Standardul romanesc de module: RELOADED

Gyuri

Active Member
Trenulist
14 Sep 2010
129
0
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
Reluam inca o data

digital vs analog, discutia o sa continue mult, si bine. Florin IS si-a expus parerea, poate mai categoric: suntem pro digital, si expozitiile organizate de noi vor fi pe digital. Dar pana la urma, nu acesta ar fi fost subiectul, ci cum sa interfatam modulele. Si daca se doreste sa functioneze si pe una si pe alta, asa o facem. Vasile a mentionat, ca nu sunt necesare modificari (sau ele sunt minore). Deci cei care vor pregati modulele de interconectare conform standardului, vor putea folosi si analog si digital. Si de ce standardizam? Pentru ca in 2011 nici unul din noi (Traian, Doru, Florin, eu, si scuze daca am omis pe cineva) nu dorim sa ne petrecem timpul deasupra si sub dioramele sosite la expo, pentru a le interconecta cu modulele noastre.

Modulele care se trimit la expozitii, trebuie sa fie compatibile cu standardul, si sa permita interconectarea in cel mai scurt timp. Nu se permite, sa confectionam in ultimul moment module de adaptare, sau sa mutam sinele cu cativa centimetri in stinga sau in dreapta, ca sa le putem alinia la modulele standard.

Modificarile care le-am trecut la subiecte, intr-adevar nu ar aduce nimic in plus pentru analog (poate semnalul de liber /ocupat a-ti putea sa-l folositi si in analog), dar ar fi pasi pregatitori pentru folosirea facilitatilor din digital.

"statia digitala" care a fost folosita (Roco), este probabil cea mai populara in Romania, unul din principalele motive care a contribuit la alegerea ei. Probabil, ca daca si ea functiona pe LocoNet, cum este sistemul Fremo, nu aveam nimic impotriva implementarii sistemului Fremo. Dar Roco are sistemul lui Lenz (XBus/XPressNet). Pe viitor, merita discutat si varianta Fremo.

@Vasile, @Tyko
Cred ca de fapt sunteti pro Fremo, pentru ca acolo un Fred (unitatea de tele-comanda a sistemului) se poate configura pe o adresa de loco, si nu exista riscul ca un alt operator sa-ti preia din greseala locomotiva controlata de tine. Intradevar asa ceva sa intimplat la Trainfest2010, dar majoritatea cazurilor au fost in primele zile. Si cred ca mai degraba a fost din cauza ca nu a fost elaborata o procedura exacta, cum trebuie trecut de la controlul unei locomotive la alta locomotiva, prin folosirea adreselor goale (care erau adresele 5,10,15,etc). Dar nu pierdeti din vedere "walkaround"-ul cum a mentionat Horea. Pana nu reusim sa facem un expo intr-o sala gen Sala Sporturilor, nu va fi loc pentru plimbare linga diorame (poate doar daca facem expozitiile fara public, doar pentru noi)

@Doru
-este o idee buna folosirea a miniboosterelor la fiacare modul. Dar in acest caz va trebui dusa alimentarea de 230Vac sub fiecare modul. Posibil, ca sa avem costuri mai mari folosind mai multe surse de alimentare de putere mica. Dar merita studiat
-si eu sunt pro conectori tip molex folosite la sursele de PC. Asa ceva doresc sa propun si pentru interiorul dioramelor, si pentru interconectare. Au si cheie, si le vom putea folosi si la iesirile boosterelor sa nu incurcam fazele
-la bucla de intoarcere senzorul IR nu a functionat perfect, era ideeea mea, si eu sunt destul de capos (mai ales ca sunt si capricorn). Doream sa rezolv problema fara sa taiem sinele in 2+2 locuri, sau fara sa avem un reglaj de sensibilitate. Initial un ghid optic din plexi trebuia sa iasa pana la nivelul sinelor, dar nu am mai apucat sa o facem, asa ca de multe ori au cazut in orificiul in care erau senzorii situati fel si fel de materiale (iarba, pietris,etc) si au obturat fie dioda fie fototranzistorul, si senzorul nu a mai functionat. Dar mai era si problema la unele loco, unde cu toate ca senzorul era functional, suprafata dintre osii nu a reflectat lumina IR suficient sa fie detectata. Daca nu functioneaza perfect, nu o vom folosi, si trecem la alte metode. Intentionam sa folosesc senzorul acesta cu reflexie si pentru detectia locomotivelor si a vagoanelor pe unele tronsoane. Deci, sau functioneaza perfect, sau vom folosi la bucle detectia scurtcircuitului. Oricum furnizarea celor 2 bucle va fi sarcina organizatorilor
-folosind comanda semnalelor is a macazelor pe DCC, stiva de comenzi sigur va fi incarcata (standardul spune sa retransmiti fiecare comanda cat de des o poti), si fara sa folosim module de feedback, putem avea surprize. Dar acestea le vom experimenta mai incolo.


