Ce este terasamentul si ce este prisma caii

23 Apr 2008
35
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
#1
Deoarece se face frecvent pe forum confuzia terasment=prisma caii (sau piatra sparta sau prisma de balast) asi vrea sa precizez urmatoarele:

Constructia caii trebuie sa asigure prin rezistenta si stabilitatea elementelor care o compun, siguranta ghidarii si calitatea de mers a vehiculelor feroviare la vitezele si tonajele stabilite. Elementele principale ale caii sunt infrastructura si suprastructura.

Infrastructura este compusa din terasamentul caii creat prin umplutura de pamânt (rambleu), fie prin saparea si evacuarea pamântului (debleu). în sectiune transversala se disting corpul terasamentului cu fata superioara înclinata spre exterior, pentru evacuarea apelor si stratul de repartitie asezat deasupra corpului terasamentului. Deci imediat pe pamant se afla o platforma (tot din pamant) care se numeste terasament.
Fata superioara a stratului de repartitie, întotdeauna orizontala, se numeste platforma caii.

Stratul de repartitie si primii 50 cm din corpul terasamentului constituie zona platformei caii.

Suprastructura caii asezata deasupra platformei caii, cuprinde prisma caii în care este înglobat cadrul sine – traverse. Asta este piatra sparta/balastul/prisma caii (spuneti-i cum vreti).
Cele doua sine din otel sunt asezate pe traverse confectionate din lemn, beton armat sau otel.

Traversele au rolul de a mentine ecartamentul caii, înclinarea sinelor si de asigura stabilitatea si durabilitatea caii.

Aici http://freelex.wolterskluwer.ro/DocumentView.aspx?DocumentId=89510 se gaseste o explicatie mai amanuntita si chiar un desen.

Poate ca la prima vedere nu pare mare diferenta intre terasament si prisma caii, dar cred ca o folosire corecta a limbajului se impune.
Daca administratorul considera de cuviinta, poate trece acest subiect la "sticky".
 

LDH

Well-Known Member
3 Sep 2016
6.938
1
Bucuresti
modelism-feroviar.blogspot.com
WEBSITE
http://modelism-feroviar.blogspot.com/
LOCATION
Bucuresti
#2
Pacific_doi_trei_unu a spus:
Poate ca la prima vedere nu pare mare diferenta intre terasament si prisma caii, dar cred ca o folosire corecta a limbajului se impune.
Daca administratorul considera de cuviinta, poate trece acest subiect la "sticky".
Ba este foarte important iar necunoasterea duce la realizarea incorecta a caii de rulare pe machete/diorame.
Se pune linia. Sub ea se monteaza sau se creaza din pietris terasamentul si, in rest, totul este la acelasi nivel. Nu exista prisma caii si linia este la acelasi nivel cu terenul arabil.
Daca pe o macheta nu ai rambleu si/sau debleu reprezentarea este incorecta.

Zic, de mult timp, inclusiv la sectiunea dedicata standardului romanesc pentru module, ca linia trebuie sa aiba rambleu, sa nu fie asezata direct pe planseta dar ... in fond, cum zicea cineva care, poate, a fost deranjat de anumite observatii, este modelism si fiecare face ce vrea.
Pai daca fiecare face ce vrea, ca este modelism, de ce mai batem campii legat de materialul rulant? Daca nu este conform cu scara, nu are culoare care trebuie, inscriptiile, bla, bla, ... ce importanta mai are? Este modelism si facem ce vrem.

Noi nu suntem in stare sa respecta realitatea in ce priveste structura caii ferate, lucru la indemana si usor de reprezentat, dar tabaram pe producatori ca nu au facut corect un model.

O fi corect ce facem?
O fi bine?
Parca prea seamana cu aschia si stalpul de telegraf in ochi diferiti.

:cafea:
 

