6-7 septembrie 2009 -=- Trenuri in noapte pe Magistrala 500

mishu88

Well-Known Member
Trenulist
13 Mai 2008
666
1
Falticeni, Pascani, Bucuresti
trenuriromania.blogspot.com
WEBSITE
http://trenuriromania.blogspot.com
LOCATION
Falticeni, Pascani, Bucuresti
7 septembrie 2009 --- Trenuri de noapte pe Magistrala 500</COLOR><i></i>

9 minute a staţionat Acceleratul 1653, Bucureşti Nord – Vatra Dornei Bă’i<i></i>, în Gara Paşcani… Acest tren a avut în componenţa lui 2 vagoane de dormit şi 11 vagoane compartimentate, din care 2 vagoane de clasa I.

Povestea vieţii mele se leag㒠de acest tren în seara zilei de 6 septembrie 2009, când am plecat din Gara Bucureşti Nord spre Fă’lticeni, ală’turi de Ionuţ, camaradul meu FeRoviaR de încredere. Am prins loc în vagonul 3, cu seria 20-55 110-2. Am că’lă’torit foarte bine. Vagonul amintit are în compartiment câte 6 locuri şi ai loc să’-ţi întinzi picioarele fă’r㒠nicio problemă’. Prezint㒠loc de bagaje suficient, iar pentru 60 de lei (30 de lei la preţ redus pentru elevi, studenţi şi pensionari) poţi ajunge din Bucureşti în Suceava cu garanţia unei că’lă’torii în siguranţă’.

Am dormit iepureşte în timpul mersului, astfel c㒠am notat timpii de ajungere în staţii ale Acceleratului 1653<i></i>: plecare Bucureşti Nord: 21:00, Ploieşti Sud: 21:45, Mizil: 22:20, Buză’u: 22:55, Râmnicul Să’rat: 23:32, Focşani: 00:12, Mă’r㒺eşti: 00:40, Adjud: 01:10, Bacă’u: 01:51 şi Paşcani: 02:59. Cu excepţia faptului c㒠între Bucureşti Nord şi Ploieşti am circulat fă’r㒠lumini în compartiment/vagon (aceast㒠defecţiune s-a remediat când a venit d-nul controlor), trenul a mers impecabil. Nu am avut parte la 1 noaptea de negustori care s㒠anunţe c㒠au cafea şi ap㒠minerală’. într-o staţie a urcat un nevoiaş, îns㒠imediat ce l-au vă’zut, controlorii l-au dat jos.

Ce nu mi-a plă’cut a fost că’… am adormit dup㒠ce am plecat din staţia Roman şi nu eram treaz când a oprit în Paşcani. îns㒠Ionuţ m-a atenţionat şi ne-am gră’bit s㒠coborâm cu bagajele pe peron. Am dat de un frig îngrozitor şi un întuneric învă’luitor. Aceste dou㒠inconveniente aveau s㒠se pulverizeze în faţa şuierelor de locomotive şi… în faţa câtorva pijamale şi tricouri îmbră’cate la foc automat.

Revenind la plecarea din Bucureşti… am stat cu Ionuţ la poveşti la geam şi am mâncat pufuleţii puşi cu drag în rucsacul meu de tată’l F., care au prins foarte bine. Ploua şi era frig, însă’… ne plă’cea aşa. Am avut parte de zgomote provocate de frânele cu saboţi aplicate pe roţile bi-bloc, întâlniri cu alte trenuri şi mult-mult aer care intra în sufletele noastre de pasionaţi FeRoviaRi.


21.30<i></i>

Pe la 21.38<i></i> ne-am întâlnit cu un tren venit tot de prin meleaguri moldoveneşti, şi anume Acceleratul 11652, Suceava Nord – Bucureşti Nord. Locomotiva acestuia rupea vântul cu 120-140 km/h, având farul central, colţarele şi proiectoarele aprinse. Trenul avea s㒠ajung㒠la Bucureşti Nord la 22:15. Confirmarea c㒠acest tren cu ordin special circul㒠o am din cele câteva planşe cu mersul trenurilor din Paşcani, Suceava – Burdujeni. Totodată’, aş fi curios care este regimul trenurilor cu ordin special. Ce prioritate au ele?