comanda lumini, sunet,fum in analogic: daca se doreste in analogic o comanda dinamica a unei functii, sinele nu se mai pot alimenta cu tensiune pur continua, se folosesc fel si fel de trucuri. De exemplu se transmit semnale DTMF suprapuse peste tensiunea analogica, care comanda motorul. Si imediat incepe sa semene a digital...pentru ca in acest moment in loco este nevoie de un mic decodor, care interpreteaza semnalul DTMF (de exemplu). Nu neaparat un microcontroler, ci un circuit de decodare. Fara asa ceva, poti doar alimenta permanent luminile, sau poti genera sunet, fum, fara sa ai posibilitatea de-al opri si reporni din telecomanda. Stiti voi alta solutie pentru analogic?

Nu am spus ca nu vor exista expozitii in analogic, insa la acelea noi nu vom participa.

@Vasile
-da, setarile locomotivelor a fost facut de fiecare individual, necorelat. Pentru cei care si-au setat locomotivele cu accelerare mai rapida, locomotivele setate cu accelerare lenta le-a scos peri albi, si invers, celor care au setat accelerare lenta, locomotivele care porneau prea repede nu parea prea reale. Stabilim o varianta de compromis, avand in vedere destinatia expozitiei: distractia noastra sau spectacol pentru public. Si eceste setari se vor asorta cu instructiunile de "exploatare" a Multimausilor (sau a Fredurilor :) )


O seara buna tuturor
 

Florinn

Well-Known Member
Membru personal
Moderator
Trenulist
17 Ian 2006
5.542
0
Cluj Napoca / Bucuresti
www.trains-addicted.ro
WEBSITE
http://www.trains-addicted.ro
YAHOO
bogdannf
LOCATION
Cluj Napoca / Bucuresti
Salut,

imi expun si eu parerea aici,
voi raspunde mai intai primului mesaj lung al lui Gyuri apoi celorlate mesaje,
ca sa se stie de la inceput ceea ce spun mai jos este pe baza experientei acumulate la ultimele expozitii organizate, nu am nimic cu nimeni, este doar parerea mea si am si un pahar de vin langa mine :D

incep cu mici completari la ceea ce a zis Gyuri:

- Da, la expozitia de la Cluj au fost multe scurturi, cele mai multe au fost cauzate din cauza ca cei care au stat la garile Blandiana sau "Iasi" au uitat un macaz neschimbat, cum ambele gari erau echipate cu macaze peco (o parte polarizate), trenul cauza scurt chiar inainte de a ajunge pe macaz daca acesta era pe pozitia gresita, in viitor aceasta situatie va disparea in mare masura datorita imbunatatirilor pe care le vom face panourilor de comanda.
O alta cauza a scurturilor (mai putin frecventa) a fost faptul ca unele locomotive nu reflectau suficient la senzori sau cum a fost cazul unuia dintre modulele de intoarcere, sinele nu au fost izolate in pozitia optima. Si aceste probleme se vor remedia pana la expozitiile viitoare.

- Desi avem un standard la expozitia de la Cluj au fost acceptate module ne-conforme cu acest standard, vinovat pentru acest fapt sunt EU
Am dorit sa strangem cat mai multe module pentru un traseu cat mai mare chiar daca asta a insemnat si pentru mine sa muncesc la modulele altora, aproape la fel de mult cat si pentru ale noastre (TRC). Consider ca efortul a meritat, expozitia avand un real succes.
In acelasi timp mi-am promis ca este ultima expozitie la care mai fac asa ceva, adica sa lucrez la alte module decat ale mele sau ale clubului, astfel, pe viitor nu vom accepta la expozitie module care nu sunt compatibile cu standardul sau nu au module de trecere pentru a asigura compatibilitatea. De asemenea toate cerintele legate de conexiunile electrice pentru partea de rulare vor trebui indeplinite.

Si acum sa raspund punctual la subiectele propuse de gyuri:

A) Nu mai are rost sa discutam de analog/digital, din punctul meu de vedere asta este batuta in cuie, expozitiile organizate de noi vor fi in digital.
Momentan nu se pune problema unui sistem Fremo, consider ca ceea ce s-a facut in 2010 la TrainFest a fost un inceput bun iar pentru 2011 trebuie sa ne propunem sa imbunatatim sistemul incat sa dispara majoritatea problemelor care ne-au deranjat. In viitor cand numarul de module si de oameni implicati va creste, vom putea vorbi de sistemul Fremo, consider ca inca nu este cazul.

