Aburoasa BR98.307 de TRIX

Doru

Well-Known Member
Trenulist
14 Februarie 2008
500
0
Cluj Napoca
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Cluj Napoca
Am o mica bijuterie de TRIX Glaskasten BR98.307. Este foarte frumusica.
Imi face o mare placere sa o ved printre alte aglomerari de aburoase. Poate ca in realitate era o locomotiva extrem de lenesa si in mod sigur necesita revizii dupa revizii. Insa asta la scara Ho nu mai necesita nimic, isi face datoria din cand in cand doar pe o sina de foarte scurt parcus.
Am inteles ca aceste locomotive au circulat pana in anii 50. Dar pe ce linii ?Tractau doar cateva vagoane de marfa?

 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Simpatica aburoasa :aplauze:
Atentie la cilindrul din stanga! Este inclinat spre inapoi, probabil ca efect al unei greseli la montaj sau... al unei manevre mai putin delicate :D
Pont: glisiera capului de cruce si tija pistonului (frecvent si tija sertarului) trebuie sa fie paralele.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
7
Constanta
LOCATION
Constanta
Salutare Doru,

Locomotiva ta "Glaskasten" = "Cutia de sticla" a fost dezvoltata la inceputul secolului al XX-lea (incepand din 1906) in Bavaria special pentru trenuri de pasageri pe distante de scurt parcurs. Denumirea ei bavareza era Ptl2/2, adica
P= trenuri de Persoane, t = tender, l = de trafic Local, 2 osii dintre care 2 motoare.

Prin modul de realizare al locomotivei (cazan de capacitate mica si alimentare automata cu carbune) aceasta locomotiva permitea un cost de exploatare redus si consumuri reduse de carbune, fiind deseori utilizata cu un singur om la bord. De asemenea, cabina complet inchisa era foarte utila mecanicului in conditiile vremii aspre din timpul iernii din muntii Bavariei.

Au fost niste locomotive foarte reusite, cu un cost de intretinere mic. Un numar de 29 de exemplare au functionat in principal in landul Bavaria (care la momentul respectiv era inca o tara distincta).

Au fost construite in doua variante constructive: primele 10 erau cu osie suplimentara, restul pana la 32 erau fara osie suplimentara.

Pe langa cele bavareze, un numar de 3 exemplare (din cele fara osie suplimentara) au fost exportate si in Prusia, deci le poti gasi si cu inmatriculare prusaca.

Dupa primul razboi mondial, au mai ramas 22 de exemplare care au fost inmatriculate la DRG cu numere cuprinse intre 98.301 - 98.322.

Cum am precizat si mai sus, au existat doua variante constructive, cu si fara osie suplimentara (blindwelle). Dintre cele ajunse la DRG locomotivele cu numerele 98.301-98.309 erau cele cu osie suplimentara, iar restul de la 98.310 pana la 98.322 erau fara.

Locomotiva cu numarul 98.304 a ramas dupa cel de-al doilea razboi mondial in Austria, unde a primit inmatriculare austriaca: BBO 688.01, de aceea vei putea gasi modelul acestei locomotive si cu inmatriculare austriaca. A fost insa de scurta durata, locomotiva respectiva fiind radiata in 1959.

Dupa cel de-al doilea razboi mondial locomotiva respectiva a inceput sa fie utilizata in special pentru manevra sau chiar trafic usor de marfuri pe distante locale, deci in epoca a III-a poate fi ocazional intalnita in fruntea unui marfar cu cateva vagoane.

In momentul de fata mai exista inca exemplare ale acestei locomotive functionale in colectiile unor muzee feroviare din Bavaria, deci poate in egala masura sa tracteze un tren nostalgic in epoca a VI-a!

Si modelul Trix este deosebit de reusit. Am si eu in colectie doua exemplare, respectiv o locomotiva Ptl 2/2 in inmatricularea si culorile traditionale bavareze din epoca I-a, precum si "sora" modelului tau 98.308 inmatriculat la DRG epoca a II-a. Numai ca evident, sunt la scara N. Daca n-ar exista si Kof-ul Arnold, ar fi cele mai mici locomotive din colectia mea!