<COLOR color="red">Locomotiva trenului A11652, Vatra Dornei Bă’i - Bucureşti Nord<i></i>


Unul dintre vagoanele trenului A11652 avea afişaj electronic<i></i>



21:40<i></i>

în apropierea staţiei Ploieşti Sud, trenul nostru a traversat câteva meandre de cale-ferată’, a trecut pe sub un pod şi a ajuns, în cele din urmă’, în staţia Ploieşti Sud. în filmul pe care îl voi posta pe Youtube, veţi putea urmă’ri şi o secvenţ㒠filmat㒠lâng㒠cele trei furnale uriaşe ale PetromV. De asemenea, doresc s㒠menţionez de „flacă’ra olimpică’” ce arde neîncetat lâng㒠Ploieşti. Prima amintire cu aceast㒠flacă’r㒠o am în clasa a II-a, când veneam de la Bucureşti la Fă’lticeni împreun㒠cu mă’tuşa mea. în timp ce stă’team la geam, m-a atenţionat de existenţa ei şi de atunci o ţin minte. Ziua este greu observabilă’, îns㒠noaptea seamă’n㒠cu… o pal㒠de soare imposibil de neobservat la orizont.

Petrolul se naşte şi ziua, şi noaptea, încontinuu<i></i>


Treceam cu trenul pe sub un pod FeRoviaR<i></i>



Dup㒠momentul „olimpic”, ne-am retras în compartiment şi am vizionat fotografii şi filmuleţe FeRoviaRe, în limita duratei de viaţ㒠a unei baterii veche de doi ani: 30-40 de minute. Apoi a urmat somn… somn… somn… Deşi nu-mi place s㒠dorm pe tren, am prins locul 65 şi Ionuţ - 66, care sunt situate la geam, astfel c㒠puteam să’-mi înec ochii în mrejele nopţii… cu gândul la iubita mea.


03:00<i></i>

Trezindu-m㒠la aproape fiecare staţie în care a oprit trenul nostru accelerat, iat㒠c㒠la Paşcani creierul meu nu s-a mai deranjat s㒠m㒠mai trezească’. Dar Ionuţ a fost „Prâslea cel Voinic” care nu a aţipit şi m-a trezit. Am coborât zgribuliţi pe peronul dintre liniile 2 şi 3. încă’lziţi de prezenţa trenului şi luminaţi de magia filamentelor de Wolfram şi gazelor de neon din staţia Paşcani, ne-am scos aparatele foto şi am purces la fotografiat ceva ceea ce mulţi ar considera pierdere de timp, nebunie, plictiseală’. Aşa cum bine zicea şi Åžtefan Stă’nescu, fiecare are dreptul s㒠fie pasionat de ceva anume în viaţă’, iar omeneşte e s㒠respecţi cu ceea ce se ocup㒠persoana de lâng㒠tine.

Vagonul nr. 3 al trenului A1653, 20-55, în care am că’lă’torit 6 ore... <i></i>



A doua surpriz㒠în acea dimineaţ㒠a fost momentul întâlnirii cu locomotiva… era chiar 40-0800-9<i></i>, EA-ul cu care m-am întâlnit şi în ziua examenului de Mecanică’, 2 septembrie. Pe atunci ducea, spre Moscova, Internaţionalul Rapid 382, Bulgaria Express<i></i>. Plecase cu o or㒠întârziere din Bucureşti Nord şi avea 11 vagoane ruseşti. Revenind în Moldova, aş mai avea de menţionat c㒠locomotiva EA 800<i></i> lansa un sunet extraordinar din partea compresorului şi ventilatoarelor. Aş avea totuşi o întrebare pentru cei care citesc aceste rânduri: de ce uşa de pe partea postului de conducere nr. II al locomotivei (nu vorbesc de cea a mecanicului, ci de cea din apropierea postului nr. 1) era deschisă’? Eu am presupus c㒠motivul este acela de a avea o ventilaţie mai bună’. Aştept ră’spunsul dvs.