B) Da si nu, dupa cum spuneam mai sus, multe scurt-uri au fost practic din vina operatorilor garilor. Ele se pot elimina in viitor prin imbunatatirea panourilor de comanda si masuri anti-scurt la macaze (de ex senzori) dar poate ca nu ar strica o separare/boostere pentru ca alimentarea/ traficul sa nu cada peste tot.

C) Nu doresc sa impunem obligatoriu linie dubla / simpla, consider in continuare ca se pot accepta ambele variante. E drept ca traficul pe linie simpla este mai redus si poate congestiona in acelasi timp traficul de pe linia dubla dar asta se poate remedia prin sporirea numarului de automotoare si trenuri push-pull pe traseul dublu si de ce nu, poate si sa incercam operatiuni de cuplare/decuplare locomotiva la tren cu cuple digitale, astfel incat un tren sa poata "intoarce" si din gara nelegata la bucla de intoarcere.

D) Si eu am propus asta, deci ramane de discutat sa vedem ce putem face

D1) De accord

D2) De accord

D3) De accord

E) In viitor nici nu vad alta solutie, eu unul sunt impotriva sutelor de fire/cabluri in era tehnologiei

F) Da, poate fi un avantaj insa personal nu as dori sa bat in cuie sensurile de circulatie pe cele 2 fire. Sunt mai mult pentru a standardiza un mod de comunicare facil pentru a putea rula trenuri pe cele doua fire in ambele sensuri.
La expo la Cluj publicul era in extaz cand TGV-ul depasea un alt tren ce rula in acelasi sens.

G) Sincer nu cred ca este obligatoriu, atata timp cat se respecta specificatiile standardului cu privire la distanta intre cele doua fire (pentru modulele cu traseu dublu) este suficient.
Dar totusi, daca facem un sablon la pret bun atunci nu zic nu.

H) Materialul rulant este stabilit din timp, dinainte expozitiei, este verificat si acceptat de catre organizator. La TrainFest acest lucru nu s-a facut in proportie de 100% din vina mea.

Raspund si celorlalti acum

@Tyco,
nu putem impune noi cum sa isi faca cineva o gara sa functioneze si in analog si in digital, noi spunem cum trebuie sa functioneze in digital si apoi fiecare posesor de gara isi adapteaza circuitele.
Nu zic ca nu luam opiniile celorlalti in considerare, zic ca nu putem stii cum si-a facut fiecare traseul sa functioneze in analog.

selectate cu grija ce modele ruleaza. Sa nu se accepte faze de genu ca eu vreau sa ruleze modelu asta ca e a meu si uite ce detaliat e samd

Nu stiu unde ai vazut asta, la Cluj nu s-a facut asa.

@ cei care au adus in discutie utiliozarea analogului,
no ofense dar o repet pana scapam de problema asta asta,
nu se mai pune in discutie daca sa fie analog sau digital,
digital ramane.
nu o luati in nume de rau, dar cum spunea si Florin, nu vreau sa vad ca si peste 6 luni mai dezbatem acest lucru.
Expozitiile ce s-au organizat in Romania in ultimii 3 ani s-au facut toate in sistem digital si asa se vor face si de acum inainte.
Bineinteles ca daca cineva doreste sa o faca altfel este liber, dar probabil ca atunci noi care avem totul pe sistem digital nu vom participa.

@060-EA
cred ca ai punctat foarte bine ce era de spus, sunt de accord mai putin cu faptul ca pentru spectacol trebuie adoptat analogul.
Spectacol se poate face si s-a facut si in digital foarte bine, nu vad nici un motiv pentru care se poate face mai bine ceva in analog decat in digital, in plus, la cat de multa lume a fost si cata harmalaie, la mine in gara lumea auzea cand suna o goarna, auzea cand suna o frana, vedea ca trenul sta pe loc si luminile in tren sunt aprinse, etc.
Si inca o chestie, nu consider ca trebuie sa impunem ca macazele sa fie polarizate.

Inca o completare,
cum spunea si Gyuri, preluarea din greseala a altor trenuri s-a produs in special din cauza ca nu s-a stabilit dinainte un mod de comunicare/preluare clar,
totul s-a facut din mers si cu hey-rup-ul mai ales vineri, evident tot din cauza noastra ca si organizatori :D
Oricum ramane invatatura pentru la anul si sper sa o putem organiza ca la carte.
 

