Întrebare de începător

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Marian Dobre

New Member
20 Noiembrie 2022
3
1
București
Bună ziua!
Numele meu este Marian Dobre și sunt nou pe acest forum.
Mai întâi îi salut pe administratorii forumului, pe membrii acestuia și pe pasionații de trenulețe electrice / modelism feroviar.
Ca să-mi împlinesc o dorință din copilărie, mi-am achiziționat de curând un trenuleț electric (un start-set nou de la Roco, cu șine ”RocoLine” cu terasament flexibil, din cauciuc) la scara H0.
Ulterior, am cumpărat (de pe OLX) două locomotive vechi, folosite (care mi-au plăcut cum arată), marca Jouef. Acestea din urmă funcționează (merg chiar mai repede decât locomotiva ”BR 80” din set), dar produc la rulare un zgomot ca un ”huruit”. Inițial am crezut că ”huruitul” se datorează mecanismului roților dințate care transmit puterea de la motor, mai ales că locomotivele sunt, așa cu am spus, vechi. Uitându-mă însă mai cu atenție, am observat că marginea ascuțită a roților care transmit curentul la motor (nu știu cum se numește parte aceea a roții) atinge traversele din plastic ale șinei. Comparând roțile cu cele ale locomotivei noi, Roco, am constatat că la cele vechi, Jouef, marginile sunt mai late cu aproape sau chiar 1 mm.
Acum, întrebarea mea este dacă șinele model mai nou nu sunt chiar atât de înalte ca cele mai vechi sau dacă există diferențele acestea la roți între producători, chiar dacă vorbim de aceeași scară, H0 în cazul de față?
Sperând că voi găsi un binevoitor care mă poate lămuri și pe mine,
vă mulțumesc anticipat!
 
Modelele mai vechi au bandajele mai mari (asa se numeste marginea ascutita a rotii) si in consecinta "calca" pe sistemul de prindere al sinei.
Exista o norma NEM, dezvoltata de un organism international ce reglementeaza construirea modelelor la scara, numit MOROP, insa nu toti producatorii respectau aceste norme.
De aceea, locomotivele vechi de la marcile Jouef, Lima, Piko, Fleischmann, Trix, Marklin, etc. au roti cu badajele mai mari decat ar trebui.

Trecem la sine. Unii producatori au contracarat acest neajuns (precum Peco) si au realizat sine cu sistemul de prindere mai jos sau indepartat de sine, astfel incat sa nu mai existe acest inconvenient.
De stiut, sinele sunt fabricate de catre producatori cu inaltimi diferite, denumite coduri. Cele mai folosite inaltimi la H0 sunt 2,5 mm cod 100, 2,1 mm cod 83 (sinele Roco Line, de exemplu) si cod 70 cu inaltimea de 1,9 mm. Fiecare inaltime la scara corespunde unui tip de sina din realitate, tip 58, tip 65, etc. Fara sa fac reclama, Peco are toate aceste 3 tipuri de sine, Roco are 2,1 cod 83, Fleischmann cu pietris din plastic sunt 2,5 cod 100, Piko Gleise A cod 100 s.a.m.d.
Personal, daca cineva m-ar intreaba care imi plac, prin prisma realismului, aleg cod 83 sau 70. Evit pe cat pot folosirea sinelor cod 100 cu 2,5 mm inaltime si prin urmare evit achizitionarea de material rulant vechi, cu bandaje mari.
 
Ultima editare:
Modelele mai vechi au bandajele mai mari (asa se numeste marginea ascutita a rotii) si in consecinta "calca" pe sistemul de prindere al sinei.
Exista o norma NEM, dezvoltata de un organism international ce reglementeaza construirea modelelor la scara, numit MOROP, insa nu toti producatroii respectau aceste norme.
De aceea, locomotivele vechi de la marcile Jouef, Lima, Piko, Fleischmann, Trix, Marklin, etc. au roti cu badajele mai mari decat ar trebui.