manlif2_0

Well-Known Member
30 Oct 2009
548
0
Craiova
LOCATION
Craiova
#3
ar fi cateva aspecte, pentru care ar trebui sa nu fim chiar categorici:
- colectionarii se impart (din pacate) in doua categorii: cei care au (loc, bani pentru) o diorama, si cei care nu. asa ca nu cred ca putem amesteca (mai ales) pe cei din ultima categorie in discutiile despre diorame - aka putem striga de neconformitatile la modele fara sa ne fie teama de "aschia de telegraf" :lol: . sau mai bine zis, sa disjungem discutille despre modele de cele despre diorame.
- utilizarea rambleului sau a debleului ridica probleme majore in implementarea standardului, datorita cotelor negative ce se impun. caz practic: majoritatea modulelor (cel putin in ultima vreme) reprezinta gari. la orice poze cu linii din gari ne vom uita, se va putea identifica clar numai terasamentul, fara a fi vizibila o prisma a caii. aceasta apare la insa la capetele garii, complicand viata celui care face modulul. de aici ii inteleg pe cei care aproximeaza terasamentul cu prisma. problema e intr-adevar evidenta pentru modulele de conexiune, unde trenul merge aproape la nivel cu aratura. insa nici aici nu este o situatie critica daca se considera ca linia este una secundara, deoarece de cele mai multe ori aceste linii au o prisma de inaltime foarte mica, iar pietrisul din terasament, in timp, s-a scurs peste prisma, deci iarasi o reprezentare aproximativ corecta.

situatia este intr-adevar grava la reprezentarea liniilor principale, unde rambleul este evident.

in concluzie, consider ca rambleul / debleul sunt "implementabile" la nivelul modulelor statice, pentru poze. impractice pentru expozitii, cu exceptia cazului cand se doreste reprodus o cale cu rambleu frumos, cu mici podete peste paraiase sau viaducte, urmate de deblee printre dealuri.
 

Florinn

Well-Known Member
Membru personal
17 Ian 2006
5.545
0
Cluj Napoca / Bucuresti
www.trains-addicted.ro
WEBSITE
http://www.trains-addicted.ro
YAHOO
bogdannf
LOCATION
Cluj Napoca / Bucuresti
#4
manlif2_0 a spus:
...
in concluzie, consider ca rambleul / debleul sunt "implementabile" la nivelul modulelor statice, pentru poze. impractice pentru expozitii, cu exceptia cazului cand se doreste reprodus o cale cu rambleu frumos, cu mici podete peste paraiase sau viaducte, urmate de deblee printre dealuri.
Si iata ca te contrazic :)

Modul curb standard la Train Fest 2010:

You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum
You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum
(poate nu cele mai edificatoare poze)

Modulul a fost construit de la inceput asa:

You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum
 

cosmin78

Well-Known Member
28 Apr 2007
5.835
1
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
#5
manlif2_0 a spus:
...se considera ca linia este una secundara, deoarece de cele mai multe ori aceste linii au o prisma de inaltime foarte mica, iar pietrisul din terasament, in timp, s-a scurs peste prisma, deci iarasi o reprezentare aproximativ corecta.

situatia este intr-adevar grava la reprezentarea liniilor principale, unde rambleul este evident.

in concluzie, consider ca rambleul / debleul sunt "implementabile" la nivelul modulelor statice, pentru poze. impractice pentru expozitii, cu exceptia cazului cand se doreste reprodus o cale cu rambleu frumos, cu mici podete peste paraiase sau viaducte, urmate de deblee printre dealuri.

daca ai ocazia sa mergi pe linia Calafatului,ai sa vezi o linie secundara cu rambleuri si debleuri ca la carte :wink:

se poate introduce pe orice modul,diorama fara nici un fel e probleme.pe module,si aici ma repet (si ma voi repeta de cate ori voi avea ocazia) se renunta la cota 0 a suportului caii de rulare si se ridica la +20 mm,sa zicem.daca se lucreaza pe blat,acesta nu poate fi considerat suportul caii de rulare,care va fi adaugata ulterior (aceasta suport al liniei,in realitate este exact prisma caii).in sectiune transversala,la capatul modulului va fi astfel...blat,suport cale de rulare (prisma caii) si calea de rulare (sina).

Florin,

ce ai acolo este terasamentul,pus direct pe blat.la nivelul inferior al terasamentului,adica sub el,ar fi trebuit sa ai un "pat" de "pietris",marginit de rigole se scurgere.
aceeasi greseala am facut-o si eu,terasamentul direct pe "blat".cum insa nu lucrez pe blat pe majoritatea traseului,ci pe relief cu plasa,as putea cobora nivelul reliefului sub nivelul inferior al terasamentului, putand astfel sa realizez prisma...insa e mult de munca si diorama mea nu este pentru expozitii.
in cazul in care se lucreaza pe blat,solutia este introducerea sub terasament (intre blat si terasament de fapt) ,prismei caii de rulare...

uite ca am gasit si documentatie,aici pe forum...daca toti ar citi acest topic pe care il consider un abecedar modelistic,nu am mai ajunge la discutii inutile...