Horia_Radulescu

Moderator
Membru personal
Super Moderator
Moderator
Trenulist
14 Feb 2008
5.335
1
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
buna baieti,

mai intai sunt de acord cu Florin IS, adoptarea sistemului digital mi se pare un lucru bun si nu are rost sa revenim - asta nu impiedica pe nimeni sa existe module care pot fi folosite si in analog, cu blocuri semnal care pot fi "anulate/scurtcircuitate" in digital.

tocmai de aceea va propun sistemul de la FREMO, comanda liniei (a trenurilor) si a instalatiilor fixe (gari, etc) sa fie complet separate, cu centrale digitale (daca e cazul) separate sau sisteme diferite (manuale, analogice, etc) pentru gari si diferitele intersectii; oricum acestea au nevoie de operator uman.

de acord de asemenea cu Vasile Coste, mi se pare obligatoriu ca sa se accepte numai module cu macaze cu inimi polarizate - este vorba de siguranta in trafic, asa este si la noi la FREMO; la modulele mai vechi macazele se pot schimba cu unele noi cu geometrie echivalenta, nu e nici o drama.

ca sa raspund lui Gyuri la punctul "H", la noi la FREMO fiecare este responsabil pentru materialul sau rulant (functionare), insa inainte de intalnire se face o lista cu materialul disponibil, pentru ca avem si un responsabil cu formarea garniturilor autentice (sau de exemplu necesarul de vagoane de marfa la diferitele "industrii"... ca daca nu am cu ce sa duc carbune de la mina la furnal si de acolo cocs la otelarie, degeaba am 20 de vagoane platforma sa duc placile de otel la fabrica de masini si acolo inca 10 vagoane inchise ca sa duc masinile gata fabricate... :D la extrema asta inca nu s-a ajuns la voi, insa cum ar fi un traseu logic simplu, de exemplu "taiat lemne in padure > incarcat lemne in gara X > transportat si descarcat la fabrica de lemne > de acolo incarcat scanduri > transportat la gara Y > de acolo transbordare pe vapor, slep, camion, etc (si evident retur vagoane goale)"

ca sa revin la problema expozitiei cu publicul, trebuie urmarit ceva - se poate ca operatorii de trenuri sa mearga de-a lungul trenului prin "spatele" modulelor, pe partea opusa publicului; asa se face de exemplu la N-Scale Convention, unde avem cam 65 000 vizitatori in patru zile si in afara de 2-3 loco sau vagoane furate pe an nu avem alte probleme (deh, asa este, mai au unii si maini lungi, desi stau cam la 1m de module) :(
 

IonutTrif

Well-Known Member
Moderator
Trenulist
22 Ian 2016
1.040
0
Cluj-Napoca
YAHOO
ionuttrif
LOCATION
Cluj-Napoca
Salutare,

am revenit si eu pe forum dupa o mica vacanta si am citit tot ce s-a spus mai sus.
Din punct de vedere tehnic, pentru ca nu ma pricep nu pot sa emit nici o parere, dar vreau sa punctez cateva opinii , ca si persoana care de la inceput am militat pentru introducerea unui standard, vazand munca depusa inainte de expozitii.
Dupa expozitia din 2009 am deschis discutia legata de standardizare si am remarcat ca intr-un an s-au intreprins primii pasi spre module standardizate. Expozitia de la 2010 a adus un numar (mai) mare de module standardizate, dar din dorinta de avea un numar record de module s-au acceptat si module nestandardizate.
Deocamdata emit o parere personala, dar in cadrul sedintei clubului voi milita ferm ca TrainFest2010 sa fie ultima care sa accepte module nestandardizate chiar cu riscul de a avea un numar mai mic de module.
Visez, o expozitie in care lumea sa vina cu o zi, doua inainte si sa conectam rapid module, mufe si in cateva ore sa fie gata, iar organizatorii sa se ocupe de probleme stric legate de organizare si nu de pus sina, si intins cabluri.
Cum spuneau si cei dinaintea mea , e obligatoriu stabilit cat mai repede si standardul pentru partea eletrica.
 

060-EA

Well-Known Member
Trenulist
10 Mai 2016
861
0
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
YAHOO
paul_c_92
LOCATION
Oradea
E bine ca se clarifica optiunile legate de expozitii, chit ca subiectul discutiilor era standardizarea modulelor si a modului de operare. Singura concluzie observata e ca pe viitor se doreste doar organizarea expozitiilor numai in digital. Ne putem adapta si noi oricand la acest mod de lucru.
In ceea ce ne priveste, nu vom renunta la analog, mai ales acum cand ni s-a deschis o portita de a intra in asociatia Eurotrack,a ceasta insemnand participarea noastra la aceste evenimente.
Revenind la digital, vad ca va fi greu sa va convingem (Horia Radulescu si noi) ca sistemul FREMO cu tot ceea ce cuprinde el este deocamdata cel mai adecvat si aplicabil si la noi.
Ramane sa ne convingeti ca ceea ce s-a incercat la Train fest 2010 Cluj, cu upgrade-ul si imbunatatirile ce vor fi aduse, este la fel de bun.
 

