Prima mea locomotiva - Mehano Baltimore and Ohio No.822

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Am masurat semnalul la iesirea portii 1 de la 4093 (negru la masa, rosu la pinii 12&13). Semnalul este inversat si aproape simetric (variaza linear intre umplere 1.5% si 95%). La iesirea portii 2 (negru la masa, rosu la pinul 11) semnalul nu mai este inversat si este si simetric (variaza linear intre 1% si 99%).

Asadar concluzia este ca semnalul care iese la pinul 11 al portii 2 din 4093 inca este corect! Problema apare undeva in zona tranzistoarelor. La un moment dat Dac zicea sa-l verific la colectorul Q1. Am incercat asta conectand negru la masa si rosu la colectorul Q1, dar am umplere permanenta de 99%+, indiferent de potentiometru. Banuiesc ca in cazul asta acul negru n-ar trebui pus la masa ci altundeva. Dar unde? :)
 
Da, ai dreptate. Practic masori la iesirea instalatiei. Ok, am incercat asta din nou. Se comporta absolut haotic. Cateodata creste linear intre 1% si 22%, de unde sare la 65% si de acolo creste la 75%. Altadata incepe (la min) de la 99%, descreste pana la 50% (la mijloc) si creste iar la 99% (la max). Altadata la min e 99%, rotesc putin, trece la 3%, de unde creste linear cam pana la 90% aproape de max, dar daca mai rotesc spre max, scade la 0%. Macar de s-ar comporta in mod deterministic. Deci ceva clar nu e bine in zona tranzistoarelor.

Poti te rog sa mai verifici odata schmema aceasta, inclusiv partea din dreapta unde sunt numerotati pinii tranzistoarelor in functie de forma lor? Am respectat schema, deci daca schema nu e buna, atunci acolo se ascunde problema:



Instalatia o tot compar cu schema, dar mi-se pare ca totul e legat bine.
 
Nici eu nu vad nimic in neregula la schema ta, asa ca sunt si eu mirat de aceasta comportare "interesanta".
Ca sa verificam daca nu cumva protectia la supracurent face figuri, demonteaza tranzistorul Q2 si rezistenta R3, conecteaza direct la masa emitorul tranzistorului Q1 si refa testul, cu multa atentie la temperatura tranzistorului Q1. Daca acesta se incinge, inseamna ca ai pe undeva un scurtcircuit.
Bineinteles, masuratorile se fac FARA tren pe linie :D, ci cel mult LED-ul bipolar despre care povesteam, inseriat cu celebra rezistenta de balast.
 
Colegul zice ca daca nicicum nu pot remedia problema, as putea inlocui ansamblul alcatuit din tranzistoarele Q1 si Q2 si rezistenta R3 cu IRF511 MOSFET sau IRF620, ca in imaginea asta (IRF-ul fiind reprezentat de Q1 in imagine):

motorcon.gif
 
OK, atunci deconecteaza colectorul lui Q1 de la baza lui Q1, dupa care duci direct la masa emitorul lui Q1, cu conexiunile lui cu tot, adica scurtcircuitezi rezistenta R3.
Ai putea sa experimentezi si fara sa deconectezi colectorul lui Q2, deoarece aceasta miscare pune la masa baza lui Q2, care astfel se blocheaza. Totusi, ca sa stim una&buna... :D
 
Verifica montarea corecta a Q2, posibil sa fi inversat C cu E intre ele.

R3 nu deranjeaza; incearca doar deconectarea colector Q2, apoi scoate Q2 cu totul.
 
M-am uitat la montarea celor doua tranzistoare ata de mult deja, incat daca ma trezesti in mijlocul noptii, iti desenez diagrama pe de rost cu ochii inchisi :p Am verificat montajul real de mai multe ori. Singura posibilitate de eroare este ca cele 3 picoare ale tranzistoarelor sa nu fie in ordinea indicata in partea dreapta a schemei mele (imaginile de acolo le-am luat din data sheet-urile de pe net).

Astfel, eu in momentul de fata am montat totul asa:
1. BD651, daca te uiti la el din fata, cu racitorul de metal fiind in spate, ordinea picioarelor este de la stanga la dreapta: B, C, E.
2. BC547, daca te uiti la el din fata, cu partea "taiata" spre tine, ordinea picoarelor, din stanga in dreapta este: C, B, E.
 