Trecem la sine. Unii producatori au contracarat acest neajuns (precum Peco) si au realizat sine cu sistemul de prindere mai jos sau indepartat de sine, astfel incat sa nu mai existe acest inconvenient.
De stiut, sinele sunt fabricate de catre producatori cu inaltimi diferite, denumite coduri. Cele mai folosite inaltimi la H0 sunt 2,5 mm cod 100, 2,1 mm cod 83 (sinele Roco Line, de exemplu) si cod 70 cu inaltimea de 1,9 mm. Fiecare inaltime la scara corespunde unui tip de sina din realitate, tip 58, tip 65, etc. Fara sa fac reclama, Peco are toate aceste 3 tipuri de sine, Roco are 2,1 cod 83, Fleischmann cu pietris din plastic sunt 2,5 cod 100, Piko Gleise A cod 100 s.a.m.d.
Personal, daca cineva m-ar intreaba care imi plac, prin prisma realismului, aleg cod 83 sau 70. Evit pe cat pot folosirea sinelor cod 100 cu 2,5 mm inaltime si prin urmare evit achizitionarea de material rulant vechi, cu bandaje mari.
Vă mulțumesc foarte mult pt. explicații!
Ca să rulez totuși locomotivele cu bandaje mari pe șine cod 83, se pot înlocui roțile cu unele cu bandaj mai mic (compatibile, bineînțeles)? Există așa ceva?
 
Vă mulțumesc foarte mult pt. explicații!
Ca să rulez totuși locomotivele cu bandaje mari pe șine cod 83, se pot înlocui roțile cu unele cu bandaj mai mic (compatibile, bineînțeles)? Există așa ceva?
Salut

Slabe sanse sa gasesti roti compatibile cu modele mai vechi...
O mica sansa pentru ele ar fi sa gasesti un strungar sa rectifice buza rotilor, sa o faca mai mica.
 
Sanse sunt sa gaseasca roti, insa trebuie cautat. Adica vazut ce tip de locomtiva este si cautate rotile de la acelasi tip de locomotiva, produsa (mai recent) de alt producator. Insa de multe ori o asemenea aventura iese mai scumpa decat locomotiva in sine.
 
  • Like
Reacții: Marian Dobre
Modelele mai vechi au bandajele mai mari (asa se numeste marginea ascutita a rotii) si in consecinta "calca" pe sistemul de prindere al sinei.
Exista o norma NEM, dezvoltata de un organism international ce reglementeaza construirea modelelor la scara, numit MOROP, insa nu toti producatorii respectau aceste norme.
De aceea, locomotivele vechi de la marcile Jouef, Lima, Piko, Fleischmann, Trix, Marklin, etc. au roti cu badajele mai mari decat ar trebui.

Trecem la sine. Unii producatori au contracarat acest neajuns (precum Peco) si au realizat sine cu sistemul de prindere mai jos sau indepartat de sine, astfel incat sa nu mai existe acest inconvenient.
De stiut, sinele sunt fabricate de catre producatori cu inaltimi diferite, denumite coduri. Cele mai folosite inaltimi la H0 sunt 2,5 mm cod 100, 2,1 mm cod 83 (sinele Roco Line, de exemplu) si cod 70 cu inaltimea de 1,9 mm. Fiecare inaltime la scara corespunde unui tip de sina din realitate, tip 58, tip 65, etc. Fara sa fac reclama, Peco are toate aceste 3 tipuri de sine, Roco are 2,1 cod 83, Fleischmann cu pietris din plastic sunt 2,5 cod 100, Piko Gleise A cod 100 s.a.m.d.
Personal, daca cineva m-ar intreaba care imi plac, prin prisma realismului, aleg cod 83 sau 70. Evit pe cat pot folosirea sinelor cod 100 cu 2,5 mm inaltime si prin urmare evit achizitionarea de material rulant vechi, cu bandaje mari.
Am rezolvat!
Am pilit bandajul roților cu aproape 1 mm (cu grijă, simetric, să nu se vadă urât) și acum nu mai ”huruie”, rulează silențios.
Vă mulțumesc tuturor pt. explicații!
 
  • Like
Reacții: cosmin78