Ghiata

Active Member
Trenulist
3 Oct 2009
201
0
Bucuresti
www.alarms-gds.ro
WEBSITE
http://www.alarms-gds.ro
YAHOO
muscalubz
LOCATION
Bucuresti
leon-gr a scris:
@060...legat de macaze...o intrebare...deci daca am linii si macaze PIKO...nu pot merge la o expozitie, cu modulul meu...interpretez gresit ceea ce ai scris tu?!

Da, ai inteles.
In digital (FREMO) polarizarea este obligatorie.
In analog se poatesi fara polarizare.
Inseamna ca am o mica problema.
De curand m-am apucat de 2 module exclusiv sine de la Piko cu macaze aferente.
Sa inteleg ca daca vreodata am sansa de a participa la o intalnire sau expozitie o sa stau "pe bara "cu modulele mele?
Sfat va rog!!!!!!!
 

d0ru_b

Well-Known Member
Trenulist
9 Noi 2008
359
0
Cluj-N / Lugoj
YAHOO
doru_basaliga
LOCATION
Cluj-N / Lugoj
@ghiata : macazele cu inima polarizata au un microcontact care schimba polaritatea in functie de pozitia acului. daca reusesti sa montezi acel microcontact si sa elimini scurtul, ai scapat. mai intai asigura/te ca esti cu modulul in standarde. totusi e mai bine sa il schimbi cat mai poti (banuiesc ca nu e lipit definitiv)

ai facut dublu post, sterge unul din mesaje
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Sep 2007
1.297
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
@ghiata
Macazurile Piko sunt nepolarizabile adica nu necesita conectarea vreunui fir la inima si nici nu produc scurt. Deci modulele tale pot fi folosite fara nici o problema la expozitii, cat timp sunt traversate de locomotive cu distanta dintre osii mai mare de 25 mm (lungimea zonei izolate).

@gyuri
Utilizarea unui sistem digital Roco este o idee buna, acesta fiind deopotriva fiabil, robust si accesibil. Totusi as face cateva recomandari:

1. Folosirea unui cablu de legatura master-centrala cat mai scurt si neutilizarea masterului ca throttle (telecomanda).

2. Legarea centralei la mijlocul bus-ului XpressNet, folosirea unui cablu torsadat (UTP?) intre diferitele noduri si terminarea bus-ului prin conectarea a cate unei rezistente de 120ohm/0,5W intre firele A si B la cele 2 capete ale acestuia.
Chiar ma intreb cum de nu ati avut probleme cu 12 MMausi conectati prin simplu cablu telefonic; eu am 3 MMausi, un XbusTCO si un GenLI si fara modificarile de mai sus - ocazional - centrala mai pierdea cate o comanda...

3. Reiterez - a cata oara? - ideea alimentarii centralei/boosterelor cu surse stabilizate tip laptop de 16V/4A. Astfel nu apar diferente de tensiune DCC la sine intre sectoare cu incarcare diferita (ce pot declansa protectia la scurt).

4. Din cate stiu, numai comenzile catre locomotive sunt repetate ciclic cat de des este posibil; cele catre accesorii sunt transmise o singura data (legatura fixa la sine face inutila repetarea lor), deci nu incarca stiva de comenzi.
 

Gyuri

Active Member
Trenulist
14 Sep 2010
129
0
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
@DAC

1. Idee buna, posibil ca pe viitor sa folosim un booster cu masterul XPressNet incorporat (ceva gen NanoX)

3. Boosterele au surse "industriale" produse de Meanwell, de 18V, 60VA. Problema de scurturi nu aparea la trecerea de pe un tronson la altul (a aparut doar in seara cand am conectat dioramele, pana am facut corectie la conectarea iesirilor A-B la sinele A-B). Scurturile apareau la macaze, la buclele care nu detectau totdeauna locomotivele, si nu schimbau polaritatea, sau in cazul unor deraieri. Problema era, ca noi am transmis semnalul de scurt de pe toate tronsoanele la statia digitala, aceasta cand a interpretat-o ca si scurt (dupa xx secunde), a oprit generarea semnalului DCC (pe iesirea statie Roco, si din moment ce boosterele le-am facut ca in lipsa semnalului DCC , puntile H sa fie "disabled"), si pe tronsoanele alimentate de boostere a fost oprita alimentarea.

2. Pe modulele de distributie am prevazut rezistentele de inchidere cu jumperi, dar trebuie sa recunosc, am uitat sa inchid busul. Asta poate explica fenomenele ciudate, la care nu am avut explicatie. Mii de
multumiri ca ne-ai atras atentia.