http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=192&postdays=0&postorder=asc&start=30

debleu

http://i109.photobucket.com/albums/n55/Dadu_01/Documentatii/Despre%20diorame/IMG_7785.jpg

rambleu

http://i109.photobucket.com/albums/n55/Dadu_01/Documentatii/Despre%20diorame/IMG_7784.jpg

schitele apartin lui LDH si cred ca va permite utilizarea acestora in scopul reproducerii prismei la scara :p
 

Florinn

Well-Known Member
Membru personal
17 Ian 2006
5.545
0
Cluj Napoca / Bucuresti
www.trains-addicted.ro
WEBSITE
http://www.trains-addicted.ro
YAHOO
bogdannf
LOCATION
Cluj Napoca / Bucuresti
#6
Salut,

terasamentul este direct pe blat insa acel blat este ceva mai ingust decat terasamentul.

Dupa cum am spus pozele nu sunt foarte edificatoare, insa sper sa le gasesc pe cele din timpul lucrarilor (momentan pierdute). Ceea ce nu se vede in poze este faptul ca relieful din vecinatatea sinei pe interior este cu cativa cm mai jos si ca in vecinatatea terasamentului se afla rambleu pe interior si debleu pe exterior.

De am vrut eu defapt sa evidentiez, este faptul ca se poate face rambleu/debleu si la module standadar.
 

cosmin78

Well-Known Member
28 Apr 2007
5.835
1
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
#7
Florin,

daca relieful se termina sub acel suport din OSB,atunci se poate modela rambleul/debleul si cred ca se pot face si rigolele de scurgere a apei.in prima poza se vede rambleul ,insa debleul nu se distinge.de aceea ziceam ca acel suport al liniei sa fie la o inaltime de aprox 20 mm fata de cota 0...
exista o carte al carui autor este Eugen Taras Oituz cu titlul Micii ingineri constructori (editata prin anii ´80)...daca o gasiti pe la anticariate sau cine o are,gaseste o multime de informatii despre constructia dioramelor,unde se arata constructia unei cai ferate cu rambleu/debleu,portale de tunel,poduri,etc...
 
23 Apr 2008
35
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
#8
Am deschis acest topic pentru a semnala confuzia ce se face pe forum intre terasament si piatra sparta/balast/prisma caii.

Pe traseul unei cai de comunicatie (cale ferata, drum rutier) se poate intalni:
1) teren plat
http://i1199.photobucket.com/albums/aa470/rentizaharia/Terasament%20si%20piatra%20sparta/Terenplat.jpg
2) rambleu
http://i1199.photobucket.com/albums/aa470/rentizaharia/Terasament%20si%20piatra%20sparta/Rambleu.jpg
3) debleu
http://i1199.photobucket.com/albums/aa470/rentizaharia/Terasament%20si%20piatra%20sparta/Debleu.jpg

Fiecare dintre noi reprezentam ce dorim pe o diorama, dar in principiu, modul de pozare al liniei pe diorama trebuie sa fie cam asa:
http://i1199.photobucket.com/albums/aa470/rentizaharia/Terasament%20si%20piatra%20sparta/Diorama.jpg

Pe forum se face frecvent confuzia terasament = piatra sparta/balast/prisma de balast. Ei bine, sub sine se afla traversele, sub traverse si intre ele si langa ele in lateral se afla piatra sparta/balast/prisma caii (cum vreti sa ii spuneti) si sub balast se afla terasamentul. Toate acestea se pot afla pe un teren plat , pe un rambleu sau intr-un debleu, nu conteaza.

Aici http://www.hidro.tuiasi.ro/Cap2cc.pdf veti gasi explicatii amanuntite. La pagina 27 este explicat ce este terasamentul iar la pagina 50 este explicat ce este balastul.

Nu mai spuneti la piatra sparta de sub sine ca este terasament caci nu este corect.

In principiu, in sectiune transversala, o cale ferata arata asa:
SINE
TRAVERSE
BALAST
TERASAMENT
PAMANT.

Am intervenit cu acest mesaj pentru ca am observat ca primul mesaj in loc sa lamureasca lucrurile (care este balastul si care este terasamentul) mai rau le-a incurcat si spun asta fara a incerca sa jignesc pe nimeni.
 

cosmin78

Well-Known Member
28 Apr 2007
5.835
1
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
#9
eu credeam ca balastul este acelasi lucru cu terasamentul,iar prisma caii este cea peste care se aseaza toate... :roll: