Caile Ferate "La Ursu"

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Re: Caile Ferate

De la această ipoteză am pornit de la bun început :D
La o privire mai atentă cred că mi-am dat seama care este problema acestor cuple conductoare. Anume, acestea au un contact deasupra cuplei și unul dedesubtul ei. La spatele locomotivei (sau... la spatele primului vagon dotat cu culegătoare), contactul de sus merge spre culegătoarele din stânga, iar cel de jos merge la culegătoarele din dreapta. Bun! Dar... dacă voi respecta aceeași regulă pentru următorul vagon dotat cu culegătoare, atunci contactul de jos al cuplei sale va duce spre roțile din stânga și nu spre cele din dreapta, iar contactul de sus va duce spre roțile din dreapta și nu la cele din stânga, deci cuplarea la primul vagon produce instantaneu scurtcircuit! Inversarea conexiunilor primei cuple rezolvă problema pe jumătate, deoarece riscul de scurtcircuit revine dacă vagonul este inversat pe șine. Deci concluzia este clară, aceste cuple conductoare sunt bune NUMAI pentru vagoanele fără culegătoare proprii de tensiune :p
Eu aș avea nevoie de cuple cu contactele plasate pe orizontală și nu pe verticală. Astfel, toate roțile din dreapta ar veni conectate la contactul din dreapta, iar toate roțile din stânga ar veni conectate la contactul din stânga, regulă valabilă pentru TOATE vagoanele. Astfel, în orice variantă de compunere a trenului, "sincronizarea" dintre toate roțile de pe dreapta/stânga va fi respectată, fără absolut niciun risc de scurtcircuit.
Deocamdată, aceste cuple Krois par să fie candidatele ideale. A mai lucrat cineva cu ele? Aceste cuple asigură în continuare cuplarea apropiată?
 
Ultima editare:
Re: Caile Ferate

YOUPIE, voi primi cuplele Krois! :cool:
Între timp, la Căile Ferate "La Ursu" a apărut o problemă :p
DKW-ul Fleischmann, piesă de bază a colecției mele, de la bun început a provocat probleme de contact cam tuturor trenurilor mele, deci... l-am luat la puricat :D
P1160714_1024x576_zpskrbgjg2b.jpg

P1170465_zpswj05nxbm.jpg

Inclusiv linia de programare (ieșirea stânga-sus) avea de suferit din cauza acestui simpatic DKW, în sensul că șinele liniei respective rămâneau destul de des fără curent de la DKW până la papucii izolanți de la care începe tronsonul conectat la ieșirile de programare.
Deci bănuielile mele s-au îndreptat spre "punțile" de sârmă care, demontate, îi conferă DKW-ului proprietatea de a "gândi", respectiv de a trimite curent numai conform poziției în care se află bla-bla etc. Evident, eu am lăsat punțile respective la locurile lor, deoarece lucrez în sistem digital și, deci, am nevoie de curent la TOATE ieșirile acestui DKW.
Primul incident: una dintre aceste "binecuvântate" punți de sârmă mi-a sărit din pensetă, deci adio-și-n-am-cuvinte :p
Am încercat să construiesc eu o astfel de punte și, culmea, am și reușit 95%! La verificarea cu ohmmetrul, aproape toate șinele corespunzătoare aveau contact între ele (stânga-stânga și dreapta-dreapta, evident). Totuși, veșnic nemulțumit după cum se știe că sunt, m-am gândit că nu strică să examinez interiorul DKW-ului, fiindcă n-ar fi exclus să pot realiza niște astfel de punți interioare, permanente și cu contacte perfecte.
P1170466_zpsulap63m2.jpg

Al doilea incident: odată scos capacul de tablă de pe dosul DKW-ului, piesele din interior au sărit de la locurile lor, inclusiv un FOARTE mic arculeț pe care, culmea, l-am găsit imediat pe masa de lucru. OK, am reușit să reasamblez tot mecanismul, dar respectivul arculeț se încăpățâna să NU stea la locul lui de unul singur, deci NU puteam lua degetele de pe el ca să pot monta la loc tabla sus-menționată :p
Până să găsesc o idee de a ține pe loc arculețul respectiv... m-am uitat luuuuuung către micro-contactele alunecătoare pe care le-am observat în mecanism...
P1170467_zpstz4lb2ky.jpg

... și mi-a venit ideea să cositoresc câte o sârmă peste fiecare dintre cele două grupuri de pad-uri peste care alunecau micro-contactele respective. OK, am dat cu fluxul meu super-bun pentru piese SMD și am încercat să cositoresc cu letconul sârmele pregătite în prealabil. Ți-ai găsit!!! Cositorul NU a aderat la insulele metalice respective și, astfel, ajungem la...
Al treilea incident: s-au deformat piesele de plastic din jurul tentativei de lipire :(
 
Ultima editare:
Re: Caile Ferate

Astfel, una peste alta, DKW-ul respectiv a devenit impropriu traficului feroviar :oops:
Totuși, am salvat situația cu ajutorul unei perechi de macazuri înainte-dreapta pe care le păstrasem de rezervă ;)
P1170468_zps0xagn9yd.jpg

Avantaje: am curent peste tot, am putut prelungi linia de programare cu un tronson de 20cm, inimile macazurilor au celebrele fâșii metalice care ating bandajele roților și mențin contactul electric, pot muta mai spre stânga perechea de macazuri peste care se poate schimba linia, aspect mai plăcut, raze de curbură mai mari la macazurile simple decât la DKW etc. :cool:
Dezavantaje: pe linia de programare NU se mai poate ajunge direct de pe linia din exterior, fiind acum necesare mai multe manevre :p
Voi ce părere aveți? :D
 
Ultima editare:
Re: Caile Ferate

<t>Manevrele într-o garã, deși par incomode, fac parte din viața reală a unei stații CF. Și eu, la început, am vrut sa pot intra de peste tot oriunde. Apoi am început sa vad ca hâța-fâța prin tiraj, are farmecul său. Eu aș lasă-o asa Mircea.</t>
 
Re: Caile Ferate

<t>Iti trebuie un DKW nou si nu mai cotrobai in burta lui . Curata cu grija acele de la macaze fara materiale abrazive si verifica oxidarea acelor sarme de contact periodic . Gasirea sarmei care a sarit din penseta se face cu aspiratorul , poate fi unde te astepti cel mai putin .</t>
 
Re: Caile Ferate

Între timp mi-am amintit despre un document care povestește în detaliu despre "gândirea" macazurilor Fleischmann și... l-am găsit aici :cool:
Eeeeei, dar acest docOment (vorba lui Caragiale) m-a luminat zdravăn :D, fiindcă îmi arată clar că cele două poziții "gânditoare" nu puteau să-mi facă probleme, chiar și în absența punților amintite anterior. În poziția de traversare a DKW-ului fără schimbarea liniei, micro-contactele interne izolează una de alta cele două linii care se intersectează și permit trecerea curenților între capetele opuse, deci linia mea de programare putea primi tensiune de la linia din exterior. În poziția de traversare cu schimbarea liniei, micro-contactele izolează una de alta cele două jumătăți ale DKW-ului și permit trecerea curenților între capetele alăturate, deci linia mea de programare putea primi tensiune de la linia din interior. Cu toate acestea, cu punțile aflate la locurile lor (!!!), destul de frecvent linia de programare rămânea fără curent atunci când treceam DKW-ul în această poziție, și curentul revenea dacă schimbam de câteva ori poziția DKW-ului. Deci... UNDE era de fapt problema?!?
 
Ultima editare:
Re: Caile Ferate

Concluzia la care eu am ajuns este că... au fost două probleme, una externă și una internă. Se pare că una dintre punți nu făcea contact perfect între șinele respective (extern), dar și un micro-contact nu-și făcea datoria 100% (intern), iar combinația dintre aceste două disfuncționalități îmi lăsa fără curent linia de programare. Inversarea DKW-ului poate că m-ar fi ajutat, dar... puteam eu să NU cercetez "dedesubturile" acestei chestiuni? :D
Oricum, acest DKW a lucrat intens la căile mele ferate încă de la schimbarea liniilor RocoLine-cu-terasament cu liniile Fleischmann Profi-Track, deci... poate că e timpul să mă gândesc la altul nou, dar asta dacă-și-numai-dacă nu reușesc să-l repar :oops:
 
Ultima editare:
Re: Caile Ferate

Știți vorba care spune că... un anume personaj ;) nu-i chiar așa de negru?
P1170504-1024x576_zpsrs5iydep.jpg