Apropos, am testat RS485-ul pe doua role de UTP=610 metri, insa la expo am zis ca pentru aprox 75 metri cat am avut pe RS485 nu trebuie cablu torsadat. Dar in standard vom recomanda folosirea in interiorul dioramelor a unui cablu UTP (care este tras intre capetele dioramei), si doar la conectarea a dou diorame vom folosi 30-60 cm de cablu de telefon

4. Mersi, va trebui sa incercam. O sa fac un mic dispozitiv de monitorizare al DCC-ului cu vizualizare pe PC a telegramelor trimise de statia Roco, si atunci vom vedea exact ce se intimpla, si ce se trimite.

Doua intrebari:

-stie cineva, daca este definit la iesirea statiei digitale care este sina A, si care este sina B (de fapt corespondenta lui A si B la "fazele" semnalului DCC, daca pot sa spun asa)
-este definit in standardul NMRA dupa ce durata "tau" de scurtcircuit va fi interpretat de statia digitala ca si scurtcircuit real? Sau altfel spus, cat timp pot sa tin linia in scurt, fara a fi interpretat ca si scurtcircuit

De altfel, la intilnirea de club pe care am avut-o azi, am apreciat efortul unor colegi de a pune bazele standardelor pentru H0e si H0m (si pentru N este binevenit). Vom fi bucurosi, daca la urmatoarele expozitii vom avea participanti si la aceste scari. Standardele pana la urma asa se vor defini (cel putin din punct de vedere electric), incat sa fie compatibil si cu sistemele analogice, si cu cele digitale. Astfel in mare se pot folosi si la celelalte standardizari/scari aceleasi specificatii pentru partea electrica ca si la H0.

Pozele pentru conectoarele despre care am scris eu si Doru, in cateva zile le postez, inca nu am apucat sa le fac. Dar urmeaza.

O seara buna,

Gyuri
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Sep 2007
1.297
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Cunosc sursele stabilizate MeanWell, sunt "bunute" - chit ca eu am avut unele surprize de fiabilitate si de aceea prefer sursele incapsulate.
Totusi, 18V sunt cam multi, NMRA recomanda 14,5 - 16,5V; 18V se pot folosi daca alimentarea sectoarelor se face prin BOD-uri (pe care cad cam 2V).

Cum sectoarele alimentate de boostere sunt complet izolate intre ele, pt. ca tensiunile sa nu fie total "flotante" se recomanda si conectarea tuturor iesirilor de "masa" ale surselor intre ele printr-un cablu cat mai gros 1,5 - 2,5 mm² si - eventual - legarea sa la pamant.

Boosterele ar trebui sa intrerupa local tensiunea DCC si sa semnalizeze scurtul prin LED fara sa mai anunte si centrala. Eventual se poate conecta si un buzer pt. atragerea atentiei.

NMRA nu intra in detalii de genul intervalul de detectie scurt, sau identificare terminale iesire centrala (semnalul DCC fiind simetric).
 

Gyuri

Active Member
Trenulist
14 Sep 2010
129
0
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
Continuam....

@DAC
NMRA recomanda 14,5 - 16,5V; 18V se pot folosi daca alimentarea sectoarelor se face prin BOD-uri (pe care cad cam 2V)
Nu am mentionat, dar sursele au fost reglate la 16.0 Vdc, insa aici am cateva observatii, urmeaza mai jos
Cum sectoarele alimentate de boostere sunt complet izolate intre ele, pt. ca tensiunile sa nu fie total "flotante" se recomanda si conectarea tuturor iesirilor de "masa" ale surselor intre ele printr-un cablu cat mai gros 1,5 - 2,5 mm² si - eventual - legarea sa la pamant.
Idee buna, vom tine cont de ea.
Boosterele ar trebui sa intrerupa local tensiunea DCC si sa semnalizeze scurtul prin LED fara sa mai anunte si centrala. Eventual se poate conecta si un buzer pt. atragerea atentiei.
Pana la urma, cred ca asta va fi solutia, scurturile le vom trata la nivel de booster, centrala nu va fi anuntata. Boosterele au fost dotate cu un LED de semnalizare a scurtului, vom pune si un buzzer, sa fim siguri ca o vom observa.

Legat de standardizare (sectiunea tehnica) , cred ca problemele le putem grupa in 3 capitole:

1. Interfatarea mecanica a modulelor (ce este definita), daca aveti observatii legate de aceste specificatii, va rog sa le postati
2. Interfatarea electrica a modulelor, aici ma refer la semnalele electrice care trebuie sa fie prezente la capetele modulelor. Am studiat putin si alte standarde, si as dori sa realizam interfatarea electrica, in asa fel incat sa multumim si capra si varza. Adica, sa fie functionala si pentru analog, si pentru digital. Asa cred, ca este posibil.
3. Interfatarea electromecanica a modulelor, adica tipul de conector folosit
La fel, cred ca este posibil o situatie valabila/acceptabila analog/digital

@Vasile: te rog sa pui linkuri ale standardelor la care va-ti aliniat interfatarea modulelor voastre.