Locomotiva EA 800, regina convoiului de noapte munteano-moldovenesc<i></i>



Verde pentru direcţia Dolhasca! <i></i>


Trenul accelerat primeşte revizia la defilare<i></i>


Acceleratul pleac㒠din Paşcani la 3:08 în direcţia Vatra Dornei Bă’i<i></i>



03:15<i></i>

Conform Mersului de Tren, la 03:15 este trecut㒠plecarea trenului de persoane P5521, Paşcani – Tîrgu Neamţ<i></i>. Aceast㒠submagistral㒠517 este în vizorul meu de mult㒠vreme, mai ales c㒠aceasta a fost construit㒠de curând - 1986. Cu bună’voinţa lui Robert, am mers pe 29 noiembrie 2008 în Tîrgu Neamţ şi am cercetat în amă’nunt liniile gă’rii de acolo. Revenind în Paşcani, trenul P5521<i></i> a plecat la 03:15 cu o locomotiv㒠electric㒠cu 3 sau 4 vagoane de că’lă’tori, nu-mi pot aminti exact numă’rul de vagoane.

Mersul de Tren pentru cele 2 ore petrecute în Paşcani<i></i>


Personalul Paşcani - Tîrgu Neamţ pleac㒠de pe linia 1<i></i>


Un tren în noapte… o lumin㒠plimbă’toare neînfricată’<i></i>



03:25<i></i>

Parc㒠treziţi din somn, se aud mişcă’ri dinspre sud… era personalul 5501, Paşcani – Suceava Nord<i></i>. Gara avea s㒠fie „înveselită’” de rama electric㒠Z6100<i></i>, în care am urcat şi noi ulterior s㒠ne încă’lzim. în apropierea peronului liniei 1, sunt câteva localuri unde se organizeaz㒠nunţi şi alte astfel de evenimente. Câţiva nuntaşi de aici aveau s㒠că’lă’toreasc㒠spre casele lor cu acest tren. Aşadar, pe linia 4 era garat un tren de dimineaţă’, care tot scotea sunete asemă’nă’toare compresoarelor de la locomotivele electrice.

Rama electric㒠de Suceava îşi aşteapt㒠că’lă’torii<i></i>



03:35<i></i>

Conform MT, ne aşteptam s㒠apar㒠şi vagoanele Personalului 6452, Paşcani – Iaşi<i></i>, cu plecarea la 4.20. Se vedea departe, în noapte, o electric㒠locomotivă’<i></i> care va trage trenul spre Iaşi. Dup㒠alte câteva minute, LDH-ul de manevr㒠80-0363-4<i></i> aduce pe linia 5 patru vagoane, 26-26. Dou㒠dintre ele erau modernizate.

LDH 363 aduce vagoanele trenului de Iaşi<i></i>


LDH 363, bestia de noapte din Gara Paşcani<i></i>



îmi pare bine c㒠aceste vagoane, care prin Bucureşti (şi nu numai) le vezi pe trenuri de accelerat sau rapid, sunt puse pe trenuri de persoane. Totodată’, aş vrea s㒠mai adaug c㒠nu am circulat mai confortabil cu nici un alt tip de vagon decât cu aceste vagoane etajate 26-26 nemodernizate. Câteva avantaje pe care le reprezint㒠sunt: banchetele moi şi posibilitatea de a deschide geamul la fiecare rând de scaune. Modernizarea lor a constat în modificarea în mari proporţii a interiorului şi a fost efectuat㒠chiar de Remarul Paşcani, o societate de tradiţie care se afl㒠la câteva sute de metri de gară’.

Personalul de dimineaţă’, Paşcani - Iaşi, este garat pe linia 5<i></i>


LDH-ul manevrant se îndreapt㒠spre revizia tehnică’<i></i>



03:50<i></i>

Diferenţa de temperatur㒠dintre zona din interiorul gă’rii şi zona de pe peron era semnificativă’, aşa c㒠am încercat, cât am putut, s㒠ne ferim de curenţii reci de aer care se formeaz㒠de-a lungul că’ii ferate. Ne-am urcat în rama electric㒠şi ne-am încă’lzit sufletele şi minţile. Plimbându-ne prin ramă’, am observat afişe cu Orient Express. Sunt foarte interesante, prezint㒠mersul de tren de pe atunci, precum şi diferite ipostaze în diferitele gă’ri unde oprea celebrul tren. Bă’nuiesc c㒠aceste tablouri înră’mate frumos a fost ideea celor de la Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca, idee care este de apreciat.

La Gare de Choumla, un punct prin care trecea Orient Express-ul<i></i>


Tabelul datelor de că’lă’torie pentru Orient Express<i></i>



04:10<i></i>

Ne întoarcem din sfera luxului de Orient Express şi spunem despre Personalul de Iaşi<i></i> garat pe linia 5 c㒠avea s㒠fie tras de locomotiva electric㒠41-0655-5<i></i>.

