicatiile lui @dac.
 

rastel

Well-Known Member
10 Martie 2010
499
0
Cornetu
LOCATION
Cornetu
Un 7805 se descurca foarte bine cu 3 servomecanisme, cu o conditie: sa fie montat pe un radiator suficient de mare. Ca fapt divers, un BEC de 2A dintr-un ESC "duce" fara probleme 4 servomecanisme care functioneaza continuu.
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Parghia de 15mm este din coarda de chitara (otel) de 0,4mm si are o rigiditate numai buna pt. actionarea ferma a macazului, dar in acelasi timp, este suficient de elastica pt. a permite trecerea unui tren cu macazul setat gresit. :|
Nu cred ca merge bine daca o indoi la 90 grade.

Poti sa faci o stabilizare la 5 V folosind in locul 7805 un LM350 cu un divizor de tensiune corespunzator; acesta suporta 3A si poti alimenta o gramada de servo-point-uri. (>10)
 

danezu

Well-Known Member
Trenulist
16 Septembrie 2009
365
1
30
Los Angeles
LOCATION
Los Angeles
puteti sa-mi explicati si mie pas cu pas cum pun in functiune servo-ul ?
-am programat pic-ul cu hex-ul de la dac
-am montat toate piesele
-am conectat servo-ul
Dar nu se intampla nik!! cand apas pe buton se schimba led-urile, dar servo-ul nik! tre sa ii setez intai adresa, viteza etc..? si cum?
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Pai cel mai probabil nu corespunde ordinea firelor in mufa. Verifica in cartea tehnica a servoului ca firele sa corespunda cu pinii de pe circuit.

Cand il alimentezi cu tensiune, isi face servoul calibrarea ?