As dori sa amintesc 2 probleme legate de tensiunea de alimentare in digital ale boosterelor. Dupa cum a mentionat si DAC, NMRA recomanda 14,5 - 16,5V, noi am folosit 16Vdc. Am primit o observatie de la Radu (Radu161), ca in timpul expo, motorul de la malaxa lui sa ars, si presupune ca ar fi din cauza tensiunii de alimentare. Pe de alta parte, generatoarele de fum recomandate pentru folosire in digital, necesita o tensiune minima de alimentare de ordinul 15.7-16 Vdc. Cu boosterul alimentat la 16Vdc, pe decodor nu vom obtine mai mult de 14Vdc. La expo nu am dat importanta acesteia, dar de curand am montat 2 generatoare de fum in aburoasele mele, si atunci am observat aceasta problema. Ma mir cum de au functionat generatoarele de fum din locomotivele de la expozitie. Cine a rulat aburoase cu generator de fum? Ce model de generatoare sunt montate in aceste locomotive?. Putem discuta putin pe tema aceasta? Eu am constatat ca alimentarea boosterului trebuie sa o fac la 18-19 Vdc, sa-mi functioneze generatoarele de fum. De exemplu la 18Vdc alimentare la booster, pe alimentarea din decodor (dupa punte), am 15.7Vdc (ce a ce este normal, cade tensiunea si pe tranzistorii din diagonala puntii H a boosterului, si pe diodele din puntea decodorului), si generatorul de fum Seuthe 28 functioneaza, dar modelul 24 nu, acesta necesita o alimentare de 19Vdc la booster.

Astept raspunsurile voastre,

Gyuri
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.341
22
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Poate ca n-ar fi chiar inutila o identificare a terminalelor de iesire ale centralei, fiindca pot aparea conexiuni "inversate" intre diferitele segmente alimentate prin boostere, caz in care trecerea unui tren de pe un segment pe celalalt cauzeaza scurtcircuit. Acest fenomen nedorit se produce chiar daca sursele boosterelor sunt total independente.
Sa zicem ca in segmentul 1 sina A1 are polaritate plus-minus-plus-minus, iar sina B1 minus-plus-minus-plus.
Daca segmentul vecin 2 este conectat corect, atunci sina A2 va fi plus-minus-plus-minus si sina B2 minus-plus-minus-plus, deci in fiecare moment vom avea plus_la_plus si minus_la_minus, deci trecerea trenului de pe 1 pe 2 se va desfasura normal.
Daca segmentul 2 este conectat "invers" (legaturile la sine sau intrarile boosterului), atunci sina A2 va fi minus-plus-minus-plus si sina B2 plus-minus-plus-minus. Atata timp cat nu exista contacte intre sinele A1-A2, respectiv B1-B2, totul este OK. Dar in momentul in care rotile metalice ale unui tren fac legaturile A1-A2 respectiv B1-B2, avem plus_la_minus si minus_la_plus, adica... doua surse electrice total independente inseriate care se scurtcircuiteaza reciproc.
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Sep 2007
1.297
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Daca tin bine minte, exista si generatoare de fum pt. analog care merg deci la tensiuni mai mici (12 - 14V). Trebuie verificat insa daca decodorul suporta consumul lor, altminteri trebuie folosit si un tranzistor intermediar de comanda.

Mi se pare o solutie mai buna decat iesirea din standardul NMRA. (si in plus o tensiune DCC mai mica inseamna mai putina caldura generata de decodoare - in special cele cu sunet).

@mpu
In DCC nu exista "minus" intrucat nici una dintre sine nu e referinta (nu se impamanteaza). Ele sunt conectate alternativ fie la masa (0V) fie la VCC (16V).

Tocmai pt ca sa nu fie diferenta de tensiune intre masele a surse diferite acestea se leaga impreuna si e bine sa fie si impamantate pt. a minimiza acumularea de sarcini statice (ce pot dauna sanatatii decodoarelor fixe si mobile).
Atentie: pt. impamantare se foloseste numai o singura priza de pamant pt. a nu se forma bucle.