Deformările pe care probabil le puteți vedea în jumătatea de sus a DKW-ului nu împiedică trecerea trenurilor, iar faptul că piesa metalică dintre ele este acum ridicată cu o fracțiune mică de milimetru mai sus decât piesa omoloagă de lângă ea nu prezintă probleme de rulare. Și așa traversarea DKW-ului se petrecea totdeauna cu hurducături, așa că aceste mici neuniformități suplimentare nu aduc atingere funcționării normale. Deci... se pare că totul e bine când se termină cu bine :cool:
Adică... se va termina cu bine după ce voi face conexiunile respective cu văpsea conductoare și după ce voi reuși să asamblez DKW-ul :D
 
Ultima editare:
Re: Caile Ferate

Dacă tot am pomenit văpselele conductoare... voi ce mai cunoașteți sau poate chiar utilizați, în afară de Loctite Circuit+ (nr.art.3863), cu posibilitate de achiziție din magazinele noastre? :D
Vopselele conductoare pe bază de apă nu-și au locul aici, deoarece nu doresc ca acestea să se dizolve în timp din cauza umidității ambiante.
 
Ultima editare:
Re: Caile Ferate

Am plasat două sârme de dimensiuni potrivite peste cele două grupuri de pad-uri, după care le-am acoperit cu straturi foarte generoase de Loctite Circuit+. Ohmmetrul meu cu semnalizare acustică salută acum cu beep-uri orice combinație ale șinelor stânga-stânga și dreapta-dreapta, deci se pare că operațiunea de digitalizare permanentă a DKW-ului a reușit :cool:
Mai aștept 1-2 zile să se usuce complet vopseaua conductoare, apoi mă apuc de reconstituirea simpaticului & năzdrăvanului component de cale ferată :D
 
Ultima editare:
Re: Caile Ferate

Vopseaua conductoare s-a solidificat, iar ohmmetrul îmi arată cam 1-2-3 ohmi între oricare șine dreapta-dreapta sau stânga-stânga :cool:
P1170649-1024x303_zpsng2nenyh.jpg

Urmează să curăț excesul de vopsea, să reasamblez mecanismul și să plasez la loc capacul de tablă care acoperă tot.
 
Ultima editare:
Re:

Ținând cont că am mai fost întrebat care sunt dimensiunile Căilor Ferate "La Ursu", re-afișez aici un mesaj mai vechi pe această temă. Între timp, configurația căilor ferate s-a modificat (linia interioară are acum curbe R2 și linia exterioară are curbe R3), dar dimensiunile mesei extinse au rămas aceleași.

mpursu a spus:
Masa respectivă are formă de elipsă, cu diametrul mic de 111cm şi diametrul mare de 141cm. Atunci când mă pregătesc să montez căile ferate, îi adaug două extensii, una de 60cm şi cealaltă 25 cm, deci la diametrul mare se adaugă 60cm + 25cm = 85cm. Astfel, când căile mele ferate sunt instalate, masa are lăţimea de 111cm şi lungimea de 141cm + 85cm = 226cm.
Linia exterioară are două semicercuri formate din tronsoane curbe R2 nr.art.6125 cu raza mediană de 420mm, iar segmentele drepte sunt formate din 5inci tronsoane nr.art.6101 de câte 200mm plus câte un macaz drept tot de 200mm. Deci lungimea segmentelor drepte este de 6 x 200mm = 1200mm, la care se adaugă cele două semicercuri R2, adică 2 x 420mm = 840mm. Astfel, lungimea totală este de 1200mm + 840mm = 2040mm, iar lăţimea totală de 2 x 420mm = 840mm. Ținând cont că tronsoanele au lăţimea lor proprie de circa 20mm, obţinem lungimea totală 2060mm şi lăţimea totală de 860mm.
Am reprodus aici toate calculele deoarece mersul logic al acestora poate fi util şi pentru alte conformaţii ale liniilor.
 