Daca folosesti clips de alimentare Piko analog, acesta contine un condensator de 100nF in paralel pe sine; verifica functionarea cu/fara el.
 
BazsoDombiAndras a spus:
La un moment dat Dac zicea sa-l verific la colectorul Q1. Am incercat asta conectand negru la masa si rosu la colectorul Q1, dar am umplere permanenta de 99%+, indiferent de potentiometru.

D3 montata invers ?
 
Am rezolvat problema! :D :D :D
Prima data am demontat tranzistorul Q2. Am observat ca locomotiva se comporta la fel de ciudat, adica de pe loc o ia la fuga, insa in timp ce constatam acest fapt am remarcat si altceva: daca miscam putin instalatia, o lua la fuga, daca o mai miscam un pic, se oprea. Am tot miscat-o pana cand am reusit sa-mi dau seama ca de vina era potentiometrul cu cablul lui. Cand miscam cablul potentiometrului, se producea saritura locomotivei. Pana in momentul de fata nu am reusit sa aflu cauza exacta, insa am demontat potentiometrul cu cablu cu tot, am schimbat cablul si acum merge bine :)

Mai exista cateva neajunsuri:
1. Din cauza inertiei locomotiva porneste la viteza destul de mare, insa daca dupa aceea mai rotesc inapoi potentiometrul, ajunge la viteze destul de mici.
2. Probabil legat de punctul 1, locomotiva porneste cam atunci cand potentiometrul este rotit la o treime fata de valoarea minima.
3. BD651 se cam incalzeste dupa 2-3 minute de folosire, dar numai cand locomotiva ruleaza la viteze foarte mici (sub viteza de pornire). Nu e foarte fierbinte, pot sa tin degetul pe el lejer, dar are o temperatura ridicata. Daca locomotiva ruleaza la viteze mai mari sau daca e oprita (potentiometru la minim), atunci nu e calda (ba e chiar rece).
4. Cateodata dupa ce opresc locomotiva, nu mai porneste, nici macar LED-ul ei. Misc instalatia si isi revine. Cred ca mai am ceva eroare de contact, inca n-am gasit-o...

Oricum acest montaj bate in mod sigur variatorul Piko la un capitol foarte important: bazaitul. Lipseste cu desavarsire! :D

Va multumesc tuturor pentru ajutorul acordat, in special lui Mpursu si lui Dac. Fara raspunsurile voastre n-as fi reusit.

In urmatoarele zile voi lucra la perfectionarea montajului (adaugarea LED-ului si a comutatorului de sens, montarea portii redresoare, montarea a doua mufe de intrare si a unui comutator, pentru a face posibila alimentarea AC si DC, montarea mufei de iesire, etc.). Cand voi fi gata, voi posta si niste poze ;)
 
1. si 2. Comportament normal intrucat fortele de frecare statice sunt mai mari decat cele dinamice. Cand pornesti locomotiva rotesti brusc potentiometrul spre jumatate, apoi revii repede la valoarea minima la care stii ca merge. Cam asa se comporta si functia BEMF a decodoarelor digitale.

3. Nu strica sa ii pui si un radiator cat de mic.

4. Verifica toate lipiturile...

O observatie: motoarele in 3 poli (Piko, Mehano) prefera o frecventa cat mai joasa; astfel, la variatorul Piko, cursa potentiometrului necesara punerii in miscare poate sa fie mai mica decat a acestui alimentator.

Poti incerca sa experimentezi punand in paralel cu condensatorul de 1nF si alte valori (3,3 nF sau 4,7nF) si vezi daca se imbunatateste comportamentul. In acelasi timp frecventa pwm va cobori si poate deveni audibila; importanta este gasirea unui compromis acceptabil.
 
Dac scria ca legand in paralel cu condensatorul de 1nF altele (de 3.3nF, 4.7nF, etc.) se obtine coborarea frecventei pwm si s-ar putea sa ajung la un compromis mai acceptabil intre bazait si manevrabilitate.

Nu pot sa nu-mi pun intrebarea: poate ca variatorul Piko e construit similar si poate ca daca as schimba in el un condensator as reusi sa-i maresc frecventa pwm? Sau lucruile nu sunt asa de simple?
 
E posibil ce spui, numai ca nu gasim schema variatorului.

Pune pe forum niste poze macro cu circuitul variatorului (ambele fete) poate ne dumirim ce si cum.