Este insa o idee buna stabilirea unui cod la nivelul sinelor (de ex. sina dinspre Nord sa fie alimentata prin fire [N]egre, Sudul prin roii) care sa se regaseasca marcat la iesirile boosterelor.
 

tyco

Well-Known Member
Trenulist
24 Iul 2016
779
1
Arad
sageata-verde.uv.ro
WEBSITE
http://sageata-verde.uv.ro/
YAHOO
thetycoon_tyco
LOCATION
Arad
Nici pana acuma nu am inteles de ce la Cluj tot dadea scurt la trecerea de la Zadareni la Cefa, iar dupa inversarea firelor in booster totul a mers perfect. Cred ca era o diferenta de faza la semnale sau ceva de genul. Deci stabilirea uni cod a culorilor la conectarea sinelor la booster, si solutia sugerata de dac mi se par un prim pas in rezolvarea acestor probleme. Insa asta se poate rezolva doar prin teste, teste si iar teste!
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Sep 2007
1.297
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Inca o observatie: este bine ca toate segmentele sa fie alimentate de boostere similare (acelasi tip de etaj iesire - punte H); altminteri pot aparea diferente de tensiune DCC intre segmente adiacente, care la trecerea unei locomotive sa declanseze protectia la scurt.

Aceste diferente sunt datorate caderilor de tensiune diferite in functie de tipul etajului final; astfel la un consum pe sector de 1A (3-4 locomotive sau 2 cu sunet & fum) avem:
- centrala / booster cu BD679/BD680 (NanoX) = 2,2V
- centrala / booster cu L6203 = 1,1V
- centrala Piko Digi1 = 0,45V
- centrala Roco = 0,23V

Curenti mai mari determina caderi proportionale (mai putin primul caz care creste neliniar); se observa diferente mari (10x) intre primul si ultimul caz.

Prin urmare, daca nu se folosesc boostere Roco (BTW am vazut undeva pe net transformarea unui 10764 Roco in booster), atunci iesirea centralei roco este bine sa NU alimenteze un segment ci doar intrarile boosterelor (daca acestea isi iau semnalul direct din tensiunea DCC - vezi schema de aici ), iar boosterele sa fie identice.
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Sep 2007
1.297
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Cate ceva si despre busul XpressNet folosit la interconectarea MMaus-ilor cu centrala Roco (NanoX, Lenz):

Sub nici o forma sa nu se foloseasca o topologie "star" cu splitere gen

(cel mare - cum aveam eu) decat daca "o cauti cu lumanarea" :mask:

O astfel de topologie cere folosirea unui hub central nu spliter; cum nu se prea gasesc, am facut unul "home made" bazat pe schema de aici:
http://evertdekker.com/Joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=23&Itemid=51
si desi functiona fara probleme, totusi utilizarea sa nu se prea justifica, daca exista posibilitatea unei retele liniare.

Asadar, am refacut reteaua XpressNet care lega cele 5 noduri (3 MMausi, 1 GenLI, 1 XbusTCO) intr-o maniera liniara, folosind cablu UTP in care o pereche este utilizata pt. semnal (A, B) iar celelalte 3 in paralel pt. alimentare (12V, GND).

Cablul leaga splitere home-made cu 2 mufe RJ45 pt. retea si una RJ12 pt. ramul lateral. Acesta este scurt (sub 5% din lungimea retelei) si foloseste cablu telefonic cu 4 fire. Spliterele se afla la cel putin 1m intre ele.


Daca lungimea retelei depaseste 20m trebuiesc folosite si terminatoare de 120 ohm / 0,5W la cele 2 capete (intre A si B). Centrala digitala se leaga la unul dintre ramuri, cat mai aproape de mijlocul retelei.

Astfel am reusit sa elimin absolut toate problemele de comunicare existente anterior, testele intensive din ultimile zile demonstrand o fiabilitate de 100%.
 

darkshadowro

Well-Known Member
Trenulist
28 Sep 2011
441
17
timisoara
YAHOO
darkshadowvl
LOCATION
timisoara
salut

sunt nou in domeniul modelismulu feroviar si citesc cat pot despre domeniu. am observat discutii aprinse despre analog/digital. am si eu o idee sa zic asa: de ce nu faceti la o expozitie doua circuite unu in analogic unu din digital si fiecare sa isi puna modulul langa cele asemanatoare lui (analog/digital) si asa s-ar evita problema adaptarii modulelor.

am fost si eu la o expozitie de modelism la arad si sincer nu m-ar fi deranjat sa vad doua diorame chiar si mai mici in locul uneia gigantice.

spor in continuare
 

Radu161

Well-Known Member
Moderator
Trenulist
25 Mai 2007
1.732
4
Bucuresti/Arad
r161trains.wordpress.com
WEBSITE
http://r161trains.wordpress.com/
YAHOO
radu161
LOCATION
Bucuresti/Arad
S-au gandit si altii.
Cand o sa fie suficiente module standard in tara, atunci ne putem gandi. Pe analog sunt destule pentru o diorama simpla.
Digital/analog este o problema atunci cand te raportezi la gari. Modulele standard au 2 fire care trebuie legate, nu e nici o problema.