140.400 CFR

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
6.293
988
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
Salut!

De ceva timp lucrez la un nou proiect ( de parca nu aveam destule incepute), la o locomotiva , de fapt doua, din seria 140.400.
Modelul de baza este Br 56 Fleischmann epoca II, (eu am gasit 2 modele cod 4156 la preturi de nerefuzat), desi as fi preferat modelul de epoca I, acesta avand tampoanele corecte si fara prea multe placi de razuit pe marchiza.

Am sa incerc sa fac si o mica lista cu modificarile necesare, incepand de la tender si pana la traversa frontala a locomotivei.

Tender

-eliminarea rezervorului de gaz
-scurtata lada de carbuni
-confectionarea suprainaltarii lazii de carbuni (optional)
-confectionarea rezervorului de pacura
-modificata lungimea capacelor de la gurile de alimentare cu apa
-tevarie
-alte "maruntisuri"

Masina

-razuirea placilor de pe marchiza
-indepartarea diverselor elemente in plus de pe cazan -tevi, pompe,epurator (sau ce o fi cilindrul de pe partea stanga)
-razuirea placii de pe usa cutiei de fum
-confectionarea pompei de ungere
-confectionarea plugului
-refacerea tevariei
-inlocuirea tampoanelor in conformitate cu originalul
-aplicarea lanternelor superioare
-alte "nimicuri"

Pe parcurs, daca este cazul, am sa completez lista.

Am inceput lucrul cu partea mai dificila, modificarea tenderului, concentrandu-ma la partea superioara.
Am indepartat rezervorul de gaz, am scurtat lada de carbuni si frezat putin lestul. Lada de scule am pastrat-o, facand parte din ansamblu.



In stanga lestul frezat

 
Cristi, multumesc!

Nu am uitat sa le pun, am uitat sa le fac! :-x

Cum nu am facut fotografii la masina in stadiul initial, o cautare rapida dupa nr. de articol

https://www.google.pt/search?q=fleischmann+4156&espv=2&biw=1280&bih=909&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjX0Ie2mrTKAhVEWBoKHeZrAroQ_AUIBigB

Din fotografiile in articolul dedicat seriei 140.400 din ITF nu am reusit sa imi fac o idee despre dimensiunile capacelor de la rezervoarele de apa. Insa forma rezervorului de pacura ma face sa cred ca respectivele capace sunt mai mici (scurte) decat capacele de pe surorile germane Br 56. Asa ca le-am scurtat.

Mai intai am decupat portiunea cu pricina si am scurtat capacele





Imbinarile le-am chituit cu chit Tamya, iar golurile de pe spate le-am ranforsat cu bucati de styrene si cyanocrilat.




Apoi am lipit la loc decupajul cu capacele modificate.Golurile rezultate in urma taierii capacelor au fost completate cu bucati de styrene lipite cu cyanocrilat.
Astfel , linia taieturii este mascata de linia niturilor pe model, integrandu-se foarte bine in "peisaj". Mai raman de facut manerele capacelor...in caz ca nu uit de ele...

 
Suprainaltarea din scanduri pentru lada din carbune am facut-o din styren de 1 mm cu striatii.



Rezervorul de pacura l-am facut din styrene de 1 mm. Initial m-am ghidat dupa o fotografie a masinii 140.521 din ITF, Vol. II, pag. 303.
Imaginea este luata in 1970 , masina facand serviciul de manevra la Combinatul chimic din Onesti. Rezervorul din imaginea respectiva este ceva diferit fata de rezervoarele care apar in fotografii de catalog ale fabricilor constructoare, asa ca m-am hotarat sa iau drept model aceste imagini, implicit am construit alte rezervoare.

Imaginea de catalog a masinii 140.452

140.452+-+Hannovra+-+1922.jpg


sursa :

http://romrail.blogspot.pt/2012/10/locomotivele-cu-abur-seria-140400.html

Si rezervoarele construite conform imaginii



Pentru a finaliza rezervoarele mai am de aplicat niturile (am comandat nituri decal), facut gurile de alimentare si de redus inaltimea rezervorului . Nu am luat in calcul faptul ca rezervorul ar fi asezat pe suporti de lemn , precum la celelalte serii.Din imaginile vizualizate pana acum nu mi-am dat seama daca este prins direct pe tender sau asezat pe lemn.

