Prima mea locomotiva - Mehano Baltimore and Ohio No.822

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
1. scurt pe alimentare intre DC- si DC+
2. emiter Q2 nu este legat la DC-
 
Am inceput operatiunea prin construirea unui "rectifier", pentrua a transforma curentul alternativ furnizat de sursa Piko in curent continuu. Am folosit un bridge de diode (RS 206L A92) si un condensator polarizat CD110 de 4700 microF, 25V (asa mi-au recomandat la magazin). Am avut cateva surprize:

1. Desi pe sursa Piko scrie "AC 12V 450 mA", defapt furnizeaza 14.8V.
2. La iesirea rectifier-ului meu am masurat 19V si 1.5A.

Oare cum se poate sa creasca tensiunea si curentul (cele de iesure sunt mai mari decat cele de intrare)? Oare am masurat ceva incorect?...

Daca am masurat corect, alimentatorul PWM pe care vrea sa-l construiesc, ar mege cu o astfel de intrare sau mai bine imi cumpar o sursa stabilizata de DC 12V?
 
Cum ai masurat 1.5A la iesirea redresorului?!
Tensiunile de 14.8V de la secundarul transformatorului, respectiv 19V de la iesirea redresorului, sunt masurate in gol, adica fara sarcina, cand caderea de tensiune pe infasurarea secundara a transformatorului inca nu se face simtita. In sarcina, adica la consum de curent, tensiunile respective vor scadea.
Poti folosi acest montaj pentru alimentatorul PWM.
 
Curentul de 1.5A la iesirea redresorului l-am masurat cu un multimetru, legandu-l pur si simplu serial la iesirea redresorului. Ma gandesc ca nu e lucru sanatos, fiindca scoate scanteie la atingere, ceea ce ma face sa cred ca defapt fac scurt circuit :p Cred ca ar fi nevoie si de ceva care foloseste curent in circuit...
 
In scurtcircuit (ampermetru) la curentul furnizat de alimentator se adauga si cel de descarcare a condensatorului si ajungi la valori mari (de aici si scanteile).

Daca pe alimentatorul Piko ai acest semn ~ atunci el contine un transformator si furnizeaza curent alternativ.

Daca semnul este o linie dreapta si una punctata atunci el contine si o punte de redresare dar nu si condensator, iar tensiunea este continua dar nefiltrata. In acest caz este suficient sa ii legi doar condensatorul (verifica polaritatea tensiunii la iesirea alimentatorului).
 
Inca astept sa-mi soseasca IC-ul CD4093. Pana atunci am inceput sa ma intreb cum as putea sa leg doua LED-uri la iesirea PWM a alimentatorului astfel incat in functie de pozitia comutatorului (in functie de directia de mers a locomotivei) sa se aprinda ori una ori alta. Oare se poate face? Cat curent ar consuma? Ar afecta performanta locomotivei?
 
Conectezi LED-urile in antiparalel, adica anodul LED-ului verde (sa zicem) la catodul LED-ului rosu (idem), respectiv catodul LED-ului verde la anodul LED-ului rosu. Grupul de doua LED-uri astfel format are doar doua terminale si se manifesta in felul urmator: la alimentare "pozitiva" (sa zicem), adica nodul anod_verde+catod_rosu la plus, va lumina verde, iar la alimentare "negativa" (idem), adica anod_verde+catod_rosu la minus, va lumina rosu. Exact in acest mod sunt construite LED-urile bicolore bipolare, adica in aceeasi picatura de plastic translucid se afla doua cip-uri luminiscente conectate in antiparalel, astfel incat la polarizare plus-minus lumineaza un cip, iar la polarizare minus-plus lumineaza celalalt.
Grupul de doua LED-uri conectate in antiparalel (sau, de ce nu, LED-ul rosu/verde bipolar :D) se inseriaza cu o rezistenta de 1kohm, iar montajul obtinut se conecteaza in paralel cu sinele. Astfel, la polaritate "pozitiva" va lumina LED-ul/cip-ul verde, iar la polaritate "inversa" va lumina LED-ul/cip-ul rosu, in functie de modul de conectare efectiva.
Rezistenta serie asigura limitarea curentului prin LED-uri la circa 15mA, ceea ce nu se simte pe langa consumul de cateva sute de mA al unei locomotive.
 
Pe cat de simplu, pe atat de elegant! Nu credeam sa fie asa usor. Am sa incerc sa fac si asta :D

Mi-a sosit integratul, tocmai ma apuc sa-l lipesc la locul lui. Nu scrie exact CD4093 pe el, ci HCF4093BE. I-am gasit data sheet-ul pe internet, scrie ca tot "Quad 2-input NAND Schmidt triggers" contine, deci ar trebui sa fie OK.
 
Ei, acu'-i acu'... am terminat asamblatul circuitului si m-am apucat sa-l testez. Am inceput cu masurarea tensiunii DC de la iesirea cu PWM. Multimetrul meu masoara constant in jur de 17V, iar tensiunea se modifica continuu (se invarte in jurul valorii de 17V, oscileza constant, dar foarte putin, nu ajunge nici la 16V, nici la 18V). Oscilatul indica curent in regim PWM, dar nu inteleg de ce daca invart potentiometrul, valoarea tensiunii nu se schimba.
Am zis sa incerc sa vad cum se comporta locomotiva pe sine cand este alimentata cu acest alimentator. La un capat al potentiometrului sta pe loc, luminile nu sunt aprinse. Daca invart foarte foarte putin de potentiometru, se aprind luminile, daca mai invart inca foarte foarte putin, o ia la fuga cu viteza peste medie (mai apropiat de viteza maxima). Ore ce nu e bine?
Voi incerca maine sa masor parametrii curentului PWM cu ajutorul aparatului colegului meu, poate aflam ceva...