Tracţiune electrica pe ruta Paşcani – Iaşi, EA1-655<i></i>



04:15<i></i>

Semaforul corespunză’tor liniei 4 ară’ta verde, aşa c㒠şeful de tren a fluierat şi rama electric㒠a plecat că’tre destinaţia Suceava Nord. Cinci minute mai târziu, ieşeanul P6452<i></i> pleac㒠şi el. în vagoanele modernizate, luminile erau aprinse, numă’rul de că’lă’tori fiind destul de mic (câteva zeci de persoane). Dar bă’nuiesc c㒠mulţi locuitori de prin zonele apropiate Iaşilor doresc s㒠ajung㒠dimineaţa devreme (5:45) în târg pentru treburi. Deci cred c㒠atunci când ajunge în Iaşi, coboar㒠mai mulţi că’lă’tori.

Personalul de Suceava Nord pleac㒠de pe linia 4<i></i>


Personalul de Iaşi cu vagoane modernizate pleac㒠din Paşcani la ora stabilită’<i></i>



04:30<i></i>

Din pă’cate, între 4:20 şi 5:05, ora la care avea s㒠ajung㒠Personalul 5531 Iaşi-Fă’lticeni<i></i>, nu mai erau trenuri înscrise pe tabela mersului. îns㒠trenurile care pleacau de dimineaţ㒠în diferite direcţii trebuiau garate corespunză’tor. Astfel c㒠LDH-ul<i></i> intr㒠în gar㒠pe linia 5 cu 9 vagoane de persoane, dintre care 6 sunt lă’sate acolo, iar celelalte 3 sunt aduse pe linia 1. De la linia 5 va pleca în direcţia Suceava Nord Personalul P5503<i></i> la 05:32, iar de la linia 1 va pleca spre Adjud la 5:13 P542<i></i> cu cele dou㒠vagoane etajate împreun㒠cu cel de clasa I cu un singur nivel.

Câteva vagoane din Personalul P5503, Paşcani - Suceava Nord<i></i>


Omul dimineţii, LDH 363, aduce pe linia 1 vagoanele Personalului de Adjud<i></i>



05:00<i></i>

Numă’rul de personal CFR din Gara Paşcani creştea direct proporţional cu trecerea timpului, dat fiind c㒠trenurile dimineţii aveau s㒠apară’, iar nevoia de revizori tehnice creşte şi ea. Numai în intervalul orar 05-07, prin gar㒠trec, de luni pân㒠vineri, 13 trenuri. Pregă’tit s㒠urc cu bagajele în Să’geata Albastr㒠c㒠avea s㒠m㒠duc㒠acasă’, am fost totuşi pân㒠la capă’tul peronului s㒠fotografiez trenurile dimineţii.

Trenul de Adjud va pleca din Paşcani la 5 şi 13 minute<i></i>


Trenul de Suceava îşi aşteapt㒠că’lă’torii s㒠urce în vagoane<i></i>


O garnitur㒠de P5503 cu şase vagoane 20-47<i></i>



05:05<i></i>

Aşa cum scrie şi pe legitimaţia de că’lă’torie, la ora 5:06 soseşte în Paşcani trenul Personal 5531<i></i>, care ne ia spre casă’.

O legitimaţie trist㒠de că’lă’torie între Bucureşti Nord şi Fă’lticeni<i></i>


Personalul Iaşi - Fă’lticeni intr㒠în Paşcani fă’r㒠pic de întârziere<i></i>


Mi-am dorit dintotdeauna s㒠observ activitatea FeRoviaR㒠din orice gar㒠în timp de noapte. în aceast㒠dimineaţ㒠de 7 septembrie, am închis în obturatorul minţii mele dou㒠ore de întuneric şi de lumină’, de linişte şi zgomot de saboţi dubli de frână’, de frig îngrozitor şi emoţii electrizante. Mulţumesc pentru atenţia acordat㒠citirii acestei povestiri FeRoviaRe şi v㒠mai invit şi alt㒠dată’! Că’lă’toriţi cu trenul oridecâteori aveţi ocazia!<i></i>

Videoclipul dedicat acestei povestiri îl gă’siţi aici: http://www.youtube.com/watch?v=Jp37tZtn07k .