Rezervorul initial, cu gurile de alimentare cu apa nemodificate

 
Desi tenderul nu l-am terminat, am trecut la masina. Pe partea fochistului este ceva de munca. Cilindrul (epurator/condensator, ce-o fi) trebuie indepartat, precum si pompele alaturate. De asemenea o parte din tevarie trebuie sa dispara si ulterior refacuta. Avand in vedre ca toata tevaria este aplicata pe cazan si lipita,nu pot s-o demontez individual fara sa stric ceva.Mana curenta deja a zburat din suporti , acestia fiind lipiti in gaurile respective, rupandu-se. Va trebui sa refac acesti suporti.



Am inceput cu marchiza, razuind placutele



La cazan am razuit si am slefuit si iarasi am razuit.Nisa aceea urata trebuie astupata, chituita, slefuita...

 
Nisa am astupat-o, am chiutuit cu Tamya Putty. Am chituit si slefuit pe unde a mai scapat cutter-ul sau freza.





Pe partea mecanicului nu e mare lucru de facut, trebuie refacuta tevaria si refacuta bara de mana verticala de pe cutia de fum.




Usa a avut si ea portia ei de frezat, razuit si slefuit. Barele orizontale au disparut, nu prea imi plac basoreliefurile. Ventilul a fost mai ghinionist ( a se citi lipit) si a disparut intr-un mod tragic, in bucati...alta munca. Cine naiba i-a pus sa lipeasca toate accesoriile ?


 
Revin cu o intrebare:
Pompa de ungere de partea stanga ce fel de pompa este? Nathan, Friedmann? Daca are cineva imagini mai detaliate, eventual cote, rog sa posteze aici...cu multumirile de rigoare!

Doua dintre locomotivele 140.400, la "fratele de la rasarit"...

http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,6649750

http://matsam.livejournal.com/351012.html
 
Friedmann cu debite !

se vede in aceasta poza, pe pervaz, la jumatatea cazanului (la prima masina este chiar langa urechea domnisoarei). Cosmin, promit sa revin cu mai mute detalii. Saptamana viitoare sunt plecat prin lume insa iti dau mai multe detalii imediat ce am timp.



aici se vede in spatele "strajerilor" prin abur....daca te uiti cu atentie se vede si tija de actionare chiar in centrul imaginii, deasupra capului tanarului din centrul pozei.



foto colectia Florin Cicos
 
Catalin, multumesc!

Intr-adevar, m-ar ajuta ceva imagini detaliate ale pompei, cat sa pot deduce oarece cote.

De remarcat in ultima imagine, cana de ungere , asezata pe traversa frontala. :)
 
Cosmin,eu zic ca e o pompa Friedmann NS 2. Cea cu corp cilindric. Nu sunt 100% sigur si mai trebuie verificat prin hartii. Bosh facea o pompa similara (si ea a existat la CFR) motiv pentru care din poze nu pot sa fiu sigur.
Din pacate, manualele de intretinere la LA nu le am la indemana. Daca cineva are cartea lui A. Zanescu din 1939 "Motorul si mecanismul" il rog sa se uite la capitolul dedicat pompelor de ulei CFR. Eu ajung la cartea cu pricina peste cate zile si promit sa-ti caut date.

Pana atunci, imi bazez presupunerea si pe aceasta imagine de la inceputul anilor '40 cu 140.503 urcand spre Predeal:



off topic: vedeti si semnalizarea locomotivei pe timp de zi, dupa instructiile din perioada interbelica.

later edit: 231.050 garata Dej are inca o pompa de acest fel montata pe pervaz langa blocul cilindrilor.
 
Catalin , multumesc!

In unele imagini din ITF, se zaresc si formatul patratos al pompelor de ulei. Cred ca au fost folosite 2 tipuri de pompe la seria 140.400. In imaginea de mai jos apare o astfel de pompa.


cache_3265748.jpg


de pe http://www.dampflok-siebenbuergen.de/dampflock-und-orientexpress/dampflok-der-30-ger-und-der-predealpass/

De exemplu, in ITF, la seria 230.000 se vorbeste mai intai de pompe Friedmann NS II cu 6 debite, apoi de pompe Friedmann NK, iar la 230.000 de tip "intarit" , despre pompele Bosch.

La seria 231.000 se sepcifica faptul ca au avut de la inceput 2 pompe , una Wakefield cu 10 debite si alta Friedmann. Bineinteles, imaginile (din ITF) ne arata 2 pompe pe partea fochistului...si inca una pe partea mecanicului! Deci au avut chiar si 3 pompe de uns!

Pacificul de la Dej are pe partea stanga, o pompa "rotunda", sa fie Friedmann NS cu 6 debite?

978x0.jpg


de pe http://adevarul.ro/locale/cluj-napoca/vezi-exponatele-muzeului-locomotivelor-dej-7_50b35d4b7c42d5a663a3d789/2_50a908407c42d5a6637754e1.htmlphoto-head

P.S fotogaleata refuza sa functioneze, cand isi revine la normal, am sa postez si restul de imagini si continuarea mesajului
 
Da, cutia aceea de tabla este prezenta in diverse imagini de la diverse serii, insa se vede oarecum , dupa dimensiuni si modul executarii (mai mare, mai colturoasa) , ca este o adaugire ulterioara.

Am sa incerc sa manufacturez o pompa cu corp rotund... care nu va avea mai mult de 3 mm diametru si 4-5 mm inaltime. Cea "patrata" cred ca se mentine in aceeasi plaja de valori.
Paradoxal,ai vazut dimensiunea discutiei , in comparatie cu dimensiunile pompei la scara? :D
 
Salut Cosmin,

Am ajuns la cartea lui A. Zanescu din 1940 (nu 1939 cum am scris initial). Pompa este cu siguranta Friedmann NS. Din pacate, atat in lucrarea din '40 cat si intr-o alta din '51 nu am gasit schite cotate.

 
Catalin, multumesc frumos!

Cotele nu variaza mult in comparatie cu sora ei de pe locomotiva portugueza. Masuratorile lui PDI (ii multumesc!) mi-au confirmat acest lucru.
Azi am masurat la muzeu inca o data pompele de acolo si am sa pun aici cotele:

Diametru=230 mm
Inaltime =200 mm
Suport +flansa =180 mm inaltime, 80 mm diametrul suportului si 150 mm diametrul flansei.
Gura de alimentare cu ulei=90 mm ...si am uitat sa masor inaltimea :)



In revista Die Lokomotive din 1925 am gasit si pompa Friedmann FSA cu cote , imagini si tot tacamul.



Nu-mi ramane decat sa ma apuc de confectionat pompe. :)
 
Pompa NS am facut-o dintr-o culee rotunda ( am rotunjit-o mai bine in minifreza) si bucati de styrene de 0,5 si 0,25.
La o proba "rece", pare a fi putin supradimensionata, desi inaltimea totala la scara nu depaseste 6,35 mm.




Placuta fabricantului nu putea sa lipseasca :)



I-am facut si parghia de actionare , dintr-o sarma de 1 mm din cupru aplatizata , pilita si gaurita . Voiam sa fac tot ansamblul functional , insa o sa fie dificil de prins tija de actionare pe culisa.



La "cuptor" mai am si 2 pompe Friedman FSA. Dimensiunile foarte mici ingreuneaza detalierea acestor piese, de aici si aspectul de simple corpuri rotunde sau patrate. Sper ca dupa vospire sa se "integreze" in peisaj...



Deja ma pregatesc de plug ,materialul utilizat fiind aceeasi sarma de cupru de 1 mm aplatizata si adusa la dimensiunile necesare cu ajutorul pilei sau minifrezei cu disc abraziv.

 
Continuare...

Pompa...i-am aplicat o sarma de 0,5 pentru o mai buna fixare pe pervaz. Nu m-am abtinut si am incercat o reproducere a manivelei , cositorita pe axul parghiei de actionare.



Montaj provizoriu



Si mai de aproape...Am sa incerc sa trag o gaura in partea superioara a culisei, ca sa fie ansamblul functional.



Am lucrat putin si la plug.

 
Super! Sa te vad cum faci ca manivela de actionare manuala a pompei sa faca un pas la fiecare miscare a parghiei....
 
Mai facui inca doua pompe, de data aceasta de tip FSA, dupa desenul de pe pagina anterioara. Pe cea din stanga am s-o mai bibilesc putin si am sa o pastrez de "samanta". :)





La plug treaba merge mai greu.





Mai am de adaugat 1 rand de lamele, as fi vrut sa respect intocmai numarul de 6 sau 7 lamele (am identificat 2 tipuri de plug, unul cu 6 altul cu 7 bare), insa ma tem ca nu va fi posibil. Pentru asta lamelele ar fi trebuit sa fie mai subtiri decat sunt acum (0,4 mm). In imaginea de mai jos , de pe orasulmemorabil.ro , se vede un plug cu 6 bare.

140.400-Brasov-1947.jpg



Problema principala este obturarea buzunarului cuplei. Adica eu visam la o tractiune dubla , iar plugul imi da planurile peste cap. Adaugand inca un rand-doua de lamele, buzunarul cuplei se va afla....dupa gratii.




Pana imi rasare vreo idee salvatoare, mai incep un plug... :)