Citind ultimele opinii scrise mai sus, sincer am ramas uimit. Constat ca lumea vorbeste, dar habar nu are de ce vorbeste ! Uneori cunostintele reduse in domeniu dar dublate de o dorinta exacerbata de a da sfaturi si a emite pareri, fac pe unii sa afle ceva nou dar gresit de la inceput, iar pe altii sa rada de asemenea nascociri.
Automotoarele diesel seria DB 614 nu sunt automotoare din seria DB 628 ! Cred ca se poate face macar diferenta intre numerele 614 si 628, nu ?
Automotoarele din seria 614 au fost construite la inceputul anilor 70 si, subliniez asta, au fost construite de la bun inceput cu trei vagoane. Vagoanele de capat motoare au intercalat un vagon remorca. Acest vagon remorca este un vagon construit special pentru acest automotor si nu este un vagond DB suburban de serie asa cum, in mod aberant, s-a scris pe aici. Faptul ca nu este un vagon suburban oarecare se putea vedea si in imagini sau pe viu, in gara. Pe langa unele fuste specifice numai acestei serii de automotoare, vagonul remorca are si peretii inclinati spre interior incepand de sub ferestre. Un vagon suburban, fie el CFR sau DB, are peretii perfect perpendiculari pe sasiu, de sus pana jos, fara alte inclinatii. Asta se putea observa cu usurinta si din poze fara a fi un mare specialist.
Confuzia care vad ca se face, este intre automotoarele seria 614 si 628. Automotoarele seria 628 sunt construite inca de la inceput numai cu doua vagoane, dintre care unul este vagon motor si celalalt este vagon numai cu post de conducere. Automotoarele seria 628 au aparut cam cu 20 (douazeci) de ani mai tarziu. Diferentele intre forma cutiilor acestor automotoare este mai mult decat evidenta. Cele din seria 628 au peretii drepti, fara inclinatii, iar forma cutiei in partea frontala este in doua plane. Automotoarele din seria 614 au partea superioara a cutiei inclinate spre interior iar partea frontala a cutiei este in 4 (patru) plane, nu in doua !
De ce acest automotor are cutia inclinata la partea de sus ? Automotoarele din seria 614 au fost gandite inca de la inceput sa aiba suspensie pendulara. Desigur, erau echipate cu un sistem primitiv de pendulare care, ulterior, a fost desfintat si automotoarele 614 au circulat fara probleme si fara sa penduleze. Pendularea aceasta se facea prin scaderea presiunii in pernele de aer de la suspensia secundara. Adica, in functie de efortul in suspensie datorat razei de curbura mai mici sau mai mare, se reducea presiunea corespunzator in perna de aer ce era situata in interiorul curbei. Acest sistem nu a dat rezultate si automotorul a continuat sa fie exploatat fara sistemul de pendulare activ. Dar, cutia acestui automotor, fiind gandita sa penduleze, la partea superioara a peretelui lateral unde se imbina cu acoperisul, iesea din gabarit in timpul circulatiei in curbe cand automotorul pendula. Asa ca, pentru a evita iesirea din gabarit a acestui automotor, s-a ales solutia de a inclina peretii spre interior la partea superioara. Aceasta solutie se poate observa usor si la alte automotoare mai noi sau mai vechi de la DB, cum ar fi de pilda cele din seria 612.
Automotoarele din seria 628 insa, niciodata nu au fost gandite sa penduleze si, din acest motiv, cutia are peretii laterali perfect drepti la partea superioara.
A considera ca un 614 este un 628 la care i s-a pus un vagon intermediar intre vagonul motor si cel cu post de conducere este cel putin delirant. Nu mai zic ca vagonul remorca al automotoarelor 614 este echipat si cablat corespunzator pentru a fi transmise comenzile simultan de la vagoanele motoare de capat intre ele, fiecare fiind motorizat independent. Cum ar fi asta posibil pe un vagon suburban clasic la nivelul anilor 70, nu imi pot explica. Poate insa ne lamureste sustinatorul acestei idei.
Confuzia cred ca a plecat de la faptul ca, cel ce a facut afirmatia, a vazut in viata lui numai un 628 dintre cele doua ce sunt in serviciu pe la CFR si a considerat ca acest 614 este o ,,bricolare" a clujenilor de la Remarul. Trist insa. Asa ca, pentru a nu se mai face astfel de afirmatii, e necesar sa se faca o documentare mai serioasa inainte de a scrie. Pentru asta recomand consultarea cartilor din biblioteci, a lucrarilor de specialitate si, in ultima instanta, a internetului care de regula ofera mai mult poze in acest sens. Asa ca, recomand internautilor, sa rasfoiasca mai multe pagini de hartie, nu virtuale, ca au mai multe de aflat.
In ceea ce priveste modernizarea locomotivelor electrice cat si constructiile noi, cred ca este necesar sa cititi mai intai ceea ce s-a scris la link-ul propus de dl. care semneaza @ amiel unde am dezbatut mai pe larg acest subiect.