Ultima editare:
Re: Caile Ferate

De la Roco și de la Fleischmann mi-au sosit două pachețele cu piese (via HGD, evident :cool:), astfel că atelierele Căilor Ferate "La Ursu" sunt acum în plină activitate.
Pentru început, de la Fleischmann a sosit un set de mecanisme close-coupling nr.art.6574, care a fost montat pe unul din cele două străvechi vagoane-cisternă Piko.
P1180101-mecanisme-cuplare-Fleischmann_zpsdamj3r3o.jpg

P1180102-mecanisme-cuplare-Fleischmann_zpshah3vobm.jpg

P1180104-mecanisme-cuplare-Fleischmann_zpsqw70vcdk.jpg

P1180107-mecanisme-cuplare-Fleischmann_zpskqz5zmkz.jpg

În conformitate cu celelalte vagoane, pe aceste mecanisme au fost montate cuple Roco universale. DAAA, știu, avem aici o combinație tare simpatică: cuple Roco pe mecanismele Fleischmann montate pe vagoane Piko :D
 
Ultima editare:
Re: Caile Ferate

De la Roco a sosit o pereche de pluguri pentru locomotiva diesel BR112. Toate bune și frumoase, dar... n-am observat sub "boturile" locomotivei niciun locaș pentru aceste pluguri! Atunci mi-am amintit de locomotivele similare din frumoasa colecție a colegului nostru GFN, așa că l-am întrebat despre acest aspect și, telefonic, am primit toate indicațiile necesare. Astfel, în doi timpi și trei mișcări, plugurile au fost rapid montate.
P1180109-pluguri-BR112_zpscfsc0kjg.jpg

P1180110-pluguri-BR112_zpsn2xcmcmb.jpg

P1180111-pluguri-BR112_zpsvhlm4ju0.jpg

P1180112-pluguri-BR112_zpsknuynzp7.jpg

P1180113-pluguri-BR112_zps3yn8rlne.jpg

P1180115-pluguri-BR112_zpsw8nnhvny.jpg

P1180117-pluguri-BR112_zpsqwf3i36d.jpg

Fără aceste pluguri, simpatica BeRe112 parcă nu era completă, așa că sunt foarte încântat de această operațiune și, evident, îi mulțumesc lui GFN pentru ajutor :cool:
 
Ultima editare:
Re: Caile Ferate

De la Fleischmann am mai primit niște piesuțe mărunțele ;) pentru tenderul simpaticei locomotive cu aburi BR39...
P1180121-tender-BR39-Fleischmann_zpskddykj4q.jpg

... adică un motor nou cu 5inci poli și piesele aferente acestuia: șasiu, lest metalic și piesă de prindere cu contacte electrice. Spre marea mea surpriză, șasiul a venit echipat complet, cu tampoane, detalii, culegătoare de tensiune, mecanism close-coupling și... ROȚI, toate în exact aceeași nuanță de roșu pe care o au piesele omoloage de pe tenderul existent :cool:
Practic, de pe vechiul tender am cules numai carcasa, beculețul și cealaltă piesă de prindere a motorului pe șasiu. După ce am montat noile piese și am adăugat cele două repere deja menționate, am mai avut doar de montat cele două plăcuțe de cablaj imprimat din stânga și din dreapta șasiului, conectate la firele care vin de la locomotivă prin piesa de cuplare, și... gata, am plasat lestul și am putut face primele probe.
P1180123-tender-BR39-Fleischmann_zpslyhvg9gj.jpg

P1180125-tender-BR39-Fleischmann_zps438rpz2i.jpg

P1180126-tender-BR39-Fleischmann_zpso409msjh.jpg

P1180128-tender-BR39-Fleischmann_zpsvv9u9oqf.jpg

P1180130-tender-BR39-Fleischmann_zpswwhrkhcw.jpg

Toate bune și frumoase, dar... după montarea carcasei tenderului s-a făcut auzit un "cârâit" enervant, de natură mecanică, mai ales la mers înainte, deci... au urmat o grămadă mare de demontări / studii / remontări / CRRR / demontări etc :p
Cred(eam) că una din cauze constă în jocul axial cam mare al motorului, ceea ce duce la "ciocniri" frecvente dintre capătul axului din spate și șasiul metalic negru. Astfel, am pilit ușor capătul respectiv al acestei piese, astfel încât axul motorului să nu-l mai atingă (în spatele beculețului). Fără carcasă, locomotiva a rulat frumos și silențios. Cu carcasa montată, cârâitul a reapărut. Am mers din aproape în aproape, montând numai "corpul" carcasei tenderului, fără piesa care imită cărbunii, situație în care cârâitul este foarte mult redus, dar nu dispare de tot. Volantul motorului nu pare să frece nimic. Oare carcasa joacă un rol de cutie rezonantă pentru zgomotele scoase de jocul axial al motorului? :mad:
 
Ultima editare: